Урок "Біосоціальна природа людини"

Про матеріал
Конспект уроку "Біосоціальна природа людини" з біології людини у 8 класі. До конспекту додається презентація. Конспект містить різноманітні вправи на актуалізацію опорних знань та узагальнення вивченого матеріалу.
Перегляд файлу

Коваленко І. П.,

учитель біології вищої категорії

старший учитель

КУ ССШ №2

м. Суми, Сумської області

Урок __ 

Дата: ____________

 

Тема: Біосоціальна природа людини

Мета:

Освітня:

розширити знання учнів про біосоціальну природу людини, місце людини в системі органічного світу, особливості біологічної природи людини та її соціальної сутності, організм людини як біологічну систему;

Розвиваюча:

розвивати вміння порівнювати, аналізувати, установлювати причинно-наслідкові зв’язки;

Виховна:

формувати усвідомлення відповідальності за власне життя і здоров’я своє та оточуючих.

 

Цілі:

учні повинні знати:

  • місце людини в системі органічного світу, поняття про антропогенез та його рушійні фактори, біологічні особливості виду Людина розумна;

учні повинні вміти:

  • давати відповідну характеристику антропогенезу, соціальним та біологічним рушійним факторам антропогенезу;
  • характеризувати біологічну природу людини та її соціальну сутність;
  • працювати з додатковою літературою, підручником.

учні повинні розуміти:

  • значення знань про біосоціальну природу людини для розуміння процесів життєдіяльності людини.

Обладнання та матеріали:

проектор, екран, ноутбук

Тип уроку: урок     засвоєння    нових  знань

Міжпредметні зв’язки: історія, медицина, географія

 

Базові поняття та терміни: антропогенез, біологічні та соціальні фактори антропогенезу, спадковість, мінливість, боротьба за існування, природний добір, суспільне життя, праця, мова, свідомість.

 

Методи та прийоми

 

Методи

Форми

Прийоми

1

Інформаційно-рецептивний

 

 

а) словесний

Розповідь, бесіда

 

Пояснення

б) наочний

Демонстрація наочних засобів, спостереження

 

2

Репродуктивний

Відкриті запитання

Конкретизація і закріплення набутих вже знань

3

Проблемно -пошуковий

Проблемний виклад знань, пошукова діяльність учнів

Постановка взаємопов`язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення

 

 

Інноваційні технології навчання:

Інтерактивні технології: «Так – ні», «Дивуй», «Мікрофон», «Тести для друга», «Встанови відповідність», «Мозковий штурм», «Закінчити речення»,

«Взаємооцінювання»,  «Асоціативний кущ»

  • ІКТ.

Презентація до уроку за посиланням  https://naurok.com.ua/prezentaciya-biosocialna-priroda-lyudini-192697.html

Хід уроку

І. Орієнтація, мотивація діяльності

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку

«Створення сприятливого клімату»

Слово вчителя:

Розумна людина не та,
що багато знає, а та,
що знає саму себе.

Й. Ґете

Ми з вами підійшли до наступного розділу курсу «Біологія» — «Біології людини», вивчення якого дасть вам уявлення про те, що є наш організм. Здобуті знання допоможуть вам зробити правильні кроки у збереженні свого здоров’я. Хай щастить вам у навчанні!

ІІ. Цілепокладання

1. Мотивація навчальної діяльності

Розповідь  вчителя:

Я вважаю, що людина — це найдивовижніше творіння природи, найчудовіше і найдосконаліше. Кожна людина є неповторною, унікальною, чудесною, дивною, фантастичною, непередбачуваною. А які асоціації викликає слово «людина» у вас?

Вправа «Асоціативний кущ»

Учні висловлюють свої асоціації щодо поняття «людина». Усі відповіді записуються до «асоціативного куща», який зображено на дошці.

Можливі варіанти відповідей учнів: гетеротроф, рухається, розмовляє, мислить, спілкується, еукаріот, аналізує, працює.

2. Повідомлення теми, мети, завдань  уроку

Слово вчителя:

Організм людини, як і кожна біологічна система, підпорядковується законам природи. За своєю будовою і функціями наш організм багато в чому подібний до організму вищих тварин. Проте трудова діяльність, мова, мислення, поведінка різко відрізняють людину від найрозвинутіших тварин.

Біологічні основи цих відмінностей необхідно знати кожній освіченій людині.

Учні разом з учителем формулюють мету, завдання уроку.

3. Визначення очікуваних результатів

 «Мікрофон»

– Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

 

ІІІ. Цілереалізація

1. Сприйняття й первинне усвідомлення  навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення

Розповідь учителя з елементами бесіди, самостійне складання схеми «Рушійні фактори антропогенезу» у зошити.

 Коли ви вперше замислилися над проблемою походження людини? Найімовірніше – у 6 класі, вивчаючи історію стародавнього світу. Тоді ви розглядали цю проблему в історичному плані, тепер же розглянемо її з точки зору біології.

 Антропогенез – це процес виникнення і формування людини у процесі еволюції.

 Протягом століть припускали, що людина походить від ведмедів, людиноподібних мавп тощо. Але ці погляди базувалися лише на зовнішній подібності. Шведський учений Карл Лінней об’єднав людину і вищих мавп в один рід. На початку ХІХ століття французький учений Жан-Батіст Ламарк розробив теорію спорідненості людини і орангутана. 1871 року Чарльз Дарвін у праці «Походження людини і статевий добір» навів докази походження людини та розкрив біологічні фактори, які визначали еволюцію людини.

 Рушійними силами антропогенезу є біологічні (спадковість, мінливість, боротьба за існування, природний добір) і соціальні фактори (суспільне життя, праця, мова, свідомість). На ранніх етапах антропогенезу провідну роль в еволюції відіграли саме біологічні фактори. Однак пізніше природний добір відбувався не лише за фізичними показниками (сила, витривалість), а й за рівнем розумового розвитку (уміння використовувати природні предмети як знаряддя праці, виготовляти власні знаряддя праці, вести суспільний характер життя, добувати вогонь, будувати житло, спілкуватися) і сприяв збереженню особин з вираженими соціальними рисами.

 Посилення дії соціальних факторів зменшувало залежність людини від довкілля. Еволюція людини набула соціального характеру. Особливості людини (високо розвинутий головний мозок, членороздільна мова, поділ функцій рук і ніг, будова руки) та створення суспільства стали результатом її трудової діяльності, суспільної праці.

«Цікава хвилинка»

 На формування людини як  біосоціальної істоти впливає суспільство (соціум). Відомі випадки, коли діти виховувалися в оточенні тварин. У 1799 році у лісах Аверони (Франція) знайшли 12-річного хлопця. Протягом кількох років лікарі спромоглися лише навчити його прямоходінню, користуватися кількома предметами, розуміти і вимовляти декілька слів. Спробуйте пояснити чому?

Вправа «Сторінками науки систематики»

 Місце виду Людина розумна (Homo sapiens) в сучасній системі органічного світу:

                                             1. Царство                  Тварини

2. Тип                        Хордові

 3. Підтип                   Хребетні

                                             4. Клас                         Ссавці

5. Ряд                         Примати

6. Родина                   Гомініди

7. Рід                           Людина

8. Вид           Людина розумна

Розповідь учителя з елементами бесіди, самостійне складання опорного конспекту «Біологічні особливості виду Людина розумна» у зошити.             

Біологічні особливості виду Людина розумна.

 Незважаючи на значну подібність, людина суттєво відрізняється від інших представників класу Ссавці за будовою, поведінкою, еволюцією та різноманітністю.

 Зокрема це особливості будови скелета людини, зумовлені здатністю до прямоходіння і трудовою діяльністю. Людина займає вертикальне положення, спирається тільки на нижні кінцівки; її хребет має S-подібну форму і чотири вигини, збільшене тіло хребців; грудна клітка сплющена в передньо-задньому напрямку; хвостовий відділ рудиментарний (той, що втратив своє первинне значення).

  Мозковий відділ черепа розвинутий більше ніж лицьовий; у зв’язку з членороздільною мовою розвинутий виступ підборіддя; надбрівні дуги не виражені. Особлива будова руки – кістки пальців рухомі, великий палець міститься навпроти інших. Пояс нижніх кінцівок розширений, чашоподібний; кістки нижніх кінцівок товщі і міцніші, ніж кістки рук; стопа утворює склепіння; розвинута велика п’яткова кістка; ноги довші за руки. Суттєво збільшений об’єм головного мозку.

 

2. Узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих

Складання сенкана на тему «Людина»

Наприклад:

Людина

Розумна, здорова

Працює, мислить, спілкується

Належить до царства Тварини

Ссавець

Вправа «Тести для друга»

Скласти три тестових завдання формату А (на вибір однієї правильної відповіді) і запропонувати для виконання сусідові по парті.

Вправа «Встанови відповідність»

Систематична категорія

Назва

Клас

Тварини

Вид

Хордові

Ряд

Людина розумна

Тип

Ссавці

 

Примати

 

  • «Мозковий штурм»

Що є найважливішою якісною особливістю людини як біологічного виду? Чому в процесі еволюції виживали ті племена, у яких були не лише дужі, ай досвідчені особи?

3. Повідомлення  домашнього завдання

  • опрацювати записи в зошиті;
  • індивідуальне завдання рубрики «Слідство ведуть біологи»: знайти відповідь на запитання: «Сучасні науковці оперують терміном Людина майбутнього. Ураховуючи особливості способу життя сучасної людини, зміни умов навколишнього середовища, змоделюйте зовнішній вигляд Людини майбутнього. Відповідь обґрунтуйте»?*

ІV. Рефлексивно-оцінюючий

  1. Підведення підсумків уроку
  2. Рефлексія

 «Закінчити речення»

  • На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…
  • Урок важливий, тому що…
  • Мені сподобалося…
  • Мені не сподобалося…
  • Від наступного уроку я чекаю…
  1. Цінування, оцінювання

«Взаємооцінювання»

 Учні виставлять один-одному оцінки, аргументуючи їх. Учитель, за необхідності їх коригує

Використані джерела:

1. Біологія: підручник для 8-го класу загальноосвітніх навчальних закладів/

Н. Ю. Матяш (та ін.) – Київ: Генеза, 2016. – 288с.: іл.

2. Біологія. Уроки. 8 клас/ К. Шуліка; упорядкування С Агапшук. – Київ: «Вид. дім «Перше вересня», 2016. – т248с. – (Бібліотека «Шкільного світу»)

3.  Усі уроки біології. 9 клас. - Х.: Вид. група «Основа», 2009. - 287 с. - (Серія «12-річна школа»).
4.  Біологія. 9 клас. Дидактичні матеріали до курсу. Випуск 1. - Х.: Вид. група «Основа», 2009. - 127 с. - (Б-ка журн. «Біологія»; Вип. 6 (78)).
 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Фаворова Ганна Олегівна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
18 липня 2020
Переглядів
1420
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку