4 грудня о 18:00Вебінар: Новий курс мистецтва в школі: теорія і практика

Урок "Букви и та і в кінці прислівників" з використанням культурологічного аспекту"

Про матеріал

Мета: вчити учнів пошуково-дослідним шляхом самостійно здобувати знання, висловлювати і обґрунтовувати власну думку, сприяти зміцненню навичок правопису прислівників з відповідною орфограмою, удосконалювати вміння визначати стилі в тексті, тему, основну думку, знаходити художні засоби, складати план, мікротеми; розвивати допитливість, спостережливість, уважність, кмітливість, творчі вміння зіставляти, порівнювати мовні явища; познайомити з найвідомішими культурними пам'ятками України; виховувати пізнавальний інтерес до мови, мистецтва, естетичний смак, патріотичні почуття, бережливе ставлення до культурної спадщини свого народу.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                             Вчитель Чекаренко О.І.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: букви и та і в кінці прислівників.

Мета: вчити учнів пошуково-дослідним шляхом самостійно здобувати знання, висловлювати і обґрунтовувати власну думку, сприяти зміцненню навичок правопису прислівників з відповідною орфограмою, удосконалювати вміння визначати стилі в тексті, тему, основну думку, знаходити художні засоби, складати план, мікротеми; розвивати допитливість, спостережливість, уважність, кмітливість, творчі вміння зіставляти, порівнювати мовні явища; познайомити з найвідомішими культурними пам'ятками України; виховувати пізнавальний інтерес до мови, мистецтва, естетичний смак, патріотичні почуття, бережливе ставлення до культурної спадщини свого народу.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Форма проведення: урок-дослідження.

Обладнання: технічні засоби(магнітофон, комп'ютер, проектор, дошка, екран); роздатковий матеріал(тексти), орфографічні словники, 6 аркушів з словами-прислівниками, листи з орфограмами та прикладами; коровай, рушник, українські костюми: жіночий та чоловічий.

Хід уроку

I.  Організаційний  момент.

−Добрий день, діти! Сідайте! Сьогодні урок української мови у нас незвичайний, бо до нас завітала Україна.

(Виходять хлопчик і дівчинка з короваєм на рушнику під пісню «Зеленеє жито, зелене»)

Дівчинка:      Вас вітаєм короваєм,

                        Щастя й радості бажаєм.

Хлопчик:      Хліб-сіль на рушнику ми вам несем,

                       Любов свою безмірну віддаєм.

Дівчинка:     Вклоняємося вам усім доземно,

                       Як батьківській хаті з далеких доріг,

                       Як хлібу, що матінка чемно

                       Й гостинно кладуть на вкраїнський рушник.

Хлопчик:     Бо ж нашому роду нема переводу.

                       Хай пісня єднає коріння святе.

                       На довгі роки, на вічні віки.

(Підносять коровай гостям)

−А тепер, діти, посміхніться один одному. Я вам бажаю на уроці успіху і гарного настрою.

II. Актуалізація  опорних  знань.

Розпочинаємо нашу роботу з мовної розминки. Протягом уроку за правильні відповіді ви будете отримувати бонуси, за допомогою яких визначимо оцінку як кожного, так і команди вцілому.

1.Мовна розминка.   «Закінчи речення» (Усно)

1.Незмінна самостійна частина мови, що означає ознаку дії, ознаку іншої ознаки, ознаку предмета називається…(прислівник)

2.Прислівник у реченні найчастіше виконує синтаксичну роль…(обставини), рідше…(присудка, означення)

3.Прислівник узимку утворився від …(іменника зима)

4.Лише якісно-означальні прислівники мають…(ступені порівняння)

5.Прислівники навмання, зрання, старанно пишемо..(з двома нн)

6.Не з більшістю прислівників пишемо..(окремо)

−Відкрийте зошити, запишіть число, класна робота.

2.Розподільний словниково-орфографічний диктант.

−Так  як ми вже з вами вивчили написання не і ні з прислівниками, тому зараз в дві колонки вам необхідно розмістити слова та словосполучення, в яких треба писати не і ні разом чи окремо. Але вам необхідно пригадати написання не і ні з іншими частинами мови, які вже вивчили.

Написали 1 колонка - Разом,  2 - Окремо.

Слайд № 1(учні виконують)

Слайд№2(учні перевіряють правильність)

  • За кожне правильне слово 1 бал.(вчитель пройшов поставив оцінки)
  • Поміркуйте, що спільного є в написанні не і ні з різними частинами мови.

III. Мотивація навчальної  діяльності.

«Займи позицію»

-Для подальшої роботи вам необхідно об'єднатися в команди. Кожен витягніть аркуш паперу, на якому написано слово прислівник.

- Подивіться уважно на своє слово, особливу увагу зверніть на останню голосну букву і назвіть вголос  ці слова. Подумайте, як би ви об'єдналися?

Швидко утворіть команди.

1 команда                                                       2 команда

по-людськи                                                  уночі

навчаючи                                                      нагорі

згори                                                            вкупі

−Чому ви так об'єдналися? Можемо назвати тему нашого уроку?

IV.Повідомлення теми,  мети уроку.

Букви и та і в кінці прислівників.

-Давайте ще раз кожен своє слово зачитає, і спробуємо відчути на слух: чи  в усіх словах чітко ми чуємо в кінці прислівників голосні и, і.

(Діти зачитують і з'ясовують, що в трьох словах по-людськи,уночі,навчаючи чуються голосні нечітко)

-Тому яка мета нашого уроку? (Діти називають)

-Діти, а чому до нас в гості була завітала Україна? Як ви думаєте, чим вона славиться? (Багато є в Україні красивих місць: пам'ятки історії і культури, парки, площі; традиціями, звичаями, стравами і т. д.)

-От сьогодні ми і поговоримо з вами про пам'ятки історії і культури.

Перш ніж розпочати розмову, ми повинні чітко розмежовувати значення слів: пам'ятати, пам'ять,пам'ятка,пам'ятник – це слова одного кореня, але яке їхнє значення? (Діти зачитують значення цих слів, визначення яких їм було додому)

Пам'ятати – зберігати в пам'яті.

Пам'ять – здатність зберігати і відтворювати у свідомості давні враження. Згадка про кого-,  що-небудь.

Пам'ятка – 1. Те, що зберігають на згадку, що нагадує про кого-небудь.

2.Твір давньої писемності, архітектури.

3.Книжечка або аркуш з правилами, настановами.

Пам'ятник – архітектурна або скульптурна споруда в пам'ять чи на честь кого-небудь, чого-небудь.

-А чи повинен кожен знати минуле? Чому?

(Так. Бо хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього. М.Рильський), (епіграф на дошці)

-Як ви гадаєте, в яких містах України найбільше пам'яток історії та культури?

(Львів, Київ, Харків, Одеса,Умань, Кам'янець-Подільський)

-Давайте з вами разом здійснимо заочну подорож містом Києвом і спробуємо насолодитися його відомими місцями. А ви, якщо обізнані з цими пам'ятками за допомогою телевізора, на уроках історії чи з інших джерел, спробуйте назвати їх.

Слайд № 3,4,5,6,7,8,9,10,11,12.

-Які почуття у вас виникли після подорожі? (гордості, радості, любові, патріотизму)

V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

-Сьогодні на уроці ми поговоримо про пам'ятку культури − Золоті ворота.

Уявіть себе письменниками. У якому стилі ви б написали текст про Золоті ворота?

Пропоную вашій увазі послухати текст і сказати, в якому стилі він написаний? (публіцистичний) Докажіть.

1.Дослідження-пошук.

У кожного з вас на парті лежить текст. Випишіть із нього прислівники, які закінчуються на и 1 - команда, на і - 2 команда.

(Наприкінці,звідти,зсередини,всередині)

-Чи чітко ми чуємо и,і в кінці цих прислівників?Давайте вимовимо. Можна вже сформулювати два правила.

(Пишемо и,і відповідно до вимови)

2.Дослідження-порівняння.

Слайд №13

-Порівняйте ,після яких літер у прислівниках по-ведмежи,по-дитячи,по-заячи  пишемо и?А в прислівниках уночі, насторожі, двічі? Можемо ще 2 правила сформулювати?

-Розберіть за будовою слова. 1 команда - по-ведмежи, 2 – уночі.

(По одному представнику з команди розбирають біля дошки)

3.Фізкультхвилинка.

На раз – руки вгору і називаємо іменник, на2 – в сторони - прикметник, на 3 – руки вздовж тіла – числівник, на 4- присідаємо – дієслово, на 5- встаємо – займенник, на 6 – плескаємо в долоні – прислівник, який закінчується на и, і.

4.Дослідження-зіставлення.

Слайд № 14

-Подивіться на речення. Які два слова в них повторюються. Відкрийте словники і зіставте ці слова: чи до одної частини мови чи форми дієслова вони належать?

-Чим вони відрізняються?(Наголосом) Як за наголосом їх відрізнити, зачитайте. Отже, в якому реченні буде прислівник, а в якому дієприслівник?Зачитайте ці речення.

- Можемо стверджувати, що прислівник стоячи утворився від дієприслівника стоячи. Яке можемо правило ще сформулювати?

-Зробіть синтаксичний розбір цих речень.1 команда-1реченн, 2 команда – 2речення.

5. Дослідження-пошук.

 

-Погляньте на дошку.Скільки ще орфограм нам потрібно відкрити? Відкрийте підручники і знайдіть це правило.

6. Робота з підручником.

Вправа 229. 1 команда виписує прислівники, які закінчуються на и, 2 команда виписує  - на і.

Слайд №15

(Учні швидко за допомогою слайда перевіряють правильність написання слів). (Вчитель ставить бали в зошит)

7.Творче спостереження з елементами аналізу.

-Зараз продовжуємо роботу над текстом. У цьому тексті поєднуються ознаки художнього і наукового стилів. Знайдіть і зачитайте.1 команда – художнього, 2 команда – наукового.

-За допомогою чого ми знаходимо ознаки художнього стилю?

(художні засоби: епітети, метафори)

-Давайте їх повиписуємо. 1 команда – епітети, 2 команда – метафори.

Слайд № 16

-Який абзац тексту за своїми ознаками є публіцистичний? (останній)

-А зараз визначимо тему, основну думку тексту. 1 команда - тему, 2 команда – основну думку.

Слайд № 17

-І насамкінець складіть і запишіть мікротеми та пункти плану. 

1 к. –мікротеми, 2к – план. (Нагадую, що пункти плану часто співпадають з мікротемами)

Слайд № 18

-Так  яку таємницю приховують Золоті ворота?

VI. Домашнє завдання.

Завершуючи нашу заочну подорож містом Києвом, я хочу вам побажати, щоб в майбутньому ви обов'язково здійснили її наяву і помилувалися всіма святинями міста. А д/з вам буде написати твір-мініатюру про пам'ятні місця, які вам довелося відвідати, використовуючи  не менше 2-3 прислівників, що закінчуються на и, і. Можна описати пам'ятні місця свого села, району. І  параграф 29.

VII. Підсумок уроку.

-Я хочу вам подякувати за плідну працю, всі наполегливо працювали, показали хороші знання, були спостережливими, кмітливими, працелюбними.

Порахуйте свої бонуси. (Вчитель виставляє оцінки)

-Уявіть себе журналістами улюбленого телеканалу, і вам необхідно прозвітувати перед глядачами, що запам'яталося на уроці, що було цікавим,  де ви побували?

-А зараз нехай наші гості визначать оплесками, робота якої команди їм сподобалась найбільше?

-Всі встали. Урок закінчено. До побачення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Текст

Яку таємницю приховують Золоті ворота?

   Київ... Місто вічної юності... Місто, славна історія якого нараховує півтори тисячі років, де легенди й дійсність живуть поруч. Мільйони туристів прагнуть побувати тут, помилуватися з високих круч Славутича білосніжними новобудовами, які щільним колом обступили Київ, торкнутися теплого каміння величних пам'яток сивої давнини.

  Щодо епітета «золоті» існує кілька версій. Можливо, тому що вони красиві, або тому що мали золоті куполи? Або тому, що ворота служили своєрідною митницею, проїжджаючи через неї, необхідно було сплатити в казну міста певну суму грошей. А ще кажуть, що вони були розташовані над сховищем, де переховувалося княже золото.

  Золоті ворота були зведені в 1164 році. Наприкінці 17ст. зруйновані й засипані землею, бо ніщо не може впоратися з часом. Споруда поступово зсередини старіла.

   Реконструкція, що її закінчено 1982 року за допомогою Кіндрата Лохвицького, відтворює Золоті ворота у такому вигляді: основна частина — це вежа із зубцями висотою 14 метрів; із зовнішнього фасаду вежа має додатковий виступ — «малу вежу»; проїзд воріт перекривається з одного боку підйомними дерев'яними воротами, обкутими металом, з другого — стулками воріт. Підлогу храму прикрашено мозаїкою. Всередині є сходи,  якими можна піднятися і звідти помилуватися видом сучасного Києва.

  У Конституції записано, що кожний громадянин повинен берегти культурну спадщину, не завдавати їй шкоди, охороняти природні багатства. Закон України карає тих, хто знищує, руйнує або псує пам’ятки культури та твори мистецтва. Тож збережемо наше минуле для майбутнього!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
12 січня 2019
Переглядів
954
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку