Вчитель Свистак Г.В. (Образотворче мистецтво, 7 клас)
Тема.Чарівне мереживо витинанки.
Виконання композиції «Дерево життя»
Мета: ознайомити із видами витинанок; творчістю майстрів витинанок, дати
поняття про оберегові символи у витинанках, показати різноманітність форм і візерунків витинанок; вчити дотримувати основних принципів композиції «Дерева життя» ; формувати навички виготовлення витинанок;.
розвивати уяву, фантазію, художній смак, творчі здібності, просторову уяву та естетичний смак,
виховувати естетичне ставлення до навколишнього світу, любов до природи, до власної творчості та до українського народного декоративно – прикладного мистецтва.
Тип уроку: комбінований,
Форма проведення: урок - подорож
Техніка виконання: витинанка.
Обладнання: кольоровий папір, картон, клей ПВА, ножиці, простий олівець, гумка.
Зоровий ряд: репродукції витинанок Е.Левадської, Софії Приймак та інших майстрів, зразки витинальних композицій «Дерево життя»; роботи учнів і вчителя.
Музичний ряд: аудіозапис творів класичної музики
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Учитель. - Сьогодні ви всі у гарному настрої і готові до сприйняття нових знань та вмінь.
Кожний з нас сприймає світ по-своєму,
Хто в кольорових, хто в чорно-білих снах,
Хто на землі калину п’є настояну,
А хто літає в небі наче птах.
Ми різні всі, дороги різні маємо,
Та матінка-земля у нас одна,
Давайте ж створимо сьогодні те, що мріємо,
Щоб в кожнім серці ожила краса. (М. Рильський)
З давніх-давен люди створювали потрібні і корисні речі та обов’язково їх прикрашали. А там, де виникає краса починається мистецтво.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Слово вчителя. Мозковий штурм.
• Який вид образотворчогомистецтва називають декоративно-ужитковим?
• Де використовують твори декоративно-ужиткового мистецтва?
• Які види декоративно-ужиткового мистецтва ви знаєте?
• Які матеріали можуть використовуватись в цих видах?
Які види декоративно-ужиткового мистецтва є у нашій місцевості?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
В Україні зустрічаються найрізноманітніші форми народного декоративно-прикладного мистецтва. Його ще називають ужитковим, тому, що всі його витвори перш за все є предметами, що використовуються в побуті людини, у повсякденному житті.
Серед розмаїття форм народного ужиткового мистецтва України виділяється витинанка. Українські народні витинанки – яскравий, своєрідний вид народної декоративної творчості, що має глибокі й багаті традиції.
Це справжнє вікно у таємничий світ вигадки і краси.
IІI. Повідомлення теми і мети уроку.
Справжнє мистецтво є символічним. Писанка, вишивка, ткацтво мають свої оберегові символи. Сьогодні на уроці ми ознайомимося з одним із найважливіших символів декоративно - прикладного мистецтва - «деревом життя» і спробуємо зобразити його у декоративній техніці - витинанці. Ми ознайомимося з технологією виготовлення витинанок. Наше з вами завдання – відродити і зберегти традиції стародавнього художнього промислу. А допоможе нам у цьому подорож до чарівної країни Витинанка.
ІV. Вивчення нового матеріалу
І зупинка «Літературна»
Легенда про появу витинанок в Україні.
Учень. Колись у давнину, в одному українському селі, ввечері: сиділа під хатою дівчина і мріяла про свого нареченого, який давно пішов у далеку країну і не повертався. Раптом затріпотів біля неї голуб і сів на коліна. Дівчина не сполохалася, бо то був їхній голуб. Він прилетів здалеку. Його брав із собою хлопець – коханий дівчини. Приніс голуб на клаптику паперу звісточку. Вона сповіщала, що хлопець живий-здоровий і незабаром повернеться у село. Дівчина довго думала: «Яку б це відповідь дати?». Потім зайшла до хати, взяла ножиці та папір і почала витинати узор. І як розгорнула папір, то побачила гарну-прегарну витинанку. Вона і незчулася, як це в неї просто вийшло. Прив’язала витинанку-звісточку до голуба, і він поніс її в далекий край коханому. Коли ж наречений повертався додому, він мав цю витинанку із собою, і як заходив у село, то всім показував її. Люди дивувалися чарівному узору. І там, де хлопець проходив, всі почали витинати таку ж красу. Так в Україні з’явилися витинанки.
Учень. Немов відтворення серпанку
З паперу вирізані всі,
Ось перед вами витинанки
Зразки чудової краси.
Легкі, прозорі, мов пушинки,
Цілком нагадують вони,
Серветки, зірочки. Сніжинки –
Казковий витвір давнини
Готують їх і витинають
Здебільш до Новорічних свят,
Ними ялинки прикрашають,
Панелі залів і кімнат.
Ажурні, витончені стрічки
Клеять на шафи і полички.
А ті, що мають форму кіл,
Кладуть під печиво на стіл.
Щоб їх навчитись витинати,
Для цього слід приготувати
Робочих приладів набір.
У першу чергу треба взяти
Тонкий серветковий папір…
2 зупинка «Історична»
Друга наша зупинка « Історична» Тут ви дізнаєтеся про історичне минуле витинанки.
Учні класу отримали попереднє завдання підготувати повідомлення про один із видів декоративно-прикладного мистецтва-витинанку.
1-й учень. Витинанка – це дивовижна річ, яка робиться із звичайного паперу. У давнину в Україні вирізані картини вішали на стіни й вікна, а паперовими серветками з красивими китицями прикрашали полиці для посуду та буфети. Господині пишалися кількістю вирізаних отворів у витинанці.
2-й учень. Ажурні витинанки були відомі ще з V століття до нашої ери. Це були вироби із шкіри й хутра. Ними прикрашали одяг людини, взуття. Перші паперові витинанки були роблені в Китаї. Напередодні свята весни люди наклеювали на вікна своїх будинків паперові візерунки. Наприкінці ХVІ ст. в Німеччині витинанки використовували для оздоблення книжок.
3-й учень. А в Україні перші паперові витинанки з’явилися у ХVІІ-ХVШ століттях. Це були підкладки для печаток, так звані «кустоді». Коли папір за ціною став доступним широким верствам населення, витинанки потрапили до української оселі.
4-й учень. Українські народні паперові витинанки як прикраси сільських хат з’явилися в середині ХІХ століття. Орнамент традиційних витинанок здебільшого геометричний та рослинний, трапляються також фігурки людей або тварин, зображення предметів побуту, архітектури тощо.
5-й учень. Ці вироби здавна використовувалися для оздоблення помешкань, зокрема стін кімнат, мисників, шафок, етажерок, святкового столу, а також альбомів, Маленькі квіточки, зірки, сонечка наклеювали на рами вікон, сволоки, грубки.
6-й учень. Найбільш поширеними витинанки були на Поділлі, Подніпров'ї та Прикарпатті. На Подніпров'ї вони часто доповнювали хатні розписи. Для Поділля властиві два типи розташування витинанок на стінах — шпалерний і килимовий. На Прикарпатті їх наліплювали поздовжніми стрічками попід стелею, по сволоку, навколо вікон. Сучасні витинанки перестали бути лише селянськими виробами та хатніми прикрасами.
Слово вчителя.
То що ж таке витинанка? Термін «витинанка» вперше з’явився у літературі 1913 року, до цього використовувалися інші назви. Слово «витинати»походить від слова «вирізати».
Витинанки — оригінальні фігурні прикраси житла, ажурно витяті ножицями, вирізані ножем з білого або кольорового паперу.
Отже, про витинанки можна говорити і як про аплікацію, якщо помістити її на певному тлі. Сьогодні витинанка існує з певним фоном, який підсилює її звучання,надає ніжності та виразності.
Вирізуванням з паперу, тобто витинанням, захоплювалися і дорослі, і діти. Поступово виявилися майстри-витинальники, які піднесли цей вид художньої праці до мистецького рівня.
3 зупинка «Народні умільці»
На початку 80-х років над витинанками працювали Дмитро Мимрик
зТернопільської області, Софія Приймак з с. Петриківка Дніпропетровської області, Любов Процик зі Львова, Людмила Лузгіна
із Запоріжжя, Галина Міль з Києва На Закарпатті відомі такі майстри витинанок- Марія Ялова , Маря Купарь,Емма Левадська.
З життєвим і творчим шляхом майстра декоративно-прикладного мистецтва Емми Левадської нас ознайомить учениця
4 зупинка«Мереживо витинанки»
Наступна наша зупинка «Мереживо витинанки», на якій ми зможемо побачити як розподіляють витинанку за формою та методами вирізання.
(Вчитель демонструє витинанки за формою )
Квадратна розеткова витинанка
Складаємо квадратний аркуш паперу навпіл. Повторюємо цю операцію ще два рази. На вже складений папір наносимо орнамент.
За допомогою ножиць чи ножа вирізаємо усі частини орнаменту
Розгинаємо зроблену витинанку і, якщо є потреба, кладемо її в альбом, щоб вона вирівнялася.
Трискладова розеткова витинанка
Складаємо квадратний аркуш паперу навпіл по діагоналі.
Повторюємо складання ще раз і визначаємо середину діагональної лінії згину.Від цієї середини загинаємо один гострий кут у 600, на нього накладаємо другий кут. перегинаємо папір ще раз, щоб утворився кут 300.
На вже складений папір наносимо орнамент.
За допомогою ножиць вирізаємо усі частини орнаменту.
Стрічкова витинанка
Беремо смужку паперу потрібних розмірів. Згинаємо її кілька разів (до 8 разів).На 1/8 стрічки наносимо малюнок.
Вирізаємо його за контуром. Найчастіше у стрічкових витинанках використовують дуже умовний геометричний орнамент.
Аплікаційна витинанка
Аплікаційна витинанка складається з кількох, зроблених у різних техніках або з паперу різних кольорів.
Дзеркальна витинанка (Симетрична)
У дзеркальній витинанці аркуш паперу згинають лише один раз, щоб зробити вісь симетрії. Виходячи з цього, слід обирати узор, враховуючи цю особливість техніки.
За методами вирізання витинанку поділяють на дві групи: ажурні та силуетні.
В силуетній витинанці зображенням виступає сам силует без прорізування у середині.
Ажурна витинанка – витяті ножицями з прорізуванням всередині силуету.
5 зупинка «Символічна»
Наступна наша зупинка називається «Символічна»
Слово вчителя Паперове мереживо було частиною святкових обрядів, вважалося, що воно захищає житло від злих сил, приносить любов і добробут. Усе, що створене з любов’ю та зігріте теплом людських рук, несе в собі добре чарівництво. Ви знаєте слова із пісні А.Малишка « …І рушник вишиваний на щастя, на долю дала», або вишиванка, вищита маминими руками є оберегом для дитини.
Не дивлячись на свою простоту, доступність, витинальне мистецтво мало свої оберегові символи, як і писанкарство, вишивка, ткацтво.
Витинанці постійно черпали натхнення для своїх творів зі світу природи, зображуючи квіти, дерева, рослини у стилізований спосіб. Такі символи віддзеркалювали відновлення природи і життя.
Треба підкреслити, що витинанка завжди була не тільки прикрасою. Як не диво, але це мистецтво, що досить пізно виникло на території України, дуже добре зберегло своє призначення. Витинанка найчастіше робиться до свята. До кожного свята українці виготовляли відповідні витинанки: у вигляді сніжинок – зірочок, хреста, барвінку чи постатей ангелів. Витинанка-хрест мала охоронно-символічне значення. Її чіпляли на сволок, бо там висіла дитяча колиска. Найбільш поширеним в українській хаті було оздоблення божників та мисників. У вигляді серветок з ажурно вирізаними краями вони прикрашали полиці буфетів та тумбочок, слугували замість фіранків на вікнах. У простінках між вікнами в українській хаті висіли витинанки із зображенням «Дерева життя». Цей символ є одним із найважливіших у світовій культурі взагалі. Він символізує єдність трьох світів – неба, землі і підземного світу, звідки виростає зернятко, це символ природи, яка безперервно відновлюється. Саме «Дерево життя» у давні часи було тим шляхом, яким мандрували у світ духів і богів жерці і шамани. На гілках цього «дерева» часто розміщали птахів, біля нього можна побачити людські постаті чи силуети звірів. А ще треба пам’ятати, що в Україні «Дерево життя» є символом родини і роду, символом усього народу і землі, на якій ми живемо.
— Дерево життя — це найголовніший символ рослинного світу в багатьох народів планети. В українців воно існує практично в усіх видах мистецтва.
(Вчитель демонструє символ « Дерево життя»у вишивці, писанці)
6 зупинка «Майстерня чарівника»
Останньою нашою зупинкою буде зупинка «Майстерня чарівника».,
Отже, на сьогоднішньому занятті створимо своєрідний власний оберіг – «Дерево життя». В ньому об’єднуються Дійсність, Майбутнє і Минуле кожної людини.
У своїй роботі над витинанкою ми користуватимемося ножицями, отож нам необхідно пригадати правила техніки безпеки.
1. Інструктаж (повторення правил безпечної роботи з ножицями).
2. Практичний показ виконання етапів роботи вчителем.
3. Практична діяльність учнів (з використанням технологічних карток): створення власного образу «Дерево життя» у техніці - витинанка.
Під час практичної роботи звучить класична музика.
4. Аналіз учнівських робіт, типові помилки.
Технологічна картка.
Виготовлення витинанки « Дерево життя» відносно
вертикальної осі симетрії:
1.Дібрати папір для витинанки та картон для основи.
Фон повинен підсилювати звучання композиції витинанки. Хроматичні кольори (червоний, синій, жовтий і т. д.) добре звучать на ахроматичних кольорах – на білому або чорному фонах. Теплі кольори краще виглядатимуть на холодних, і навпаки.
2.Позначити простим олівцем на картоні лінію симетрії.
3.Зігнути вдвоє папір для витинанки
4. Вирізати спочатку внутрішні деталі витинанки, а потім основний контур (ножицями, ножем).
5.Розправити витинанку, вирівнявши всі деталі.
6.Покласти витинанку на картон основи, розміщуючи лінії симетрії.
7. Приклеїти витинанку поетапно, починаючи від середини.
8.Розгладьте витинанку рукою через папір.
Поради: Під час вирізування намагайся не розрізати папір по лінії згину, інакше витинанка розпадеться на частини.
Кольоровий папір складають кольоровим боком усередину.
Аркуш паперу обертай навколо ножиць (не навпаки), а ножиці тримай лезами вгору. Лише в цьому випадку навіть найскладніші лінії виходять плавними.
Дуже дрібні деталі краще вирізати малими ножицями. Ажурні отвори в папері можна прорізати так:
- проколоти папір гострим кінцем ножиці і далі вирізувати потрібний силует; -притиснувши пальцями папір у потрібному місці, зробити надріз на лінії згину, а потім вирізати середину. Після наклеювання лінії надрізу видно не буде.
V.Закріплення нових знань
Бесіда
VI. Підведення підсумків
З листка паперу дерево звелося,
І дивно якось все переплелося:
Минувшина людська і майбуття.
Його назвали – дерево життя.
В землі коріння, крона в небо пнеться.
Хто зна, чого вже так воно ведеться –
Нитки незримі все буття сплели,
В мінливості щось стале ми знайшли.
Вмирає щось, щоб знову відродитись,
Живим дощем через віки пролитись.
Зернята правди, мудрості, добра
Народна витинанка зберегла.
2.Виставка дитячих робіт.
VIІ. Домашнє завдання
Зробити ажурну витинанку у більш складній формі, спробувати самим намалювати « Дерево життя» і зробити витинанку