Урок "Будова колісних пар та дефекти поверхні катання"

Про матеріал

Урок "Будова колісних пар та дефекти поверхні катання"

Конспект уроку для ПТЗО, що містить план-конспект та тести до уроку.

Міжпредметні зв'язки: Будова і експлуатація пасажирських вагонів, фізика, охорона праці, матеріалознавство, Правила технічної експлуатації.


Перегляд файлу

ПЛАН-КОНСПЕКТ

Уроку з предмету «Будова та експлуатація пасажирських вагонів»

«Навчатися можна тільки тому, що любиш»

Гете

 Тема уроку: «Будова колісних пар та дефекти поверхні катання».

 Мета уроку: Ознайомити учнів із будовою колісних пар, з їх призначенням та можливими несправностями.

Розширити уявлення учнів про значення рухомих частин вагону, розвинути логічне мислення, культуру мовлення. Розвинути увагу, пам’ять, пізнавальний інтерес, самостійність мислення.

Виховати дбайливе відношення до обладнання, акуратність та уважність до роботи, пильність в дотриманні вимог безпеки праці.

Тип уроку: комбінований (формування нових знань, перевірка засвоєння знань за допомогою тестових завдань).

Методи діяльності: розповідь, бесіда.

Обладнання: пасажирський вагон, плакати, макет, технічна література, відеосюжет, опорний конспект, «Інструкція обхідникові вагонів ЦВ-0043»       м. Київ 2001 р.

Міжпредметні зв’язки: Будова і експлуатація пасажирських вагонів, фізика, охорона праці, матеріалознавство, Правила технічної експлуатації.

Хід уроку:

  1. Організаційна частина.
    1. Перевірка присутності учнів.
    2. Оголошення теми і мети уроку.
  2. Мотивація учбової діяльності.
    1. Актуалізація упорних знань:

- основні частини вагону та їх призначення;

- яким чином передається навантаження від кузова вагону на рейки;

- охорона праці при виконанні обов’язків провідника;

3. Вивчення нового матеріалу:

3.1 Призначення колісних пар.

3.2 Основні вимоги до них.

3.3 Будова колісних пар.

3.4 Вимоги ПТЕ до колісних пар.

 

Призначення колісних пар:

Колісні пари відносяться до ходових частин вагона. Вони призначені для направлення руху вагона по рейкам. Передають навантаження від вагона на рейки та навпаки.

 Основні вимоги:

Колісна пара повинна відповідати вимогам:

  • достатньою міцністю;
  • стійкістю до зношення;
  • мати невелику масу для зниження тари вагона, для зменшення динамічної дії на верхню будову колії;
  • мати деяку пружність для пом’якшення динамічних зусиль, виникаючих під час руху вагона.

 

Будова колісної пари:

 

Колісні пари бувають двох видів РУ1-950 та РУ1Ш-950. В колісних парах    РУ1-950 кріплення підшипників на шийці осі виконується завдяки корончатої гайки. По кінцям шийок нарізана різьба для корончатої гайки. На кожному торці є паз з двома отворами для закріплення стопорної планки двома болтами.

В колісній парі РУ1Ш-950 кріплення підшипників на осі виконується за допомогою шайби.

Вагонна ось – це елемент колісної пари, на якій закріплені колеса. Це стальний брус, що має дві шийки, дві передпідступічні частини, дві підступічні частини, середню частину осі.

Для зниження концентрації напруження в місцях зміни діаметрів осі виконують галтелі. Шийки мають циліндричну форму для розміщення на них підшипників. Передпідступічна частина осі – це перехідна зона від шийки до підступічної частини. На передпідступічних частинах розміщують лабіринтні кільця.

Підступічні частини осі призначені для розміщення коліс. Середня частина осі має конічний перехід від підступічних частин.

Цільнокатане колесо має: обід, диск, ступицю.

Ступиця колеса в холодному стані запресовується на ось. Форма диску розташована під деяким кутом, що надає колесу пружність, та знижує дію динамічних зусиль.

Поверхня катання – це частина, що торкається рейок. Профіль колеса має: гребінь, що направляє рух і запобігає сходу колісної пари з рейок. Конусність поверхні 1:3,5 та фаска 6х45 піднімає зовнішню грань колеса над головкою рейок для покращення проходження стрілочних переводів, особливо при наявності дефектів поверхні катання коліс.

 

 Міжпредметні зв’язки:

 

Колісна пара має значні статичні та динамічні навантаження, тому вона постійно зношується. З цієї причини виникають різні дефекти. З вини колісних пар відбувається 80% сходів з рейок та аварій.

Згідно ПТЕ не допускаються до експлуатації колісні пари, що мають наступні дефекти:

а) порушення розміру 1440 мм між внутрішніми гранями коліс;

б) тріщини в будь-якій частині осі, обода, диска, ступиці. Ознаками несправності є наявність валика з пилу, наморозі або фарби на її поверхні. Виявляють тріщини  зовнішнім оглядом або при дефектоскопії;

в) вертикальний підріз гребня – це вироблення у основи гребня. Вимірюють на висоті 18 мм абсолютним шаблоном;

г) товщина гребня вимірюється абсолютним шаблоном на висоті 18 мм та повинна бути при швидкості:

- до 120 км/год від 25-33 мм

- більше 120 км/год від 28-33 мм

д) вищерблини – виникають в наслідок наявності пороків металу. Допускаються довжиною до 25 мм, глибиною до 1 мм.

е) рівномірний прокат – це природнє зношування поверхні катання. Причина виникнення – взаємодія колеса з рейками та гальмівних колодок з колесом.

 

 Допуски при швидкості:

  • до 120 км/год не більше 7 мм в пасажирських вагонах дальнього слідування, не більше 8 мм в вагонах приміського сполучення та в електропоїздах.
  • Більше 120 км/год, але менше 140 км/год не більше 5 мм в пасажирських вагонах дальнього слідування.

Виявляють візуально з подальшим вимірюванням абсолютним шаблоном.

ж) повзун більше 1 мм. Виникає при заклинюванні гальмівних колодок. Виявляють по ритмічному стуку коліс сходу. Виміряють абсолютним шаблоном.

з) навар – пошкодження поверхні катання коліс, через зміщення часточок металу. Навар виявляють як і повзун. Висота навара допускається не більше 0,5 мм.

і) протертості осі не більше 2,5 мм.

и) зварювальний опік.

 

4. Систематизація знань з нового матеріалу.

Учням пропонують виконати тестові завдання. Додаток № 1;

 5. Підведення підсумків уроку:

Сьогодні ми з вами ознайомились із призначенням, будовою колісних пар та їх несправностями. Маю надію, що під час роботи провідником, отриманні знання допоможуть Вам у роботі.

Відповідь на запитання учнів.

Виставлення оцінок та їх коментування тестових завдань, роботи на уроці.

 

Домашнє завдання: В.П. Щербаков «Руководство проводнику пассажирских вагонов» стор 32-39;

ПТЕ розділ 10

 

Майстер в/н     В.С. Явленська

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 1

  1. Колесо складається:

а) обод, гребінь, поверхня катання, диск, ступиця

б) гребінь, обод, диск, підспупічна частина

в) диск, обод, передпідступічна частина

2. Повзун допускається:

 а) до 1 мм

 б) до 3 мм

 в) до 5 мм

3. Несправності колісних пар:

 а) скользун, прокат, зношення, злам

б) нагрів, прокат, злам

в) прокат, повзун, вищерблини, навари, вертикальний підріз гребня

4. Під яким кутом знімається фаска обода коліс?

 а) 46 градусів

 б) 48 градусів

 в) 45 градусів

5. Для чого необхідна конусна поверхня і фаска колеса?

 а) піднімає зовнішню грань колеса над головкою рейки, покращує проходження стрілочних переводів

 б) знижує зовнішню грань колеса над головкою рейок

 в) допомагає посадити колесо на ось

6. Колісна пара складається:

 а) із осі, на яку напресовані два колеса

 б) із суцільнокатаних коліс

 в) з двох коліс

7. Ось складається:

а) шийка, передпідступічна, підступічна і середня частина осі

б) торцеве кріплення, шийка, підступічна частина

в) середня частина, торцеве кріплення

8. Прокат поверхні катання в пасажирських вагонах дальнього слідування допускається:

 а) не більше 7 мм

 б) не більше 5 мм

 в) не більше 9 мм

9. Яка відстань між внутрішніми гранями коліс при швидкості до 120 км/год?

 а) 1440 + 3-2

 б) 1440 +3 – 1

 в) 1440 +3 -3

10. Які колеса використовують на пасажирських вагонах?

а) суцільнокатані з бандажами

б) суцільнокатані безбандажні

в) не має значення

 

docx
Додано
14 січня 2019
Переглядів
1528
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку