Урок з української мови, 9 клас за темою"Складносурядне речення, розділові знаки в ньому"

Про матеріал

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок .

Формування компетентностей:

Навчальної - формувати вміння здобувати інформацію з різноманітних джерел (словників, правопису), уміння і бажання організовувати свою працю для досягнення успішного результату.

Мовної – підвищувати орфографічну і пунктуаційну грамотність, мовну мовну культуру, що є основою комунікативної компетенції школярів.

Комунікативної (мовленнєва) –формувати вміння редагувати речення, уміння впливати на співбесідника, володіння лексичним запасом, вступати в спілкування, підтримувати його;

Соціальної – уміння адаптуватись і визначати особисті цілі, уміння застосовувати набутті знання з мови для отримання обраного фаху.

Загальнокультурна – уміння аналізувати і оцінювати досягнення національної культури.

Інформаційної – уміння використовувати джерела інформації, зокрема ІКТ, для власного розвитку, опрацювання, систематизація і передача матеріалу, оперувати технологіями та знаннями, що задовольняють потреби суспільства.


Форма проведення: урок із використанням інтерактивних технологій.

Форма організації навчальної діяльності: робота в парах, колективна робота…

Інтерактивні методи: проблемні ситуації , метод «Мікрофон», «Незакінчені речення», мозковий штурм, пунктуаційний на гра «Влови помилку», дослідження – відновлення.

Хід уроку

Наче вчора бігав я до школи

І садив ці вишеньки малі,

а тепер гудуть над ними бджоли

і поважні пустуни – джмелі.

В. Симоненко

І. Мотиваційний момент.

1. З'ясування емоційної готовності учнів до уроку. Колективна бесіда.

- прочитайте епіграф до уроку.

- як ви його розумієте?

- як ви вважаєте, чому автор використав образ бджіл і джмелів – пустунів?

- з ким з цих образів ви асоціюєте себе у житті?

- що ж необхідно майбутньому випускнику, щоб не бути у житті джмелем - пустуном?

- дайте характеристику речення з точки зору синтаксису.

ІІ. Етап ціле визначення.. «Незакінчені речення»

-Здається, що ми вже багато чого знаємо про складносурядне речення, його види, засоби зв'язку і смислові відношення між його частинами. Але ми маємо підсумувати наші знання, осмислити їх .Отож давайте сформулюємо цілі нашого уроку.

- Що ж ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

-Продовжіть , будь ласка, речення «Я хочу звернути увагу на…»

(відповіді учнів)

-Цілі визначені, тому вважаю, настав час проявити свої знання і вміння на практиці.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Фронтальне опитування , метод «Незакінчені речення»

1.Складним називається речення…

2.Складносурядним називається речення…

3.Для об'єднання частин простих речень у складносурядне речення використовують…

4.Сполучники сурядності поділяються на такі групи за значенням…

5.Від простого речення з однорідними членами речення складносурядне речення відрізняється… кількістю граматичних основ

6.Між частинами складносурядного вживаються такі розділові знаки … кома, крапка з комою, тире..

7.Смислові зв'язки між частинами складносурядного залежать від… змісту речень і від сполучників

8.Розрізняють такі смислові зв'язки між частинами ССР…

9.Прокоментуйте смислові зв'язки в реченні: То мучилась душа від самоти, то спалювала все єство любов… означають явища, що чергуються

10.З'ясуйте, чому кома в реченні не ставиться: На небі вигравали блискавки і густо супились хмари. Частини мають спільний другорядний член

11.Інтонація в складносурядному реченні залежить від … смислових зв'язків між частинами речення.

12.Розрізняють два типи інтонації в складносурядних реченнях… перелічення і зіставлення

ІV. Виконання завдань і вправ на закріплення набутих знань, умінь і навичок.

1. Робота в парах з картками.

Речення

Наявність розділового знаку

Так ні

1

Дівчина троянди поливала і кудись котилась хмар навала і сміялась осінь за вікном.

2

Ще мить і сад загубить пишну вроду.

3

За селом знов шелестіли хліба і пахло полином.

4

Вітерець легенький дмухнув поблизу у траві засюрчали коники а десь далеко у траві шелестів перепел.

Речення

Наявність розділового знаку

Так ні

1

Ще хвилина і ми відриваємось від землі.

2

За тополями сонце встає і зозуля кує.

3

Верес цвіте і на серці осінньо.

4

Сонце поцілувало крижану землю і вона зашарілася блакитними пролісками.

-Подумайте і визначте, чи є в поданих реченнях розділові знаки, якщо є, то які?

-Обґрунтуйте свою відповідь, використовуючи правила на вживання розділових знаків.

2. Пунктуаційний практикум «Влови помилку».

- прочитайте речення.

- з'ясуйте правильність його оформлення.

- поясніть розстановку розділових знаків.

- накресліть схему речення, дайте йому характеристику.

І колишеться м'ята; і тремтить далина; і доріг є багато…

Минає день – другий, і клени поволі скидають свій парчевий одяг.

Вода там глибоченько – зате прозора і чиста.

Не цвітуть квітки зимою, і дерева не шумлять.

3. Дослідження – відновлення.

- З'єднайте частини речень.

- Запишіть утворені речення.

- Визначте смислові зв'язки між ними .

- Чи всі речення стосуються вивченої теми? Доведіть свою думку.

Корінь навчання гіркий, чи озеро Світязь дало назву селу.

Було б бажання, щоб не впасти.

Дмухнув вітер понад ставом – а розум знайдеться.

Людина збирає останні сили, і сліду не стало.

Чи село на березі дало назву озерові, та плід його солодкий.

-Складносурядним реченням притаманне використання синонімічних засобів зв'язку. Утворіть, де це можливо, від поданих речень синонімічні їм речення, використавши інші сполучники сурядності.

-Чи змінився від цього зміст речень?

-Яка роль використання синонімічних засобів зв'язку у ССР? (збільшуються виражальні можливості речень, багатство і різногранність мови)

4. Творча робота. Конструювання речень за поданим початком.

-продовжіть подане речення так, щоб утворилось складносурядне речення, використовуючи при цьому різні сполучники сурядності.

-Розставте розділові знаки, обґрунтуйте свою думку.

Моє дитинство промайнуло…

І хто б там що не говорив…

Чи в кожного в житті є стежка заповітна…

V. Рефлексивно – оцінювальний етап.

1. Метод «Мікрофон».

- чи справдились ваші очікування від уроку?

- чи досягли ви поставленої перед собою цілі?

2. Творча робота. Складання сенканів.

- підводячи підсумок вивченому, а також намагаючись передати враження від уроку складіть сенкан на тему «Мова» або «Речення».

- нагадую вам , що

Слово «сенкан» походить від французьког6 слова «п'ять» і позначає вірш у п'ять рядків.

1-й рядок має містити слово, яке позначає тему , найчастіше це іменник.

2-й рядок — це опис теми, який складається з 2-х слів , як правило, два прикметники.

3 -й рядок визначає дію, пов'язану з темою і складається з 3 дієслів.

4-й рядок є фразою, яка складається з 4-х слів і виражає ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.

Останній рядок складається з одного слова; у ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

Слова не повинні повторюватися і бути спільнокореневими.

-наприклад, я про вас, своїх талановитих учнів, хочу сьогодні сказати , давши оцінку вашій роботі і на уроці , і взагалі…

Учні.

Талановиті, завзяті.

Працюють, дізнаються, надихають.

Багато ідей – мало часу.

Дослідники!

3. Підведення підсумків уроку, виставлення оцінок.

4. Домашнє завдання.

- повторити тему «Складносурядне речення»,

- підготуватись до ТКР.

Перегляд файлу

 

Методичний кабінет

ЗОШ І - ІІІ ступенів №3

 

 

 

 

Методична розробка уроку  української мови

 (9 клас)

урок   з використанням

 активних форм і методів роботи 

 

 

Тема :

 

 

 

 

 

Дицюра Наталія Олександрівна,                              

                                                 вчитель української

                                              мови та літератури,

 

 

 

 

 

м. Синельникове

 

Тема :  Розділові знаки у складносурядному реченні.

 

Мета:

Навчальна : систематизувати і закріпити  на практиці набуті  знання про складносурядне речення, засоби зв’язку в ньому та  смислові відношення , удосконалювати  пунктуаційні  вміння розстановки  розділових знаків у  ССР, знаходити  та обґрунтовувати  пунктограми в ССР;

Розвивальна: розвивати творче вміння моделювати  складносурядні речення з різними смисловими зв’язками відповідно до мети й  обставин спілкування;

Виховна: за допомогою мовленнєво – комунікативного  дидактичного матеріалу виховувати в дев’ятикласників  шанобливе ставлення  до мови, а також спостережливість за її красою, милозвучністю.

 

Цілевизначення:

 

Учень буде вміти:

  1. Відрізняти просте речення з однорідними членами речення від складного речення;
  2. Знаходити у тексті складносурядне речення;
  3. Визначати його будову і засоби зв’язку в ньому;
  4. Знаходити і виправляти пунктуаційні помилки на вивчені правила;
  5. Робити синтаксичний розбір ССР, будувати схему;
  6. Усвідомлювати роль складносурядних речень у побудові висловлювань.
  7. Моделювати складносурядні речення за поданим початком;
  8. Моделювати складносурядні речення з різними смисловими зв’язками відповідно до мети й  обставин спілкування;

 

Учень буде знати:

  1. Що таке складносурядне речення;
  2. Будову складносурядного речення і засоби зв’язку в ньому;
  3. Які розділові знаки потрібно ставити  між частинами складносурядного речення;
  4. Як моделювати складносурядні речення відповідно до мети і ситуації спілкування.

 

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок .

 

Формування компетентностей:

Навчальної  - формувати вміння здобувати інформацію з різноманітних джерел (словників, правопису), уміння і бажання організовувати свою працю для досягнення успішного результату.

Мовної – підвищувати орфографічну і пунктуаційну грамотність, мовну мовну культуру, що є основою  комунікативної компетенції школярів.

Комунікативної (мовленнєва) –формувати вміння  редагувати  речення, уміння впливати на співбесідника, володіння лексичним запасом, вступати в спілкування, підтримувати його;

Соціальної – уміння адаптуватись і визначати особисті цілі, уміння застосовувати набутті знання з мови для отримання обраного фаху.

Загальнокультурна – уміння аналізувати і оцінювати досягнення національної культури.

Інформаційної – уміння використовувати джерела інформації, зокрема ІКТ, для власного розвитку, опрацювання, систематизація і передача матеріалу, оперувати  технологіями та знаннями, що задовольняють потреби суспільства.

 

Обладнання: Українська мова, підручник для 9 кл., роздатковий  матеріал,  картки…

 

Форма проведення:  урок із використанням інтерактивних  технологій.

 

Форма організації навчальної діяльності: робота в парах, колективна робота…

 

Інтерактивні методи: проблемні ситуації , метод «Мікрофон», «Незакінчені речення», мозковий штурм, пунктуаційний на гра «Влови помилку», дослідження – відновлення.

 

Базові знання :

  • знання з теми «Складносурядне речення», «Правила вживання розділових знаків у складносурядному реченні»;
  • уміння працювати з таблицями ;
  • уміння застосовувати алгоритм для розбору речення .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

 

Наче вчора бігав я до школи

І садив ці вишеньки малі,

а  тепер гудуть над ними бджоли

 і поважні пустуни – джмелі.

В. Симоненко

 

І. Мотиваційний момент.

1. З’ясування  емоційної готовності учнів до уроку. Колективна бесіда.

- прочитайте епіграф до уроку.

- як ви його розумієте?

- як ви вважаєте, чому автор використав образ бджіл і джмелів – пустунів?

- з ким з цих образів ви асоціюєте себе у житті?

- що ж необхідно майбутньому випускнику, щоб не бути у житті джмелем - пустуном?

- дайте характеристику речення  з точки зору синтаксису.

 

ІІ. Етап ціле визначення.. «Незакінчені речення»

  • Здається, що ми вже багато чого знаємо про складносурядне речення, його види, засоби зв’язку і смислові відношення між його частинами.  Але ми маємо підсумувати наші знання, осмислити їх .Отож давайте сформулюємо цілі нашого уроку.
  •  Що ж ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
  • Продовжіть , будь ласка, речення «Я хочу звернути увагу на…»

(відповіді учнів)

  • Цілі визначені, тому вважаю,  настав  час проявити свої знання і вміння на практиці.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Фронтальне опитування ,  метод  «Незакінчені  речення»

  1. Складним називається речення…
  2. Складносурядним називається речення…
  3. Для  об’єднання частин  простих речень у складносурядне речення використовують…
  4. Сполучники сурядності поділяються на такі групи за значенням…
  5. Від простого речення з однорідними членами речення  складносурядне речення відрізняється… кількістю граматичних основ
  6. Між частинами складносурядного вживаються такі розділові знаки … кома, крапка з комою, тире..
  7. Смислові зв’язки між частинами складносурядного залежать від…  змісту речень і від сполучників
  8. Розрізняють такі  смислові  зв’язки між частинами ССР…
  9. Прокоментуйте смислові зв’язки в реченні: То мучилась душа від самоти, то спалювала все єство любов… означають явища, що чергуються
  10. З’ясуйте, чому  кома в реченні  не ставиться: На небі вигравали блискавки і густо супились хмари.      Частини  мають спільний  другорядний член
  11. Інтонація в складносурядному реченні залежить від … смислових зв’язків між частинами речення.
  12. Розрізняють два типи інтонації в складносурядних реченнях…   перелічення і зіставлення

 

ІV. Виконання завдань і вправ на закріплення набутих знань, умінь і навичок.

 

1. Робота в парах з картками.

 

 

Речення

Наявність розділового знаку

Так           ні

1

Дівчина троянди поливала і кудись котилась хмар навала і сміялась осінь за вікном.

 

 

2

Ще мить і сад загубить пишну вроду.

 

 

3

За селом знов шелестіли хліба і пахло полином.

 

 

4

Вітерець легенький дмухнув поблизу у траві засюрчали коники а десь далеко у траві  шелестів перепел.

 

 

 

 

 

 

Речення

Наявність розділового знаку

Так           ні

1

Ще хвилина і ми відриваємось від землі.

 

 

2

За тополями сонце встає і зозуля кує.

 

 

3

Верес цвіте і на серці осінньо.

 

 

4

Сонце поцілувало крижану землю і вона зашарілася блакитними пролісками.

 

 

 

 

  • Подумайте і визначте, чи є в поданих реченнях розділові знаки, якщо є, то які?
  • Обґрунтуйте свою відповідь, використовуючи правила на вживання розділових знаків.

 

2. Пунктуаційний практикум  «Влови помилку».

- прочитайте речення.

- з’ясуйте правильність його оформлення.

 - поясніть розстановку розділових знаків.

- накресліть схему речення, дайте йому характеристику.

 

І колишеться м’ята; і тремтить далина; і доріг є багато…

Минає день – другий,  і клени поволі скидають свій парчевий  одяг.

Вода там глибоченько – зате прозора і чиста.

Не цвітуть квітки зимою, і дерева не шумлять.

 

3. Дослідження – відновлення.

-  З’єднайте частини речень.

-  Запишіть утворені речення.

 - Визначте смислові зв’язки між ними .

- Чи всі речення  стосуються вивченої теми? Доведіть свою думку.

 

Корінь навчання гіркий,                               чи озеро Світязь дало назву селу.

 

Було б бажання,                                            щоб не впасти.

 

Дмухнув вітер понад ставом –                    а розум знайдеться.

 

Людина збирає останні сили,                     і сліду не стало.

 

Чи село на березі дало назву озерові,        та плід його солодкий.

 

  • Складносурядним реченням притаманне використання синонімічних засобів зв’язку. Утворіть, де це можливо, від поданих речень синонімічні їм речення, використавши інші сполучники сурядності.
  • Чи змінився від цього зміст речень?
  • Яка роль використання синонімічних засобів зв’язку у ССР?   (збільшуються виражальні можливості речень, багатство і різногранність мови)

 

4.  Творча робота. Конструювання речень за поданим початком.

 

  • продовжіть подане речення так, щоб утворилось складносурядне речення, використовуючи при цьому різні сполучники сурядності.
  • Розставте розділові знаки, обґрунтуйте свою думку.

 

Моє дитинство промайнуло…

І хто б там що не говорив…

Чи в кожного  в житті є стежка заповітна…

 

V. Рефлексивно – оцінювальний етап.

1.  Метод «Мікрофон».

- чи справдились ваші очікування від уроку?

- чи досягли ви поставленої перед собою цілі?

 

2. Творча робота. Складання сенканів.

- підводячи підсумок вивченому, а також намагаючись передати враження від уроку складіть  сенкан  на тему «Мова» або «Речення».

- нагадую вам , що

Слово «сенкан» походить від французьког6 слова «п'ять» і  позначає вірш у п'ять рядків.

1-й рядок має містити слово, яке позначає тему , найчастіше  це іменник.

2-й рядок — це опис теми, який складається з  2-х слів , як правило,  два прикметники.

3 -й  рядок визначає дію, пов’язану з темою і складається з 3 дієслів.

4-й рядок є фразою,  яка складається з 4-х слів і виражає  ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.

Останній рядок складається з одного слова; у ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

Слова не повинні  повторюватися і бути спільнокореневими.

 

  • наприклад,  я про вас, своїх талановитих учнів,  хочу сьогодні сказати , давши оцінку вашій роботі і на уроці , і взагалі…

 

Учні.

Талановиті, завзяті.

Працюють, дізнаються, надихають.

Багато ідей – мало часу.

Дослідники!

 

3. Підведення підсумків уроку, виставлення оцінок.

 

4. Домашнє завдання.

- повторити тему «Складносурядне речення»,

- підготуватись до ТКР.

 

doc
Додано
15 квітня 2018
Переглядів
11896
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку