Урок "Будова слова й орфографія. Значущі частини слова."

Про матеріал
Даний матеріал може бути корисним для творчих учителів української мови та літератури. Розробка уроку влючає в себе узагальнення та систематизацію матеріалу з теми " Будова слова й орфографія. Значущі частини слова."
Перегляд файлу

Тема.            Будова слова й орфографія. Значущі частини слова.

                     Узагальнення й систематизація вивченого з розділу.

Мета:

   навчальна: повторити, поглибити, узагальнити й систематизувати засвоєні у 5 класі знання учнів із розділу «Будова слова й орфографія»; удосконалити вміння і навички п’ятикласників щодо практичного використання знань з розділу «Будова слова й орфографія»; закріпити відомості про значущі частини слова,удосконалити орфографічні навички, вміння добирати спільнокореневі слова, розрізняти форми слова й спільнокореневі слова, правильно використовувати їх у мовленні;

• розвивальна: розвивати продуктивне мовлення,логічне мислення, творчі здібності щодо використання значущих частин слова у створенні нових слів та їхніх форм;

• виховна: за допомогою мовленнєво – комунікативного дидактичного матеріалу звернути увагу дітей на красу й багатство рідного краю.

Внутрішньопредметні звязки: лексикологія, граматика, культура мовлення і стилістика.

Міжпредметні звязки: художня література.

Тип уроку: узагальнення й систематизація вивченого.

                                                  ХІД УРОКУ

I. Організація класу.

II. Повідомлення теми, мети й завдання уроку.

III. Узагальнення й систематизація теоретичних положень теми.                     Експрес – опитування.

1. Які є значущі частини слова? Яка з них виражає лексичне  значення?

2. Що таке закінчення? Як його визначити в слові?

3. Чи однакові за  змістом твердження «слово має нульове закінчення» й «слово не має закінчення»? Наведіть приклади слів з нульовим закінченням та слів, що закінчень не мають.                                                                                               Додаток А . Упишіть у кросворд відповідні прислівники

1

 

в

 

 

 

 

 

 2

 

е

 

 

 

 

3

 

с

 

 

 

 

4

 

е

 

 

 

 

 

5

 

л

 

 

 

 

 

6

 

о

 

 

 

 

1.  Синонім до слова  навкруги.                                                                                            2.  Синонім до слова  вгорі.                                                                 3.  Синонім до слова  радісно.                                                                            4.  Антонім до слова  ззаду.                                                                                             5 . Антонім до слова  тихо                                                                                                   6.  Синонім до слова  легко.                                                                                                    Чи мають ці слова закінченя?

Зверніться до додатка № 1.  Серед запропонованих укажіть слова з нульовим закінченням:( вересень, метрополітен).

Додаток № 1

Пюре, вересень, вгору, зліва, метрополітен, вперед, через, кіно

4. Які слова  називаються спільнокореневими? Чи однаковим є поняття «спільнокореневі слова» й «форми слова»?

Зверніться до Додатка № 2. Серед поданих рядків  слів відшукайте той, що містить лише спільнокореневі слова.(В)

Додаток № 2                                                                                                                                А  горіти, пригорілий, гора, горіння                                                                                                        Б  мисливець, мисливство,мисливський, мислити                                                                   В  цибулинний, цибуля, цибулька, цибулиння                                                                                    Г  струна, струнний, стрункий, струнко

5.Поясніть роль суфіксів і префіксів? Чи може існувати слово без кореня? А без префікса , суфікса? Кожну відповідь проілюструйте прикладами.

6. Доберіть слово, яке : 1) складається лише з кореня; 2) складається з кореня, суфікса, закінчення;3) має суфікс; 4) має префікс; 5) має закінчення; 6) не має закінчення.

IV. Виконання вправ і завдань на застосування узагальню вальних правил.

7.Виконати (усно) вправу 144 на ст.63;

8. Самостійна робота : вправа 145

9. Гра «Ланцюжок». Виконати завдання вправи 146.

Скласти з одним словом речення. Перший осінній сніжок легенько притрусив землю.

10. Суфікси і префікси можуть надавати словам емоційного забарвлення та виразності.

Прочитайте текст. З якого твору , якого автора він узятий? Знайдіть слова зі зменшено – пестливим значенням. Випишіть їх, позначивши в них суфікси. З якою метою автор їх використовує?

…Була вона манісінька, як кошенятко. Була вона добра, лагідна, звичайненька, роботяща. Мала довгу вовничку, що мов щовком, вкривала все  її тільце. Сама тільки мордочка була голенька й нагадувала садову жовто – фіалкову квіточку – «братки». Та були в неї голенькі зісподу , рожеві лапки.

11. Правопис Е та И в суфіксах

Додаток № 3 .   Самостійна робота                                                                                                               У поданих словах вставити Е або И.             
Пал..ця, гарнес..нький, стріч..чка, ніж..нька, промінч..к, менш..нький, корінч..к, працівн..к, печ..во,рівнес..нький, клич..к, тонес..нький, доріж..нька.

Учні перевіряють правильність виконання за вправою № 164.

12. Гра «Учень як учитель». Записати слова, виправивши, де потрібно, помилки. Пояснити  правильність написання, дібравши відповідні орфограми.                                                                                                                            Додаток № 4.  Виправте, де потрібно,  помилки у наведених словах.          Приїхати, прегасити, привеликий, пречудовий, преміський, прибіги, пре тихий, прикрасний, стежичка, призвище, принести, розбити, зхопити, сфотографувати, бессловесний.

 13. Культура мовлення                                                                                                      Додаток № 5                                                                                                                    Відредагуйте словосполучення                                                                       ПРАВИЛЬНО                                                                                  НЕПРАВИЛЬНО

іти по хліб                                                                                     іти за хлібом

змагання з футболу                                                                   змагання по футболу

контрольна з історії                                                                   контрольна по історії

через хворобу                                                                              по хворобі

 брати участь                                                                               приймати участь 

наступний день                                                                          слідуючий    день

14  Завдання за варіанами.                                                                                                  Додаток № 6                                                                                                                 З поданими словами складіть словосполучення.                                                                                      Як називаються такі слова ?                                                                                                              1 варіант : людяний// людний, музичний//музикальний, освічений//освітлений, тактовний//тактичний;                                                                                                             2 варіан: лічити//лікувати, воєнний//військовий, досвідчений//освічений, вистава//виставка.                                                                                                                          15. Посміємось разом: ст. 78 , рубрика «І таке буває»                                                                       V. Підсумки уроку.                                                                                                                               VI. Домашнє завдання: рубрика «І таке буває», завдання II– усно, підготуватися до контрольної роботи.

docx
Додано
25 січня 2019
Переглядів
5167
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку