Тема : Біотичні, абіотичні та антропогенні чинники середовища.
Мета уроку: навчальна - поглибити знання учнів про екологічні чинники, розглянути класифікацію екологічних факторів, навести їх приклади;
розвиваюча - розвивати в учнів мислення, пам’ять і увагу, уміння аналізувати, систематизувати та узагальнювати інформацію, робити висновки; формувати навички дослідницько-пошукової роботи, роботи в парах;
виховна - виховувати свідоме ставлення до навколишнього середовища.
Обладнання: комп'ютер, мультимедійне обладнання, ілюстрації, дидактичні картки.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методи та прийоми роботи: пояснення, демонстрація слайдів та відеоматеріалів, випереджувальні завдання, робота в парах, робота зі схемою, бесіда, інтерактивна вправа «Коло думок».
Основні терміни та поняття: біотичні, абіотичні та антропогенні чинники, зона песимуму, зона оптимуму, межі витривалості.
Хід уроку
1. Організаційний етап
1. Привітання.
2. Перевірка готовності учнів до уроку.
3. Дихальна гімнастика.
2. Актуалізація опорних знань учнів
Фронтальне опитування:
Практичне завдання:
Перелік організмів екосистеми лісу: лисиця, заєць, злакові трави, сова, миша, ховрах, ягідні рослини, синиця, гусінь, сонечко, тля, орел.
Учні початкового та середнього рівня складають можливі ланцюги живлення, а учні достатнього рівня складають трофічну сітку.
3. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Інтерактивна вправа «Коло думок»
Обговорення вислову «Природа - будинок, в якому живе людина»
(Дмитро Лихачов)
Учням пропонується висловити свої думки з приводу розуміння даного вислову. Зокрема потрібно звернути увагу на те , що природа створює умови для нашого життя, так само як і ми створюємо умови у своєму будинку для комфортного проживання у ньому.
Повідомлення теми, мети і завдань уроку
На нашій планеті проживає понад 2,5 млн. видів живих істот. Всі вони живуть у різних природних умовах, в яких здатні задовільнити свої природні та фізіологічні потреби та почуваються комфортно. Сьогодні на уроці ми повинні з'ясувати в яких саме умовах можуть жити організми, які фактори впливають на їхню життєдіяльність, як організми реагують на зміну умов довкілля. Отож, тема уроку «Біотичні, абіотичні та антропогенні чинники середовища».
4. Вивчення нового матеріалу.
Пояснення вчителя з демонстрацією ілюстрацій.
Екологічні чинники — це будь-які умови середовища, які здатні прямо чи опосередковано впливати на живі організми та на характер їх взаємовідносин. Виділяють три основні групи чинників за характером походження:
1.Абіотичні — вплив неживої природи на організми та їхні угруповання. Абіотичні чинники поділяються на:
- кліматичні (температура, світло, сонячна радіація, вода, вітер, кислотність, солоність, вогонь, опади);
- географічні (рельєф, нахил схилу, експозиція);
- геологічні.
2.Біотичні — взаємний вплив одних живих організмів на інші.
3.Антропогенні — вплив на живу природу життєдіяльності людини.
Робота в парах
Запишіть по декілька прикладів кожної групи факторів у таблицю:
Екологічні чинники |
||
Біотичні |
Абіотичні |
Антропогенні |
|
|
|
Після завершення роботи учні представляють свої записи, які обговорюються разом з іншими учнями.
Вчитель доповнює перелік факторів, а учні називають до якої групи він належить: вологість, спалювання листя, світло, викиди газу на фабриці, сольовий склад водойми, добування корисних копалин, газовий склад повітря, вітер, лісова пожежа, погода, рельєф, іонізуюче випромінювання, механічний склад грунту, температура, паразитизм, мутуалізм, конкуренція, вплив грибів та мікроорганізмів, витоптування тваринами трав, розповсюдження насіння, симбіоз, висушування боліт, атмосферний тиск, стихійні сміттєзвалища, міграції птахів, запилення, вирубування лісів.
Розповідь вчителя: за характером дії екологічні чинники поділяють на:
1. Стабільні чинники — ті, дія яких не змінюється протягом тривалого часу.
2. Змінні чинники — ті, дія яких не є постійною складовою загального впливу середовища.
Завдання учням: І варіант - виписати ті чинники, які є змінними, ІІ варіант – ті, які є сталими.
Перелік чинників: дія магнітного поля, міграції, сплячка, земне тяжіння, добова активність, коливання температури, дощ, вітер, град, епідемії, склад атмосфери, вплив хижаків.
Вчитель: на життєдіяльності організму негативно позначається як недостатня, так і надмірна дія будь-якого чинника. Сила чинника, що сприяє життєдіяльності організму, називається зоною оптимуму. Межа витривалості організму лежить між верхньою та нижньою межами величини чинника, за якої організмам загрожує загибель. Зони пригніченого стану називають зонами песимуму.
Робота зі схемою
5. Узагальнення і систематизація знань
Запитання учням:
1. На Вашу думку, які чинники, на даний час, мають найбільший вплив на живі організми?
2. Яке Ваше ставлення до проблеми охорони навколишнього середовища?
Випереджуюче завдання (повідомлення учнів):
- «Вплив діяльності людини на природу»;
- «Факти про негативний вплив антропогенних чинників на природу».
Перегляд відеофрагменту про взаємодію людини і природи (джерело: youtube).
Завдання учням: прокоментуйте даний відеофрагмент.
Запитання: що може зробити кожен з нас для того, щоб зберегти природу?
Перегляд відеопрезентації «15 способів зберегти природу» (джерело: youtube).
6. Підсумок уроку
- Завершіть речення «Найважливіше, що я зрозумів з даного уроку – це..»;
- оцінювання учнів.
7. Домашнє завдання: опрацювати параграф, написати міні-твір на тему «Майбутнє природи в моїх руках».