Навчання грамоти 1клас
Тема. Закріплення знань про букви ї, ї.. Урок-подорож
Мета: продовжити формувати в першокласників уявлення про звуко-буквений аналіз слів; удосконалювати вміння учнів добирати за поданою схемою речення та за поданою звуковою схемою — слова; формувати навички читання діалогу; закріпити знання про написання великої літери у словах; вчити логічно і послідовно висловлювати свої думки; розвивати уяву, спостережливість, мовну культуру; виховувати почуття патріотизму, гордості за свою країну та її столицю.
Обладнання: каса букв, набірне полотно; звукові фішки, ілюстрації Киева, мапа України, фільм про сучасний Київ, картки зі словами.
ХІД УРОКУ
ІІ.Підомлення теми та мети уроку
- Сьогодні на уроді ми вирушимо на екскурсію до столиці, але щоб дістатися, нам треба пригадати все, що ми знаємо про букву ї, правильно виконувати звуко-буквений аналіз слів, вправлятися виразному читанні діалогу, збагачувати свій словниковий запас. Рухаючись до своєї мети, нам потрібно проїхати декілька станцій.
А їхати ми будемо певним транспортом, до назви якого записана звукова модель.
(поїзд
-Скільки букв у слові?
-Скільки звуків?
-Чому у слові більше звуків, ніж букв?
Учні хором повторюють правило.
Отже, поїдемо поїздом. Вперед! (Лупає запис шуму поїзда.)
І ось перша станція — «Обирайлівка». Серед поданих слів нам треба обрати лише ті, у яких є літера ї,— вони нам потім стануть у пригоді.
На дошці — картки зі словами.
Київ, Україна, Андріївський узвіз, Софіївський Собор, Хрещатик, Майдан Незалежності, площа Богдана Хмельницького, Михайлівський Золотоверхий Собор, КиєвоГІечерська лавра.
Молодці, рушаймо до наступної станції — «Складалочки»
і зібрані слова візьмемо із собою
(Картки зі словами: Україна, Київ, українська, приїхали, Таїса.)
Складені слова ще знадобляться нам па наступній зупинці.
-Їдемо до наступної станції — «Текстової». Нам потрібно утворити текст, зі складеними на попередній станції словами.Але починається дощик, і він, сподіваюся, допоможе нам тим, що посіє ці слова у потрібні речення.
Київ |
українська |
Таїса |
Україна |
країна |
приїхали |
На дошці записаний текст, куди потрібно вставити картки зі словами попередньої вправи
Таїса живе в чудовій країні. Її назва Україна. Люди розмовляють у ній українською мовою. Найголовніше місто Київ називають столицею. Ми вже приїхали до нього.
Робота з мапою України. Вчитель демонструє країну і столицю на мапі.
Фізкультхвилинка
Їдуть-їдуть поїзди До столиці трудової,
В славне місто — Київ-град,
Що цвіте, мов пишний сад.
ЛЕГЕНДА ПРО КИЇВ
Жили па горі три брати: старшого звали Кий, середнього — Щек, а молодшого — Хорив. Була в них сестра Либідь.
Кий жив па горі, де сьогодні узвіз Боричів, Щек жив на горі, що називається Щековицею, а Хорив — на третій горі — Хоривиці.
Побудували брати місто. І назвали його Київ — на честь старшого брата.
Київ стоїть на березі великої ріки Дніпро. Правий берег високий, крутий, з невеличкими горами. У центрі міста протікає річка Либідь, яка названа на честь сестри.
Ілюстрації з краєвидами Києва: Хрещатика, Майдана Незалежності, Києво-Печерської лаври, Софіївського Собору, Золотих Воріт, площі Богдана Хмельницького)
А тепер зможемо ще й переглянути ці краєвиди.
Під ілюстраціями вчитель кріпить картки зі словами, у яких є лі тетера ї
Діти уважно переглядають відеосюжет.
Фізкультхвилинка
Граматична казка-це казка, яка пояснює якісь граматичні правила, явища мови через вигадані події.
5.Читання казки «В одному королівстві» (за Н.Вернигорою)
6.Читання тексту вчителем.
7.Відповіді на запитання
-У якому королівстві жили букви І та Ї?
-Хто правив цим королівством?
-Чим були схожі букви?
-Що зробив король, щоб їх розрізняли?
8.Гра «Не помились»
-Вставте потрібну букву-і чи ї
По_зд, под_я, _дальня, _рис, _жак, Ки_в.
9.Робота зі звуковими схемами.
— Знайдіть слова, які відповідають звуковим схемам.
/ |
|
- |
1 0 II ■о 1 |
|
1 1 о II 0 1 0 1 о |
ЧЕРВОНА КАЛИНА
(сценарій свята)
У центрі сцени — зображення калини — молодої дівчини. По обидва боки сцени — рушники, прикрашені калиновими гілочками. Під малюнком — український рушник, на ньому хліб, сіль та калина.
Учитель: У сиву давнину, в часи античні полине наша думка. Бо з тих часів дійшли до нас чудові легенди, казки, перекази, бувальщини, оповіді про наших зелених друзів — рослин. У народі рослини живуть, як живі істоти, вони розмовляють, відчувають біль, радість, просять допомоги.
Наша розповідь — про калину як про художній символ і оберіг в українському фольклорі, у творчості митців. (Звучить українська пісня).
Ведучий (господар). Калина — символ рідної землі, отчого краю, батьківської хати. Без верби і калини нема України. Росте калина по тінистих лісах, в гаях і в дібровах, на схилах, на узліссях і лісових галявинах. Існує гарний звичай: біля щойно зведених осель, на примітному місці, в першу чергу садили калину.
Ведуча (господиня). Коли народжувалась дитина, мати співала колискову:
Мене колисала калина
В краю колисковім, тонкими руками,
І кров калинова, як пісня єдина,
Горить в моїм серці гіркими зірками.
В е д у ч и й. Із калиною в народній творчості дуже часто пов’язується патріотичне почуття, любов до Батьківщини. Калина символізує мужність і незламність духу українського народу в боротьбі за незалежність.
(Звучить пісня «Ой, у лузі червона калина»).
Ведуча. Існує така легенда. Утік козак зі своєю милою, та ніде не міг знайти притулку. Після поневірянь і багатьох пригод обернувся він тереном у полі, а дівчина — калиною.
Вийшла синова мати того терену рвати,
Дівчинина мати — калини ламати.
Се ж не тереночок — се ж мій синочок!
Се ж не калина — се ж моя дитина!
Ведучий. Калина — це спогад про домівку, родину:
Ой, у лузі калинонька
Та на море схилилась,
А я, молода, журилася,
Що од роду одбилася.
В е д у ч а. В іншій пісні — «Ой, зацвіла калинонька в лузі» — співається про негаразди солдатської служби:
Ой, зацвіла калинонька в лузі,
Тепер моя голівонька в тузі.
Ведучий. Символізує калина і бурлацьку недолю:
Ой, у лузі калинонька —
Червонії віти,
Розійшлися по Вкраїні Бурлацькії діти.
Чи там квіти похилились,
Що вітер хитає?
Чи там діти розійшлися,
Що батька немає.
Ведуча. Гірка доля наймита також відбита у піснях про калину:
Ой, зацвіла калинонька низько перелазу.
Добре було наймитові в господаря зразу.
Наймитом все наробили,
Наймитом все наробили.
Від півроку відправили,
Ще й не заплатили.
Ведучий. Калина в народних піснях живе, їй болить, вона звертається по допомогу і до неї звертаються:
Калино-малино, чого в лузі стоїш,
Чом не процвітаєш?
Чи суші боїшся, чи дощу бажаєш?
Суші не боюся, дощу не бажаю.
Стою та думаю — процвітати маю.
Процвіту біленько — всі люди узнають,
Простигну червоно — зверху обламають.
Ведуча. Калина, її образ безпосередньо пов'язаний із вітром, водою. Вважається, що і незрівнянну красу, і цілющість, і усякі інші достойності рослина від землі одержує. Зворушливо і врочисто виглядає калина, коли цвіте. В народі кажуть: «Похолодніло, риба не ловиться, калина в цвіт вбирається»; «Любуйся калиною, коли цвіте, а дівчиною, коли росте».
Ведучий. А маленький незрівнянний співак українських садів і дібров за красу незвичайну вподобав калину, він і гніздо в’є на калиновім кущі.
Ой, вийду я на гору,
На високу, крутую,
Подивлюся в долиноньку.
На червоній калині
Соловейко гніздо в’є,
Ні велике, ні мале,
Саме добре, помірне.
Соловейку, маленький,
В тебе голос тоненький.
Защебечи ти мені,
Бо я в чужій стороні.
Ведуча. Тарас Шевченко пише:
Защебече соловейко
В лузі на калині. .
Заспіває козаченько,
Ходя по долині.
Над Дніпровою сагою
Стоїть явір над водою.
Між лозою з ялиною.
З червоною калиною.
Три явори посадила
Сестра при долині.
А дівчина заручена —
Червону калину.
Найдеш в гаї тую калину
То й пригорнись.
Бо я любила, моя дитино,
Її колись.
В е д у ч и й. Та найчастіше з калиною порівнюють дівчину: «Дівчина, як у лузі калина».
(Хоровод про червону калину. Виконують всі діти. Музика народна).
Зацвіла калина, зацвіла червоная (2 рази).
Ясне сонечко, сіяй, ти, калино, розквітай.
З ланів, з полів хай лунає спів,
Ти у коло йди, хоровод веди.
(Повторюється перший куплет).
Ведуча. З калини плетуть гірлянди, нею прикрашають весільні столи, світлиці, ставлять букет перед молодими, бажають вічної краси.
Мовила, говорила червона калина,
Не подоба моя у лузі стояти,
Але подоба у короваї стояти.
Ведучий. Під час весілля завжди лунають веселі мелодії, дівчата й хлопці танцюють.
(Український жвавий танок. Виконують його з бубнами й стрічками).
Ведуча. На веселому святі обжинків червоні кетяги калини дівчата вплітали у вінки.
Ідіте, дівоньки, в долину,
По червону калину.
Наламаймо квіточок
Та й прикрасимо віночок.
Ведучий. На святі врожаю калина теж була присутня:
Господиня калину ламала,
І господареві в голову поклала.
Спи, господарю, доволі,
Вже пшениченька в стодолі!
Ведуча. Кожний рушник — це окрема розповідь. Тут можна побачити квіти, співучих пташок, несподіваний орнамент. Часто на рушниках вишивали калину.
Ведучий. Калинова сопілка в народі оспівана як казковий образ. У легендах і казках сопілка чує і бачить те, що люди від інших хотіли приховати. У казці про дивну сопідку, яку написала Леся Українка, тужливо співає сопілка, розповідає про тяжкий злочин, коли брат брата через заздрощі вбив.
Ведуча. Багато написано про калину віршів.
В нашому садочку
В червонім віночку,
Над самим струмочком
Виросла калина.
Листя з сонцем грає,
В воду поглядає,
Гарну вроду має
Молода князівна.
Вітер догоджає,
Коси розплітає,
У росі туманом
Сизим укриває.
А вона стріпнеться,
Сумно посміхнеться,
Вгору поглядає —
Сонечка чекає.
(Діти закінчують свій виступ українською народною піснею в обробці М.В. Лисенка на вірші Т.Г. Шевченка «Тече вода з-під явора»).
Література
1.Бібік Н.М. До відродження традицій.
2.Кобзар
3.Миколайчук М.В.Розробки виховних заходів