Урок-загадка зустріч з Осінню
Українська мова. 2 клас
Тема. Буквосполучення [дж], [дз], [дз’].
Мета:
Обладнання:
План уроку
Організація класу.
Актуалізація знань.
Оголошення теми і завдань уроку.
Підготовка до засвоєння нового матеріалу.
Робота над новим матеріалом.
Фізкультхвилинка.
Тестова перевірка знань, набутих на уроці.
Підсумок уроку. Самоаналіз і самооцінювання.
Творче домашнє завдання.
План-конспект уроку.
Розповідь вчителя. Відгадування загадок.
- Діти, дорогою до школи мені зустрівся золотий кленовий листок, який зістрибнув з дерева і присів мені на плече. Я взяла його в руки, а на ньому золотими фарбами була написана така загадка. Послухайте:
У садах, гаях блукає,
Жовті шати одягає,
Золотисту стелить постіль,
Жде сестрицю білу в гості.
- Відгадали? Вірно, це золота осінь. Вона сьогодні прийшла до нас на урок. (Вішаю на дошку малюнок дівчини Осені). Ось подивіться, які дари принесла нам осінь, а ще дуже цікаві завдання. (Розглядаємо: овочі, фрукти, горіхи, муляжі грибів, кетяг калини, красиві листя). Ви вже помітили, що до них щось прикріплене. А щоб дізнатися, треба відгадати загадку:
Сам маленький,
А шуба дерев’яна.
Учень, який першим відгадав загадку, витягує горіх і зачитує запитання на „листку”: „Що ми будемо робити на уроці?”.
- Сьогодні на уроці нас чекає багато загадок і цікаві завдання. Будемо вчитися злитно вимовляти звуки [дж], [дз], [дз’], познайомимось з правилами переносу слів з буквосполученнями [дж], [дз], [дз’].
Вчитель читає наступну загадку:
Я маленький, я гладенький,
Впав із гілки на горбок.
Як не візьмеш у козубку –
Тут шумітиме лісок!
Учень, який перший відгадав загадку, витягує жолудь і читає завдання на дубовому листку: «Вивчити скоромовку».
- Дзу-дзу-дзу! – Дзвеніла пилка.
- Джу-джу-джу! – Бриніла бджілка.
- Які звуки повторюються?
- В яких словах зустрічаються буквосполучення дж, дз?
Вчитель загадує наступну загадку:
В теплий дощик народився,
Парасолькою накрився.
Може б, з лісу пострибав,
Якби другу ногу мав.
Учень, який перший відгадав загадку, витягує гриб і зачитує: „Осінь приготувала дітям казкову поляну чудових букв. Запишіть красиво в зошит.” (Вчитель вішає на дошку завдання з каліграфії).
дз дз дз дж дж дж дз дз дз
Отже, ми приготувались до красивого каліграфічного письма.
- Відгадайте, хто передав нам цей кошик? (Вчитель показує і загадує загадку).
Що за дивна непосіда
На стежину шишки кида?
- Так, це білочка. А в кошику шишки з загадками. Я буду брати шишки по черзі і читати загадки. Вам треба відгадати і визначити, який звук ми чуємо [дж], [дз] або [дз’]. Ви показуєте відповідну картку.
1. Біле, як сніг,
хто подивиться – видно всіх.
(Дзеркало - [дз])
2. Хто зубів багато має
та нікого не кусає?
(Кукурудза - [дз])
3. Із-під гірки, з-під крутої
прокрадається порою
та й до моря утіка
через лози по ярках.
(Джерело - [дж])
4. Балерина закружляла
На підлозі край стола,
Притомилася, упала,
І в коробку спать лягла.
(Дзиґа - [дз])
5. Гуде собі, літає,
З квіток нектар збирає,
Із джерельця пити хоче –
Льотчик, що квітки лоскоче.
(Джміль - [дж])
6. Не мотор, а шумить.
Не пілот, а летить.
Не гадюка, а жалить.
(Бджола - [дж])
Вчитель підводить підсумки дидактичної гри.
- Слухаємо наступну загадку:
Стоїть півень на грядках
У червоних чобітках.
Учень витягає з кошика буряк і зачитує наступне завдання: «Прочитайте вірші. Назвіть слова, в яких є [дз], [дж], [дз’]. Випишіть їх у зошит. Підкресліть [дз], [дж], [дз’]». Вчитель роздає дітям картки з віршами. (Картки зроблені у вигляді кленових листів).
1. Джерельце під вербою
Виблискує водою.
І задзвенить, і заспіва
Вода джерельна, мов жива.
2. Джміль збирав нектар із квітів,
меду наносив у дупло,
щоб маленьких джмеленят
годувати чим було.
3. Я – жоржина, ти дзвіночок.
Всіх запрошую в таночок!
4. Дзьобнув хлібця горобець,
Дзьоб обтер об стовбурець.
- Які слова виписали? Джерельце, задзвенить, джерельна, джміль, джмеленят, дзвіночок, дзьобнув, дзьоб.
Характеристика звуків:
[дз] – приголосний твердий;
[дз’] – приголосний м’який.
- Складіть і запишіть речення з одним з цих слів.
Перевірка виконання. Підсумки.
- Зараз нам треба вирішити проблемне питання: як переносити слова з дз, дж?
Учні висловлюють свої думки. Вчитель робить уточнення і знайомить з правилом:
При переносі слів сполучення букв дз, дж не розривається.
Це всі повинні знати:
Нас не можна роз’єднати
Відзначаємось ми чим?
Літер дві, а звук один. [дж], [дз].
Учні усно визначають, скільки складів у виписаних словах, як правильно їх переносити, які слова не можна переносити.
Осіннім лісом ми йшли, йшли, йшли. ходьба на місці
Їстівні гриби знайшли, знайшли, нахиляння тулуба вперед
знайшли.
Нагнулись, підняли, у кошик ходьба на місці
поклали і далі пішли.
Осіннім лісом ми йшли, йшли, йшли. ходьба на місці
Горішки маленькі знайшли, знайшли. потягування, руки вгору
Дотягнулись, зірвали, у кошик ходьба на місці
поклали і далі пішли.
-Відгадайте загадку і ви дізнаєтесь, хто завітав до нас на урок:
Дивний звірок, круглий, мов клубок,
Голки стирчать, спробуй узять.
- Так. Це Їжачок-Лісовичок. (Вчитель вивішує ілюстрацію). Він запрошує нас на лісову стежинку. Чого тут тільки не знайдеш! І гриби, і дикі лісові яблучки. А зараз треба допомогти Їжачку розташувати гриби та лісові яблучка так, щоб утворилися прислів’я. Діти отримують картки з написаними словами. Одна група слів на „грибах”, друга на „яблучках”. Парі учнів треба скласти прислів’я.
Перевірка.
Бджола мала, а й та працює.
Бджоли раді цвіту, а людина літу.
Один учень з пари записує одне прислів’я, а другий – інше. Після виконання завдання діти обмінюються зошитами і перевіряють, як виконано вправу.
- Скільки букв у слові бджола?
- Скільки звуків?
- Як перенести це слово?
- Яке правило треба пам’ятати?
- Послухаємо, яку загадку нам ще приготувала Осінь:
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті,
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду.
Діти відгадують. Учень витягує з кошика кетяг калини і читає наступне завдання: «Утворіть слова за зразком. Запишіть їх, поділяючи для переносу». (Слова записані на дошці).
Водить - во-джу Ходить - хо-джу Їздить - Приходить - Сидить - Лагодить -
|
Перевіряємо: їж-джу, при-хо-джу, си-джу, ла-го-джу.
Слабовсигаючі учні отримують картки з таким завданням:
Кожному слову з лівого стовпчика знайти пару з правого стовпчика. Записати слова парами. Підкреслити буквосполучення.
Ходить во-джу Сидить хо-джу Водить їж-джу Їздить ла-го-джу Приходить при-хо-джу Лагодить си-джу
|
Перевірка завдання. Повторення і засвоєння правила переносу слів з буквосполученнями дж, дз.
Вчитель пропонує наступну загадку:
Була сижуха в семи кожухах:
Порозрізали, пороздівали...
Сидить сижуха, за вухом чуха.
Безжурна наче, а кухар плаче.
Учень витягує з кошика цибулю і таке завдання: «Ось для вас таке завдання: перевірте свої знання!»
Тест. Буквосполучення дж, дз
1. Визначити правильне твердження:
|
|
а) Буквосполучення дж, дз позначають по одному звуку.
б) Буквосполучення дж, дз позначають по два звуки.
2. Вказати правильну відповідь:
|
|
а) При переносі слів сполучення букв дж, дз розриваються.
б) При переносі слів сполучення букв дж, дз не розриваються.
3. Вказати слова, які правильно поділені для переносу:
|
а) За-хо-джу, дзе-лен-ча-ти, дзвін-кий, ку-ку-ру-дза, дже-рель-це.
|
б) Бд-жіл-ка, дз-ві-нкий, ку-ку-руд-за, при-ход-жу.
Перевірка здійснюється по таблиці.
Перевір себе
1 |
2 |
3 |
а |
б |
а |
- Хто не допустив ні однієї помилки?
- Хто допустив одну помилку? Дві помилки? Три помилки?
Вчитель робить висновок.
- Загляньте у кошик – він вже порожній. Ми відгадали всі загадки і виконали всі завдання, які приготувала для нас золота дівчина Осінь.
- Що нового ми сьогодні дізналися на уроці?
- Яке правило треба запам’ятати?
- Як переносити слова з дз, дж?
- Я пропоную вам визначити саме цікаве і саме важке, на ваш погляд, завдання (діти позначають буквами „Ц” і „В” в зошитах або на картках).
- Проаналізуйте свою роботу на уроці.
розуміння теми активність самостійність охайність
- Ви гарно відповідали, старанно виконували всі завдання, каліграфічно і охайно писали в зошитах. А зараз давайте проводимо Осінь піснею. Хай вона прийде в інші класи, принесе дітям цікаві загадки і завдання. Діти співають пісню.
Пісня про осінь
Падає, падає листя,
В нашім саду листопад.
Жовте й червонеє листя
Килимом встелює сад. 2 рази
Падає, падає листя,
В нашім саду мерехтить.
Жовте, багряне, вогнисте
Тихо за вітром летить. 2 рази
В вирій птахи відлітають:
Гуси, граки, журавлі.
Шле вже останняя зграя
З неба прощання землі. 2 рази
Кошики в руки і підем
В ліс по гриби всі гуртом.
Пахнуть пеньки соковитим
Свіжим осіннім грибом. 2 рази