Конспект уроку для 10 класу (рівень стандарту) з теми "Білки як високомолекулярні сполуки. Властивості білків".
Давиденко Оксана Василівна,
вчитель хімії,
Енергодарська
загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів №2
2021 рік
Тема уроку: Білки як високомолекулярні сполуки. Хімічні властивості білків.
Мета уроку:
навчальна: розширити і поглибити знання учнів про органічні полімери на прикладі білків, з’ясувати особливості будови білків, їх властивості, ознайомити учнів з характерними реакціями білків, показати взаємозв’язок будови, властивостей та функцій білків, сформувати поняття «денатурація, кольорові реакції»;
розвиваюча: розвивати логічне мислення, здатність порівнювати, робити висновки;
виховна: виховувати відповідальне ставлення до свого здоров’я.
Очікувані результати навчання
Знаннєвий компонент - учень наводить приклади білків.
Діяльнісний компонент - учень характеризує хімічні властивості білків (гідроліз, кольорові реакції); біологічну роль білків; встановлює причинно-наслідкові зв’язки між складом, будовою, властивостями нітрогеновмісних органічних сполук.
Ціннісний компонент - учень висловлює судження про вплив окремих нітрогеновмісних органічних сполук на організм людини; оцінює біологічне значення білків; розв’язує проблему власного раціонального харчування на основі знань про білки; робить висновки про властивості білків, виходячи з будови молекул речовин, і про будову речовин, виходячи з їхніх властивостей; на основі спостережень.
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Методи і засоби навчання: словесні (бесіда, пояснення), наочні (демонстрація), практичні (виконання вправ, лабораторний дослід).
Підходи та технології навчання: інформаційно – комунікативні, здоров'язбережувальні, STEM - елементи (інтегроване навчання (біологія)), компетентнісний, діяльнісний, практико – орієнтований, елементи змішаного навчання (“перевернутий” клас).
Форми роботи: індивідуальна та фронтальна робота, групова робота учнів.
Обладнання: модель дипептиду, набір реактивів відповідно до інструкції для лабораторної роботи, дидактичні матеріали, презентація вчителя.
Хід уроку
І. Організація класу.
Ні одна посудина не вміщує більше свого об'єму, крім посудини знань; вона постійно розширюється…
Учні долучаються до складу груп (визначені попередньо)..
II. Актуалізація знань. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель. Демонстрація дипептиду (модель).
Питання:
Яку тему ми з вами розібрали на минулому уроці? (амінокислоти)
Що за модель перед вами? (дипептид)
Вдома, Вашим домашнім завданням було виконання компетентнісно орієнтованого завдання.
Хімія і медицина тісно пов'язані. Під час дослідів над мишами вірусологи виявили нову речовину. Ця речовина продукується у всіх хребетних живих організмах. Із зараженої вірусом клітини виділяється особлива речовина. Вона не має противірусної дії, але контактує зі здоровими клітинами і робить їх несприйнятливими до вірусу.
Питання:
Вчитель.
Питання:
Давайте сформулюємо тему уроку. (Білки. Будова та властивості.)
Перед тим, як приступити до роботи пропоную Вам поставити мету нашої роботи. Що потрібно … повторити чі….. закріпити
Мета учнів: повторити будову, властивості та функції білків , закріпити практичні вміння (проведення експерименту).
Результати своєї діяльності протягом заняття ви будете відмічати в листках самооцінювання групи
Лист самооцінювання діяльності здобувачів освіти (групова) на уроці
Вид діяльності/ прізвище здобувача освіти |
Бесіда (д/з) |
Виконання дослідів |
Робота в групі на уроці, відповіді на питання |
Загальний бал
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Також протягом заняття заповнюємо таблицю рефлексії (групова)
Плюс (+) |
Мінус (-) |
Цікаво |
Записується усе, що сподобалося на уроці: інформація, форма роботи, які викликали позитивні емоції… |
Записується все, що не сподобалося: здалося нудним, викликало неприйняття, залишилось незрозумілим… |
Записують: цікаві факти, про які дізналися, запитання, що з`явилися, роздуми… |
|
|
|
Вчитель:
Зараз я пропоную вам в групах виконати завдання:
структура білка |
характеристика / приклади |
первинна |
глобулярна структура, ферменти, гормони, антитіла |
вторинна |
великий білковий комплекс, гемоглобін |
третинна |
визначає властивості молекул білка та просторову конфігурацію, послідовність амінокислот |
четвертинна |
спіралізована структура, кератин, колаген |
Перевірка, обговорення
Давайте ще раз згадаємо які функції виконують білки, пропоную вам в групі попрацювати з таблицею
ПРИВЕСТИ У ВІДПОВІДНІСТЬ
функція білка |
характеристика / приклади |
рухова |
утворення клітин, кератин, колаген |
регуляторна |
перенос кисню та мінеральних речовин, гемоглобін |
транспортна |
обмін речовин, гормони, інсулін |
каталітична |
антитіла, фібрин |
будівельна |
скорочення м’язів, актин, міозин |
захисна |
виділення енергії, 17.6 кДж |
енергетична |
біохімічні реакції, ферменти |
Перевірка, обговорення
Фізхвилинка: змоделюйте первинну, вторинну, третинну та четвертинну структури білку всіма учасниками групи.
III. Усвідомлення й практичне закріплення знань (виконання хімічних дослідів) одержаних теоретичних знань.
Проблемні питання:
Будовою білків пояснюються їхні різноманітні властивості. Вони мають різну розчинність: одні розчиняються у воді, інші – у розведених розчинах нейтральних солей, а деякі зовсім не здатні розчинятися.
Для пошуку відповідей проведемо досліди. Учні працюють в групах та доповідають.
Повторення правил роботи в групі (на партах нагадування правил роботи в команді).
Пам’ятка «Правила робот в групі»
1. Слухай уважно.
2. Роби висновки, задавай питання.
3. Говори спокійно, ясно.
4. Аналізуй свою діяльність.
5. Допомагай товаришам.
6. Виконуй свою роль.
Виконання завдань: 1 група (завдання - денатурація), 2 група (завдання - біуретова реакція), 3 група (завдання - ксантопротеїнова реакція). Інструкції на столах у кожної групи. Результати та висновки учні заносят у таблицю (підручник с. )
Вчитель. Питання:
Які ще специфічні властивості характерні для білків? Що відбувається в шлунку з білками? Як називають цю властивість? (гідроліз)
Повернення до дипептиду - приєднання молекули води (учні в групах виконують моделювання процесу гідролізу)
Якщо ми забули білковий продукт в теплому приміщенні, що з ним відбувається? (розклад, гниття) Які продукти утворюються в результаті такого процесу? (продукти мають поганий запах - амоніак, сірководень тощо)
Який запах ми відчуваємо під час горіння білків? (запах паленого пір’я)
Демонстрація: спалювання пташиного пір’я
ІV. Підсумок уроку. Оцінювання. Рефлексія.
Обговорення мети уроку, оцінювання (учні в листках самооцінювання), рефлексія
VІ. Домашнє завдання.
Classroom (виконати творчу роботу з питання значення та біологічна роль білків), виконати тест (гугл-форма); §24 (опрацювати).
Експериментальне домашнє завдання: виконати досліди – 1) спирт + хліб, 2) спирт + свіже м’ясо (риба), 3) спирт + білок курячого яйця. Зробити звіт (зазначити спостереження та зробити висновки про зміни, що відбуваються з білками різного походження).