Розробка уроку зарубіжної літератури для 6 класу
Тема. Чарльз Дікенс (1812-1870). «Різдвяна пісня у прозі»
Мета: вивчити основні факти біографії та творчості англійського письменника Ч. Дікенса, історію написання повісті «Різдвяна пісня у прозі», пояснювати особливості жанру та композиції твору; висловлювати власне враження, емоції, почуття, роздуми від твору. Формувати уміння використовувати інтернет-ресурси для отримання нових знань (інформаційно-цифрова компетентність); визначати мету навчальної діяльності, планувати та організовувати власну діяльність, читати, використовувати коментоване читання (уміння вчитися продовж життя); презентувати власні ідеї та ініціативи, чітко, грамотно, використовуючи доцільні мовні засоби (ініціативність, підприємливість). Учні зможуть виявляти ініціативність та підприємливість під час ухвалення життєво важливих рішень.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрет Ч. Дікенса
Хід уроку
І Етап орієнтування
1. Організаційний момент.
2. Мотивація навчальної діяльності.
1. «Літературна розминка». (Звучить різдвяна мелодія)
- Що нагадує ця мелодія?
- Чим для кожного є свято Різдва?
- Чого ви особисто завжди чекаєте від цього свята?
- Уявіть, що з вами відбувається якась фантастична подорож у різдвяні свята. Що вона вам може подарувати, відкрити?
2. Слово учителя.
- Весь християнський світ визначає свято Різдва, коли народився наш спаситель Ісус Христос. Ці дні світлі, радісні,тому що приносять добро в наші душі, яке так необхідне кожному. Ч Діккенс писав про це свято: «Це єдині дні у всьому календарі, коли люди ніби за мовчазною згодою розкривають одне одному своє серце і вибачають своїх ближніх». Саме про Чарлза Діккенса ми будемо говорити на уроці. Його вважали «великим мрійником-романтиком і в житті, і у творчості», тому що він хотів, щоб всі люди на землі були щасливі.
ІІ Етап цілеполягання
- Виходячи з теми уроку учні формулюють мету.
- Мета уроку у формі очікуваних результатів.
ІІІ Етап проектування
План роботи на уроці
1. Вивчення життя та творчості Ч. Дікенса («Віртуальна екскурсія до дому-музею Ч. Дікенса у Лондоні» з відвідуванням «Віртуальної виставки життя та творчості Ч. Дікенса»).
2. Композиція повісті «Різдвяна пісня у прозі».
3. Перегляд буктрейлеру до повісті«Різдвяна пісня у прозі».
4. Виразне читання уривка першої строфи.
ІV Етап виконання плану діяльності
1. Вивчення життя та творчості Ч. Дікенса(«Віртуальна екскурсія до дому-музею Ч. Дікенса у Лондоні» з відвідуванням «Віртуальної виставки життя та творчості Ч. Діккенса»).
1. Слово учителя.
- Діти, скажіть, будь ласка, для чого створюються музеї?
- Які музеї, присвячені українським діячам ви знаєте, або відвідували?
Сьогодні ми разом з вами здійснемо віртуальну екскурсію до дому-музею Ч. Діккенса у Лондоні та відвідуємо у цьому музеї віртуальну виставку життя та творчості письменника. Допоможуть нам ваші однокласники, які побувають в ролі екскурсоводів та бібліографів.
І для цього скористаємось сайтом: file:///H:/Дікенс.20урок/Бібліотека.20ВДПУ.20Віртуальн 20виставки.html
www.londonrum.com
(Учні проводять віртуальну екскурсію).
2. Бесіда з учнями.
- Які факти біографії Діккенса найбільше запам’яталися і чому? (Життя письменника було складним. З дитинства йому треба було багато працювати: на фабриці вакси, в конторі, репортером, почав писати твори під псевдонімом Боз, багато подорожував світом, публічно читав свої твори. Завдяки його творчості в Англії змінювали закони на користь людям).
- Як ви гадаєте, чому існує музей Ч. Діккенса в наші дні, хоча жив він більш ніж 200 років потому? ( Весь світ шанує письменника. І в наш час захоплюється його творчістю. Його герої багато чому нас вчать).
2. Композиція повісті «Різдвяна пісня у прозі».
Слово учителя.
- Твір Ч. Дікенса «Різдвяна пісня у прозі» відноситься до жанру повісті, також у цього твору є свої композиційні особливості. (визначення учні записують у зошит).
Повість – це прозовий твір за обсягом більший, ніж оповідання.
Строфа – це група рядків, що повторюється у віршованому творі.
Композиція – побудова літературного твору.
Учні-літературознавці підготували повідомлення про особливості композиції твору. (Учні розповідають і оформлюють у вигляді схеми).
Фізкультхвилинка.
Руки вгору, руки вниз,
Подивились пильно скрізь,
Головою покрутили, потім
Разом всі присіли. Поднялись, понагинались.
И здоровими зостались.
3. Буктрейлер до повісті «Різдвяна пісня у прозі».
Слово вчителя.
- Раніше в Англії існувала традиція: перед Різдвом печатати твори на різдвяну тематику. Діккенс теж написав «Різдвяні оповідання». Загалом «різдвяний цикл» письменника складається з 5 творів «Різдвяна пісня у прозі» (підзаголовок «Святвечірнє оповідання з привидами»), «Дзвони», «Цвіркун за пічкою», «Битва за життя», «Одержимий», але найбільш відомий перший твір. Вашій увазі пропонується буктрейлер до твору «Різдвяна пісня у прозі». Буктрейлер (від англ. book — книга, англ. trailer — тягач, причіп) — короткий відеоролик за мотивами книги, кліп по книзі. Метою створення буктрейлера є спонукання до прочитання книги. Його особливістю є те, що розповідь про книгу подається в образній, інтригуючій формі. Сподіваюсь, що ви зацікавитесь твором і із задоволенням прочитаєте його.
(Перегляд буктрейлера).
4. Виразне читання уривка з першої строфи.
(Словникова робота у підручнику).
1. Бесіда
- Яким був Скрудж?
- Як опис зовнішності відповідає його натурі?
- Як до нього ставилися оточуючі? Чому?
- Як він ставився до людей?
- Чому не любив Різдво?
2. Пропонується подивитись початок мультфільму «Різдвяна історія»
- Чим саме герой мультфільму відповідає опису Скруджа на початку твору?
V Підсумок
Інтерактивна вправа «Займи позицію».
Чи актуальна творчість Ч. Дікенса в наш час?
ТАК ДЕЯКОЮ МІРОЮ НІ
Заключне слово учителя.
- Зверніть увагу, що там, де Скрудж, повсюди холод, темрява, самотність, немає радощів, сміху. Скрудж не любить тепла, вогню (один із символів Різдва), та й саме Різдво, не любить людей… Які ж події трапляться з ним напередодні свята, у яке можуть відбуватися дива?.. Про це ви дізнаєтеся далі.
VІ Домашнє завдання
с. 82-94, читати. Переказувати подорожі Скруджа від імені Духів Різдва.
Завдання на вибір: Продовжити речення:
Я засуджую Скруджа…?
Я співчуваю Скруджу…?
Комунальний заклад «Дергачівський ліцей №3»
Дергачівської районної ради
Харківської області
Методична розробка уроку зарубіжної літератури
для 6 класу з теми: «Чарлз Діккенс(1812-1870). «Різдвяна пісня у прозі»»
Учитель зарубіжної літератури
Бондаревська Галина Михайлівна
2018/2019