Урок "Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня у прозі». Історія створення повісті. Гуманістичний зміст і висока людяність твору."

Про матеріал
План-конспект уроку за твором Чарльза Діккенса "Різдвяна пісня в прозі". Конспект містить роботу з біографією письменника й першими розділами твору.
Перегляд файлу

Тема. Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня у прозі». Історія створення повісті. Гуманістичний зміст і висока   людяність твору.

 

Мета: ознайомити учнів із світом дитинства Чарльза Діккенса; підготувати

  до сприйняття й розуміння змісту повісті; розвивати пізнавальні

  здібності дітей; виховувати неприйняття байдужості та жорстокості,

  викликати бажання робити добро.

                                                          Милосердя, співчуття – ось на що мав би я

            спрямувати свою діяльність.

         Ч.Діккенс

 

                                         Хід уроку

І.Мотивація  навчальної  діяльності

             1 Бесіда:

-  Чи  вірите  ви  в  чудеса?

-  Чому  Різдво Христове  пов’язують люди  з  чудесами?

-  Що  ви  знаєте  про  Різдво?

 

     2   Асоціативний кущ. Які асоціації викликає у вас свято Різдво?

                                      Різдво - це

 

 

 

 

      -  Як  святкують  Різдво  в  Україні?  В  інших  країнах? (повідомлення підготовлених учнів)

   1 учень:  Різдво – одне з найшановніших у світі релігійних свят. Історія його виникнення сягає глибокої давнини. День Різдва – це день зимового сонцестояння. Починаючи з цього моменту, сонце підніматиметься над горизонтом все вище і вище. Світ з пітьми і холоду повертатиметься до життя і процвітання. Давні українці вважали, що саме в цей день богиня Коляда народжує на світ нового божича – Сонце. Він маленький, тендітний, його необхідно оберігати від злої темної сили – Мари. Тому люди ставали у коло, брались за руки, колядували, аби не допустити пітьму до осяяного маляти.

  2 учень:  У християнській традиції Різдво – це народження Ісуса, який несе мир, злагоду, спасіння, життя усім людям світу. Як і давні слов’яни, сьогодні люди у день Різдва стараються повернутися у рідний дім, зустріти це свято у колі сім’ї. Це час тепла і спокою, прощення всіх образ, гріхів.  Родина сідає за щедро накриті столи, згадує померлих, говорить найтепліші слова своїм близьким.

  3 учень: Американці, наприклад, на Різдво готують найбільшу і найсмачнішу індичку. Смакують кекси і каву різдвяного ранку. Протягом передріздвяних днів складають під розкішно вбрану ялинку подарунки всім близьким і рідним. А ще дітки там лягають спати дуже рано, щоб Санта Клаус міг спуститися через димар і покласти кожному подарунок під ялинку або у свій червоний валянок. Закохані, які зустрінуться під гілочкою омели, обов’язково одружаться і будуть жити довго та щасливо.

   4 учень: В Австрії ялинку прикрашають не скляними іграшками, а шоколадом і мармеладом.

    5 учень: В Іспанії перед різдвяною службою Божою (месою) всі збираються перед храмом і танцюють, узявшись за руки.

    6 учень: У Чехії в різдвяну ніч ворожать на яблуках: розрізують впоперек і дивляться на серцевину – якщо зірочка правильної форми, то наступний рік буде вдалим.

    7 учень:  В Англії є традиція в ніч перед Різдвом запалювати на всіх вікнах дому свічки, тому серед місцевих жителів ця ніч називається ніччю свічок.

                 Слово вчителя.

   - Сьогодні ми побуваємо в Англії, познайомимося з видатним, надзвичайно цікавим англійським письменником ХІХ століття Чарльзом Діккенсом, познайомимося з його твором «Різдвяна пісня у прозі»

 

ІІ Оголошення теми та мети уроку.

 

ІІІ Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

 

                  1.Слово вчителя.

                Зараз ми з’ясуємо:

  • Хто такий Чарльз Діккенс?
  • Яким було його дитинство?
  • Чому його вважають особливим письменником?

2 Повідомлення вчителя про життя і творчість Чарльза Діккенса

      На початку ХІХ століття у Портсмуті жила родина Діккенсів. Джон Діккенс був чиновником морської скарбниці, тож не міг похвалитися ні багатством, ні знатним родом. Спочатку родина жила в достатку. Чоловік мав веселу вдачу, любив театр, але був легковажний. Він позичав гроші, однак не повертав їх. Елізабет Діккенс була домогосподаркою і намагалася дати раду всім дітям. А їх у родині було восьмеро. Тож материнської ласки й уваги не завжди вистачало на всіх.

   Чарльз Діккенс народився 7 лютого 1812 року. Батько  у справах служби був змушений час від часу змінювати місце проживання. Освіту почав у священика в Чатемі, а продовжив у лондонській школі. Навчання тривало недовго. Через те, що батько був незаможним, Чарльзу  рано довелося розпочати самостійне життя.

   Навчаючись ще в Чатемській школі, хлопець захоплювався читанням книжок, мріяв та фантазував, уявляючи себе то Робінзоном Крузо, то Томом Джонсом. 1823-го року родина переїхала до Лондона. Батько через борги потрапив до боргової в’язниці. Про навчання годі було й думати, і 12-тирічний Чарльз пішов працювати на фабрику вакси. Працюючи на фабриці, Хлопець дав собі слово «вибитися в люди». Та перед тим, як він став відомим, йому довелося працювати на різних посадах.

