Урок "Морфологічний розбір дієприкметника. Повторення й узагальнення вивченого з теми «Дієприкметник»

Про матеріал

Мета: повторити, узагальнити й систематизувати вивчене про дієприкметник; навчитися виконувати морфологічний розбір дієприкметника; розвивати логічне мислення, вміння оперувати лінгвістичними термінами; виховувати потребу пізнавати мовні глибини.

Обладнання: дидактичний матеріал, картки з схемою морфологічного розбору дієприкметника, комп'ютер, презентація, електронна лінгвістична гра, виставка учнівських робіт, завдання з ключем для роботи в групах, аркуші для графічного диктанту.

Тип уроку: систематизація і узагальнення вивченого (урок-телепередача)

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                        Конспект відкритого уроку

                                                                                 з української мови в 7 класі на  тему:

                                              «Морфологічний розбір дієприкметника. Систематизація й узагальнення вивченого про дієприкметник.»

                                                                                                                    учителя української мови і літератури

                                                                                                                       Чекаренко Олени Іванівни

 


Тема. Морфологічний розбір дієприкметника. Повторення й узагальнення вивченого з теми «Дієприкметник».

Мета: повторити, узагальнити й систематизувати вивчене про дієприкметник; навчитися виконувати морфологічний розбір  дієприкметника; розвивати логічне мислення, вміння оперувати  лінгвістичними термінами; виховувати потребу пізнавати мовні  глибини.

Обладнання:  дидактичний матеріал, картки з схемою морфологічного розбору дієприкметника, комп’ютер, презентація, електронна лінгвістична гра, виставка учнівських робіт, завдання з ключем для роботи в групах, аркуші для графічного диктанту.

Тип уроку: систематизація і узагальнення вивченого (урок-телепередача)

                                                   Хід уроку

I. Організаційний момент

1.Слово вчителя

         Доброго ранку, любі мої! Станьте рівненько, підніміть голівки, налаштуйтеся на урок. У нас багато гостей – розкажіть їм про себе.

                                            (Кричалка: Ми кроківці! Ми веселі, кмітливі, допитливі! Ми вчимося, пізнаємо, творимо!  Ми хочемо знати все!)

         Сьогодні я запрошую вас скористатися вашим життєвим досвідом і уявити себе в ролі працівників телебачення.  Увага! Увага! Телекомпанія «Дієприкметник» 7 класу Магдалинівської ЗОШ  розпочинає свою роботу. Ми працюємо в прямому ефірі.

Як сумлінні журналісти візьмімо ручки і запишемо тему нашого телевізійного  уроку.                                                                                              (Слайд 1)

II. Оголошення теми і мети уроку

         Сьогодні ми  узагальнимо знання про дієприкметник; навчимося робити морфологічний розбір дієприкметника; розвиватимемо логічне мислення, вміння оперувати  лінгвістичними термінами. Сподіваюся, що кожен виявить глибокі знання, доведе свою ерудованість у світі моди, адже тема нашого навчання за програмою «Крок за кроком» - «У світі моди».                                                                                                        (Слайд 2)

 Мотивація.

До слова запрошується диктор телекомпанії «Дієприкметник» - Мармуровська Діана, яка

ознайомить вас з розкладом телепередач на сьогодні, 17 грудня.               (Слайд 3)

1. «Актуальне інтерв’ю».

2. «Наш родовід».

3. Лінгвістична гра «Модельєр».

4. «Модний вирок».

5.  Реклама нової телепередачі.       Приємного перегляду й успішної роботи! 

III. Актуалізація опорних знань

        1.   Рольова гра «Актуальне інтерв’ю».

      В ефірі програма «Актуальне інтерв’ю». На прямому зв'язку наш власний кореспондент  Пляс Ірина. Вона з’ясує, як школярі засвоїли теоретичний матеріал.

      Орієнтовні запитання:                                                                            (Слайд 4)

        Що називається дієприкметником?

        Що називається дієприкметниковим зворотом?

        Коли дієприкметниковий зворот виділяється комами?

        Коли дієприкметниковий зворот комами не виділяється?

        Коли не з дієприкметниками пишеться разом?

        Коли не з дієприкметниками пишеться окремо?

         Увага! У нас технічні проблеми! Зник звук! Пропонуємо респондентам відповіді на запитання надавати у графічному зображенні.

  • Якими членами речення бувають дієприкметники?
  • Укажіть суфікси активних дієприкметників?
  • Укажіть суфікси пасивних дієприкметників?
  • Скільки Н завжди пишеться у дієприкметникових суфіксах?

     Респонденти  показали, що теоретичний матеріал засвоїли добре. Для телеканалу «Дієприкметник» Пляс Ірина.

2.     «Наш родовід».                                                                                   (Слайд 5)

   Шановні глядачі! Ви в гостях в освітньої програми «Наш родовід». З давніх-давен в українців існує правило, що зобов’язує кожного знати свій рід до сьомого коліна. Перше коліно – я. Друге – батько й мати. У третьому – 2 бабусі  і 2 дідусі. У четвертому – 4 прадіди і 4 прабабці. У п’ятому – 8 прапрадідів і 8 прапрабабусь. У шостому – 16 пращурів і 16 пращурок. У сьомому коліні ми нараховуємо 32 прапращури і стільки ж  прапращурок.    Разом – 64.

      Ця цифра в міфології слов’ян знаменує Всесвіт. Людину, яка не знала своїх предків, не шанували. Аби цього не сталося, батьки, матері, діди та бабусі ще змалечку прилучали нащадків до вивчення свого родового дерева.

       А від кого веде рід дієприкметник?                                               (Слайд 6)

       Що спільного у дієприкметника з прикметником?

       Що спільного у дієприкметника з дієсловом?

                    Об’єднавши ці ознаки, ми отримаємо порядок морфологічного розбору дієприкметника.                          (зачитуємо з роздруківок) 

          Усе, що говориться про рідню, родичів, народження, -  має безпосереднє відношення до давнього язичницького бога Рода. Род, за віруванням наших предків, управляв небом, грозою, хмарами, і від нього начебто залежав урожай хліборобів. А ще цей бог славився тим, що був справжнім модником: він кожного дня міняв наряд. А чому ми згадали моду?

3.    Лінгвістична гра «Модельєр».                                                       (Слайди 7 – 14)

  Доброго ранку, шанувальники новинок у світі моди. Запрошуємо вас взяти участь у лінгвістичній грі «Модельєр». Першою в гру вступає  Чиркова Катерина. Вона сама обере собі завдання і виконає його.

     ( Лілія Пустовіт: у її колекціях поєднані елементи романтизму з етнічним підтекстом.

Завдання: виписати з речення дієприкметник і зробити його морфологічний розбір).

 

              Другим у гру вступає Надольний Андрій.

     ( Андре Тан у цьому році запустив дитячу лінію шкільного одягу. «У дітей має бути свобода вибору і хороший смак», - говорить модельєр.

Завдання: виписати з речень дієприкметники  і зробити  морфологічний розбір).

 

  Завдання для супер – гри спробує підкорити Чекамова Тетяна. Їй знадобиться підтримка всього класу.

                                                        (Робота з текстом)

 Михайло Воронін — український модельєр, відомий також за межами України. Фірмові магазини Михайла Вороніна відкриті у Відні та Нью-Йорку, постійно проводяться покази його колекцій у столицях світової моди. Сьогодні фабрика «Желань», очолювана ним багато років, — одна з трьох у Європі, що мають найсучасніше технологічне обладнання.

                   Досягнення:

1993 рік —  нагороджений «Золотим наперстком» (Париж)

1997 рік  - удостоєний  відзнаки «Краща торгова марка року» (Рим)

2001 рік – відзначений Міжнародним призом якості «Золота арка Європи» (Мадрид)

2005 рік – отримав Золотий ступінь визнання (Global quality management) (США).

 

Завдання: визначити вжиті в тексті дієприкметники, знайти речення з дієприкметниковим зворотом і зробити його синтаксичний розбір, пояснити розділові знаки.

 

    На ранкових зустрічах ми говорили , що таке «бренд». Перед вами бренд одягу від М.Вороніна, який люб’язно надали нам дві наші мами Кравченко С.А., Чапле В.Ю., які працюють у крамниці «Воронін» у нашому місті.

 

 

 

4.     Модний вирок.                                                                                     (Слайд 15)

      На адресу телепрограми «Модний вирок» надійшов дивний лист. У ньому знаходився наказ директора школи Магдалинівської ЗОШ Шацило Н.П.: «Телекомпанії 7класу «Дієприкметник»  забезпечити трансляцію модних родзинок до шкільної форми для учнів нашої школи»

                     Виконуємо наказ, адже слово директора – закон.

1.Усе рідше нас радує сонечко, а так хочеться свята. Не дивлячись на сірі сумні вулиці, опале пожовкле листя, так хочеться бути веселими і неперевершеними.

2.Виділитися з натовпу, не порушуючи основних принципів шкільної форми – діловий стиль – нам допоможуть модні тенденції цієї осені. Знову в моду повертаються призабуті туніки, піджаки, юбки, кашемірові пальта, взуття із завуженим носиком.

3.Унікальний, неповторний образ юнака чи дівчини нашої школи створять стильні аксесуари: шарфи і снуди, сумки і клатчі.

4.Уле особливої родзинки додадуть прикраси. Популярними сьогодні є прикраси з металу, дерева, каміння, тканини, пластика. Не бійтеся експериментувати – будьте креативними!

5.Серед учнів нашої школи цієї осені особливо актуальними є браслети. Щоб виглядати модно і стильно, треба зі смаком підібрати потрібну модель. Можна навіть таку…

6.Не виходять із моди підвіски і кулони. Вам додасть шарму сміливо обраний аксесуар з каменю чи шкіри, на ланцюжку або плетеній стрічці.

6.А як же без брошок? Рекомендуємо креативний бренд: для дівчат – квіткові прикраси з тканини, для юнаків - м’які фігурки з шерсті.. Вони додадуть вам упевненості, підкреслять витончений смак, неповторну індивідуальність.

7.Крокуйте разом з новими тенденціями шкільної моди - це запорука вашої креативності  і доброго настрою.

 Спеціально для телекомпанії «Дієприкметник» Гученко М., Л Ковальчук О., Чекамова Т.      

5.    Робота в групах. Вправа з ключем.                                             (Слайди 16 – 17)

Завдання: розподілити подані сполуки слів з дієприкметниками на дві колонки: а) ті, що з НЕ пишуться разам;  б) ті, що з НЕ пишуться окремо.

Ніким  /не/ полагоджений модем;  /не/змащений віз;  /не/згасаюче вогнище;  поле  /не/ зоране вчасно;  /не/впольований звір;  /не/ замерзлий добре лід;  /не/доплетений тин;  /не/ побілені навесні хати;  /не/закінчене діло.

 

З останніх букв останніх слів отримаєте початок відомої фрази Коко Шанель:

« …         -  стиль».

 

 

6.   Реклама нової телепередачі                                                               (Слайд 18)

      Нещодавно в Києві відбулася важлива подія у світі моди України – Ukrainian Fashion Week . Пропонуємо нову телепередачу, анонс якої зробить Надольний А.

      До вашої уваги модні аксесуари, зроблені учнями 7 класу на уроці трудового навчання під керівництвом Лубенка П.О.. Вони можуть використовуватися як аксесуари до шкільної форми, прикраси до святкового вбрання і навіть слугувати приємним подарунком на день народження мамі, сестрі, подрузі. Приєднуйтеся до нашої Fashion - галереї!.

IV.   Підсумки. 

         Добіг до кінця наш урок. Він показав, як кожен із вас засвоїв теоретичний матеріал, як навчився використовувати здобуті знання у практичних вправах. Перед вами уявна червона доріжка – саме на ній модельєри показують вимогливим глядачам і критикам свої нові колекції. Напишіть свої враження від уроку, що повторили, чому навчилися, що зрозуміли на листівках і прикріпіть в нашій червоній доріжці..                                                                  (Слайд 20)

          V.  Домашнє завдання.                                                                            (Слайд 19)

 Закінчив свою роботу канал «Дієприкметник». 21грудня він востаннє вийде в ефір. Запишіть програму телепередач на цей день. 1.Крок до зірок (повторити §4-9, вивчити схему розбору). 2.Хвилина слави (скласти 5 речень з ДЗ, розібрати дієприкметники).

 

              Я вам бажаю в житті якомога більше червоних переможних доріжок і дякую за роботу на уроці, дорогі мої кроківці!!!                                                                               (Слайд 21)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
12 січня 2019
Переглядів
2141
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку