Урок біології "Різноманітність птахів"

Про матеріал

Відкритий урок з біології 8 клас , проведений вчителем біології Вигінської ЗОШ I-II ступенів

Тема: Різноманітність птахів

Мета:

- узагальнити знання учнів про птахів, на їх основі з'ясувати причини поширення цього класу в природі; розвивати уявлення дітей про взаємо зв'язки організмів із середовищем існування; розкрити риси пристосованості різних груп птахів до умов середовища; визначити роль цих тварин в екосистемах;

- продовжити формувати вміння роботи з підручником і додатковою літературою; вміння працювати в групах;

- формувати бережливе ставлення до природи.

Основні терміни і поняття: надряди, систематична категорія, кілеві , безкілеві.

Обладнання: проектор ,презентація «Різноманітність птахів», опудала птахів, фото птахів , роздатковий матеріал.

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.

Методи: логічні вправи, робота в групах, з текстом підручника,

складання порівняльної таблиці , вікторина.

ХІД УРОКУ

І.Організація класу./ Привітання гостей/

Актуалізація знань отриманих раніше.

- Над якою темою ми працюємо?

--На партах у вас є картка із завданням .З оберненої сторони після кожної правильної відповіді ви ставите собі 1 бал.

1) Експрес - опитування «Мікрофон»

1. Назвіть загальні ознаки класу Птахи:

- мають пір'яний покрив;

- передні кінцівки перетворилися на крила;

- розмножуються відкладаючи яйця;

- очі прикриті повіками;

- тіло поділяється на голову, тулуб, кінцівки;

- шкіра суха, майже позбавлена залоз;

- скелет легкий ( зумовлено наявністю порожнин у більшості кісток);

- мають кіль;

- характерне подвійне дихання;

- теплокровні.

2) завдання "Виправ помилку".

До класу Птахи належить приблизно 8600 видів тварин. +

Усі птахи здатні до польоту. -

Тулуб птахів обтічної форми. +

На шкірі є залози, які виділяють жироподібну речовину. -

Кістки черепа зрослися рухомо. -

Старе пір'я у птахів змінюється в процесі линяння. +

Більшість птахів мають кіль. +

Їжу птахи пережовують за допомогою зубів. -

Повітряні мішки визначають механізм дихання птахів. +

Мають два кола кровообігу і трикамерне серце. -

Добре розвинений мозочок.+

3)Гра « Знайди пару» Із запропонованого переліку термінів і понять складіть пари, позначаючи їх відповідними цифрами.

1. тулуб 1. зміна пір'я

2. рульові 2. гуси, кури, лебеді

3. пігменти 3. довгі пера хвоста

4. линяння 4. розширення стравоходу

5. стегно, гомілка, стопа 5. горобець, дятел, ворона

6. воло 6. відлітають на зимівлю і повертаються

7. око 7. обтічна форма

8. виводкові 8. здатне до подвійної акомодації

9. нагніздні 9. фарбуючі речовини

10. перелітні 10. скелет задньої кінцівки

Відповідь: 1 - 7 6 - 4

2 - 3 7 - 8

3 - 9 8 - 2

4 - 1 9 - 5

5 - 10 10 - 6

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель:

Світ птахів дуже різноманітний.У світі нараховується біль ніж 8 тис. 600 видів . Вважається , що в країні, де немає війни загальна кількість всіх пташок у 25 разів більше . ніж населення цієї країни . Всі вони дуже різні : найбільший серед них- африканський страус заввишки 2,7 м. з масою до 90 кг.і найменший- колібрі – звагою приблизно 2 г.

- Як ви гадаєте , яка тема сьогоднішнього уроку?

-Ми сьогодні будемо знайомитись із систематикою птахів.

Епіграфом нашого уроку будуть слова із китайської приказки: «Розкажи мені , і я забуду; покажи мені, і я запам'ятаю; дай мені спробувати і я навчусь.»А це означає,що ми будемо слухати , уважно дивитись і самостійно опрацьовувати матеріал.

Щоб краще орієнтуватись у світі птахів , вчені поділили птахів на групи.

Згадаймо систематику птахів

Царство Тварини

Підцарство Багатоклітинні

Тип Хордові

Клас Птахи

Надряд

Ряд

Рід

Вид

\Діти визначають відомі таксони\

Відео / основні надряди/

-Вчені поділили світ птахів на 3 надряди з якими ми сьогодні і познайомимось .Я вас поділила на 3 групи , які після ознайомлення з матеріалами підручника ,додаткової літератури , познайомлять усіх з певним надрядом птахів .Всі дані ви завписуєте до таблиці в ваших зошитах .

ІІІ. Вивчення нового матеріалу .

Вчитель поділяє клас на три групи.

1 група-Надряд Безкілеві птахи.

2 група-Надряд Пінгвіни

3 група-Надряд Кілегруді птахи.

Робота в групах.

Завдання для груп . Для роботи в групах у кожного є емблема птаха .

План роботи за яким працюють учні

1.Середовище існування.

2. Риси пристосованості птахів до умов середовища.

3. Представники.

Групи презентують виконану роботу. ( учні можуть представляти раніше підготовлені повідомлення, малюнки, диски із записами голосів птахів ін.)

\Захист робіт\ з використанням відео і заповнення таблиці в зошитах і на дошці. За отриманими даними, необхідно зробити висновки, які ж відмінності між надрядами птахів ( заповнюється таблиця, де звертається увага на кількість пальців на ногах, будова та розміщення пер, риси внутрішньої будови, наявність крил )

Птахи

Представники

Пристосованість до умов середовища

Надряд

Безкільеві птахи

страус ему, нанду африканський страус,

казуари, ківі

відсутність кіля

Надряд Пінгвіни

імператорський пінгвін,

королівський пінгвін,

малий пінгвін

кіль добре розвинений, замість крил-ласти

Надряд

Кілегруді птахи

гуси, лебеді, качки, лелека, чапля, журавель,

сокіл, яструб, орел, сова, сич, пугач, цесарка,

куріпка. фазан, ластівка.

дрізд, горобець, шпак, ворон.

наявність кіля , добре розвинені махові крила

Група 1 - вивчає Надряд Безкілеві птахи.

Безкі́леві птахи —характеризуються спільною анатомічною ознакою — відсутністю наявного у більшості представників класу виступу грудної кістки — кіля, до якого прикріплюється грудна мускулатура.

Надряд включає 6 сучасних рядів:

Страусоподібні Ківіподібні Казуароподібні Моаподібні Нандуподібні Тина

муподібні


РЯД

НАНДУ

Це великі птахи, хоча й менші за розміром від африканського страуса. Особливостями зовнішньої будови американського страуса є відсутність великих пер на хвості й крилах. Висота цих страусів до 1,5 м., а маса – близько 50 кілограмів.

РЯД ЕМУ
ЗВИЧАЙНЕ ОПЕРЕННЯ ЕМУ – ТЕМНОГО ЗАБАРВЛЕННЯ, А ДО ПЕРІОДУ ГНІЗДУВАННЯ ВОНО СТАЄ СВІТЛОКОРИЧНЕВИМ. ЦЕЙ НЕЗВИЧАЙНИЙ ПТАХ, ЩО НЕ ЛІТАЄ, Є БЛИЗЬКИМ РОДИЧЕМ КАЗУАРА, НАНДУ І АФРИКАНСЬКОГО СТРАУСА. УСІ ЦІ ПТАХИ МАЮТЬ ПОДІБНУ МІЖ СОБОЮ БУДОВУ ЧЕРЕПА І ОДНАКОВО ДОВГІ, СИЛЬНІ НОГИ.

РЯД КІВІПОДІБНІ
КІВІ ЗВИЧАЙНИЙ
НАЙЗНАМЕНИТІШИЙ ПТАХ НОВОЇ ЗЕЛАНДІЇ. ВІН ВЕДЕ СКРИТНИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ. ВДЕНЬ КІВІ СПИТЬ У ДОБРЕ ЗАМАСКОВАНОМУ УКРИТТІ, А ГОДУВАТИСЬ ВИХОДИТЬ ТІЛЬКИ ВНОЧІ.МАЄ ДОВГИЙ ТОНКИЙ ДЗЬОБ, У НЬОГ ДОБРЕ РОЗВИНЕНИЙ НЬОХ. ЗАВДЯКИ ЧУТЛИВОМУ НЮХУ І ВІБРИСАМ ВІН МОЖЕ ЗНАХОДИТИ ПОЖИВУ НАВІТЬ У СУЦІЛЬНІЙ ТЕМРЯВІ

/ Записи в таблиці/


Група 2 - вивчає Надряд Пінгвіни.

Презентація другої групи

/ Записи в таблиці/

Доповнення вчителя з використанням відео-презентації

Живуть пінгвіни 7 — 20 років.

МАЛІ ПІНГВІНИ

Найменший пінгвін - це малий пінгвін, сягає близько 40 см.Пінгвіни живуть багатотисячними, а іноді й мільйонними колоніями. У колоніях вони поділяються на пари. Розмноження пінгвінів починається навесні, а в імператорського пінгвіна – в середині зими.

Група 3 - вивчає Надряд Кілегруді птахи ( ряди Куроподібні, Гусеподібні).

Захист роботи 3 групи.

Кілегруді — надряд Птахи"птахів, що охоплює близько 9 тисяч видів — переважну більшість сучасних птахів. Птахи мають добре розвинений кіль , на ногах три- читирі пальці Головною особливістю, що відрізняє кілегрудих птахів від безкілевих — це структура піднебіння. Та наявність добре розвиненого кіля. Найбільшим представником кілегрудих є кондор довжиною до 1,3 метра і розмахом крил до 3,2 метра.. Надряд включає багато рядів :Веслоногі або водоплавні , Куроподібні ,Ластівкоподібні , Лелекоподібні . Совоподібні . Горобцеподібні та інші

Значення їх –неоцінене Можна підрахувати скільки людина отримує м'яса і яєць, але важко оцінити в тоннах те жщастя,коли ми слухаємо пісню солов'я або їх щебетання у лісі.

Гра «Впізнай пташку»

- Послухайте і скажіть , яких пташок ви почули?

/Фонозапис співу пташок/

Діти називають пташок.

. А про цього птаха можна говорити дуже багато .Про нього складені легенди , складають пісні .

Лебеді — найбільші і найкрасивіші представники ряду.гусеподібних Краса лебедів надихала людину на створення поетичних легенд. Наприклад, про лебедину вірність. Кажуть, що лебеді паруються на все життя, і це правда: лебеді справді є моногамними птахами. Іноді ще кажуть, що коли вмирає хтось із пари, то його подружжя кидається з вишини на землю і розбивається. Але це вже просто красива вигадка.
Мабуть, ви чули вислів «лебедина пісня». Стосовно людини це означає: «останній шедевр майстра». Вважається, що лебідь перед смертю, прощаючись із життям, співає свою останню пісню — найкращу.
Це не зовсім так, але недалеко від істини. Щиро кажучи, голос у лебедів не дуже гарний і співати (як, скажімо, солов'ї) вони не вміють. Але при останньому подиху лебедя повітря з шумом виходить із трахеї і лунає жалісний стогін. Це і є «лебедина пісня». В Україні живуть лебідь-кликун, лебідь-шипун та лебідь малий.

Висновки:

За отриманими даними, необхідно зробити висновки, про відмінності між надрядами птахів ( заповнюється таблиця, де звертається увага на кількість пальців на ногах, будова та розміщення пер, риси внутрішньої будови, наявність крил )


Поетична хвилинка

/Учениця читає вірш про лебедів/На екрані лебеді .

Белый лебедь, лебедь чистый,

Сны твои всегда безмолвны,

Безмятежно-серебристый,

Ты скользишь, рождая волны.

Под тобою — глубь немая,

Без привета, без ответа,

Но скользишь ты, утопая

В бездне воздуха и света.

Над тобой — Эфир бездонный

С яркой Утренней Звездою.

Ты скользишь, преображенный

Отраженной красотою.

Символ нежности бесстрастной,

Недосказанной, несмелой,

Призрак женственно-прекрасный

Лебедь чистый, лебедь белый!

Конкурс "Впізнай надряд птаха»

Встановіть, яким надрядам належать такі ознаки ( за правильні відповіді учні отримують емблему птаха; переможе та команда, яка найбільше їх отримає)

1. Птахи зустрічаються в Антарктиді, на островах Пд. Америки, Австралії.

2. Птахи мають кіль та в основному добре літають.

3. Найчисельніший надряд.

4. Пір'я коротке, утворює густий покрив.

5. Немає порожнин в кістках ( крім стегнових) та куприкової залози.

6. Махові та рульові пера редуковані або перетворилися на прикрасу.

7. Живуть колоніями, чудово плавають і пірнають, по суші пересуваються поволі на задніх кінцівках.

8. Яйце птаха найбільше та найважче.

9. Мають загнутий короткий дзьоб і довгі загнуті кігті, що допомагають їм полювати на свою здобич.

10. Інкубація та вилуплення пташенят відбувається за дуже низьких температур.

Хто зайвий і чому?

а) Дятел, фазан, ківі;

б) Ему, австралійський страус, ківі, імператорський пінгвін;

в) Сіра сова, пугач, сич, казуар

г) Ему, австралійський страус,,ремез, нанду .

.Гра « Правда чи ні?»

Діти, зараз я вам пропоную декілька незвичайних фактів з життя птахів, а ви поміркуйте і дайте відповідь, правда це чи ні. Сови вдень погано чи зовсім нічого не бачать ( ні ) Гніздо орланів може важити тонну (так) Після купання шпаки витирають пір'я об овець (так) Голодні пташенята орлів з'їдають своїх батьків (ні) В американському місті Бостон горобцям було встановлено пам'ятник (так) Самиця кропивника, маленької пташки з ряду Горобцеподібні, за 16 годин приносить їжу своїм пташенятам 1217 разів (так)

« Поясніть вислів»

Як з гуся вода

Краще синиця в руках, ніж журавель у небі.

Кожний кулик своє болото хвалить.

Що означає вислів « Ховати голову в пісок , як страус»?

Рефлексія

Я знав….

Я дізнався….

Мені було цікаво дізнатись…

Домашнє завдання :§46, відповідати на питання ,підготувати повідомлення «Міграції пернатих»

Перегляд файлу

 

 

Відкритий урок з біології 8 клас , проведений вчителем біології Вигінської ЗОШ  I-II ступенів

 

Тема: Різноманітність птахів

Мета:

 - узагальнити знання учнів про птахів, на їх основі з'ясувати причини            поширення цього класу в природі; розвивати уявлення дітей про взаємо           зв'язки організмів із середовищем існування; розкрити риси пристосованості різних груп птахів до умов середовища; визначити роль цих тварин в екосистемах;

  - продовжити формувати вміння роботи з підручником і додатковою літературою; вміння працювати в групах;

   - формувати бережливе ставлення до природи.

Основні терміни і поняття: надряди, систематична категорія, кілеві , безкілеві.

Обладнання: проектор ,презентація «Різноманітність птахів», опудала птахів, фото птахів , роздатковий матеріал.

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.

Методи:  логічні вправи, робота в групах, з текстом підручника,  

            складання порівняльної таблиці , вікторина.                    

                                         ХІД УРОКУ

І.Організація класу./ Привітання гостей/

 Актуалізація знань отриманих раніше.

- Над якою темою ми працюємо?

--На партах у вас є картка із завданням .З оберненої сторони після кожної правильної відповіді ви ставите собі 1 бал.

1) Експрес - опитування «Мікрофон»

1. Назвіть загальні ознаки класу Птахи:

- мають пір'яний покрив;

- передні кінцівки перетворилися на крила;

- розмножуються відкладаючи яйця;

- очі прикриті повіками;

- тіло поділяється на голову, тулуб, кінцівки;

- шкіра суха, майже позбавлена залоз;

- скелет легкий ( зумовлено наявністю порожнин у більшості кісток);

- мають кіль;

- характерне подвійне дихання;

- теплокровні.

2) завдання "Виправ помилку".

До класу Птахи належить приблизно 8600 видів тварин. +

Усі птахи здатні до польоту. -

Тулуб птахів обтічної форми. +

На шкірі є залози, які виділяють жироподібну речовину. -

Кістки черепа зрослися рухомо. -

Старе пір'я у птахів змінюється в процесі линяння. +

Більшість птахів мають кіль. +

Їжу птахи пережовують за допомогою зубів. -

Повітряні мішки визначають механізм дихання птахів. +

Мають два кола кровообігу і трикамерне серце. -

Добре розвинений мозочок.+

3)Гра « Знайди пару» Із запропонованого переліку термінів і понять складіть пари, позначаючи їх відповідними цифрами.

1. тулуб                                           1. зміна пір'я

2. рульові                                        2. гуси, кури, лебеді

3. пігменти                                      3. довгі пера хвоста

4. линяння                                       4. розширення стравоходу

5. стегно, гомілка, стопа                5. горобець, дятел, ворона

6. воло                                              6. відлітають на зимівлю і повертаються

7. око                                                7. обтічна форма

8. виводкові                                     8. здатне до подвійної акомодації

9. нагніздні                                       9. фарбуючі речовини

10. перелітні                                    10. скелет задньої кінцівки

 

Відповідь:  1 - 7                6 - 4

                    2 - 3                7 - 8

                    3 - 9                8 - 2

                    4 - 1                9 - 5

                    5 - 10             10 - 6    

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель:

Світ птахів дуже різноманітний.У світі нараховується біль ніж 8 тис. 600 видів . Вважається , що в країні,  де немає війни загальна кількість всіх  пташок у 25 разів більше . ніж населення цієї країни . Всі вони дуже різні : найбільший серед  них- африканський страус заввишки 2,7 м.   з масою до 90 кг.і найменший- колібрі – звагою  приблизно 2 г.

- Як ви гадаєте , яка тема сьогоднішнього уроку?

-Ми сьогодні будемо знайомитись із систематикою птахів.

Епіграфом нашого уроку будуть слова із китайської  приказки: «Розкажи мені , і я забуду; покажи мені, і я запам’ятаю; дай мені спробувати і я навчусь.»А це означає,що ми будемо слухати , уважно дивитись і самостійно опрацьовувати матеріал.

Щоб краще орієнтуватись у світі птахів , вчені поділили  птахів на групи.

Згадаймо  систематику птахів

Царство                                                                           Тварини

Підцарство                                                                       Багатоклітинні         

Тип                                                                                     Хордові     

Клас                                                                                   Птахи

Надряд

Ряд

 Рід

Вид

\Діти визначають відомі таксони\

Відео / основні надряди/

-Вчені поділили світ птахів на 3 надряди  з якими ми сьогодні і познайомимось .Я вас поділила на 3 групи , які після ознайомлення з матеріалами підручника ,додаткової літератури , познайомлять усіх з певним надрядом птахів .Всі дані ви завписуєте до таблиці в ваших зошитах .

ІІІ. Вивчення нового матеріалу .

Вчитель поділяє клас на три групи.

1 група-Надряд Безкілеві птахи.

2 група-Надряд Пінгвіни

3 група-Надряд Кілегруді птахи.

Робота в групах.

Завдання для груп . Для роботи в групах у кожного є емблема птаха .

План роботи за яким працюють учні

1.Середовище  існування.

2. Риси пристосованості птахів до умов середовища.

3. Представники. 

Групи презентують виконану роботу. ( учні можуть представляти раніше підготовлені повідомлення, малюнки, диски із записами голосів птахів ін.)

\Захист робіт\ з  використанням відео і заповнення таблиці в зошитах і на дошці. За отриманими даними, необхідно зробити висновки, які ж відмінності між надрядами  птахів ( заповнюється таблиця, де звертається увага на  кількість пальців на ногах, будова та розміщення пер, риси внутрішньої будови,  наявність крил )

 

Птахи 

             Представники

          Пристосованість до   умов середовища                                          

Надряд

 Безкільеві птахи

   страус ему, нанду африканський страус,           

  казуари, ківі     

            відсутність кіля

 

Надряд Пінгвіни 

 

імператорський пінгвін,        

   королівський пінгвін,           

 малий пінгвін

 

кіль добре розвинений,   замість крил-ласти                

 

Надряд

 Кілегруді птахи   

гуси, лебеді, качки,                                                              лелека, чапля, журавель,           

  сокіл, яструб, орел,                                      сова, сич, пугач, цесарка,

 куріпка. фазан, ластівка.

   дрізд, горобець, шпак, ворон.

 

 

 

            наявність кіля   ,  добре розвинені махові крила

 

 

Група 1 - вивчає Надряд Безкілеві птахи.

Безкі́леві птахи —характеризуються спільною анатомічною ознакою — відсутністю наявного у більшості представників класу виступу грудної кістки — кіля, до якого прикріплюється грудна мускулатура. 

  Надряд включає 6 сучасних рядів:

Страусоподібні Ківіподібні Казуароподібні Моаподібні Нандуподібні Тина

муподібні


РЯД

НАНДУ

Це великі птахи, хоча й менші за розміром від африканського страуса. Особливостями зовнішньої будови американського страуса є відсутність великих пер на хвості й крилах. Висота цих страусів до 1,5 м., а маса – близько 50 кілограмів.

 РЯД ЕМУ
ЗВИЧАЙНЕ ОПЕРЕННЯ ЕМУ – ТЕМНОГО ЗАБАРВЛЕННЯ, А ДО ПЕРІОДУ ГНІЗДУВАННЯ ВОНО СТАЄ СВІТЛОКОРИЧНЕВИМ. ЦЕЙ НЕЗВИЧАЙНИЙ ПТАХ, ЩО НЕ ЛІТАЄ, Є БЛИЗЬКИМ РОДИЧЕМ КАЗУАРА, НАНДУ І АФРИКАНСЬКОГО СТРАУСА. УСІ ЦІ ПТАХИ МАЮТЬ ПОДІБНУ МІЖ СОБОЮ БУДОВУ ЧЕРЕПА І ОДНАКОВО ДОВГІ, СИЛЬНІ НОГИ.

 

          РЯД     КІВІПОДІБНІ
КІВІ ЗВИЧАЙНИЙ
НАЙЗНАМЕНИТІШИЙ ПТАХ НОВОЇ ЗЕЛАНДІЇ. ВІН ВЕДЕ СКРИТНИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ. ВДЕНЬ  КІВІ СПИТЬ У ДОБРЕ ЗАМАСКОВАНОМУ УКРИТТІ, А ГОДУВАТИСЬ ВИХОДИТЬ ТІЛЬКИ ВНОЧІ.МАЄ ДОВГИЙ ТОНКИЙ ДЗЬОБ, У НЬОГ ДОБРЕ РОЗВИНЕНИЙ НЬОХ. ЗАВДЯКИ ЧУТЛИВОМУ НЮХУ І ВІБРИСАМ ВІН МОЖЕ ЗНАХОДИТИ  ПОЖИВУ НАВІТЬ У СУЦІЛЬНІЙ ТЕМРЯВІ

/ Записи в таблиці/

 

Група 2 - вивчає Надряд Пінгвіни.

  Презентація другої групи

/ Записи в таблиці/

Доповнення вчителя      з використанням відео-презентації

Живуть пінгвіни 7 — 20 років.

МАЛІ  ПІНГВІНИ

Найменший пінгвін - це малий пінгвін, сягає близько 40 см.Пінгвіни живуть багатотисячними, а іноді й мільйонними колоніями. У колоніях вони поділяються на пари. Розмноження пінгвінів починається навесні, а в імператорського пінгвіна – в середині зими.

Група 3 - вивчає Надряд Кілегруді птахи ( ряди Куроподібні, Гусеподібні).

Захист роботи  3 групи.

Кілегруді  — надряд Птахи"птахів, що охоплює близько 9 тисяч видів — переважну більшість сучасних  птахів. Птахи мають добре розвинений кіль , на ногах три- читирі  пальці Головною особливістю, що відрізняє кілегрудих птахів від безкілевих — це структура піднебіння. Та наявність добре розвиненого кіля. Найбільшим представником кілегрудих є кондор довжиною до 1,3 метра і розмахом крил до 3,2 метра.. Надряд включає багато рядів :Веслоногі або водоплавні , Куроподібні ,Ластівкоподібні , Лелекоподібні . Совоподібні . Горобцеподібні та інші

Значення їх –неоцінене  Можна підрахувати скільки людина отримує м’яса і яєць, але важко оцінити в тоннах те жщастя,коли ми слухаємо пісню солов’я або їх щебетання у лісі.

Гра «Впізнай пташку»

- Послухайте і скажіть , яких пташок ви почули?

/Фонозапис співу пташок/

Діти називають пташок.

 

.   А про цього птаха можна говорити дуже багато .Про нього складені легенди , складають пісні .

Лебеді — найбільші і найкрасивіші представники ряду.гусеподібних Краса лебедів надихала людину на створення поетичних легенд. Наприклад, про лебедину вірність. Кажуть, що лебеді паруються на все життя, і це правда: лебеді справді є моногамними птахами. Іноді ще кажуть, що коли вмирає хтось із пари, то його подружжя кидається з вишини на землю і розбивається. Але це вже просто красива вигадка.
Мабуть, ви чули вислів «лебедина пісня». Стосовно людини це означає: «останній шедевр майстра». Вважається, що лебідь перед смертю, прощаючись із життям, співає свою останню пісню — найкращу.
Це не зовсім так, але недалеко від істини. Щиро кажучи, голос у лебедів не дуже гарний і співати (як, скажімо, солов'ї) вони не вміють. Але при останньому подиху лебедя повітря з шумом виходить із трахеї і лунає жалісний стогін. Це і є «лебедина пісня». В Україні живуть лебідь-кликун, лебідь-шипун та лебідь малий.

Висновки:

За отриманими даними, необхідно зробити висновки,  про відмінності між надрядами  птахів ( заповнюється таблиця, де звертається увага на  кількість пальців на ногах, будова та розміщення пер, риси внутрішньої будови,  наявність крил )


Поетична хвилинка

/Учениця читає вірш про лебедів/На екрані лебеді .

 

Белый лебедь, лебедь чистый,

Сны твои всегда безмолвны,

Безмятежно-серебристый,

Ты скользишь, рождая волны.

Под тобою — глубь немая,

Без привета, без ответа,

Но скользишь ты, утопая

В бездне воздуха и света.

Над тобой — Эфир бездонный

С яркой Утренней Звездою.

Ты скользишь, преображенный

Отраженной красотою.

Символ нежности бесстрастной,

Недосказанной, несмелой,

Призрак женственно-прекрасный

Лебедь чистый, лебедь белый!

 

 

Конкурс "Впізнай надряд  птаха»

 

Встановіть, яким  надрядам належать такі  ознаки ( за правильні відповіді учні отримують  емблему птаха; переможе та команда, яка найбільше їх отримає)

1. Птахи зустрічаються в Антарктиді, на островах Пд. Америки, Австралії.

2. Птахи мають кіль  та в основному добре літають.

3. Найчисельніший  надряд.

4. Пір'я  коротке, утворює густий покрив. 

5. Немає порожнин в кістках ( крім стегнових) та  куприкової залози.

6. Махові та рульові пера редуковані   або перетворилися на прикрасу.

7. Живуть колоніями, чудово плавають і пірнають, по суші пересуваються поволі на задніх кінцівках.

8. Яйце птаха найбільше та найважче.

9. Мають загнутий короткий дзьоб і довгі загнуті кігті, що допомагають їм полювати на свою здобич.

10. Інкубація та вилуплення пташенят  відбувається  за дуже низьких температур.

  Хто зайвий  і чому?                                                                                                                                                                                            

 

                    а)   Дятел, фазан, ківі;

                    б)    Ему, австралійський страус, ківі, імператорський пінгвін;

                    в)     Сіра сова, пугач, сич,  казуар

                    г)   Ему, австралійський страус,,ремез, нанду .

.Гра « Правда чи ні?»

 Діти, зараз я вам пропоную декілька незвичайних фактів з життя птахів, а ви поміркуйте і дайте відповідь, правда це чи ні.  Сови вдень погано чи зовсім нічого не бачать ( ні )  Гніздо орланів може важити тонну (так)  Після купання шпаки витирають пір’я об овець (так)  Голодні пташенята орлів з’їдають своїх батьків (ні)  В американському місті Бостон горобцям було встановлено пам'ятник (так)  Самиця кропивника, маленької пташки з ряду Горобцеподібні, за 16 годин приносить їжу своїм пташенятам 1217 разів (так)

 « Поясніть  вислів»

Як з гуся вода

Краще синиця в руках, ніж журавель у небі.

Кожний кулик своє болото хвалить.

Що означає вислів « Ховати голову в пісок , як страус»?

Рефлексія

Я знав….

Я  дізнався….

Мені було цікаво дізнатись…

Домашнє завдання :§46, відповідати на питання ,підготувати повідомлення  «Міграції пернатих»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
19 жовтня 2018
Переглядів
2374
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку