Урок " Чарльз Дікенс "Різдвяна пісня в прозі". Динаміка образу Скруджа"

Про матеріал
Розробка уроку-подорожі " Чарльз Дікенс "Різдвяна пісня в прозі". Динаміка образу Скруджа" за біоадекватною технологією
Перегляд файлу

УРОК №

Тема. Чарльз Дікенс «Різдвяна пісня в прозі». Динаміка образу Скруджа,      

            причини його духовного переродження.

Мета: простежити життєвий шлях героя, його мандри у часі та просторі; розкрити причини деградації Скруджа; формувати навички психологічного аналізу літературного персонажа; розширювати словниковий запас шестикласників; виховувати неприйняття надмірної жаги до збагачення та сприяти формуванню розуміння, що людина може і повинна змінюватись на краще.

Обладнання: звукозапис, таблиця «Мандри Скруджа в часі та просторі», портрет Ч. Діккенса, роздатковий матеріал. узагальнюючі схеми, індивідуальні картки, підручники, музика для релаксації вальс Георгія Свиридова «Заметіль»,    Фредерік Шопен «Мелодія Раю»  та ТЗН для її прослуховування, папір, кольорові олівці, комп’ютер, мультимедійна презентація по темі.

Тип  уроку:  засвоєння  нових  знань за  біоадекватною( ноосферною) технологією

Форма уроку: урок-подорож.

Методи, прийоми та форми роботи: «ґронування», розповідь, робота зі схемою і таблицею, робота в парах, творча робота

Структура уроку

п/п

Етап

Тривалість

етапу, хв..

Мета етапу

І.

Активність (репрезентація інформації)

Підготовчий

5 хв.

Викликати інтерес до обговорюваної теми. Активізація розумової діяльності.

ІІ.

Релаксація (сприйняття інформації)

Сенсорно-моторний етап

10 хв.

Набуття нових знань через формування мислеобразу навчального матеріалу зі структурованою інформацією. Розвиток образного, природовідповідного мислення. Зняття втоми. Забезпечення здоровязберігаючого компоненту.

ІІІ.

Активність (осмислення інформації)

Символьний етап.

10 хв.

Індивідуальне запамятовування матеріалу через замалювання образу. Розвиток творчих здібностей, усного мовлення.

IV.

Релаксація (представлення в слові)

Логічний етап.

5 хв.

Представлення образона вчителя. Порівняння з учнівськими образонами. Розвиток теми, акцентування уваги на головному.

V.

Активність (архівування інформації)

Лінгвістичний етап.

15 хв.

Практична робота, направлена на закріплення отриманих знань. Творче завдання : створити власні мислеобрази, використовуючи малюнок, схему, вірш, кросворд та ін..

 

Різдво – це нагадування всім нам про необхідність народження в нашій душі великої любові й милосердя до інших.

Ч. Діккенс

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

- Доброго дня, діти! Сподіваюсь, він для вас справді добрий. Тож побажайте доброго дня і нашим гостям. (Учні вітаються, сідають)

- А що може створити гарний настрій, щоб день по-справжньому став добрим? (Усмішка, лагідне слово, гарна погода)

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Визначення емоційної готовності учнів до уроку:

 Слово учителя                                                              

    Не помилюсь, коли скажу, що кожен з нас прагне піймати синього птаха на ймення Щастя. Звичайно, кожен розуміє його по своєму. Мабуть, є якісь істини, обов`язкові для всіх, що полегшують його пошуки. Під час уроку ми спробуємо їх віднайти.

    Уявіть себе учнями однієї із шкіл XIV століття, коли діти починали урок з «Великого навчання». Для цього необхідно було дружньо, з щирою душею повторювати за учителем:

               Коли у серці чесність,

               Характер наповнюється красою.

               Коли добро живе в душі,

               У домі буде порядок.

               Коли в домі буде порядок,

               У всьому світі буде щастя.

 

 -А який рецепт щастя можете запропонувати ви 

Вправа «Рецепт щастя»

Смак

Колір

Звук

Запах

 

 

 

 

Запамʼятайте свій рецепт щастя і використовуйте його в години смутку або переживань

Свій рецепт щастя нам пропонує англійський письменник Чарльз Дікенс, про якого Гілберт Честертон сказав: «Багато на світі хороших письменників, але Дікенс – один»

 

-Отже, тема нашого уроку «Чарльз Дікенс «Різдвяна пісня в прозі». Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження»

 

ПРОБЛЕМА УРОКУ: Протягом уроку я пропоную вам подумати над запитанням:  « Що саме допомагає змінитися  Скруджеві?»

ІІ. Сенсорно-моторний етап.

Психофізіологічна підготовка. Звучить вальс Георгія Свиридова «Заметіль»

Зараз під чудові звуки вальсу  Георгія Свиридова «Заметіль», ви зустрінетесь із дивною гостею, яка допоможе нам у подорожі .

Займіть зручне положення. Закрийте очі. Розслабте обличчя, руки, шию, тіло. Уявіть, як м’язи обличчя стають м’якими, розслабленими. Усміхніться і уявіть, які ви гарні, коли усміхаєтесь.

 Уявіть ваш улюблений куточок природи або якесь інше місце, де ви відчуваєте себе спокійними, де ви щасливі. Звільніться від непотрібних думок.

Введення нового матеріалу через формування мислеобразу. (В.Сухомлинський. Як дзвенять сніжинки)

Це було темного зимового вечора. Сонце сховалося за обрій. Зарожевів сніговий килим. Стало тихо-тихо. Замерехтіли зорі в глибокому небі...

Раптом з півночі насунула темна хмара. Пливе над снігами. Потемнів сніговий килим. Падають сніжинки на землю. Тихо лягають на поле, на ліс, на дорогу. Я прислухаюсь до тихого снігопаду і чую ніжний дзвін...

Вслухаюся і дивуюся. То дзвенять маленькі сніжинки.

Яка краса… Бачите, як вони кружляють навколо вас у танку?

Підніміть руку, підставте свою долоньку одній із сніжинок – найбільшій, найкращій. Полюбуйтеся нею. Яка вона? Якого кольору? Як виглядає? Як  пахне? Яка  вона на смак?

Ця сніжинка завітала до нас на гостину, щоб бути нам провідником у подорожі Посміхніться їй, привітайте…А вона нас перенесе у світ Скруджа. 

Ось перед нами постає будиночок, крізь віконце якого ми бачимо самотнього  хлопчика, покинутого своїми близькими,  який ще щиро вболіває за героями улюблених книг.

Та ось картинка змінюється, ми бачимо юнака, який розуміє , що й за невеликі кошти можна зробити інших людей щасливими, якщо ставитися до них із щирим серцем, дарувати дружбу, знаходити радість у малому , в повсякденному, уміти влаштовувати свято душі.

Тепер перед нами уже чоловік зрілого віку. Обличчя його ще не вражає грубими та неприємними рисами, але вже має ознаки заклопотаності та скупості. В очах у нього  якийсь неспокійний заздрий вираз, і це вираз виявляє, які почуття пустили коріння  в душі Скруджа. Цей  чоловік байдуже слухає свою наречену, яка змушена звільнити його від усіх щодо себе зобов’язань, бо для нього найбільшою любов’ю стали …гроші.

Далі ми бачимо багатого постарілого клерка, який своєю жадністю, байдужістю, холодністю доводить оточуючих до відчаю, не жаліючи навіть самого себе.

Раптом усе зникає. І тільки вдалині ми бачимо Скруджа в оточенні Духів-Привидів, які спонукають його до змін. А зміни ці і є оновленням душі головного героя.

Раптом сніжинку з вашої долоні підхопив вітерець і вона закружляла в повітрі. Подякуйте маленькій сніжинці…, яка так щиро посміхається до вас

Вихід

Відчуйте ступні ніг, приплив сил до рук і ніг. Відчуйте спину, плечі. Усміхніться і зробіть глибокий вдих. Повільно кожен в своєму режимі повертайтесь у клас. Відкрийте очі. Поверніть голову наліво, направо. Посміхніться один одному.

 

ІІІ. Символьний етап.

  • Чи вдалося вам побачити місце спокою? Яке воно?
  • Чи побачили  сніжинку? Якою вона була? Опишіть її.
  • Чим слугувала сніжинка? (символом нових знань)
  • Що повідала вам сніжинка?

А тепер замалюйте свій мислеобраз

 

ІV. Логічний етап.

Представлення образона вчителя.  Порівняння з учнівськими образонами. Розвиток теми, акцентування уваги на головному.

V. Лінгвістичний етап.

1. Спостереження за змінами у житті героя. Бесіда.

- Чи не марною була подорож Скруджа з Духами?

- Яким був Скрудж на початку твору

- Яке слово основне в цьому описі? (холод, мороз,  крижана атмосфера”)

- Із чим порівнює автор характер цієї людини? (Кремінь, молюск – бо зачаєний, затаєний сам у собі, сам для себе)

- Скрудж схожий на “водопровідний кран на вулиці” – зі Скруджа крапля за каплею витікає життя і людське тепло, перетворюючи старого скнару на льодяну глибу.

- Як Скрудж ставиться до Різдва?

  • («Нісенітниця!»; «Дурниця!»; «Багато користі було тоді від тих святок?»; «Я не балую себе на святках»; «Була б моя воля, я б такого бевзя, котрий бігає і галасує: «Веселі святці!» - зварив би живцем у купі з начинкою»)
    • Отже, ми бачимо, що тільки Скрудж ненавидить це свято, та всіх хто його святкує. 

Ч. Діккенс говорив: «Різдво – це нагадування всім нам про необхід-ність народження в нашій душі великої любові й милосердя до інших.»

 

  • Тож, можливо,  серце Скруджа ще можна розтопити.

 

  1. Гра «Прикрась ялинку!»

Для того щоб на крок наблизитись до нашої мети, ми повинні прикрасити ялинку, адже це головний атрибут Різдва.

Уявіть себе чарівником, та з допомогою чарівного пензлика ми прикрасимо наші ялинки. Пропоную взяти пензлика до правої руки і розфарбувати вісімками ось це деревце, що стоїть поруч з вами. А тепер візьміть пензлика до лівої руки та розфарбуйте так само. А зараз ми маємо пензлики в обох руках і розфарбуємо ялинку.

Молодці, діти! Відпочили? А тепер прикрасимо наші ялинки іграшками.

Я ставитиму вам питання, а правильно відповівши на них кожен з вас повісить на наше дерево кульку.

1. Як потрапив привид Марлея до кімнати Скруджа? (Пройшов крізь   

    замкнені  двері).
2. Для чого він з'явився? (Щоб допомогти Скруджеві змінитися).
3. Хто розпочав мандри Скруджа? (Дух минулого Різдва).
4. Звідки розпочалася подорож Скруджа у минуле? (З дитинства).

5. Хто врятував якось в дитинстві на Різдво Скруджа від самотності? (Його 

     сестра Фанні).

6. Куди пролягла друга мандрівка Скруджа? (У теперішнє).

7. Де затримувався дух під час подорожі? (Біля хворих, біля убогих,

      в тюрмі, в лікарні, у будь-якому нужденному притулку).

8. Якого кольору вбрання мав дух майбутнього? (Чорного).
9. Яка доля постала перед Скруджем? (Самотня смерть).

10. Що насамперед збагнув Скрудж, коли прокинувся? (Побачив, що завіса

       на його ліжку ціла і зрозумів, що він живий).
11. Що відчував він тепер? (Тремтів від радості).
12. Як розпочав Скрудж різдвяний ранок? (Відіслав подарунок своєму

       писареві - величезного індика).
 

  Отже, ялинка прикрашена. Ви гарно попрацювали і нам відкриваються перші ворота до серця Скруджа.

 

  1. Літературний аукціон  (Словникова робота)

А  зараз ми потрапляємо на літературний аукціон. Для продажу виставлені 2 терміни

- Хто купує перший лот і пояснить поняття ДЕГРАДАЦІЯ?

Деградація - поступове виродження, занепад, рух назад.

- Другий лот – ПЕРЕРОДЖЕННЯ

Переродження - оновлення, зміна.

 

  1. Валеохвилинка. Назвіть кольори хором

Картинки по запросу "валеохвилинка жовтий картинки""

 

  1. Складання ланцюжка Марлі

-Чи винен сам Скрудж у тому, що він став поганим, деградував?

Згадайте ланцюг Марлі і побудуйте ланцюжок помилок Скруджа

Любов до грошей- жадібність – скнара - байдужість до оточуючих – жорстокість у стосунках - зрада у коханні - зрада друзів - самотність

(Ланцюг Марлі – земні гріхи, які треба спокутувати).

*Якою б ви намалювали жадібність?

Учитель: Чим більше грошей ставало у Скруджа, тим менше в його душі залишалось людяності, щедрості, доброти, милосердя. У нього були гроші, і він вважав, що більше нічого в житті не треба. Але автор вірив у добро. Вірив, що людина може змінитися, що паростки добра не загинули і можуть відродитися.

І Скрудж не залишається злим і жорстоким. Він перероджується. І допомагають йому в цьому Привиди

  1. Заповнення таблиці «Духи Різдва»

D:\Загрузки\IMG_3752.JPG

          - Якого висновку доходить Скрудж після своїх подорожей? Зачитайте відповідні рядки.

          «Я вже не та людина, я вже не буду таким, яким міг би стати». «Мені так легко, ніби я пір'їнка, так радісно, ніби я ангел, так весело, ніби я школяр. Я мов новонароджене дитя».

           «Скрудж став таким добрим другом, добрим господарем і доброю людиною, що навряд чи й був другий такий у доброму старому Лондоні, або в якому іншому доброму Старому місті, у доброму старому світі».

Висновки. Отже, подорожі Скруджа з духами Різдва не були марними. Які вчинки героя свідчать про те, що він дійсно переродився, я б краще сказала, відродився?

http://disted.edu.vn.ua/media/images/student2/svitovaliteratura/6/u03_15sch.files/image007.png

7.  Складання алегоричного образу Скруджа.

- Отже, пригадуючи, яким він був на початку твору і яким став тепер, можна зробити висновок, що він дійсно змінився.

  • Ви нещодавно вивчали байки. Хто найчастіше в байках виступає головним героєм?  (Тварини, рослини, речі).
  • Якби вам треба було написати байку про Скруджа, якою рослиною ви б його зобразили? Чому?

 (Учні висловлюють припущення, думки, аргументують їх, знаходять єдине рішення)


  • Отже, всі згодні, що рослина – алегоричний образ Скруджа – будяк.

Таким чином, що означатиме стебло з колючками? (Деградацію). А квітка? (Переродження).

  1. Складання портфеля

Ми сьогодні гарно попрацювали, і я пропоную кожній групі тепер скласти портфель.

VІ. Підведення підсумків уроку.

  • Чи зрозумів Скрудж свої помилки?
  • Чи став він щасливим ? (Так, тому що навчився ділитися з людьми добром, радістю, робити їх щасливими).
  • Чого змушував письменник людей? (Замислитися над своїм життям).

Заключне слово вчителя.

 «Різдвяна пісня в прозі» - це нагадування всім нам, що найчастіше ми самі винні у своїх нещастях. Людина приходить  у цей світ, аби своєю любов’ю, щирістю, добротою, милосердям зігрівати його. Найбільшим скарбом ніколи не стане золото. Лише духовними скарбами можна збагатитись. Збирайте їх, примножуйте. І пам’ятайте: є один день у році, коли збуваються мрії, лиш треба їх правильно сформулювати.

Релаксація. Гра «Поїзд мрій».

Вчитель. Уявіть, що напередодні Різдва до Небесної Канцелярії відправляється поїзд мрій. Кожна ваша мрія – один кольоровий вагончик цього дивовижного казкового поїзда. Давайте в уяві побудуємо його. Виберіть колір своєї різдвяної мрії. (Мрія не повинна мати матеріального вираження). А потім, коли всі вагончики будуть заповнені, ми відправимо свій поїзд у небо і будемо чекати у різдвяну ніч на здійснення задуманого.

Наближаються Різдвяні свята. Потіште у ці святкові дні один одного усмішкою, поглядом, добрим словом – і вже цим ви зробите людину щасливою.

              Будьте у ці святкові дні особливо уважними до рідних. Добро, яке здатна творити людина, варте великого скарбу.

docx
Додано
9 лютого 2020
Переглядів
952
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку