ТЕМА УРОКУ: Теплові явища, що супроводжують розчинення речовин. Розчинення як фізико-хімічний процес. Кристалогідрати.
МЕТА УРОКУ: ознайомити учнів фізико-хімічною природою процесу "розчинення; з'ясувати внутрішню сутність процесу розчинення; показати, що процес розчинення супроводжується не лише фізичними явищами, але й хімічною взаємодією розчинника й розчиненої речовини; дати уявлення про теплові явища, що супроводжують процес розчинення; сформувати поняття про кристалогідрати
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Відповіді на запитання учнів.
ІІ. Мотивація уроку.
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
IV. Актуалізація знань.
Бесіда.
V. Вивчення нового матеріалу.
Проблемні питання.
1. При утворенні хімічного зв'язку енергія поглинається чи виділяється?
2. При руйнуванні хімічного зв'язку енергія поглинається чи виділяється?
1. ТЕПЛОВІ ЕФЕКТИ РОЗЧИНЕННЯ
При розчиненні відбуваються два процеси. Перший - руйнування хімічних зв'язків у кристалічних решітках; при цьому енергія поглинається. Другий - утворення міжмолекулярних зв'язків при гідратації; при цьому енергія виділяється. Загальний тепловий ефект розчинення дорівнює сумі двох теплових ефектів названих процесів: якщо при гідратації виділяється енергії більше, ніж витрачається на руйнування кристалічних решіток, то при розчиненні енергія виділяється і розчин нагрівається і навпаки.
Q розчинення = Q гідратації — Qкрист. решітки
якщо Q гідратації < Qкрист. решітки, то Q розчинення< 0 (теплота поглинається)
якщо Q гідратації> Qкрист. решітки, то Q розчинення > 0 (теплота виділяється)
Бесіда.
Висновок: розчинення є фізико-хімічним процесом.
2. ПРОЦЕС РОЗЧИНЕННЯ
Розповідається про процес розчинення твердих кристалічних речовин на прикладі натрій хлориду. У вузлах кристалічних решіток NaCl знаходяться заряджені частинки. Молекула води являє собою диполь, який має позитивно й негативно заряджені полюси.
При потраплянні солі у воду її кристали оточуються молекулами води, котрі відповідним чином орієнтуються навколо позитивно й негативно заряджених іонів кристалічних решіток. Молекули води починають притягати іони до себе. Коли сила притягання іонів до молекул води стає більшою, ніж сила притягання до кристала, іон в оточенні молекул води переходить у розчин, вони називаються сольватами, а у випадку водяних розчинів - гідратами.
3. КРИСТАЛОГІДРАТИ
Якщо в контакті знаходяться вода та кристали якої-небудь розчинної речовини, то поряд із процесом розчинення відбувається зворотний процес - кристалізація. Спочатку, коли концентрація речовини в розчині невелика, розчинення відбувається швидко, а кристалізація - повільно. У міру збільшення концентрації речовини швидкість розчинення зменшується, а швидкість кристалізації збільшується. Стан насиченості це динамічна рівновага кристала речовини із розчином. При розгляді цього питання доречно згадати принцип ЛєШательє і застосувати його до такої реакції: Речовина кристал ↔ Речовина розчин
Утворення кристалогідратів можна пояснити тим, що при кристалізації деякі речовини не встигають (чи їм енергетично не вигідно) позбутися своєї «оболонки» з молекул води і кристалізуються разом з нею. На відміну від розчинів, у кристалогідратах кожна молекула речовини оточена певною, характерною для речовини кількістю молекул води. Склад таких речовин можна встановити і записати у вигляді хімічної формули. Приклади кристалогідратів п'ятиводний купрум сульфат (CuSO4· 5H2O) - мідний купорос, десятиводний натрій сульфат (Na2SO4 · 10H2O) - глауберова сіль.
4. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ ПОНЯТТЯ ПРО КРИСТАЛОГІДРАТИ.
1. Кристалогідрат купрум (II) сульфату масою 5 г розчинили в 5 мл води. Розрахуйте масову частку солі в добутому розчині.
2. Яку масу глауберової солі необхідно додати до 100 мл 8% -го розчину натрій сульфату (густина 1,07 г/мл), щоб подвоїти масову частку речовини в розчині?
3. 25 г мідного купоросу розчинили у 135 води. Визначте масову частку розчиненої речовини (M(CuSO4) = 160 г/моль, a M(CuSO4 · 5Н2О) = 250г/моль). (10%)
4. Яку масу мідного купоросу й води треба взяти для приготування 40 кг 20% -го розчину купрум сульфату?
VI. Закріплення знань учнів.
Завдання:
Побудуйте графік розчинності мідного купоросу CuSO45H2О в воді за наступним даним:
Температура, ºС |
Розчинність, г/л |
0 |
150 |
10 |
170 |
20 |
190 |
30 |
240 |
40 |
290 |
50 |
340 |
60 |
390 |
Використовуючи графік визначте:
VIІ. Завдання додому.
VIIІ. Підсумок уроку.
Підсумовується робота учнів на уроці, визначаються змістовні і слабкі відповіді, виставляються оцінки за урок.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
Література:
1