Урок "Білки як високомолекулярні сполуки. Властивості білків"

Про матеріал

Конспект уроку для 10 класу (рівень стандарту) з теми "Білки як високомолекулярні сполуки. Властивості білків".

Перегляд файлу

Давиденко Оксана Василівна,

 вчитель хімії,

Енергодарська

загальноосвітня школа

І-ІІІ ступенів №2

2021 рік

 

Тема уроку: Білки як високомолекулярні сполуки. Хімічні властивості білків.

 

Мета уроку:

навчальна: розширити і поглибити знання учнів про органічні полімери на прикладі білків, з’ясувати особливості будови білків, їх властивості, ознайомити учнів з характерними реакціями білків, показати взаємозв’язок будови, властивостей та функцій білків, сформувати поняття «денатурація, кольорові реакції»;

розвиваюча: розвивати логічне мислення, здатність порівнювати, робити висновки;

виховна: виховувати відповідальне ставлення до свого здоров’я.

 

Очікувані результати навчання

Знаннєвий компонент - учень наводить приклади білків.

Діяльнісний компонент - учень характеризує хімічні властивості білків (гідроліз, кольорові реакції); біологічну роль білків; встановлює причинно-наслідкові зв’язки між складом, будовою, властивостями нітрогеновмісних органічних сполук.

Ціннісний компонент - учень висловлює судження про вплив окремих нітрогеновмісних органічних сполук на організм людини; оцінює біологічне значення білків; розв’язує проблему власного раціонального харчування на основі знань про білки; робить висновки про властивості білків, виходячи з будови молекул речовин, і про будову речовин, виходячи з їхніх властивостей; на основі спостережень.

Тип уроку: урок формування компетентностей.

Методи і засоби навчання: словесні (бесіда, пояснення), наочні (демонстрація), практичні (виконання вправ, лабораторний дослід).

Підходи та технології навчання: інформаційно – комунікативні, здоров'язбережувальні, STEM - елементи (інтегроване навчання (біологія)), компетентнісний, діяльнісний, практико – орієнтований, елементи змішаного навчання (“перевернутий” клас).

Форми роботи: індивідуальна та фронтальна робота, групова робота учнів.

Обладнання: модель дипептиду, набір реактивів відповідно до інструкції для лабораторної роботи, дидактичні матеріали, презентація вчителя.

 

Хід уроку

І. Організація класу.

Ні одна посудина не вміщує більше свого об'єму, крім посудини знань; вона постійно розширюється…

Учні долучаються до складу груп (визначені попередньо)..

II. Актуалізація знань. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель. Демонстрація дипептиду (модель).

Питання:

Яку тему ми з вами розібрали на минулому уроці? (амінокислоти)

Що за модель перед вами? (дипептид)

Вдома, Вашим домашнім завданням було виконання компетентнісно орієнтованого завдання.

Хімія і медицина тісно пов'язані. Під час дослідів над мишами вірусологи виявили нову речовину. Ця речовина продукується у всіх хребетних живих організмах. Із зараженої вірусом клітини виділяється особлива речовина. Вона не має противірусної дії, але контактує зі здоровими клітинами і робить їх несприйнятливими до вірусу.

Питання:

  1. Про яку речовину йде мова? Назвіть відкриту речовину. (інтерферон)
  2. До якого класу органічних сполук відноситься відкрита вченими речовина? (білки)
  3. З курсу біології згадайте яку будову та функції виконують речовини до яких відноситься відкрита вченими нова речовина. (первинна, вторинна, третинна, четвертинна структури; функції: енергетична, імунна, будівельна, регуляторна, рухова, транспортна, каталітична)

Вчитель.

Питання:

Давайте сформулюємо тему уроку. (Білки. Будова та властивості.)

Перед тим, як приступити до роботи пропоную Вам поставити мету нашої роботи.  Що потрібно … повторити чі….. закріпити

Мета учнів: повторити будову, властивості та функції білків , закріпити практичні вміння (проведення експерименту).

Результати своєї діяльності протягом заняття ви будете відмічати в листках самооцінювання групи

Лист самооцінювання діяльності здобувачів освіти (групова) на уроці

Вид діяльності/ прізвище здобувача освіти

Бесіда (д/з)

Виконання дослідів

Робота в групі на уроці, відповіді на питання

Загальний бал

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Також протягом заняття заповнюємо таблицю рефлексії (групова)

Плюс (+)

Мінус (-)

Цікаво

Записується усе, що сподобалося на уроці: інформація, форма роботи, які викликали позитивні емоції…

Записується все, що не сподобалося: здалося нудним, викликало неприйняття, залишилось незрозумілим…

Записують: цікаві факти, про які дізналися, запитання, що з`явилися, роздуми…

 

 

 

Вчитель:

Зараз я пропоную вам в групах виконати завдання:

  1. ПРИВЕСТИ У ВІДПОВІДНІСТЬ

 

структура білка

характеристика / приклади

первинна

глобулярна структура, ферменти, гормони, антитіла

вторинна

великий білковий комплекс, гемоглобін

третинна

визначає властивості молекул білка та просторову конфігурацію, послідовність амінокислот

четвертинна

спіралізована структура, кератин, колаген

Перевірка, обговорення   

Давайте ще раз згадаємо які функції виконують білки, пропоную вам в групі попрацювати з таблицею     

ПРИВЕСТИ У ВІДПОВІДНІСТЬ

функція білка

характеристика / приклади

рухова

утворення клітин, кератин, колаген

регуляторна

перенос кисню та мінеральних речовин, гемоглобін

транспортна

обмін речовин, гормони, інсулін

каталітична

антитіла, фібрин

будівельна

скорочення м’язів, актин, міозин

захисна

виділення енергії, 17.6 кДж

енергетична

біохімічні реакції, ферменти

Перевірка, обговорення 

Фізхвилинка: змоделюйте первинну, вторинну, третинну та четвертинну структури білку  всіма учасниками групи.

III. Усвідомлення й практичне закріплення знань (виконання хімічних дослідів) одержаних теоретичних знань.

Проблемні питання:

  1. Чому вживання алкоголю призводить до загибелі клітин мозку?
  2. Чому температура 42о С смертельна для людини та чому на упаковці прального порошку з ензимами стоїть обмеження по температурі для прання 40о С ?
  3. Чому псуються білкові продукти?

Будовою білків пояснюються їхні різноманітні властивості. Вони мають різну розчинність: одні розчиняються у воді, інші – у розведених розчинах нейтральних солей, а деякі зовсім не здатні розчинятися.

Для пошуку відповідей проведемо досліди. Учні працюють в групах та доповідають.

Повторення правил роботи в групі (на партах нагадування правил роботи в команді).

Пам’ятка «Правила робот в групі»

1.          Слухай уважно.

2.          Роби висновки, задавай питання.

3.          Говори спокійно, ясно.

4.          Аналізуй свою діяльність.

5.          Допомагай товаришам.

6.          Виконуй свою роль.

Виконання завдань: 1 група (завдання - денатурація), 2 група (завдання - біуретова реакція), 3 група (завдання - ксантопротеїнова реакція). Інструкції на столах у кожної групи. Результати та висновки учні заносят у таблицю (підручник с.     )

Вчитель. Питання:

Які ще специфічні властивості характерні для білків? Що відбувається в шлунку з білками? Як називають цю властивість? (гідроліз)

Повернення до дипептиду - приєднання молекули води (учні в групах виконують моделювання процесу гідролізу)

Якщо ми забули білковий продукт в теплому приміщенні, що з ним відбувається? (розклад, гниття)  Які продукти утворюються в результаті такого процесу? (продукти мають поганий запах - амоніак, сірководень тощо)

Який запах ми відчуваємо під час горіння білків? (запах паленого пір’я)

Демонстрація: спалювання пташиного пір’я

ІV. Підсумок уроку. Оцінювання. Рефлексія.

Обговорення мети уроку, оцінювання (учні в листках самооцінювання), рефлексія

VІ. Домашнє завдання.

Classroom (виконати творчу роботу з питання значення та біологічна роль білків), виконати тест (гугл-форма); §24 (опрацювати).

Експериментальне домашнє завдання: виконати досліди – 1) спирт + хліб, 2) спирт + свіже м’ясо (риба), 3) спирт + білок курячого яйця. Зробити звіт (зазначити спостереження та зробити висновки про зміни, що відбуваються з білками різного походження).

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
Додано
24 березня 2021
Переглядів
821
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку