Урок "Буквосполучення [дж], [дз], [дз’]"

Про матеріал
Мета уроку:  формувати правильну злитну вимову [дж], [дз], [дз’];  вчити правильно писати і переносити з ними слова;  розвивати мовленнєві уміння;  збагачувати словниковий запас учнів;  розвивати кмітливість, мислення, пам’ять;  розвивати красиве, грамотне, каліграфічне письмо;  виховувати охайність, самостійність, спостережливість, любов до природи;  викликати інтерес до работи і забезпечити продуктивну роботу учнів на уроці.
Перегляд файлу

Урок-загадка зустріч з Осінню

Українська мова. 2 клас

Тема. Буквосполучення [дж], [дз], [дз’].

Мета:

  • формувати правильну злитну вимову [дж], [дз], [дз’];
  • вчити правильно писати і переносити з ними слова;
  • розвивати мовленнєві уміння;
  • збагачувати словниковий запас учнів;
  • розвивати кмітливість, мислення, пам’ять;
  • розвивати красиве, грамотне, каліграфічне письмо;
  • виховувати охайність, самостійність, спостережливість, любов до природи;
  • викликати інтерес до работи і забезпечити продуктивну роботу учнів на уроці.

     Обладнання:

  • дошка прикрашена золотими листями, кетягами калини;
  • предметні малюнки із зображенням білочки, їжачка, дзеркала, кукурудзи, дзиґи, бджоли, джмеля;
  •  кошик з шишками-загадками;
  • кошик з овочами і фруктами, горіхами, муляжами грибів;
  • картки з віршами;
  • сигнальні картки [дж], [дз], [дз’];
  • ілюстрація дівчини Осені;
  • „золотий” кленовий листок.

План уроку

Організація класу.

 Актуалізація знань.

 Оголошення теми і завдань уроку.

 Підготовка до засвоєння нового матеріалу.

  • Робота над розвитком артикуляційного апарату.
  • Каліграфічна хвилинка.

 Робота над новим матеріалом.

  • Дидактична гра „Впіймай слово” з використанням сигнальних карток [дж], [дз], [дз’].
  • Вимова і правопис слів зі звуками [дж], [дз], [дз’].
  • Вирішення проблемного питання. Робота по попередженню помилок.

Фізкультхвилинка.

  • Дидактична гра „Склади прислів’я”. Парна робота.
  • Диференційована самостійна робота.

Тестова перевірка знань, набутих на уроці.

Підсумок уроку. Самоаналіз і самооцінювання.

Творче домашнє завдання.

 

План-конспект уроку.

  • Організація класу.
  • Актуалізація знань.

Розповідь вчителя. Відгадування загадок.

-  Діти, дорогою до школи мені зустрівся золотий кленовий листок, який зістрибнув з дерева і присів мені на плече. Я взяла його в руки, а на ньому золотими фарбами була написана така загадка. Послухайте:

                                          У садах, гаях блукає,

                                          Жовті шати одягає,

                                          Золотисту стелить постіль,

                                          Жде сестрицю білу в гості.

- Відгадали? Вірно, це золота осінь. Вона сьогодні прийшла до нас на урок. (Вішаю на дошку малюнок дівчини Осені). Ось подивіться, які дари принесла нам осінь, а ще дуже цікаві завдання. (Розглядаємо: овочі, фрукти, горіхи, муляжі грибів, кетяг калини, красиві листя). Ви вже помітили, що до них щось прикріплене. А щоб дізнатися, треба відгадати загадку:

                                            Сам маленький,

                                            А шуба дерев’яна.

Учень, який першим відгадав загадку, витягує горіх і зачитує запитання на „листку”: „Що ми будемо робити на уроці?”.

  • Оголошення теми і завдань уроку.

- Сьогодні на уроці нас чекає багато загадок і цікаві завдання. Будемо вчитися злитно вимовляти звуки [дж], [дз], [дз’], познайомимось з правилами переносу слів з буквосполученнями [дж], [дз], [дз’].

  • Підготовка до засвоєння нового матеріалу.
    • Робота над розвитком артикуляційного апарату.

Вчитель читає наступну загадку:

                                             Я маленький, я гладенький,

                                             Впав із гілки на горбок.

                                             Як не візьмеш у козубку –

                                             Тут шумітиме лісок!  

Учень, який перший відгадав загадку, витягує жолудь і читає завдання на дубовому листку: «Вивчити скоромовку».

                                             - Дзу-дзу-дзу! – Дзвеніла пилка.

                                             - Джу-джу-джу! – Бриніла бджілка.

- Які звуки повторюються?

- В яких словах зустрічаються буквосполучення дж, дз?

  • Каліграфічна хвилинка.

Вчитель загадує наступну загадку:

                                               В теплий дощик народився,

                                               Парасолькою накрився.

                                               Може б, з лісу пострибав,

                                               Якби другу ногу мав.

Учень, який перший відгадав загадку, витягує гриб і зачитує: „Осінь приготувала дітям казкову поляну чудових букв. Запишіть красиво в зошит.” (Вчитель вішає на дошку завдання з каліграфії).

дз дз дз                               дж дж дж                                        дз дз дз

Отже, ми приготувались до красивого каліграфічного письма.

  • Робота над новим матеріалом.
  • Дидактична гра „Впіймай слово” з використанням сигнальних карток [дж], [дз], [дз’].

- Відгадайте, хто передав нам цей кошик? (Вчитель показує і загадує загадку).

                                                Що за дивна непосіда

                                                На стежину шишки кида?

- Так, це білочка. А в кошику шишки з загадками. Я буду брати шишки по черзі і читати загадки. Вам треба відгадати і визначити, який звук ми чуємо [дж], [дз] або [дз’]. Ви показуєте відповідну картку.

     1. Біле, як сніг,

         хто подивиться – видно всіх.

         (Дзеркало - [дз])

     2. Хто зубів багато має

         та нікого не кусає?

         (Кукурудза - [дз])

     3. Із-під гірки, з-під крутої

         прокрадається порою

         та й до моря утіка

         через лози по ярках.

         (Джерело - [дж])

     4. Балерина закружляла

         На підлозі край стола,

         Притомилася, упала,

         І в коробку спать лягла.

         (Дзиґа - [дз])

     5. Гуде собі, літає,

         З квіток нектар збирає,

         Із джерельця пити хоче –

         Льотчик, що квітки лоскоче.

         (Джміль - [дж])

     6. Не мотор, а шумить.

         Не пілот, а летить.

         Не гадюка, а жалить.

         (Бджола - [дж])

Вчитель підводить підсумки дидактичної гри.

 

  • Вимова і правопис слів зі звуками [дж], [дз], [дз’].

- Слухаємо наступну загадку:

                                           Стоїть півень на грядках

                                           У червоних чобітках.

Учень витягає з кошика буряк і зачитує наступне завдання: «Прочитайте вірші. Назвіть слова, в яких є [дз], [дж], [дз’]. Випишіть їх у зошит. Підкресліть [дз], [дж], [дз’]». Вчитель роздає дітям картки з віршами. (Картки зроблені у вигляді кленових листів).

     1. Джерельце під вербою

         Виблискує водою.

         І задзвенить, і заспіва

         Вода джерельна, мов жива.

     2. Джміль збирав нектар із квітів,

         меду наносив у дупло,

         щоб маленьких джмеленят

         годувати чим було.

     3. Я – жоржина, ти дзвіночок.

         Всіх запрошую в таночок!

     4. Дзьобнув хлібця горобець,

         Дзьоб обтер об стовбурець.

- Які слова виписали? Джерельце, задзвенить, джерельна, джміль, джмеленят, дзвіночок, дзьобнув, дзьоб.

Характеристика звуків:

     [дз] – приголосний твердий;

     [дз’] – приголосний м’який.

- Складіть і запишіть речення з одним з цих слів.

Перевірка виконання. Підсумки.

  • Вирішення проблемного питання. Робота по попередженню помилок.

- Зараз нам треба вирішити проблемне питання: як переносити  слова з дз, дж?

Учні висловлюють свої думки. Вчитель робить уточнення і знайомить з правилом:

При переносі слів сполучення букв дз, дж не розривається.

                               Це всі повинні знати:

                               Нас не можна роз’єднати

                               Відзначаємось ми чим?

                               Літер дві, а звук один. [дж], [дз].

Учні усно визначають, скільки складів у виписаних словах, як правильно їх  переносити, які слова не можна переносити.

  • Фізкультхвилинка.

Осіннім лісом ми йшли, йшли, йшли.     ходьба на місці                                      

Їстівні гриби знайшли, знайшли,                          нахиляння тулуба вперед

знайшли.

Нагнулись, підняли, у кошик                   ходьба на місці

поклали і далі пішли.

Осіннім лісом ми йшли, йшли, йшли.     ходьба на місці                   

Горішки маленькі знайшли, знайшли.                  потягування,  руки   вгору       

Дотягнулись, зірвали, у кошик                               ходьба на місці                                              

поклали і далі пішли.

  • Дидактична гра „Склади прислів’я”. Парна робота.

 -Відгадайте загадку і ви дізнаєтесь, хто завітав до нас на урок:

                           Дивний звірок, круглий, мов клубок,

                           Голки стирчать, спробуй узять.

- Так. Це Їжачок-Лісовичок. (Вчитель вивішує ілюстрацію). Він запрошує нас на лісову стежинку. Чого тут тільки не знайдеш! І гриби, і дикі лісові яблучки. А зараз треба допомогти Їжачку розташувати гриби та лісові яблучка так, щоб утворилися прислів’я. Діти отримують картки з написаними словами. Одна група слів на „грибах”, друга на „яблучках”. Парі учнів треба скласти прислів’я.

Перевірка.

Бджола мала, а й та працює.

Бджоли раді цвіту, а людина літу.

Один учень з пари записує одне прислів’я, а другий – інше. Після виконання завдання діти обмінюються зошитами і перевіряють, як виконано вправу.

- Скільки букв у слові бджола?

- Скільки звуків?

- Як перенести це слово?

- Яке правило треба пам’ятати?

  • Диференційована самостійна робота.

- Послухаємо, яку загадку нам ще приготувала Осінь:

                                 У вінку зеленолистім,

                                 У червоному намисті,

                                 Видивляється у воду

                                 На свою хорошу вроду.

Діти відгадують. Учень витягує з кошика кетяг калини і читає наступне завдання: «Утворіть слова за зразком. Запишіть їх, поділяючи для переносу». (Слова записані на дошці).

     Водить - во-джу

     Ходить - хо-джу

     Їздить -                                                                 

     Приходить -                                                         

     Сидить -                                                               

     Лагодить -                                                            

 

Перевіряємо: їж-джу, при-хо-джу, си-джу, ла-го-джу. 

Слабовсигаючі учні отримують картки з таким завданням:

Кожному слову з лівого стовпчика знайти пару з правого стовпчика. Записати слова парами. Підкреслити буквосполучення.

     Ходить                                            во-джу

     Сидить                                            хо-джу

     Водить                                            їж-джу

     Їздить                                              ла-го-джу

     Приходить                                      при-хо-джу 

     Лагодить                                         си-джу

 

Перевірка завдання. Повторення і засвоєння правила переносу слів з буквосполученнями дж, дз.

  • Тестова перевірка знань, набутих на уроці.

Вчитель пропонує наступну загадку:

                                      Була сижуха в семи кожухах:

                                      Порозрізали, пороздівали...

                                      Сидить сижуха, за вухом чуха.

                                      Безжурна наче, а кухар плаче.

Учень витягує з кошика цибулю і таке завдання: «Ось для вас таке завдання: перевірте свої знання!»

Тест. Буквосполучення дж, дз

   1. Визначити правильне твердження:

 

 

     а) Буквосполучення дж, дз позначають по одному звуку.

     б) Буквосполучення дж, дз позначають по два звуки.

     2. Вказати правильну відповідь:

 

 

     а) При переносі слів сполучення букв дж, дз розриваються.

     б) При переносі слів сполучення букв дж, дз не  розриваються.   

 

                                     

     3. Вказати слова, які правильно поділені для переносу:

 

     а) За-хо-джу, дзе-лен-ча-ти, дзвін-кий, ку-ку-ру-дза, дже-рель-це.                                                                                                                                                  

 

     б) Бд-жіл-ка, дз-ві-нкий, ку-ку-руд-за, при-ход-жу.

Перевірка здійснюється по таблиці.

   Перевір себе

 1   

 2

 3

 а

 б

 а

- Хто не допустив ні однієї помилки?

- Хто допустив одну помилку? Дві помилки? Три помилки?

Вчитель робить висновок.

  • Підсумок уроку. Самоаналіз і самооцінювання. Визначення самого цікавого і самого важкого завдання на уроці.

- Загляньте у кошик – він вже порожній. Ми відгадали всі загадки і виконали всі завдання, які приготувала для нас золота дівчина Осінь.

- Що нового ми сьогодні дізналися на уроці?

- Яке правило треба запам’ятати?

- Як переносити слова з дз, дж?

- Я пропоную вам визначити саме цікаве і саме важке, на ваш погляд, завдання (діти позначають буквами „Ц” і „В” в зошитах або на картках).

- Проаналізуйте свою роботу на уроці.

  розуміння теми           активність             самостійність            охайність

- Ви гарно відповідали, старанно виконували всі завдання, каліграфічно і охайно писали в зошитах. А зараз давайте проводимо Осінь піснею. Хай вона прийде в інші класи, принесе дітям цікаві загадки і завдання. Діти співають пісню.

 

 

Пісня про осінь

 

                                        Падає, падає листя,

                                        В нашім саду листопад.

                                        Жовте й червонеє листя

                                        Килимом встелює сад.          2 рази

 

                                        Падає, падає листя,

                                        В нашім саду мерехтить.

                                        Жовте, багряне, вогнисте  

                                        Тихо за вітром летить.             2 рази

 

                                        В вирій птахи відлітають:

                                        Гуси, граки, журавлі.                

                                        Шле вже останняя зграя   

                                        З неба прощання землі.          2 рази

                                     

                                        Кошики в руки і підем

                                        В ліс по гриби всі гуртом.

                                        Пахнуть пеньки соковитим           

                                        Свіжим осіннім грибом.            2 рази

 

  • Творче домашнє завдання. Усно скласти  4-6 речень, в яких зустрічаються слова з буквосполученнями дж, дз. Записати ці слова і поділити їх для переносу. Намалювати малюнок до одного з речень.
doc
Додано
6 лютого 2021
Переглядів
4404
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку