Урок "Білий кінь Шептало"

Про матеріал
Конспект уроку української літератури у 9 класі. Тема уроку Володимир Дрозд. «Білий кінь Шептало». Алегоричність образу коня Шептала. Життєвий вибір сучасної людини, її можливість зберегти свою індивідуальність." Матерал для учнів з особливими погтребами
Перегляд файлу

Тема. Володимир  Дрозд. «Білий кінь Шептало».  Алегоричність образу  коня Шептала. Життєвий вибір сучасної людини, її можливість зберегти свою індивідуальність.

Мета:

  • спираючись на знання учнями тексту оповідання, розкритиалегоричний зміст та головну думку;
  • удосконалювати навички аналіз уобразів твору та їхніх учинків, розвивати творчі здібності;
  • виховувати високі моральні якості, переконання в тому, що кожна людина особлива, вона повинна мати власну думку, культиивувати в собі шляхетність, гордість, самобутність;
  • корегувати звуковимову учнів.

Завдання:

  • зрозуміти алегоричність образу коня Шептала;
  • пояснити  інші алегоричні образи твору;
  • поміркувати про життєвий вибір сучасної людини.

Обладнання:

Базові слова та поняття:

Епіграф до уроку:

«Ти знаєш, що ти -  людина?»

В. Симоненко

Хід уроку

I.Підготовча частина

1.Організаційний момент

-Чи всі присутні на уроці?

-Чи всі готові до уроку?

-Чи ви взяли все на урок української літератури? (знання, кмітливість, комунікабельність)

2.Мовна хвилинка (епіграф)

3.Фонетична зарядка

- Який черговий звук у класі?

- Отже, звук «т» який? Голосний чи приголосний?

- Вмиовте звук «т». А тепер «т`», а тепер почергово «т»- «т`»

Зараз ми проведемо конкурс скоромовців. Скоромовку спочатку треба вимовляти в уповільненому теемпі , потім щоразу пришвидшувати темп .А для ускладнення цього завдання я роздам вам інструменти для швидкого читання.

Тетерук проха тетерку:

Кидай просо, бери терку.

А тетерка: - Не хитри!

Сам бруньки на терці три!

 

 

II.Перевірка домашнього завдання

III.Актуалізація опорних знань

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

V.

 

ТЕОРЕТИЧНИЙ БЛОК

Кожен із нас по-своєму неповторний, адже на світі немає абсолютно однакових людей. І звичайно, цікавіше жити серед неординарних, яскравих особистостей, які не бояться мати власну думку, стиль, відрізнятися від інших. Тому не слід губити кращі риси свого характеру заради того, щоб ніхто не подумав нічого зайвого.Від цього в першу чергу буде гірше нам самимТакими рисами наділений й образ коня Шептала з твору В. Дрозда.

Перегляньте «Скрайбінг до твору В.Дрозда».

Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=VGLk6imaXik&t=7s (Автор Влад Саклаков).

Алегоричний образ коня Шептала

Білий кінь Шептало

Риси характеру та особливості поведінки

Алегорія

Символи

Кінь

Білий колір

Ім’я

-гордий

-усвідомлює свою неповторність

-ненавидить табун

-користується

повагою конюха

-поміркований

-добросовісно виконує свою роботу

-відчуває пригніченість від принизливої роботи

- прагне свободи, але залишається в неволі

-часом хоче злитися з табуном, аби уникнути гострого Степанового погляду

Шептало - це образ людини, що відрізняєть

ся від оточення, виділяється з натовпу.

-розум

-краса

-хороб

рість

-гідність

-благоро

дство

-духовна ізоляція

-мудрість

-винятко

вість

-елітарність

-краса

-надзвичай

ність

-свобода-

поряд з гордим білим конем — ім’я, яке може належати лише боягузу та пристосуванцю. походить від слів «шепіт», «шептати»

Кінь Шептало – алегоричний образ людини, що виділяється в соціумі своєю неординарністю. Та саме ця унікальність водночас гнітить людину, і вона намагається злитися із сірою масою, стати пересічним індивідом, не виявляючи своїх надзвичайних якостей.

 

 

Опрацюйте матеріал ментальної карти «Образ коня Шептала»:

Режим доступу: https://coggle.it/diagram/Vy3ofm6dvl94Na1t/t/білий-кінь-шептало (Автор Світлана Бічаніна)

Або

Перегляньте відеопояснення «Алегоричність образу коня»:

Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=uPcQPPb1TtI (Автор George Nailer)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рубрика «Цікаво та важливо».

У творі багато алегоричних образів, які допомагають зрозуміти алегоричний образ коня Шептала. Наприклад:

Образи

Тлумачення

Батіг, віжки, недогнуздок, сильна рука, табун, гурт, загорожі, бригадне стовпище

натякають на форму правління — тоталітарну владу.

Батіг

символ рабської покори, страху, пригнічення особистості, підневільного становища, приниження гідності.

Стайня

алегоричний образ тогочасної тоталітарної системи.

Бригадне стовпище

зібрання знеособлених персоналій, «гвинтиків» системи.

Білий кінь

алегорія непересічної людини, яка не хоче приймати рабську долю, бути «як усі», опирається «сірій» буденності, але зазнає поразки в цій боротьбі.

Небо, вітер, вогкість, міцні пахощі лугових трав і молодого сіна

алегорія волі.

За допомогою алегоричних образів письменнику вдалося правдиво відтворити вплив епохи тоталітарного режиму на особистість, її поведінку, погляди, світосприйняття, місце в суспільстві.

 

 

 

ПРАКТИЧНИЙ  БЛОК

  1. Закінчити створення асоціативного куща:

 

неординарність

        пересічність

 

 

 

 

 

                      

 

  воля      

 

   рабство

 

  1. Виконайте тести на відповідність. Прочитайте питання й знайдіть на нього відповідь-цитату.

Питання

Цитата

  1. Проаналізуйте внутрішнє   мовлення Шептала. Знайдіть докази того, що замість засудження поведінки Степана, кінь намагається його виправдати.

 

  1. «Білому коневі бувало по-справжньому гірко, коли його зневажали та били, але незабаром у Шептала прокидалася винувата довірливість до кривдника».
  1. Знайдіть цитату, що

свідчить про сліпу відданість коня Степану

  1. «Вони, люди, знають: на Шептала можна покластися. Такий покірний і роботящий, тільки віжок торкнись, уже чує, вже розуміє, підганяти не доводиться».

 

  1. Знайдіть цитату, що свідчить про ознаки духовної деградації коня. 

 

  1. «Степанова добрість, Степан ніколи не вб’є його, ніколи не посилає на важку роботу, Степан терпить», «Степан справді буває дуже злий. Немов щось находить на нього, але з ким цього не трапляється, та ще при такій службі. Скільки нас на одні плечі...»

 

  1. Знайдіть слова, що натякають на розбіжність між високою самооцінкою героя, гідного поваги, і його низькою соціальною роллю.

 

  1. «Він не мститиметься Степанові за ті випадкові удари, без цього не можна, без цього ніякого порядку не було б серед коней».

 

  1. У яких словах автор показує негативний вплив суспільства на внутрішній світ героя, його вольову сферу. 
  1. «Протягом усього життя в конюшні обманював себе: він давно не був білим конем». «Хай завтра у привід відправить чи до міста, а згодом вони з конюхом порозуміються. Недаремно ж білим коням дано розум».

 

  1. Як автор говорить про самообман, до якого вдається кінь, про те, як Шептало пристосовується до обставин? —
  1. «Степан озирається і, ніби вперше помітивши Шепталову сваволю, люто блимає з-під рудих брів: «— Ах ти ж, ледаче зілля!»; «Робоча худобина, яку вільно запрягати, поганяти, стьобати батогом кожному Степанові».
  1. Продовжіть міркування за поданим початком:

Бурхливий океан життя… Під впливом повсякдення й суспільних умов яскрава, але слабка людська особистість утрачає індивідуальність, зраджує свої мрії, пристосовується до оточення. Вона обманює сама себе, живе подвійним життям, страждає від внутрішнього роздвоєння, суперечки між розумом і серцем. Система ламає її, змушує жити «як усі», навіть якщо таке життя передбачає удари батога по спині…

Ключове питання: «Як сучасній людині не потрапити в ці тенети?»

 

БЛОК КОНТРОЛЮ

  1. Дайте відповіді на питання.
    • Як жилося Шепталові в стайні серед іших коней?
    • Які образи-символи використовує автор?
    • Що втілює письменник в алегоричному образі  коня?
    • Які приємні спогади допомагають героєві у важкому повсякденному житті?
    • Чому Шептало повертається до стайні?
    • Чи може сучасна людина зберегти індивідуальність?
  2. Виконайте тестування . Режим доступу:

 https://learningapps.org/watch?v=puwidza6c17  (Автор Світлана Бічачіна)

 

 

 

Використані матеріали сайтів:

https://learningapps.org

https://coggle.it/diagram

https://naurok.com.ua

https://ru.osvita.ua

https://edufuture.biz

docx
Додав(-ла)
Галамай Ольга
До підручника
Українська література 9 клас (Коваленко Л.Т., Бернадська Н.І.)
Додано
9 травня 2022
Переглядів
2177
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку