Урок з біології для 8 класу "Вітаміни - речовини життя"

Про матеріал
Урок з біології для 8 класу "Вітаміни - речовини життя" рекомендується проводити за рахунок додаткових годин з метою поглиблення знань учнів стосовно ролі вітамінів для життя і здоров"я людини
Перегляд файлу

Поліщук Наталія Ігорівна

Учитель біології вищої категорії, учитель методист

Комунальний заклад освіти «Середня загальноосвітня школа № 62» Дніпровської міської ради.

Урок з біології ( 8 клас)

Тема:  «Вітаміни – речовини життя»

Мета:

Освітня.  Познайомити учнів з поняттям «вітаміни» та історією їх відкриття; формувати знання  та поняття в учнів про принципи раціонального харчування; ознайомити з обміном речовин як процесом, необхідним для життя і роллю вітамінів у ньому; розглянути різноманітність вітамінів і їх вплив на організм, поняття гіповітамінозу та гіпервітамінозу; показати вміст вітамінів у різних продуктах харчування; особливу увагу звернути на способи збереження вітамінів при приготуванні та зберіганні  їжі.

Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати основні процеси життєдіяльності організму та їхнє значення; уміння аналізувати і систематизувати матеріал, виділяти головне та робити відповідні висновки; уміння працювати в команді, обґрунтовувати свою думку, творчо підходити до вирішення поставлених задач; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, пізнавальний інтерес, інтелектуальні здібності учнів. Сприяти розвитку здоров'язбережних компетентностей учнів через використанння інтерактивних методів навчання.

Виховна. Виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я та здоров’я оточуючих людей, працьовитість, допитливість, бажання глибше пізнати свій організм, здійснювати валеологічне, гігієнічне та естетичне виховання, формувати почуття патріотизму та гордості за вітчизняну науку.

Тип уроку : Засвоєння нових знань.

Форма проведення уроку: Синтетична. Індивідуальна та групова робота, бесіда з проблемними запитаннями, мультимедійною підтримкою, практичною роботою.

Методи і методичні прийоми:

  1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником та роздатковим матеріалом.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.

 Прийоми навчання: виклад інформації пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з додатковим матеріалом.

2. Репродуктивний:

 Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

3. Проблемно - пошуковий:  постановка проблемного питання.

 Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, розвиток критичного мислення, вирішення простих ситуативних задач.

4. Візуальний:  групове  складання та представлення схем- малюнків .

5. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва                ( малювання, аплікація тощо) .

Міжпредметні зв’язки: медицина, валеологія,  історія, основи здоров'я, образотворче мистецтво, математика, хімія.)

Матеріали та обладнання:  малюнки, таблиці, м/м проектор, презентація, підручник, додаткові картки та схеми, ватмани, маркери, картки з завданнями для груп, індивідуальні  робочі картки, роздруковані кольорові смали з двосторонньою клейкою стрічкою для приклеювання на робочі картки; свіжі фрукти, квашена капуста, кухонні ваги, мірна пробірка, рослинні олії для демонстрації; повітряні кульки з назвами вітамінів для оздоблення кабінету .

Основні поняття та терміни: раціональне харчування, обмін речовин, водорозчинні вітаміни, жиророзчинні вітаміни, гіповітаміноз, гіпервітаміноз , авітаміноз.

Структура уроку:

Організаційна частина  ( 2 хв.)

Актуалізація опорних знань ( 4 хв.)

Мотивація учбової діяльності ( 4 хв.)

Вивчення нового матеріалу ( 28 хв.)

Рефлексія ( 5 хв)

Домашнє завдання ( 2 хв)

                                                     Хід уроку

І. Організаційна частина. (2 хв.)

Привітання  з учнями

Доброго дня , шановні учні! Сьогодні на нашому уроці на вас чекають нові корисні відкриття, творча робота у групах  та цікаві завдання. Сподіваюсь, що знання, отримані вами протягом цих 45 хвилин, стануть вам у нагоді протягом всього вашого життя і допоможуть зберегти та помножити ваше здоров'я та здоров'я ваших родин. Тож, давайте розпочнемо!

