Тема. БЛИЗЬКІ ЗА ЗНАЧЕННЯМ СЛОВА — СИНОНІМИ.
Мета: формувати (вдосконалювати) вміння розпізнавати, добирати, вживати синоніми у мовленні, відчувати відтінки значення слова, вміння знаходити граматичну основу речення,
вдосконалювати вміння колективно виконувати завдання, проявляти ініціативу, толерантність, творчість.
І Актуалізація опорних знань.
- Яку мовну одиницю ми вивчаємо? Доповніть речення “Слова в мові (щось означають), тобто (мають значення). По кількості значень слова бувають (однозначні, багатозначні).” Наведіть приклади однозначних і багатозначних слів.
ІІ Каліграфічні вправи і повторення.
Сл Зн
значення
Слова в мові мають значення.
- Позначте головні члени речення. Встановіть зв'язок слів у реченні.
Коментування.
Вчитель для Н.(учениця з особливими освітніми потребами)
повторює синтаксичний розбір за
дитиною, яка його проводить.
ІІІ Мета і завдання урока.
- Сьогодні досліджуємо слова, близькі за значенням. На уроці будемо такі слова
ділити на групи, близькі за значенням, добирати такі слова, складати з ними речення. Ви запам'ятаєте слово синонім і будете вживати у мовленні.
- Н., ти виконуєш завдання з дітьми і зі мною.
- Запишіть слово Синоніми.
IV Ознайомлення з терміном “синоніми”.
- Як інакше назвати школяра? Яка це частина мови? Яким словом замінити дієслово розмовляти, прикметник оранжевий? Тобто ми майже однакове значення виражали різними словами. Підготуйте висновок за с.52 “Я — вчитель/вчителька”.
Н. читає вчительці.
- Замініть синонімами слова Батьківщина, підручник, спати (дрімати, куняти, клювати носом). Робота з таблицею
- Повторіть, які слова ми називаємо синонімами.
V Вправляння.
- Виконуємо разом вправу 1 с.52.
- Скільки синонімів до дієслова падає? (10) Чому кажуть сніг кружляє, сніг мерехтить? Запишіть за зразком, допишіть дієслова, які найбільше сподобалися.
Н. озвучує свій варіант і самостійно записує.
Перевірка.
- Поставте столи групами. Виконуємо вправу 2. Дієте разом, допомагаєте один одному. Уточнення: слова записуєте не в 2 ряди, а у 2 стовпчики.
Н. Включається в роботу, пробує слухати дітей.
Вчителька підтримує.
Перевірка. Як називають слова в одному стовпчику? Чому?
Н. може відпочити.
VI Хвилинка спілкування.
- Ознайомтеся з предметом розмови. Які слова досліджують діти? Інсценуємо розмову, долучаємося до обговорення.
VII Гра “Вилучи зайве слово”
- С.53. В парі. Перевірка. Додайте свій синонім (веселитися, траса, бусол).
VIII Вправляння у доборі синонімів.
- Вправа 4, с.53. Виконуємо разом.
- Чи однакове значення слова чистий у всіх словосполученнях? Це багатозначне слово. Що означає чисте джерело? Чисте небо? Чисті руки? Запишемо словосполучення парами.
Н. повертається до роботи. Діє за довідкою.
Підсумок. Домашнє завдання.
- З якими словами працювали? Що називаємо синонімами? Вживайте це слово у мовленні.
-Вдома вивчити правило с.52. Вправа 5 с.53. Для перевірки виконання користуйтеся словником синонімів.