Тема: Утілення морального й естетичного ідеалів в образі головної героїні твору Г. Квітки-Основ’яненка, Марусі. Інші персонажі повісті.
Мета: формувати компетентності:
предметні – продовжити знайомство учнів із творчістю Г. Квітки-Основ’яненка, зосередивши увагу на його сентиментально-реалістичній повісті «Маруся»; допомогти учням проаналізувати образ головної героїні, її внутрішній світ; удосконалювати навички характеристики образу головного героя; розвивати вміння вдумливо читати твір та осмислювати прочитане, висловлювати своє ставлення до зображуваного; давати оцінку рисам і вчинкам героя, складати характеристику образу літературного героя за планом, розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, спостережливість;
ключові: уміння вчитися - розвивати активну пізнавальну діяльність;
комунікативні: розвиток культури мовлення, уміння виразного читання епічних творів, узагальнення і систематизації висновків, активізації словника учнів, вдосконалення навичок спілкування в колективі, толерантного ставлення до думок і почуттів інших;
інформаційні: вміння знаходити потрібну інформацію та подавати її;
загальнокультурні: естетичний смак, читацькі інтереси, виховувати в учнів любов до рідної літератури; повагу до творчості Г. Квітки-Основ’яненка.
Тип уроку: формування знань, умінь, навичок.
Обладнання: портрет Г. Квітки-Основ’яненка, малюнки-ілюстрації до повісті «Маруся», картини українських художників із зображенням дівчат-українок
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання з учнями та гостями
4 грудня усі Марійки, Марусі відзначали День ангела.
8 грудня католицька церква відзначає День непорочного зачаття Діви Марії.
8 грудня День ангела відзначають: Ярослав, Олександр, Василь, Іван, Микола, Павло, Петро.
ІІ. ЕМОЦІЙНЕ НАЛАШТУВАННЯ НА РОБОТУ
Вчитель: Героїнею сьогоднішнього нашого уроку буде також українська дівчина – Маруся – головна героїня однойменної повісті Г. Квітки-Основ’яненка.
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ СУБ’ЄКТИВНОГО ДОСВІДУ І ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Головоломка «Знайди слова»
РЕАЛІЗМ – один із творчих методів у літературі і мистецтві, що полягає у правдивому об’єктивному і всебічному відображенні дійсності.
СЕНТИМЕНТАЛІЗМ – від фр. – чуття. Напрям у європейській літературі, що характеризується прагненням відтворити світ почуттів простої людини й викликати у читача співчуття до героїв.
ПОВІСТЬ, ХАРКІВ, КОХАННЯ, ДРОТ, КВІТКА, ВАСИЛЬ, МАРУСЯ, "БАТЬКО" – так його назвав Шевченко оскільки Г. Ф. Квітка першим в історії української літератури утвердив оповідну манеру письма,
- Наскільки старший Г. Квітка-Основ’яненко від Шевченка? – на 36 р.
Шевченку 29 р, коли помер Г. Квітка-Основ’яненко.
Г. Квітка-Основ’яненко – 29.11.1778р – 20.08.1843р.
Настя, НАУМ
V. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
Вчитель
У яких раніше вивчених творах ми простежували особистість сильної дівчини, яка боролась за своє кохання і могла б бути літературною подругою Марусі?
ВПРАВА «ХТО Я?»
Мирослава – «Захар Беркут»,
Дівчина із балади Т. Шевченка «Тополя»;
Соломія із повісті М. Коцюбинського «Дорогою ціною»;
Наталка Полтавка із п’єси І. Котляревського.
VІ. ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
Красиве жіноче ім'я Марія зустрічається у всіх країнах світу і має дуже давню історію. Це одне з найпопулярніших у світі жіночих імен, адже саме так звати матір Ісуса.
Походження імені Марія, пестливо Маруся.
Утворилося воно від давньоєврейського імені (Міріам) і означає «бажана», «гірка», «безтурботна». Також його іноді перекладають як «відкинута», «сумна», «пані».
Батьків Марія любить і поважає, дуже дорожить їх повагою. Марія - дуже романтична дівчина, яка шукає турботливого і щирого чоловіка.
Часто Марії бувають самотніми.
Робота над змістом твору
Бачимо, що у характеристиці власниць імені Марія багатий внутрішній світ, наповнений різноманітними почуттями, які є основною ознакою літературного напряму.
Літературна теорема
- Доведіть, що повість є сентиментально-реалістичною.
РИСИ СЕНТИМЕНТАЛІЗМУ:
ВПРАВА «КРІСЛО ВІДВЕРТОСТІ»
«Та що ж то за дівка була! Висока, прямесенька, як стрілочка, чорнявенька, очиці, як тернові ягідки, бровоньки, як на шнурочку, личком червона, як панська рожа, що у саду цвіте...»
«Коси у неї як смоль чорнiї та довгi-довгi, аж за колiно; у празник або хоч i в недiльку так гарно їх повбира, дрiбушки за дрiбушку та все сама собi заплiта; та як покладе їх на голову, поверх скиндячок вiнком, та заквiтча квiтками, кiнцi у ленти аж геть пороспуска; усi груди так i обнизанi добрим намистом з червонцями, так що разкiв двадцять буде, коли й не бiльш»
Маруся слухняна, покірна, працьовита і релігійна.
Вона шанувала своїх батьків, в усьому їм допомагала.
«Коли було заговорить, то усе так звичайно, розумно, так неначе сопiлочка заграє стиха, що тiльки б її й слухав; а як усмiхнеться та очицями поведе, а сама зачервонiється, так от неначе шовковою хусточкою обiтреть смажнiї уста»
«Уранцi вирядилась щонайкраще: поплела коси у самi мiленькi дрiбушки i вiнком на голову поклала, пов'язала, якi були луччi, скиндячки, а зверх усiх положила червону й квiточками заквiтчалась»
«На все село була і красива, і розумна, і багата, звичайна, та ще ж к тому тиха, і смирна, і усякому покірна»
Вчитель: Як бачимо, прикрасами Марусі була її зовнішня і внутрішня краса, які повністю гармоніювали. А прикрасами мови повісті Григорія Федоровича Квітки є художні засоби. Автор надто хвилювався, чи не знайдуться недоброзичливці, які почнуть кепкувати із нашої мови, адже багато хто з «учених» та «освічених» вважав, що українською мовою, крім лайки і жартів, нічого не можна створити. Та побоювання автора були марними: повість справила велике враження на читача з народу.
ПОШУК ПРИКРАС «МАРУСІ»»
ХУДОЖНІ ЗАСОБИ ТВОРУ
Які фразеологізми використовує автор у повісті?
ХАРАКТЕРИСТИКА ОБРАЗУ МАРУСІ
Вправа «Хмара слів»
Вибрати риси Марусі із хмари слів.
Вчитель: Ідеальна дівчина заслуговує на гідного хлопця, яким у повісті є Василь.
«Старшим боярином був з города парубок, свитник Василь. Хлопець гарний, русявий, чисто пiдголений; чуб чепурний, уси козацькi, очi веселенькi, як зiрочки; на виду рум'яний, моторний, звичайний …»
«… чи ходили, чи сидiли, а усе об однiм говорили: як один без одного скучав, коли, що i як думав; як нi думано нi гадано вони побачились; яка ще радость буде, як уже посватаються - отаке усе говорили, та голубилися, та милувалися» .
ЛЕКСИЧНА РОБОТА
СВИ́ТНИК – той, хто шиє свити (Старовинний довгополий верхній одяг із грубого сукна).
ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ
Кохання, любов — почуття приязності одного суб'єкта щодо іншого.
- Чи можна вважати кохання між головними героями твору палким?
- Їх мало розділяти 2744 км
- СПРАВЖНЄ КОХАННЯ ВМИРАЄ?
(Як прийде набор, то певно тобi лоб забриють, бо ти сирота, за тебе нiкому заступитись. А що тодi буде з Марусею? Нi жiнка, нi удова; звiсно, як салдаток шанують: як саму послiдню паплюгу, i нiхто не вiрить, щоб була салдатка та й чесна. Та й трохи чи й не так! Де їй за полками таскатись? Так-то, Василю, як би я тебе не любив, а скажу по правдi: так я тебе полюбив, так менi тебе жалко, як рiдного сина! — а не хочу загубити своєї дочки, i такої, як наша Маруся).
(Наголос у слові дОнька, дочкА)
Висновок: для людини сім’я і близькі люди мають бути джерелом щастя, добробуту, розради, допомоги і поради, ніхто, крім рідних, не може бажати тобі більшого щастя.
VІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК
МИСТЕЦЬКА ХВИЛИНКА
5 сучасних пісень – розтлумачити, кому з героїв вони могли б належати.
Вправа «Я також поет»
Дібрати рими до слова «КОХАННЯ», посилаючись на зміст твору.
Благання, вмовляння, розставання, прощання, зітхання, вагання, поневіряння, нудьгування, чекання, сподівання, висихання, мовчання, змагання, сватАння, страждання, світання, хвилювання, випробування, бажання, старання, зізнання, поривання, згорання, покарання, вмирання.
-Як бачимо, із слів утворилась сюжетна лінія життєвого шляху Марусі.
Вчитель: Чи змінився емоційний стан Марусі після розлуки з коханим?
«Чи давно наша Маруся була веселенька, як весiння зоренька, говорлива, як горобчик, проворна i жартовлива, як ластiвочка, а тепер точнiсiнько як у воду опущена»
«Сумне життя настало для Марусі без Василя. Вона журиться, ночей не досипає, уболіває за долю свого коханого».
МОНОЛОГ МАРУСІ (ІНСЦЕНІЗАЦІЯ УЧЕНИЦІ ЖУК ЛІЇ)
VІІІ. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ
СКЛАСТИ АНКЕТУ ГОЛОВНИХ ГЕРОЇВ
Дівчата складають анкету Марусі, а хлопці – Василя.
Анкета головного героя |
|
Ім’я |
|
Місце проживання |
|
Батьки |
|
Національність |
|
Сімейний стан |
|
Риси характеру |
|
Стосунки з батьками |
|
Ставлення до коханого(ї) |
|
Довгоочікуване бажання |
|
Мрія: що завадило її здійсненню |
|
ВИКОНАННЯ ІНТЕРАКТИВНОЇ ВПРАВИ ЗА ДОПОМОГОЮ ОНЛАЙН-РЕСУРСУ WORD WALL
"Фейк ловив мене, та не спіймав" за твором Г. Квітки-Основ'яненка "Маруся"
https://wordwall.net/uk/resource/25784696/фейк-ловив-мене-та-не-спіймав-за-твором-г-квітки-основяненка
ІХ. РЕФЛЕКСІЯ. ПІДСУМОК УРОКУ
"Така любов буває раз в ніколи"
Х. ОГОЛОШЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
ХІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