   Знайомство з життям розпочав у конторі юриста. Через два роки  залишив це місце й протягом деякого часу продовжував здобувати освіту сам у Бібліотеці Британського музею, де посилено читав. Став вивчати стенографію, бажаючи випробувати свої сили на ниві репортерства. Через деякий час його запросили працювати до часопису «Дзеркало парламенту». Потім  став співробітником «Ранкової хроніки», де працював до появи перших випусків «Піквікського клубу».

    Діккенс «вибився в люди», став відомим, популярним, улюбленим письменником усієї Англії. Він купив собі будинок у Лондоні на Дауті – стріт. Саме тут Діккенс створив багато чудових творів. Слава та популярність не змінили письменника. Він залишився добрим і чуйним, уважним і щедрим. Як у дитинстві, вірив у дива. Саме через це його твори мають щасливий кінець.

    Діккенс особливо любив різдвяні свята. Він бачив у них прояв природної доброти та життєлюбства народу, простих, але щирих веселощів, без яких життя бідняків було б ще злиденнішим і сумнішим.

Письменник сприймав Різдво як свято домашнього вогнища, тому воно було особливо дорогим для нього. Діккенс любив веселе відкрите вогнище каміну, біля якого у різдвяний вечір збиралася сім’я, любив затишок кімнат, прикрашених гілками омели або гостролисту,— особливо привабливий узимку, коли надворі йде сніг, гуркоче вітер і згущається морозний туман. Любив він і традиційний ритуал цих свят — веселі ігри і танці до чи після вечері з обов’язковим пудингом.

.               3 Розповідь вчителя про «Різдвяні повісті» Запис до зошитів.

- Різдвяний цикл  Ч.Діккенса складається з п’яти повістей:

  • «Різдвяна пісня в прозі» (1843);
  • «Дзвони»(1844);
  • «Цвіркун за вогнищем» (1845);
  • «Битва життя» (1846);
  • «Одержимий»(1848)

«Різдвяні повісті» сам автор об’єднав під спільним заголовком «Різдвяні книги».

Різдвяні свята особливі. А різдвяні твори схожі на казку:у них відбуваються фантастичні подорожі, чарівні перевтілення.

    4  Історія створення «Різдвяної пісні в прозі». Робота з підручником.

    5 Словникова робота.

За жанром «різдвяна пісня у прозі» це повість, а в назві є пісня. Що ж таке повість, що таке пісня?

Повість –  середній за обсягом прозовий твір про важливий період із життя

   героя.

Пісня –    це віршований ліричний твір, що складається зі строф

  (ритмічно завершених частин твору).

                 6  Бесіда з учнями.

  • У чому ж полягає особливість композиції «Різдвяної пісні у прозі»?
  • Як побудовано твір?

 (Твір складається з п’яти частин, розділів, які автор називає

 строфами.)

  • Як ви вважаєте, чому автор називає розділи строфами? Чи пов’язано це з  назвою твору?

 (Так, те що розділи названі строфами, пов’язано з назвою твору.

 Пісня – це віршований ліричний твір, що складається із строф.)

  • Чому автор назвав повість «Різдвяною піснею у прозі»?

 (Можливо, тому, що саме на Різдво з героєм сталася якась

 важлива подія. Характер персонажа змінився.)

  • А чому «пісня у прозі»?

 (Різдво – це день народження Сина Божого. Це – свято, гідне

 оспівування, тому що воно об’єднує людей. А про такі речі краще  

 співати, ніж говорити.

  У житті Скруджа немає жодної мрії, нічого доброго – лише сіра 

 буденна проза. Можливо, саме тому, що на Різдво життя героя

 чудесно змінилося, ніби проза стала піснею, автор так назвав повість.

 Пісня передає найкращі, найпотаємніші, найвищі почуття людини.)

        7 Робота  за  змістом  повісті  «Різдвяна  пісня  у  прозі».

  • Назвіть  головних  героїв  повісті.
  • Коли  відбулися  описані  події?
  • Що  ми дізналися  про  Скруджа?
  • Що  його  поєднувало   з  Марлі? 
  • Про  що  привід  Марлея  попереджала  Скруджа?
  • Знайдіть  і  зачитайте  відповідну  цитату  з  тексту (від  слів  «У  кожного       чоловіка  душа  не  повинна  бути  замкнена…»  до  слів «… пам’ятай  все , що  було  цієї  ночі..»)
  • Яке  враження  справила  на  Скруджа  ця  зустріч?
  • Знайдіть  у  І  строфі  опис  Скруджа.  Що  можна  сказати  про  таку  людину?
  • Чи  таким  ви  уявляли  головного  героя  повісті? 
  • Які  риси  характеру  Скруджа    особливо  підкреслюються ?

 

IѴ Підсумки  уроку.

1.Що   з  біографії  Ч.Діккенса  запам’яталось   найбільше?

2.Засновником  якого  жанру  вважають  Ч.Діккенса?

3.Які  оповідання  називають  «різдвяними»?

4.Ваше  враження  від  образу  Скруджа

5.Як  ви  гадаєте,  чи  зможе  Скрудж  змінитися  на  краще?

 

Ѵ  Домашнє завдання: прочитати  ІІ-ІV  строфи  «Різдвяної  пісні  у  прозі»

 

docx
Додано
29 січня 2023
Переглядів
311
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку