Мета: повторити, узагальнити й систематизувати вивчене про дієприкметник; навчитися виконувати морфологічний розбір дієприкметника; розвивати логічне мислення, вміння оперувати лінгвістичними термінами; виховувати потребу пізнавати мовні глибини.
Обладнання: дидактичний матеріал, картки з схемою морфологічного розбору дієприкметника, комп'ютер, презентація, електронна лінгвістична гра, виставка учнівських робіт, завдання з ключем для роботи в групах, аркуші для графічного диктанту.
Тип уроку: систематизація і узагальнення вивченого (урок-телепередача)
Конспект відкритого уроку
з української мови в 7 класі на тему:
«Морфологічний розбір дієприкметника. Систематизація й узагальнення вивченого про дієприкметник.»
учителя української мови і літератури
Чекаренко Олени Іванівни
Тема. Морфологічний розбір дієприкметника. Повторення й узагальнення вивченого з теми «Дієприкметник».
Мета: повторити, узагальнити й систематизувати вивчене про дієприкметник; навчитися виконувати морфологічний розбір дієприкметника; розвивати логічне мислення, вміння оперувати лінгвістичними термінами; виховувати потребу пізнавати мовні глибини.
Обладнання: дидактичний матеріал, картки з схемою морфологічного розбору дієприкметника, комп’ютер, презентація, електронна лінгвістична гра, виставка учнівських робіт, завдання з ключем для роботи в групах, аркуші для графічного диктанту.
Тип уроку: систематизація і узагальнення вивченого (урок-телепередача)
Хід уроку
I. Організаційний момент
1.Слово вчителя
Доброго ранку, любі мої! Станьте рівненько, підніміть голівки, налаштуйтеся на урок. У нас багато гостей – розкажіть їм про себе.
(Кричалка: Ми кроківці! Ми веселі, кмітливі, допитливі! Ми вчимося, пізнаємо, творимо! Ми хочемо знати все!)
Сьогодні я запрошую вас скористатися вашим життєвим досвідом і уявити себе в ролі працівників телебачення. Увага! Увага! Телекомпанія «Дієприкметник» 7 класу Магдалинівської ЗОШ розпочинає свою роботу. Ми працюємо в прямому ефірі.
Як сумлінні журналісти візьмімо ручки і запишемо тему нашого телевізійного уроку. (Слайд 1)
II. Оголошення теми і мети уроку
Сьогодні ми узагальнимо знання про дієприкметник; навчимося робити морфологічний розбір дієприкметника; розвиватимемо логічне мислення, вміння оперувати лінгвістичними термінами. Сподіваюся, що кожен виявить глибокі знання, доведе свою ерудованість у світі моди, адже тема нашого навчання за програмою «Крок за кроком» - «У світі моди». (Слайд 2)
Мотивація.
До слова запрошується диктор телекомпанії «Дієприкметник» - Мармуровська Діана, яка
ознайомить вас з розкладом телепередач на сьогодні, 17 грудня. (Слайд 3)
1. «Актуальне інтерв’ю».
2. «Наш родовід».
3. Лінгвістична гра «Модельєр».
4. «Модний вирок».
5. Реклама нової телепередачі. Приємного перегляду й успішної роботи!
III. Актуалізація опорних знань
1. Рольова гра «Актуальне інтерв’ю».
В ефірі програма «Актуальне інтерв’ю». На прямому зв'язку наш власний кореспондент Пляс Ірина. Вона з’ясує, як школярі засвоїли теоретичний матеріал.
Орієнтовні запитання: (Слайд 4)
Що називається дієприкметником?
Що називається дієприкметниковим зворотом?
Коли дієприкметниковий зворот виділяється комами?
Коли дієприкметниковий зворот комами не виділяється?
Коли не з дієприкметниками пишеться разом?
Коли не з дієприкметниками пишеться окремо?
Увага! У нас технічні проблеми! Зник звук! Пропонуємо респондентам відповіді на запитання надавати у графічному зображенні.
Респонденти показали, що теоретичний матеріал засвоїли добре. Для телеканалу «Дієприкметник» Пляс Ірина.
2. «Наш родовід». (Слайд 5)
Шановні глядачі! Ви в гостях в освітньої програми «Наш родовід». З давніх-давен в українців існує правило, що зобов’язує кожного знати свій рід до сьомого коліна. Перше коліно – я. Друге – батько й мати. У третьому – 2 бабусі і 2 дідусі. У четвертому – 4 прадіди і 4 прабабці. У п’ятому – 8 прапрадідів і 8 прапрабабусь. У шостому – 16 пращурів і 16 пращурок. У сьомому коліні ми нараховуємо 32 прапращури і стільки ж прапращурок. Разом – 64.
Ця цифра в міфології слов’ян знаменує Всесвіт. Людину, яка не знала своїх предків, не шанували. Аби цього не сталося, батьки, матері, діди та бабусі ще змалечку прилучали нащадків до вивчення свого родового дерева.
А від кого веде рід дієприкметник? (Слайд 6)
Що спільного у дієприкметника з прикметником?
Що спільного у дієприкметника з дієсловом?
Об’єднавши ці ознаки, ми отримаємо порядок морфологічного розбору дієприкметника. (зачитуємо з роздруківок)
Усе, що говориться про рідню, родичів, народження, - має безпосереднє відношення до давнього язичницького бога Рода. Род, за віруванням наших предків, управляв небом, грозою, хмарами, і від нього начебто залежав урожай хліборобів. А ще цей бог славився тим, що був справжнім модником: він кожного дня міняв наряд. А чому ми згадали моду?
3. Лінгвістична гра «Модельєр». (Слайди 7 – 14)
Доброго ранку, шанувальники новинок у світі моди. Запрошуємо вас взяти участь у лінгвістичній грі «Модельєр». Першою в гру вступає Чиркова Катерина. Вона сама обере собі завдання і виконає його.
( Лілія Пустовіт: у її колекціях поєднані елементи романтизму з етнічним підтекстом.
Завдання: виписати з речення дієприкметник і зробити його морфологічний розбір).
Другим у гру вступає Надольний Андрій.
( Андре Тан у цьому році запустив дитячу лінію шкільного одягу. «У дітей має бути свобода вибору і хороший смак», - говорить модельєр.
Завдання: виписати з речень дієприкметники і зробити морфологічний розбір).
Завдання для супер – гри спробує підкорити Чекамова Тетяна. Їй знадобиться підтримка всього класу.
(Робота з текстом)
Михайло Воронін — український модельєр, відомий також за межами України. Фірмові магазини Михайла Вороніна відкриті у Відні та Нью-Йорку, постійно проводяться покази його колекцій у столицях світової моди. Сьогодні фабрика «Желань», очолювана ним багато років, — одна з трьох у Європі, що мають найсучасніше технологічне обладнання.
Досягнення:
1993 рік — нагороджений «Золотим наперстком» (Париж)
1997 рік - удостоєний відзнаки «Краща торгова марка року» (Рим)
2001 рік – відзначений Міжнародним призом якості «Золота арка Європи» (Мадрид)
2005 рік – отримав Золотий ступінь визнання (Global quality management) (США).
Завдання: визначити вжиті в тексті дієприкметники, знайти речення з дієприкметниковим зворотом і зробити його синтаксичний розбір, пояснити розділові знаки.
На ранкових зустрічах ми говорили , що таке «бренд». Перед вами бренд одягу від М.Вороніна, який люб’язно надали нам дві наші мами Кравченко С.А., Чапле В.Ю., які працюють у крамниці «Воронін» у нашому місті.
4. Модний вирок. (Слайд 15)
На адресу телепрограми «Модний вирок» надійшов дивний лист. У ньому знаходився наказ директора школи Магдалинівської ЗОШ Шацило Н.П.: «Телекомпанії 7класу «Дієприкметник» забезпечити трансляцію модних родзинок до шкільної форми для учнів нашої школи»
Виконуємо наказ, адже слово директора – закон.
1.Усе рідше нас радує сонечко, а так хочеться свята. Не дивлячись на сірі сумні вулиці, опале пожовкле листя, так хочеться бути веселими і неперевершеними.
2.Виділитися з натовпу, не порушуючи основних принципів шкільної форми – діловий стиль – нам допоможуть модні тенденції цієї осені. Знову в моду повертаються призабуті туніки, піджаки, юбки, кашемірові пальта, взуття із завуженим носиком.
3.Унікальний, неповторний образ юнака чи дівчини нашої школи створять стильні аксесуари: шарфи і снуди, сумки і клатчі.
4.Уле особливої родзинки додадуть прикраси. Популярними сьогодні є прикраси з металу, дерева, каміння, тканини, пластика. Не бійтеся експериментувати – будьте креативними!
5.Серед учнів нашої школи цієї осені особливо актуальними є браслети. Щоб виглядати модно і стильно, треба зі смаком підібрати потрібну модель. Можна навіть таку…
6.Не виходять із моди підвіски і кулони. Вам додасть шарму сміливо обраний аксесуар з каменю чи шкіри, на ланцюжку або плетеній стрічці.
6.А як же без брошок? Рекомендуємо креативний бренд: для дівчат – квіткові прикраси з тканини, для юнаків - м’які фігурки з шерсті.. Вони додадуть вам упевненості, підкреслять витончений смак, неповторну індивідуальність.
7.Крокуйте разом з новими тенденціями шкільної моди - це запорука вашої креативності і доброго настрою.
Спеціально для телекомпанії «Дієприкметник» Гученко М., Л Ковальчук О., Чекамова Т.
5. Робота в групах. Вправа з ключем. (Слайди 16 – 17)
Завдання: розподілити подані сполуки слів з дієприкметниками на дві колонки: а) ті, що з НЕ пишуться разам; б) ті, що з НЕ пишуться окремо.
Ніким /не/ полагоджений модем; /не/змащений віз; /не/згасаюче вогнище; поле /не/ зоране вчасно; /не/впольований звір; /не/ замерзлий добре лід; /не/доплетений тин; /не/ побілені навесні хати; /не/закінчене діло.
З останніх букв останніх слів отримаєте початок відомої фрази Коко Шанель:
« … … - стиль».
6. Реклама нової телепередачі (Слайд 18)
Нещодавно в Києві відбулася важлива подія у світі моди України – Ukrainian Fashion Week . Пропонуємо нову телепередачу, анонс якої зробить Надольний А.
До вашої уваги модні аксесуари, зроблені учнями 7 класу на уроці трудового навчання під керівництвом Лубенка П.О.. Вони можуть використовуватися як аксесуари до шкільної форми, прикраси до святкового вбрання і навіть слугувати приємним подарунком на день народження мамі, сестрі, подрузі. Приєднуйтеся до нашої Fashion - галереї!.
IV. Підсумки.
Добіг до кінця наш урок. Він показав, як кожен із вас засвоїв теоретичний матеріал, як навчився використовувати здобуті знання у практичних вправах. Перед вами уявна червона доріжка – саме на ній модельєри показують вимогливим глядачам і критикам свої нові колекції. Напишіть свої враження від уроку, що повторили, чому навчилися, що зрозуміли на листівках і прикріпіть в нашій червоній доріжці.. (Слайд 20)
V. Домашнє завдання. (Слайд 19)
Закінчив свою роботу канал «Дієприкметник». 21грудня він востаннє вийде в ефір. Запишіть програму телепередач на цей день. 1.Крок до зірок (повторити §4-9, вивчити схему розбору). 2.Хвилина слави (скласти 5 речень з ДЗ, розібрати дієприкметники).
Я вам бажаю в житті якомога більше червоних переможних доріжок і дякую за роботу на уроці, дорогі мої кроківці!!! (Слайд 21)