Пояснення правил  роботи на уроці та оцінювання

Зверніть увагу  на ваші парти. Перед кожним з вас лежить робоча картка до уроку. Протягом уроку ви працюєте саме з нею, виконуючи завдання.  Біля кожного завдання  написана кількість балів, які ви можете за нього отримати. Повністю вірно заповнена робоча картка надає вам можливість отримати оцінку в 7 балів.  Але за активну роботу на уроці та вірні відповіді ви будете отримувати  смайли. Отримані смайли ви приклеїте до вашої робочої картки . Кожен  смайлик – це + 1 бал до вашої оцінки. Також будуть групові завдання, саме для їх виконання ви об'єдналися у групи.  Всім зрозумілі наші правила?  Ну от і добре. Тоді працюємо.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань. ( 4 хв)

 

На екрані – слайд 1  з епіграфом  до уроку

 

 

 

 

 

Фронтальна робота з класом

 ( вправа «Футбол»)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По закінченні роботи на екран виводиться слайд №2

 

      Розпочати наш урок я хочу мудрими словами  Авіценни:

      На уроках біології людини ми вивчаємо свій організм з метою збереження найціннішого багатства, даного людині - здоров'я. З попереднього матеріалу ми вже знаємо, які речовини необхідні людині для повноцінного харчування. Давайте разом їх пригадаємо. Яке значення вони мають для організму?  Чому?  Чи  всі згадані речовини однаково важливі? Чому?

 (Учні перекидають один одному м'ячика, коротко відповідаючи на запитання та доповнюючи відповіді своїх однокласників. Учитель в цей час роздає смайлики учням за правильні, чіткі, змістовні відповіді).

Дійсно, діти, ви дали правильні відповіді. Молодці!  Та сьогодні наша мова на уроці піде про ще один дуже важливий вид речовин, без яких наш ріст і розвиток, та і все наше життя стають під загрозу. Як ви думаєте, які саме речовини я зараз маю на увазі?

( Учні дають відповідь «вітаміни»).  Дійсно, діти, ми з вами змалечку чуємо це слово, знаємо, що вітаміни важливі для здоров'я ще з дитинства. Але ще більше ми з вами дізнаємося про ці дивовижні речовини сьогодні.

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми уроку ( 4 хв)

 

 

 

 

На екрані слайд №3  з темою уроку

 

 

 

Ставимо проблемне питання.

 

 

 

 

На екрані слайд №4. 

Завдання у робочому листку

 

 

 

Узгальню-ємо, робимо висновок

Сьогодні ми з вами продовжуємо досліджувати свій організм і речовини, з яких він складається.

Тема нашого уроку : «Вітаміни – речовини життя»

 То що ж це за речовини такі – вітаміни? Коли і як людство про них дізналося? ( Учні висловлюють думки та припущення, учитель за необхідності коригує, направляє хід  учнівських думок так, щоб сформувалось чітке визначення. Врешті – решт разом знаходять відповідь на питання. Роздає найактивнішим учням  смайлики. )

Отже, вітаміни – це органічні речовини з високою біологічною активністю. Без вітамінів нормальне життя та функціонування організму неможливе. Про це говорить навіть цікава історія їх відкриття.

 

ІV.  Вивчення нового матеріалу ( 28 хв., з них – 10 хвилин - розповідь – бесіда з проблемними питаннями та 18 хв. – робота у групах з представленням  результатів.)

Розповідь – пояснення, бесіда.

Завдання у робочому листку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На екрані слайд №5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ставимо проблемне питання.

 

Розповідь учителя

 

 

 

 

На екрані слайд№6

Завдання у робочому листку

 

 

 

 

 

На екрані слайд№7

 

 

 

 

 

Завдання у робочому листку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виконуємо практичну роботу

Завдання у робочому листку, групова робота

 

На екрані слайд№8

 

 

 

 

 

 

 

 

Ставимо проблемне питання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На екрані слайд№9

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота у групах

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Питання до класу

 

Виступ 1 групи

( Завдання – охарактеризувати жиро- розчинні ві-

таміни А та Д )

 

На екрані слайд № 10

 

 

 

 

Питання до групи

 

 

На екрані слайд № 11

 

 

 

 

 

Питання до класу

 

 

 

На екрані слайд № 12

 

 

 

 

 

Питання до групи

 

 

 

 

 

 

 

 

На екрані слайд № 13

 

 

 

 

Виступ 2 групи

( Завдання – охарактеризувати вітамін С, вирішити задачу, висновок).

Питання до класу

 

 

 

 

На екрані слайд № 14

 

 

 

 

 

Питання до класу

 

 

 

На екрані слайд № 15

 

 

 

 

 

 

 

На екрані слайд № 16

 

Задача №1

 

 

 

 

Демонстрація

 

 

 

Учитель

 

На екрані слайд № 17

 

 

 

 

 

Виступ 3 групи

 ( Завдання – охарактеризувати вітамін Е, вирішити задачу, висновок).

