Урок "Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні (тренувальні вправи)"

Про матеріал
Урок "Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні (тренувальні вправи)". Наскрізна лінія – здоров’я і безпека.
Перегляд файлу

Урок  української мови  в 9 класі

Урок № 45

Тема. Розділові  знаки  в  безсполучниковому складному реченні (тренувальні вправи)

Мета: удосконалювати в учнів загально-пізнавальні вміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням коми, крапки з комою, двокрапки, тире в безсполучникових складних реченнях; формувати вміння визначати доцільність уживання відповідного розділового знака між частинами безсполучникового складного речення; розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями відповідно комунікативного завдання; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу формувати уявлення про здоров’я, красу і безпеку.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок з елементами узагальнення.

Наскрізна лінія – здоров’я і безпека.

Обладнання: підручник, роздавальний матеріал (тексти), тлумачний словник.

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент
  2. Ознайомлення з темою, метою, завданнями уроку. Оголошення епіграфа уроку.

Було б здоров’я – все інше наживем.

Народна мудрість.

  1. Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми

1). Мовознавча вікторина.

  1. Яке складне речення називається безсполучникове?
  2. На які дві групи поділяються безсполучникові складні речення?
  3. Яку роль відіграє у безсполучникових складних реченнях інтонація?.
  4. У яких випадках між частинами безсполучникового складного речення ставлять
  • кому?
  • крапку з комою?
  • двокрапку?
  • тире?

2). Робота над епіграфом

Як ви розумієте даний вислів?

  1. Виконання системи практичних завдань, спрямованих на формування пунктуаційних умінь і навичок

1). Прочитайте текст. Знайдіть безсполучникові складні речення й прокоментуйте вживання розділових знаків (усно).

Часто буває так: люди, потрапивши в аварію або захворівши, вважають себе приреченими на життя в чотирьох стінах. Хтось опускає руки, хтось прагне заповнити своє життя новими враженнями, хоче працювати нарівні з іншими. Ось такі сміливі, сильні духом люди й потрапляють на параолімпіаду. Історія виникнення параолімпійських ігор пов’язана з ім’ям англійського нейрохірурга Людвіга Гуттмана. Він лікував ветеранів Другої світової війни, у яких був параліч нижніх кінцівок. У лікуванні Гуттман робив ставку на спорт: він організував у шпиталі змагання зі стрільби з лука між пацієнтами. Першу літню параолімпіаду було проведено в Римі 1960 року. Спочатку в спортивних змаганнях брали участь лише люди із захворюваннями хребта, згодом стали виборювати першість спортсмени з іншими недугами. Перші зимові параолімпійські ігри відбулись у Швеції 1976 року. З 1988 року параолімпіаду стали проводити на тих самих спортивних об’єктах, що й олімпійські ігри (З газети «Веселка»).

         Словникова робота. Зясуйте значення виділених слів, скориставшись тлумачним словником.

2). Пунктуаційний практикум

Записати текст, розставляючи потрібні розділові знаки, пояснити їх вживання.

Маршрутне таксі неквапливо рухалося вуличками міста Юрій дивився у вікно й насолоджувався музикою радіо  злегка відбиваючи ритм пальцями. За кермом досвідчений водій  машин на дорогах небагато. Світлофор зелене світло  водій поволі рушає. Прямо на них на шаленій швидкості мчить «Ленд-Ровер»  мабуть  він хоче проскочити. Усе відбувається дуже швидко  потім події розгортаються ніби при сповільненому режимі перегляду кінострічки. Водій маршрутки повертає праворуч  він тисне на гальма і з усіх сил намагається уникнути зіткнення.

Перевірити написане з ключем.

Маршрутне таксі неквапливо рухалося вуличками міста, Юрій дивився у вікно й насолоджувався музикою радіо, злегка відбиваючи ритм пальцями. За кермом досвідчений водій, машин на дорогах небагато. Світлофор, зелене світло — водій поволі рушає. Прямо на них на шаленій швидкості мчить «Ленд-Ровер», мабуть, він хоче проскочити. Усе відбувається дуже швидко, потім події розгортаються ніби при сповільненому режимі перегляду кінострічки. Водій маршрутки повертає праворуч, він тисне на гальма і з усіх сил намагається уникнути зіткнення.

 

3). Прочитайте текст. Доберіть заголовок до нього. Виконайте завдання.

 

Що тільки не мають на увазі, кажучи, що це красиво! У різні часи, у різних народів і різних соціальних груп під красою розуміли зовсім різне.

Поняття краси переломлюється через призму нашої психіки й особистих смаків. Критерії людської краси дуже різноманітні, їх практично неможливо звести  до спільного знаменника. Можливо, цього й не треба робити: краса тримається на цій неймовірній різноманітності!

   За якими ознаками ми приходимо до висновку, що ця людина — красива? Чиста, гладенька і пружна шкіра, густе волосся, ясні очі, яскраві губи, доброзичлива посмішка. Але ж це прямі показники загального здоров’я!

Ми вважаємо красивим того, хто наділений здоров’ям і життєрадісністю, з ким приємно знаходитися поруч, хто надійний, хто відкритий у спілкуванні.

  Для нас є красивим те, що запам’яталося з дитинства. Щойно з’явившись на світ, ми стикаємося з людьми, від яких залежимо у дуже значній мірі. Це, передусім, наші мама й тато, бабусі, дідусі, інші близькі люди. Ось вона — краса! Красивий той, хто приносить тепло і ласку. Красивий той, хто нас надійно захищає і любить.

Випишіть безсполучникові складні речення, з’ясуйте,які смислові відношення між предикативними частинами цих речень, які розділові знаки їм відповідають.

Як краса пов’язана зі здоровям?

 

4) Утворіть і запишіть безсполучникові складні речення, доповнивши їх другою частиною.

1. Сучасна людина все життя має рухатися: (…). 2. Малорухливим людям із часом стає важче й важче: (…). 3. Фізично розвинені люди гідні поваги: (…).

 

5) Творче завдання

Висловіть усно думку щодо кожного запитання, скориставшись безсполучниковим складним реченням з указаними смисловими відношеннями.Який розділовий знак треба ставити на письмі між частинами ваших речень?

Запитання

  1. За якої умови можна зберегти здоров’я? (Відношення умови)
  2. Як треба поводитися, коли тобі пропонують спробувати наркотики? (Відношення часу)
  3. До чого може призвести порушення правил дорожнього руху?

(Відношення наслідку)

(Виконання вправи № 335)

 

6). Виконайте тестові завдання.

1. Після фрагмента речення Щоранку я бігаю на свіжому повітрі... треба поставити двокрапку, якщо серед варіантів його продовження вибрати

А) потім приймаю контрастний душ.

Б) щовечора ходжу в басейн плавати.

В) це сприяє загартуванню організму.

Г) мій брат у цей час вилежується.

 

2. Після фрагмента речення Щодня треба випивати не менше двох літрів води... треба поставити двокрапку, якщо серед варіантів його продовження вибрати

А) організм протягом доби зневоднюється.

Б) також тренер радить пробігати не менше 3 км.

В) про це я дізнався з передачі про наших олімпійців.

Г) споживати овочі та фрукти, спати не менше 7 годин.

 

Перевірка тестових завдань.

 

  1. Підсумки  уроку.

  Інтерактивна вправа «Мікрофон»

  Закінчіть речення:

   – На уроці я удосконалив уміння…

   – Найважчим для мене було…

 

     VI.  Домашнє завдання.  

1). Виконати вправу №323.

2). Виписати з поетичних творів української літератури безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями, пояснити розділові знаки, накреслити схему-модель до кожного речення.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Терпак Ольга Василівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 березня 2019
Переглядів
10543
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку