Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок .
Формування компетентностей:
Навчальної - формувати вміння здобувати інформацію з різноманітних джерел (словників, правопису), уміння і бажання організовувати свою працю для досягнення успішного результату.
Мовної – підвищувати орфографічну і пунктуаційну грамотність, мовну мовну культуру, що є основою комунікативної компетенції школярів.
Комунікативної (мовленнєва) –формувати вміння редагувати речення, уміння впливати на співбесідника, володіння лексичним запасом, вступати в спілкування, підтримувати його;
Соціальної – уміння адаптуватись і визначати особисті цілі, уміння застосовувати набутті знання з мови для отримання обраного фаху.
Загальнокультурна – уміння аналізувати і оцінювати досягнення національної культури.
Інформаційної – уміння використовувати джерела інформації, зокрема ІКТ, для власного розвитку, опрацювання, систематизація і передача матеріалу, оперувати технологіями та знаннями, що задовольняють потреби суспільства.
Форма проведення: урок із використанням інтерактивних технологій.
Форма організації навчальної діяльності: робота в парах, колективна робота…
Інтерактивні методи: проблемні ситуації , метод «Мікрофон», «Незакінчені речення», мозковий штурм, пунктуаційний на гра «Влови помилку», дослідження – відновлення.
Хід уроку
Наче вчора бігав я до школи
І садив ці вишеньки малі,
а тепер гудуть над ними бджоли
і поважні пустуни – джмелі.
В. Симоненко
І. Мотиваційний момент.
1. З'ясування емоційної готовності учнів до уроку. Колективна бесіда.
- прочитайте епіграф до уроку.
- як ви його розумієте?
- як ви вважаєте, чому автор використав образ бджіл і джмелів – пустунів?
- з ким з цих образів ви асоціюєте себе у житті?
- що ж необхідно майбутньому випускнику, щоб не бути у житті джмелем - пустуном?
- дайте характеристику речення з точки зору синтаксису.
ІІ. Етап ціле визначення.. «Незакінчені речення»
-Здається, що ми вже багато чого знаємо про складносурядне речення, його види, засоби зв'язку і смислові відношення між його частинами. Але ми маємо підсумувати наші знання, осмислити їх .Отож давайте сформулюємо цілі нашого уроку.
- Що ж ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
-Продовжіть , будь ласка, речення «Я хочу звернути увагу на…»
(відповіді учнів)
-Цілі визначені, тому вважаю, настав час проявити свої знання і вміння на практиці.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Фронтальне опитування , метод «Незакінчені речення»
1.Складним називається речення…
2.Складносурядним називається речення…
3.Для об'єднання частин простих речень у складносурядне речення використовують…
4.Сполучники сурядності поділяються на такі групи за значенням…
5.Від простого речення з однорідними членами речення складносурядне речення відрізняється… кількістю граматичних основ
6.Між частинами складносурядного вживаються такі розділові знаки … кома, крапка з комою, тире..
7.Смислові зв'язки між частинами складносурядного залежать від… змісту речень і від сполучників
8.Розрізняють такі смислові зв'язки між частинами ССР…
9.Прокоментуйте смислові зв'язки в реченні: То мучилась душа від самоти, то спалювала все єство любов… означають явища, що чергуються
10.З'ясуйте, чому кома в реченні не ставиться: На небі вигравали блискавки і густо супились хмари. Частини мають спільний другорядний член
11.Інтонація в складносурядному реченні залежить від … смислових зв'язків між частинами речення.
12.Розрізняють два типи інтонації в складносурядних реченнях… перелічення і зіставлення
ІV. Виконання завдань і вправ на закріплення набутих знань, умінь і навичок.
1. Робота в парах з картками.
№ | Речення | Наявність розділового знаку Так ні | |
1 | Дівчина троянди поливала і кудись котилась хмар навала і сміялась осінь за вікном. | ||
2 | Ще мить і сад загубить пишну вроду. | ||
3 | За селом знов шелестіли хліба і пахло полином. | ||
4 | Вітерець легенький дмухнув поблизу у траві засюрчали коники а десь далеко у траві шелестів перепел. |
№ | Речення | Наявність розділового знаку Так ні | |
1 | Ще хвилина і ми відриваємось від землі. | ||
2 | За тополями сонце встає і зозуля кує. | ||
3 | Верес цвіте і на серці осінньо. | ||
4 | Сонце поцілувало крижану землю і вона зашарілася блакитними пролісками. |
-Подумайте і визначте, чи є в поданих реченнях розділові знаки, якщо є, то які?
-Обґрунтуйте свою відповідь, використовуючи правила на вживання розділових знаків.
2. Пунктуаційний практикум «Влови помилку».
- прочитайте речення.
- з'ясуйте правильність його оформлення.
- поясніть розстановку розділових знаків.
- накресліть схему речення, дайте йому характеристику.
І колишеться м'ята; і тремтить далина; і доріг є багато…
Минає день – другий, і клени поволі скидають свій парчевий одяг.
Вода там глибоченько – зате прозора і чиста.
Не цвітуть квітки зимою, і дерева не шумлять.
3. Дослідження – відновлення.
- З'єднайте частини речень.
- Запишіть утворені речення.
- Визначте смислові зв'язки між ними .
- Чи всі речення стосуються вивченої теми? Доведіть свою думку.
Корінь навчання гіркий, чи озеро Світязь дало назву селу.
Було б бажання, щоб не впасти.
Дмухнув вітер понад ставом – а розум знайдеться.
Людина збирає останні сили, і сліду не стало.
Чи село на березі дало назву озерові, та плід його солодкий.
-Складносурядним реченням притаманне використання синонімічних засобів зв'язку. Утворіть, де це можливо, від поданих речень синонімічні їм речення, використавши інші сполучники сурядності.
-Чи змінився від цього зміст речень?
-Яка роль використання синонімічних засобів зв'язку у ССР? (збільшуються виражальні можливості речень, багатство і різногранність мови)
4. Творча робота. Конструювання речень за поданим початком.
-продовжіть подане речення так, щоб утворилось складносурядне речення, використовуючи при цьому різні сполучники сурядності.
-Розставте розділові знаки, обґрунтуйте свою думку.
Моє дитинство промайнуло…
І хто б там що не говорив…
Чи в кожного в житті є стежка заповітна…
V. Рефлексивно – оцінювальний етап.
1. Метод «Мікрофон».
- чи справдились ваші очікування від уроку?
- чи досягли ви поставленої перед собою цілі?
2. Творча робота. Складання сенканів.
- підводячи підсумок вивченому, а також намагаючись передати враження від уроку складіть сенкан на тему «Мова» або «Речення».
- нагадую вам , що
Слово «сенкан» походить від французьког6 слова «п'ять» і позначає вірш у п'ять рядків.
1-й рядок має містити слово, яке позначає тему , найчастіше це іменник.
2-й рядок — це опис теми, який складається з 2-х слів , як правило, два прикметники.
3 -й рядок визначає дію, пов'язану з темою і складається з 3 дієслів.
4-й рядок є фразою, яка складається з 4-х слів і виражає ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
Останній рядок складається з одного слова; у ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
Слова не повинні повторюватися і бути спільнокореневими.
-наприклад, я про вас, своїх талановитих учнів, хочу сьогодні сказати , давши оцінку вашій роботі і на уроці , і взагалі…
Учні.
Талановиті, завзяті.
Працюють, дізнаються, надихають.
Багато ідей – мало часу.
Дослідники!
3. Підведення підсумків уроку, виставлення оцінок.
4. Домашнє завдання.
- повторити тему «Складносурядне речення»,
- підготуватись до ТКР.
Методичний кабінет
ЗОШ І - ІІІ ступенів №3
Методична розробка уроку української мови
(9 клас)
урок з використанням
активних форм і методів роботи
Тема :
Дицюра Наталія Олександрівна,
вчитель української
мови та літератури,
м. Синельникове
Тема : Розділові знаки у складносурядному реченні.
Мета:
Навчальна : систематизувати і закріпити на практиці набуті знання про складносурядне речення, засоби зв’язку в ньому та смислові відношення , удосконалювати пунктуаційні вміння розстановки розділових знаків у ССР, знаходити та обґрунтовувати пунктограми в ССР;
Розвивальна: розвивати творче вміння моделювати складносурядні речення з різними смисловими зв’язками відповідно до мети й обставин спілкування;
Виховна: за допомогою мовленнєво – комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в дев’ятикласників шанобливе ставлення до мови, а також спостережливість за її красою, милозвучністю.
Цілевизначення:
Учень буде вміти:
Учень буде знати:
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок .
Формування компетентностей:
Навчальної - формувати вміння здобувати інформацію з різноманітних джерел (словників, правопису), уміння і бажання організовувати свою працю для досягнення успішного результату.
Мовної – підвищувати орфографічну і пунктуаційну грамотність, мовну мовну культуру, що є основою комунікативної компетенції школярів.
Комунікативної (мовленнєва) –формувати вміння редагувати речення, уміння впливати на співбесідника, володіння лексичним запасом, вступати в спілкування, підтримувати його;
Соціальної – уміння адаптуватись і визначати особисті цілі, уміння застосовувати набутті знання з мови для отримання обраного фаху.
Загальнокультурна – уміння аналізувати і оцінювати досягнення національної культури.
Інформаційної – уміння використовувати джерела інформації, зокрема ІКТ, для власного розвитку, опрацювання, систематизація і передача матеріалу, оперувати технологіями та знаннями, що задовольняють потреби суспільства.
Обладнання: Українська мова, підручник для 9 кл., роздатковий матеріал, картки…
Форма проведення: урок із використанням інтерактивних технологій.
Форма організації навчальної діяльності: робота в парах, колективна робота…
Інтерактивні методи: проблемні ситуації , метод «Мікрофон», «Незакінчені речення», мозковий штурм, пунктуаційний на гра «Влови помилку», дослідження – відновлення.
Базові знання :
Хід уроку
Наче вчора бігав я до школи
І садив ці вишеньки малі,
а тепер гудуть над ними бджоли
і поважні пустуни – джмелі.
В. Симоненко
І. Мотиваційний момент.
1. З’ясування емоційної готовності учнів до уроку. Колективна бесіда.
- прочитайте епіграф до уроку.
- як ви його розумієте?
- як ви вважаєте, чому автор використав образ бджіл і джмелів – пустунів?
- з ким з цих образів ви асоціюєте себе у житті?
- що ж необхідно майбутньому випускнику, щоб не бути у житті джмелем - пустуном?
- дайте характеристику речення з точки зору синтаксису.
ІІ. Етап ціле визначення.. «Незакінчені речення»
(відповіді учнів)
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Фронтальне опитування , метод «Незакінчені речення»
ІV. Виконання завдань і вправ на закріплення набутих знань, умінь і навичок.
1. Робота в парах з картками.
№ |
Речення |
Наявність розділового знаку Так ні |
|
1 |
Дівчина троянди поливала і кудись котилась хмар навала і сміялась осінь за вікном. |
|
|
2 |
Ще мить і сад загубить пишну вроду. |
|
|
3 |
За селом знов шелестіли хліба і пахло полином. |
|
|
4 |
Вітерець легенький дмухнув поблизу у траві засюрчали коники а десь далеко у траві шелестів перепел. |
|
|
№ |
Речення |
Наявність розділового знаку Так ні |
|
1 |
Ще хвилина і ми відриваємось від землі. |
|
|
2 |
За тополями сонце встає і зозуля кує. |
|
|
3 |
Верес цвіте і на серці осінньо. |
|
|
4 |
Сонце поцілувало крижану землю і вона зашарілася блакитними пролісками. |
|
|
2. Пунктуаційний практикум «Влови помилку».
- прочитайте речення.
- з’ясуйте правильність його оформлення.
- поясніть розстановку розділових знаків.
- накресліть схему речення, дайте йому характеристику.
І колишеться м’ята; і тремтить далина; і доріг є багато…
Минає день – другий, і клени поволі скидають свій парчевий одяг.
Вода там глибоченько – зате прозора і чиста.
Не цвітуть квітки зимою, і дерева не шумлять.
3. Дослідження – відновлення.
- З’єднайте частини речень.
- Запишіть утворені речення.
- Визначте смислові зв’язки між ними .
- Чи всі речення стосуються вивченої теми? Доведіть свою думку.
Корінь навчання гіркий, чи озеро Світязь дало назву селу.
Було б бажання, щоб не впасти.
Дмухнув вітер понад ставом – а розум знайдеться.
Людина збирає останні сили, і сліду не стало.
Чи село на березі дало назву озерові, та плід його солодкий.
4. Творча робота. Конструювання речень за поданим початком.
Моє дитинство промайнуло…
І хто б там що не говорив…
Чи в кожного в житті є стежка заповітна…
V. Рефлексивно – оцінювальний етап.
1. Метод «Мікрофон».
- чи справдились ваші очікування від уроку?
- чи досягли ви поставленої перед собою цілі?
2. Творча робота. Складання сенканів.
- підводячи підсумок вивченому, а також намагаючись передати враження від уроку складіть сенкан на тему «Мова» або «Речення».
- нагадую вам , що
Слово «сенкан» походить від французьког6 слова «п'ять» і позначає вірш у п'ять рядків.
1-й рядок має містити слово, яке позначає тему , найчастіше це іменник.
2-й рядок — це опис теми, який складається з 2-х слів , як правило, два прикметники.
3 -й рядок визначає дію, пов’язану з темою і складається з 3 дієслів.
4-й рядок є фразою, яка складається з 4-х слів і виражає ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
Останній рядок складається з одного слова; у ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
Слова не повинні повторюватися і бути спільнокореневими.
Учні.
Талановиті, завзяті.
Працюють, дізнаються, надихають.
Багато ідей – мало часу.
Дослідники!
3. Підведення підсумків уроку, виставлення оцінок.
4. Домашнє завдання.
- повторити тему «Складносурядне речення»,
- підготуватись до ТКР.