 

 

 

На екрані слайд № 18

 

 

 

 

 

Задача №2

 

 

На екрані слайд № 19

 

 

 

 

 

Демонстрація

 

 

 

 

 

Учитель

 

 

Питання до групи:

 

Учитель

 

 

 

Виступ 4 групи

( Завдання – охарактеризувати  вітамі-ни К та В )

 

 

На екрані слайд № 20

 

 

 

 

Питання до групи:

 

 

 

На екрані слайд № 21

 

 

 

 

 

 

Питання до класу:

 

 

 

На екрані слайд № 22

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На екрані слайд № 23

 

 

 

 

 

Учитель

 

 

 

 

 

 

 

 

На екрані слайд № 24

Словничок

 

 

 

То як же було відкрито вітаміни? Чому ці речовини отримали таку назву?Який вклад внесли українські вчені та лікарі у їх вивчення?

Ще 138 років тому про вітаміни ніхто не знав. Частими були випадки, коли увесь екіпаж на мореплавному судні хворів на цингу, а іноді  це призводило і до смерті людей, хоча їжа була. Не поодинокими  були випадки розладів травлення, порушення обміну речовин,а на рахіт страждали не тільки діти, а й дорослі. Це наштовхувало тодішніх вчених та лікарів на пошуки причини цих явищ. І ось, у 1881 році російський  лікар М.І.Лунін, виконав досліди з лабораторними мишами.

 Він розділив їх на 2 групи. 1 групу годував натуральним молоком, а 2- штучною сумішшю з білків, молочних жирів, вуглеводів, мінеральних солей та води у тих самих пропорціях, у яких вони містяться у звичайному натуральному молоці. Тварини другої групи незабаром загинули, хоча вся перша група мишей почувала себе чудово.

Як ви думаєте, в чому причина загибелі другої групи мишей?(Учні відповідають, обов’язково обґрунтовують свої думки.)

Молодці! Ви дійшли тих самих висновків, що і М.І. Лунін. Так, дійсно, це означало, що окрім вже відомих речовин у натуральному молоці є ще якісь, дуже важливі , і у зовсім маленькій кількості. Досліди Луніна неодноразово підтвердилися у лабораторіях різних країн.

Пізніше, а саме у 1912 році, польський учений Казимір Функ вперше виділив вітамін  В у криста-лічному вигляді та став автором термінів «вітамін» та «авітаміноз».

Наші українські лікарі та вчені також не пасли задніх. Так,   на початку 20 століття роботу щодо вивчення вітамінів та біохімії  харчування активно розпочали О.В. Палладін та Л.А. Черкес.  Такі професори як  Ф.Г. Яновський, А.М. Зюков, В.М. Михайлов активно працювали над основами лікувального харчування, вивчали вплив вітамінів на органи і системи людського організму. У нас, на Дніпропетровщині, у  медичному інституті, професором М.В. Доничем та його командою були розроблені методи визначення вмісту вітамінів у продуктах.

Шановні учні, як доводить експеримент М. І. Луніна, не вся їжа корисна для здоров’я і вже знаєте, чому. Пропоную невеличку практичну роботу у групах. Розподіліть запропоновані на слайді продукти харчування на дві групи: корисні та ні, запишіть їх у робочі листки. Та група, яка  першою вірно виконає завдання, а потім ще і  обґрунтує своє рішення, отримає по 1 смайлику одразу на всіх членів команди.

( По закінченні вправи учні озвучують командне

рішення та  обґрунтовують його)

Ви всі молодці! Завзято працюєте, та  урок триває і на нас очікують нові відкриття.

Ви помічали, що до будь – яких салатів завжди до-дають заправку( сметану, олію або соуси на їх осно-ві)? Звісно, вона впливає на смакові властивості… Але не тільки.  На що ще здатні вплинути заправки?

( Учні висловлюють думки та припущення, учитель за необхідності коригує, направляє хід  учнівських думок так, щоб з’явилась вірна відповідь. )

Виявляється, заправки для салатів на основі жирів впливають за засвоюваність деяких вітамінів, а отже і на користь від вживання салату. Чому так відбувається?

Дійсно, відповідь проста:тому, що для засвоєння жиророзчинних вітамінів необхідні жири . Молодці!

   А зараз на вас чекає робота у групах.  На початку уроку ви об’єдналися у 4 групи та визначилися з капітанами. На столах у кожної групи лежить ватман, маркери, олівці. Зараз капітан кожної групи підійде та витягне з кошику завдання для команди, на вирішення якого у вас буде 5 хвилин. Також ви отримаєте додаткову інформацію, що буде необхідна вам для виконання роботи.  Інформацію потрібно опрацювати у групі , зробити на ватмані опорний графічний конспект . Після цього протягом  3 хвилин кожна команда представить творчий звіт для всього класу.

Капітани  по черзі витягають завдання, та прямують до груп. Починається творча робота у групах, де завдання  розподіляються поміж учасниками групи за їх бажанням. Коли завдання виконані, продовжуємо роботу.

    Діти, зараз ми познайомимось з вітаміном А. Інша його назва – ретинол. Як ви думаєте, за що він отримав цю назву?

(Учні  висловлюють свої думки, після цього виступає 1 група, користуючись графічним конспектом на ватмані,розповідає іншим про вітаміни А та Д . Всі  учні по ходу розповіді заповнюють свої  робочі картки. Виступ групи орієнтовно 3 хвилини. По ходу розповіді учнями матеріалу учитель виводить на екран слайди, коригує та доповнює розповідь учнів   ( за необхідністю).

Добре, а як може людина відчути нестачу вітаміну А     

і які продукти необхідно вживати, щоб її уникнути?

Цей вітамін зміцнює кістки, захищає від діабету,

серцевих захворювань, розсіяного склерозу і раку.

Як ви думаєте, про який вітамін мова піде далі?

(Вітамін Д)

Ще нещодавно ознакою аристократії була бліда,

біла шкіра, без ознак веснянок і засмаги. Тому і

жінки і чоловіки з аристократичних родів ховались

від сонця під парасольками і капелюхами, всіляко

захищаючи шкіру від сонячних променів. Як ви

думаєте, до чого це призводило? Чому? ( Рахіт,

порушення обміну речовин, ламкість кісток і т.п.)

(Учні висловлюють свої думки, аргументують

відповіді, продовжують доповідь.)

 

Після 1 групи виступає 2 група, всі інші учні пра-цюють з робочими картками. Виступ групи орієнтовно 3 хвилини. По ходу розповіді учнями матеріалу  учитель виводить на екран слайди, кори-гує та доповнює розповідь учнів ( за необхідністю).

 

Діти, цей вітамін руйнується в організмі людини під час паління, інша його назва – аскорбінова кислота. Як ви думаєте, про який вітамін далі піде мова ? Учні висловлюються, роблять припущення  знаходять вірну відповідь.

Зараз, коли ми хворіємо, ми обов’язково п’ємо чай з лимоном. А що вживали для підвищення імунітету  наші прадідусі та прабабусі? ( Капусту)

Один з учнів групи, поки проводиться пояснення розв’язку задачі, відмірює на вагах необхідну кількість нашинкованої свіжої капусти ( приблизно 205 грамів), що приготована заздалегідь і демонструє класу.

Ось така порція капусти на день допоможе кожному з вас отримати добову норму вітаміну С.

Після 2 групи виступає 3 група, всі інші учні пра-цюють з робочими картками. Виступ групи орієнтовно 3 хвилини. По ходу розповіді учнями матеріалу  учитель виводить на екран слайди, кори-гує та доповнює розповідь учнів ( за необхідністю).

Нестача цього вітаміну призводить до передчасного старіння та утворення тромбів. Як ви думаєте, який вітамін ми з вами зараз розглянемо?  Учні висловлюються, роблять припущення  знаходять вірну відповідь.

Учні вирішують задачу, потім група, що працювала над нею, проводить пояснення за необхідністю.

Під час пояснення один з учнів відповідальної групи наливає соняшникову олію у мірну пробірку для демонстрації та показує всьому класу. Потім олією поливається капуста, що була продемонстрована раніше.

Зараз , разом з вами ми приготували корисний салат, який в силах приготувати кожен з тут присутніх. Такий салат поповнить добову дозу вітамінів  С та Е. Доречі, соняшникова олія місить у 12 разів більше вітаміну Е, ніж оливкова.

Як ви думаєте, які ще вітаміни містить ця страва?

Учні роблять припущення.

У соняшниковій олії також містяться жиророзчинні вітаміни А,Д,F. Та бажано, щоб олія була нерафінованою. Капуста також містить не тільки вітамін С. У ній є такі вітаміни, як А,К, та вітаміни групи В. Про них зараз і поговоримо.

Після 3 групи виступає 4 група , користуючись графічним конспектом на ватмані,розповідає іншим про вітаміни К та В . Всі  учні по ходу розповіді заповнюють свої  робочі картки. По ходу розповіді учнями матеріалу учитель виводить на екран слайди, коригує та доповнює розповідь учнів   ( за необхідністю).

Як ми вже зрозуміли, вітаміни К та С можна отримати з капусти. А яку важливу відмінність ви помітили між ними? (Вітамін К може синтезува-тись організмом людини на відміну від вітаміну С.)

А тепер перевіримо вашу уважність. У 1911 році польський учений Казимір Функ вперше  виділив цей вітамін у вигляді кристалів. Саме від його назви пішла назва цілої групи речовин: «вітаміни». Про що йдеться? ( Про вітамін В)

Молодці! Я дякую усім групам за активну роботу та змістовні творчі доповіді. Працюючи над завданнями ви вже зрозуміли, що вітаміни – життєво необхідні речовини, але для нормального функціонування організму їх повинна  бути певна кількість. Якщо вітамінів більше чи менше, виникають хворобливі стани, порушення обміну речовин.

                                 

 

 

                            V. Рефлексія. ( 5 хв.) Домашнє завдання ( 2 хв.)

 

 

 

 

 

На екрані слайд № 25

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На екрані слайд №26

 (на екран виводяться словосполучення для рефлексії)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Домашнє завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Створення позитивного  емоційного настрою від уроку

    Тепер, наприкінці уроку, ми з вами разом, усім нашим дружнім колективом, складемо сенкан до теми «Вітаміни», що вивчали на сьогоднішньому уроці.  

  Учні колективно складають сенкан до слова «вітаміни», один учень записує його на дошці. Якщо ще є час, це  завдання  можна запропонувати зробити у групах на папері А4 , зачитати та потім закріпити  роботи на дошці магнітами.

Коли ви виконали всі завдання,  кожна група озвучить свої думки. 1 група розкаже, що ви знаєте нового після уроку, 2 група – чого навчилися протягом уроку, 3 група – що зрозуміли на уроці, 4 група – що ж ви можете використати з цього уроку в реальному житті.

Учні відповідають ( 1-2 учні від групи)

   Підрахуйте смайли, які ви заробили протягом уроку та приклейте їх на свої робочі листки. Нагадую, що повністю правильно заповнений робочий листок уроку оцінюється в 7 балів, кожен ваш смайл – це 1 додатковий бал до вашої оцінки. Ваші підписані робочі листки після уроку ви залишаєте на своїх робочих місцях.

  На екран виводиться слайд з домашнім завданням.

Запишіть домашнє завдання, яке перед вами на екрані. Чи є у вас питання щодо підготовки домашнього завдання?

( Учитель пояснює завдання за потребою).

Уся наша величезна робота , яку ми сьогодні прове-ли, необхідна  нам для того, щоб отримати знання про вітаміни. Та добре було б і вітамінами підкріпитись для  підтримки здоров'я та довголіття. Тому, вітаміни в студію!

У клас виноситься корзина з вітамінними подарун-ками ( фруктами), якими пригощаються усі учні класу.

 

                Додаток №1

Робоча картка

Завдання 1. .Дайте визначення поняттю: (0,5 бали)

Вітаміни – це _________________________________________  .

Авітаміноз – це ________________________________________.

Гіпервітаміноз – це _____________________________________.

Завдання 2.  Хто такий М.І. Лунін? Що ви знаєте про його експеримент?(1 бал)

Завдання 3.  Встановіть  відповідність(0,5 бали)

              Вітаміни

Розчинність

             1 А; 2 В; 3 Д;

             4 С; 5 Е; 6 К

А Водорозчинні

Б  Жиророзчинні

              Завдання 4.   Заповніть таблицю   ( 3 бали)

Вітамін

Хімічна назва

Добова доза

У чому міститься

На що впливає

Захворювання при а-, гіпо -, та гіпервітамінозах

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 5.  Складіть сенкан до слова «вітаміни» ( 2 бали)

1._____________________________________________________

2. ____________________________________________________

3. ____________________________________________________

4._____________________________________________________

5. ____________________________________________________

 

Підсумок уроку (1 бал)

- тепер я знаю __________________________________________

- тепер я розумію_______________________________________

- тепер я навчився_______________________________________

- тепер я буду використовувати___________________________

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Грошовик Людмила Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
7 вересня 2019
Переглядів
2455
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку