Тема. Безсполучникове складне речення: смислові відношення між його частинами.
Мета: поглибити в учнів знання про безсполучникове складне речення; ознайомити з основними ознаками, смисловими відношеннями між частинами безсполучникових складних речень; розвивати вміння знаходити ці синтаксичні конструкції в тексті, правильно інтонувати безсполучникові складні речення, аналізувати будову їх і смислові відношення в них; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу плекати почуття поваги й любові до творчості
Т. Г. Шевченка.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма уроку: урок-погляд у літературу.
Обладнання: ноутбук, інтерактивна дошка, «Кобзар», підручник.
Перебіг уроку Епіграф
Допоки є Шевченка мова,
То доти Україна є…
Ⅰ Організаційний момент. «Психологічна настанова».
Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на урок і на цілий день. Для того щоб впоратися із завданнями на уроці, будьте старанними. Завдання наші такі:
Ознайомлення школярів із темою,метою,епіграфом уроку.
Ⅱ Актуалізація опорних знань.
«Броунівський рух»( учні підводяться і кожен розповідає,що запам’ятав з попередньої теми:складне речення,особливості складносурядного і складнопідрядного речень).
Спостереження на основі тексту.(Спроєктований на інтерактивну дошку). Прочитайте текст. Визначте стильову належність. Проаналізуйте синтаксичну будову,які речення переважають у тексті.
Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі,
Горами хвилю підійма.
І блідий місяць на ту пору
Із хмари де-де виглядав,
Неначе човен в синім морі,
То виринав,то потопав.
Ще треті півні не співали,
Ніхто нігде не гомонів,
Сичі в гаю перекликались,
Та ясен раз у раз скрипів.
Випишіть безсполучникове речення. Визначте граматичні основи.
Ⅲ Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи з теми. Запис речень у зошити.
Плаче стара мати,плаче жінка з діточками в нетопленій хаті.(«Ой три шляхи широкії»).
Тече вода в синє море,та не витікає, шука козак свою долю,а долі немає.(«Думка»).
Сонце заходить,гори чорніють,пташечка тихне,поле німіє,радіють люде…(«Сонце заходить,гори чорніють…»).
Завили пси надворі,зареготалися псарі…(«Марина»).
Поглянув я на ягнята – не мої ягнята.(«Мені тринадцятий минало»).
Минають дні,минають ночі,минає літо.(«Минають дні…»).
Вставало сонце з-за могили,раділи люде,встаючи.(«У казематі»).
Сем’я вечеря коло хати,вечірня зіронька встає.(«Садок вишневий коло хати»).
Дивлюсь:твоя,мій брате,мати чорніше чорної землі іде,з хреста неначе знята…(М.Костомарову. «Веселе сонечко ховалось…»).
Я сьогодні забарилась:батько занедужав.(«Гайдамаки»).
Защебетав соловейко – пішла луна гаєм.(«Причинна»).
Зійде сонце – утру сльози(«Вітре буйний…»).
Складання асоціативної павутинки.
Уявіть себе безсполучниковим реченням. Що ви собою представляєте, на які найважливіші елементи варто звернути увагу, щоби вас розпізнати?
Учні працюють у зошитах. Один дев’ятикласник на дошці зображує уявлення про речення.
Колективне опрацювання теоретичного матеріалу підручника.
Графічний диктант. Визначити ,з якого твору уривок,зобразити схеми почутих речень.
Умовк кобзар,сумуючи:щось руки не грають(«Тарасова ніч»).
[ ]: [ ]. (Пояснювальні.)
Не прийнялись три ясени,тополя всихала,повсихали три явори,калина зов’яла(«Ой три шляхи широкії»).
[ ] ,[ ],[ ],[ ].(Одночасності.)
Палають села,города,ридають люди,виють звірі і за Тоболом у Сибірі в снігах ховаються(«У Бога за дверима лежала сокира»).
[ ],[ ],[ ].(Послідовності.)
Обернувся я на хати – нема в мене хати!(«Мені тринадцятий минало»).
[ ] – [ ]! (Протиставлення,різка зміна подій.)
Творча хвилинка. Робота в групах.
Скласти кілька безсполучникових речень на тему: «Над чим змушує замислитись Тарасова творчість?».
Ⅳ Підсумування. Рефлексія.
Вправа «Незакінчене речення».
Сьогодні на уроці я довідався…,з’ясував…,усвідомив…
Я знав,але… .
Мені урок був корисним тим,що…
Слова епіграфа зрозумілі,бо…
Оцінювання(самооцінювання, взаємооцінювання, оцінка вчителя).
Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал підручника, виписати 5 безсполучникових речень із творів Т. Шевченка. За бажанням створити відеоролик до творчості Кобзаря, використовуючи вивчений тип речень.