Методичні рекомендації «УРОК ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ В СИСТЕМІ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ»

Про матеріал

Методичні рекомендації

«УРОК ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ В СИСТЕМІ

ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ»

Для організації навчання за допомогою дистанційних технологій потрібні електронні ресурси, спеціальним чином організована самостійна робота здобувачів освіти, система контролю виконання завдань та результатів навчання.

В даних рекомендаціях запропоновано систематизовані необхідні методи і методики, технології, ресурси, інструментарій організації уроку під час дистанційного навчання, платформи, які допоможуть організувати клас, мотивувати здобувачів освіти, створити тести, вправи та завдання;налагодити зворотній зв'язок, перевірити та оцінити роботу учнів.

Форми організації навчання за допомогою інноваційних дистанційних технологій на урока зарубіжної літератури

Інструменти організації навчання за допомогою дистанційних технологій на уроках зарубіжної літератури

Платформи для онлайн взаємодії

Платформи для виготовлення цифрового навчального контенту

Допоміжні ресурси для створення різноманітного контенту для занять

Критерії вибору засобів організації навчання за допомогою дистанційних технологій

Перевірка засвоєння знань, умінь та навичок в умовах навчання за допомогою дистанційних технологій

Перегляд файлу

1

Міністерство освіти і науки України

Департамент  науки і освіти

Харківської облдержадміністрації

 

Методичні рекомендації

«УРОК  ЗАРУБІЖНОЇ  ЛІТЕРАТУРИ  В СИСТЕМІ
ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ»

 

Методичні рекомендації заступникам директорів з навчальної роботи, педагогам-предметникам

 

        

 

 

 

                                                        Укладач: Ільгова Світлана Іванівна,

                                                        вчитель зарубіжної літератури,

                                                        «спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії»,

                                                        педагогічне звання «старший учитель»

                                                        комунального закладу

                                                        «Солоницівський ліцей № 3»

                                                        Солоницівської селищної ради

                                                        Харківської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Харків

План

 

I.

Вступ

3

II.

Розвиток IT–компетентності педагога стосовно особливостей організації навчання за допомогою дистанційних технологій

 

7

 

2.1. Форми організації навчання за допомогою інноваційних дистанційних технологій на урокпх зарубіжної літератури

 

11

 

2.2. Інструменти організації навчання за допомогою дистанційних технологій На уроках зарубіжної літератури

 

15

 

2.2.1. Платформи для онлайн взаємодії

16

 

2.2.2. Платформи для виготовлення цифрового навчального контенту

 

21

 

2.2.3. Допоміжні ресурси для створення різноманітного контенту для занять

 

22

 

2.3. Критерії вибору засобів організації навчання за допомогою дистанційних технологій

 

29

 

2.4. Перевірка засвоєння знань, умінь та навичок в умовах навчання за допомогою дистанційних технологій

 

30

III.

Висновок

36

IV.

Список використаних джерел

37

 

учасні соціально-економічні,  політичні,  культурні перетворення на перший план висувають проблему модернізації змісту освіти, пошуку нових освітніх парадигм,  зорієнтованих не тільки на отримання певної бази знань,  а й  на здатність особистості до навчання протягом усього життяВступ.

 

Дистанційне навчання- це можливість навчатися та отримувати необхідні знання віддалено від навчального закладу в будь який зручний час. Положення про дистанційну освіту та Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні регулює права та обов'язки учасників навчального процесу.

         Мета такого навчання-  надання освітніх послуг шляхом застосування сучасних інформаційно-комунікаційних технологій за певними освітніми чи освітньо-кваліфікаційними рівнями відповідно до державних стандартів освіти. 

   Актуальність: удосконалення змісту дистанційного навчання в сучасній школі  зумовлено необхідністю адаптувати традиційний методичний інструментарій до нових умов і розробити специфічний,  а також,  організувати якісний процес навчання учнів з віддаленим доступом навчання та забезпечити реалізацію їх права як громадян України на здобуття освіти.

    Відповідно до Концепції розвитку дистанційної освіти України передбачено забезпечення розвитку освіти на основі прогресивних ідей, запровадження в навчально-виховний процес інноваційних педагогічних технологій і науково-методичних досягнень, створення нової системи інформаційного забезпечення освіти,  входження України у трансконтинентальну систему комп’ютерної інформації.

 

Офіційні документи дистанційного навчання:

  •        Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні (затверджено Постановою МОН України 2008р.)
  •        Наказ МОН  У країни 25.04.2013  № 466 Про затвердження Положення про дистанційне навчання
  •        Лист МОН України від № 1/9-525 від 20 серпня 2019 року «Щодо організації форм здобуття загальної середньої освіти».
  •        Відповідно до статті 9 Закону України «Про освіту» загальна середня освіта може бути організована за такими формами:
    інституційна (очна (денна, вечірня), заочна, дистанційна, мережева);
    індивідуальна (екстернатна, сімейна (домашня), педагогічний патронаж).

  За прогнозами ЮНЕСКО У XXІ столітті діти будуть проводити в школі лише 30-40% часу;  40% — буде відведено на дистанційне навчання, решта- на самостійне.

   Ведення воєнного стану, повномасштабна війни, пандемія стали випробуваннями для освіти. Якісне навчання в дистанційній формі передбачає наявність доступу до швидкісного інтернету, технічного забезпечення (комп’ютер, планшет, смартфон тощо) в усіх учасників освітнього процесу, а також те, що педагоги володіють технологіями та методологією навчання за допомогою дистанційних технологій. Не достатньо перенести традиційні заняття онлайн, застосовувати такі ж методи та підходи, як при очному навчанні. Для організації навчання за допомогою дистанційних технологій потрібні електронні ресурси, спеціальним чином організована самостійна робота здобувачів освіти, система контролю виконання завдань та результатів навчання. Педагоги мають володіти методами і методиками, які допоможуть організувати групу або клас, мотивувати здобувачів освіти, налагодити зворотній зв’язок.

У час потужної інформатизації та діджиталізації дуже багато напрямків діяльності переноситься в мережевий формат, інтернет-технології стали піковим переломним моментом людства. Особливо гостро торкнувся цей цей процес освітян саме сьогодні, під час війни. Період вимушеного заочного навчання, протягом якого працюють педагоги та навчаються діти України, - період змін, нововведень, перезавантаження поглядів, ідей, теорій. Тому топовою темою, головною, стало дистанційне навчання.

Дистанційне  навчання    це форма  навчання  з  використанням комп`ютерних  і  телекомунікаційних  технологій,  які  забезпечують інтерактивну  взаємодію  педагогів  та учнів/вихованців  на  різних  етапах навчання та самостійну роботу з матеріалами інформаційної мережі.

Під  час  організації  дистанційного  навчання     виникають  такі  умови  навчання,  за  яких  утруднений безпосередній  контакт  вчителя із учнями,  тому  виконання навчальних  програм  набуває  іншої  специфіки.  Крім  того,  існують особливості  укладання  та  виконання  практичних  робіт, досягнення ними певних компетентностей в залежності від напрямів роботи предмету (гуманітарні, точні науки)

Дистанційне навчання дає можливість вчителю спробувати свої сили  в  новому  амплуа,  «перезавантажити»  власну  систему  поглядів на освітній процес, залишатись «конкурентоспроможним» педагогом.

Переваги дистанційного навчання

•гнучкість  (можливість  викладення  матеріалу  з урахуванням  здібностей дітей);

•інтерактивність  (активне  спілкування  педагога  з дітьми  у незвичному форматі посилює мотивацію до навчання, поліпшує засвоєнню матеріалу);

•можливість  одночасного  використання  великого  обсягу  навчального матеріалу будь-якою кількістю вихованців;

•відсутність  психологічних  бар`єрів  (актуально  для  групової  форми   навчання – проведення колективних дискусій, чатів).

Вчитель  повинен  володіти  знаннями медіаграмотності,

навичками  роботи  з  відповідними  технологіями,  бути  креативним,  мати бажання  продуктивно  працювати  з  дітьми  на  відстані,  уміти  розподіляти баланс часу та завдання, ефективно впроваджувати нові ідеї. Для  виконання  навчальної  програми  із зарубіжної літератури  в  дистанційному  режимі педагог  повинен  здійснювати  пошук  і  розроблення  власного інструментарію.

Для реалізації концепції дистанційного/онлайн та змішаного навчання   педагог  має  оптимально  розвантажити  дітей,  зацікавити  новим форматом  вивчення  матеріалу,  дати  можливість  пофантазувати  і  творчо працювати, мотивувати до самоосвіти.

Дистанційне навчання включає сукупність заходів:

  • засоби надання освітніх матеріалів для учнів;
  • засоби контролю за виконанням завдань;
  • засоби інтерактивної співпраці вчителя-предметника з учнями;
  • можливість швидкого доповнення курсу новою інформацією.                 Типи інформаційних послуг:
  • Електронна пошта, телеконференції, список  розсилок.
  • Комп`ютерні навчальні програми.
  • Сучасні телекомунікації.
  • Свобода вибору місця, часу, темпу та формування навчання.
  • Контроль знань, тести, мультимедійні програми, ігри.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розвиток IT–компетентності педагога стосовно особливостей     організації навчання за допомогою дистанційних технологій

 

Під час вимушеного призупинення очного навчального процесу педагоги шукають нові способи роботи з дітьми. Важливі завдання для сучасного педагога – це медіаграмотність, навички роботи з технологіями, креативність та, безперечно, бажання працювати. Бо саме від бажання залежить продуктивність роботи з дітьми на відстані, баланс часу та розподіл завдань, впровадження нових ідей.

Звичайно, виконання домашніх завдань, які щоденно надходять в онлайн-режимі, вимагає самостійності, посидючості, відповідальності та витрат енергії, емоцій і часу. Тому вчителі мають за мету розвантажити дітей, зацікавити у новому форматі. Дистанційне навчання, що здійснюється за допомогою цифрових технологій, має наступні форми занять:

чат-заняття (здійснюються з використанням чат-технологій, проводяться синхронно, тобто всі учасники мають одночасний доступ до чату);

веб-заняття – дистанційні заняття, конференції, семінари, ділові ігри, практикуми, проведені за допомогою засобів телекомунікацій та інших можливостей Інтернету.

 

Основні засоби дистанційного навчання:

 

 

 Дистанційне навчання включає сукупність наступних заходів:

  • засоби надання освітніх матеріалів для учнів;
  • засоби контролю виконання завдань;
  • засоби інтерактивної співпраці вчителя та учня;
  • можливість швидкого доповнення курсу новою інформацією.

Педагоги часто цікавляться, які кваліфікації – а особливо, який рівень технічних комп’ютерних навичок, – необхідний для викладання онлайн. Чи потрібно бути знавцем комп'ютерних технологій або досвідченим користувачем?

Початкових  знань комп’ютера та інтернету буде більше, ніж достатньо. Якщо вам бракує деяких із цих навичок, ви можете отримати їх за допомогою онлайн навчання.

На Національній онлайн-платформі з цифрової грамотності «Дія» представлено освітній серіал «Базові цифрові навички». Перегляд цього серіалу дасть можливість впевнено користуватися смартфоном, комп'ютером і планшетом. Освітній серіал складається з трьох сезонів. Кожний сезон з 7-8 серій, тривалість серій 8-10 хвилин.

Режим доступу:

 Сезон

 https://osvita.diia.gov.ua/courses/bazovij-serial-1-sezon

Сезон https://osvita.diia.gov.ua/courses/bazovij-serial-iz-cifrovoi-gramotnosti-2-sezon

 

Сезон https://osvita.diia.gov.ua/courses/bazovij-serial-iz-cifrovoi-gramotnosti-3-sezon

 

 На цій же платформі представлено також освітній серіал «Цифрові навички для вчителів». Перегляд цього серіалу навчить застосовувати онлайн-інструменти, щоб освітній процес став більш захопливим і ефективним. Серіал складається з 9 серій, тривалість серії 8-10 хвилин.

Режим доступу https://osvita.diia.gov.ua/courses/serial-iz-tsyfrovoi-hramotnosti-dlia-vchyteliv

Також корисним буде курс  "Цифрові інструменти Google для освіти" https://sites.google.com/view/gwua2223/%D1%80%D0%B5%D1%94%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F?authuser=0&pli=1. За підсумками базового рівня учасники отримають сертифікат про успішне завершення навчання за програмою "Цифрові інструменти Google для освіти" в кількості 30 годин (1 кредит ECTS).

Рекомендовано переглянути освітній серіал «Онлайн- сервіси для вчителів». Серіал розрахований для новачків у застосуванні дистанційних форм навчання. Під час курсу, що складається з 6 серій тривалістю від 8 до 26 хвилин, педагоги дізнаються про алгоритми та комунікацію з здобувачами освіти на період навчання за допомогою дистанційних технологій, а також про набір сервісів і специфіку їх використання, зокрема: Google Classroom, Microsoft Teams, Cisco Webex, Zoom, Class Dojo, Classtime, Viber та інші. За допомогою курсу педагоги навчаться комунікувати з здобувачами освіти онлайн, користуватись онлайн-сервісами, створювати відеоконференції, збирати файли з роботами, оцінювати результати роботи  онлайн, контролювати виконання завдань, надавати консультації та створювати віртуальний простір для спілкування між педагогами.

Режим доступу https://osvita.diia.gov.ua/courses/online-services-for-teachers

Всі курси на платформі «Дія» доступні також жестовою українською мовою.

Для підвищення власної обізнаності щодо специфіки організації навчання за допомогою дистанційних технологій варто переглянути відеозаписи з Онлайн-EdCamp 2020: «Як організувати дистанційне навчання і залишитисяв здоровому глузді» О. Северенчук.

Режим доступу  https://www.youtube.com/watch?v=G_TMl9BzW9E

«Дистанційне навчання – «101» виклик сучасності» М. Ткачука. Режим доступу https://www.youtube.com/watch?v=cD1Nwmg3sEg

«Як зробити дистанційне навчання більш ефективним, ніж аудиторне» О. Радченка. Режим доступу https://www.youtube.com/watch?v=xVYF5PKJWqs

«Дистанційна освіта. Розвивати не можна відпускати. Де кома?»

С. Колебошина. Режим доступу  https://www.youtube.com/watch?v=hxNXwC97AN0

Google запустив українську версію ресурсу для допомоги педагогам та здобувачам освіти у навчанні за допомогою дистанційних технологій «Навчайся з дому». Це головний центр інформації, підказок, тренінгів та інструментів з ресурсу Google for Education, який допоможе педагогам продовжувати викладати, навіть якщо вони фізично не перебувають у закладі освіти. На сайті пропонують,, як почати дистанційні заняття:

 як навчати з дому за допомогою відео зустрічей;

як викладати дистанційно без відеоконференцій;

 як зробити заняття доступними для всіх здобувачів освіти;

як залучити батьків та здобувачів освіти до активної співпраці;

 як співпрацювати з іншими педагогами.

Режим доступу https://teachfromhome.google/intl/uk/

Крім того, варто зазначити, що відповідно до постанови КМУ від 21.08.2019 № 800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників» педагогічні та науково-педагогічні працівники самостійно обирають конкретні форми, види, напрями та суб’єктів надання освітніх послуг з підвищення кваліфікації (режим доступу https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/800-2019-%D0%BF#n114 ).

Детально з основними перевагами та можливостями підвищення кваліфікації можна ознайомитись за посиланням https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8/2020/01/21/kvalifikatsii.pdf  .

 

  Форми організації навчання за допомогою

дистанційних технологій на уроках зарубіжної літератури

Вибір форми організації навчання за допомогою дистанційних технологій на уроках зарубіжної літератури здійснює педагог відповідно до визначеної мети заняття та бажаного результату, а також від напряму позашкільної освіти та навчальної програми.

Телекомунікаційні технології:

Продуктивна діяльність учнів, яка будується за допомогою сучасних засобів телекомунікацій.

• Інтеграція  інформаційних і педагогічних технологій.

• Забезпечення інтерактивності взаємодії суб'єктів освіти і продуктивності навчального процесу.

• Обмін інформацією - допоміжне середовище організації продуктивної освітньої діяльності учнів.

 

Інструменти спілкування дистанційного навчання

Кейс-технології

Цією технологією до початку занять формуються пакети (кейси) з окремих тем (текстові, аудіовізуальні, мультимедійні матеріали) та розсилаються для самостійного вивчення учням з організацією регулярних консультацій. У разі, коли учень за будь-яких причин не засвоїв матеріал даної теми або хоче розглянути додаткові теми, він звертається до цих кейсів.

Переваги такої форми навчання:

• можливість урахування індивідуальних темпів навчання кожного з учнів,

•насичений і швидкий зворотній зв'язок з учителем і однокласниками.

 

Чат

  Спілкування користувачів мережі в режимі реального часу, засіб оперативного спілкування людей через Інтернет.

Різновиди чатів:

•текстовий,

•голосовий,

•аудіо-,

•відеочат.

Найбільш поширений текстовий чат. Голосовий чат дозволяє спілкуватися за допомогою голосу. З освітньою метою у разі необхідності можна організувати спілкування в чатах з носіями мови. Це реальна можливість мовної практики, яка проводиться в рамках запропонованої для дискусії проблеми, сумісної проєктної діяльності, обміну інформацією. Соціальні мережі, служби обміну миттєвими повідомленнями та мобільні застосунки на кшталт Viber дозволяють створювати чати, зокрема закриті групи, та вести обговорення тем, завдань, проблем, інформації.

 

Відеоконференція

Це конференція реального часу в on-line режимі. Вона проводиться у визначений день і в призначений час. Для якісного проведення відеоконференції, як і телеконференції, необхідна її чітка підготовка:

•створення програм (цим займається мережевий викладач),

•своєчасна інформація на сайті.

 

Форум

 Найпоширеніша форма спілкування викладача й учнів у дистанційному навчанні.

•Кожний форум присвячений будь-якій проблемі або темі.

•Модератор форуму (мережевий викладач) реалізує дискусію чи обговорення, стимулюючи питаннями, повідомленнями, новою цікавою інформацією.

•Програмне забезпечення форумів дозволяє приєднати різні файли певного розміру.

Кілька форумів можна об’єднати в один великий. Наприклад, під час роботи малої групи  здобувачів освіти над проєктом створюються форуми для кожної окремої групи з метою спілкуватися під час дослідження щодо поставленого для групи завдання, потім — обговорити загальну проблему проєкту спільно, з залученням всіх учасників освітнього процесу (веб-конференція).

Блог

Це форма спілкування, яка нагадує форум, де право на публікацію належить одній особі чи групі людей. В Інтернет-курсі можна використовувати під час навчання у колективі. Наприклад, автор (один учень чи їх група) виконав певне завдання (твір, есе), яке розміщується на сайті свого мережевого щоденника (блогу), потім автор блогу дає можливість іншим здобувачам освіти прочитати й прокоментувати розміщений матеріал. У здобувачів освіти з’являється можливість обговорити й оцінити якість публікації, зокрема й іноземною мовою, що сприяє розвиткові мовленнєвих навичок.

 

Електронна пошта

Це стандартний сервіс інтернету, що забезпечує передавання повідомлень :

•у формі звичайних текстів;

•в інших формах (програмах, графіці, звуках, відео);

•відкритому чи зашифрованому вигляді.

У системі освіти електронна пошта використовується для організації спілкування викладача й учня, а також учнів між собою.

 

Інстаграм

Соціальна мережа, користуватися якою можна для швидкої перевірки домашніх завдань.

•Власники акаунтів публікують зображення і відео, обмінюються зображеннями, враженнями та роликами, редагують контент.

• Це відкриває багато переваг перед користувачами, дає можливість швидко реагувати, коментувати, проводити вікторини, опитування, створювати сторінку героя або автора.

 

Telegram

Мессенджер Telegram – не тільки модний додаток, але і багатофункціональна програма для спілкування. Головний мінус сервісу – відсутність відеодзвінків.

•Візуальне налаштування чатів Telegram

•Внутрішня хмара Telegram для важливих файлів

•Автозапис аудіоповідомлення

•Архів чатів, груп і співтовариств

•Зручне створення груп та чатів

•Опитування, анкетування.

 

Google Диск

У Диску використовується технологія штучного інтелекту від Google, щоб у реальному часі визначати та пропонувати важливий для вас вміст. Диск розпізнає, з ким із колег ви в першу чергу співпрацюєте та якими подіями цікавитеся. У ньому застосовуються функції швидкого доступу та пошуку , щоб запропонувати користувачам саме ті файли, які потрібні для роботи.

 

 Як правильно спланувати навчання за допомогою дистанційних технологій та скласти графік?

Навчальний матеріал розробляється  вчителем.

•В уроках є тексти, посилання,  відео, аудіо, багато інтерактивних ігор.

•Кожен урок закінчується контрольними питаннями (які дають можливість перевірити якість засвоєння матеріалу).

•Учень виконує всі завдання і тести, письмові роботи (фотографує або сканує), записує на відео усні відповіді тощо та прикріплює файл у спеціальну форму на сайті.

•Учитель перевіряє, коментує і ставить оцінку. Із оцінок за тести, письмові та усні відповіді виводиться в електронному щоденнику тематична, а з неї семестрова і річна.

•Варто врахувати під час організації навчання за допомогою дистанційних технологій, що обставини в кожній родині можуть відрізнятися. Важливо розуміти, що здобувачі освіти мають узгоджувати свій графік навчання в позашкіллі із основним навчанням. Не всі здобувачі позашкільної освіти можуть зустрічатись в один і той самий час, тому варто планувати як групові, так і індивідуальні форми онлайн занять. Важливо також розуміти, що педагогу і здобувачам освіти не потрібно постійно спілкуватися через інтернет, головне – щоб здобувач освіти міг поставити свої питання, з’ясувати деталі і не проводити весь свій час навчання тільки за електронним пристроєм.

 Важливо усвідомлювати, що календарно-тематичний план очного навчання під час навчання за допомогою дистанційних технологій може і не бути реалізований повністю.  В таких випадках необхідно розробити календарно-тематичний план і розклад дистанційних занять із розподіленим часом для роботи онлайн, самостійної роботи, консультацій тощо, та узгодити його з усіма здобувачами освіти групи (класу) та  керівником закладу позашкільної освіти. Слід враховувати можливості здобувачів освіти і сімейний розпорядок дня, щоб не перевантажувати дитину та не позбавити її бажання займатись.

 

Інструменти організації навчання за допомогою дистанційних технологій на уроках зарубіжної літератури

 У зв’язку з ситуацією, яка склалась в нашій країні, оператори освітніх платформ у мережі інтернет створюють інструменти, щоб допомогти педагогам налагодити ефективний процес навчання за допомогою дистанційних технологій. Більшість з них є безкоштовними для закладів освіти та педагогів.

Для  проведення  практичних  занять  рекомендуємо використовувати такі форми роботи:

онлайн-перегляди  навчально-пізнавальних  і  виховних  відео,  онлайн-занять ,  відео  уроки, віртуальні екскурсії, роботу над творами  на  спеціально  створених  сторінках  для  вихованців  у  соціальних мережах;  майстер-класи  ;  різноманітні  активності, конкурси, челенджі; завдання у групах.

Під  час  організації  дистанційного  навчання при вивченні біографій письменників  доцільно  використовувати перегляд  безкоштовних  віртуальних  експозицій  українських  і  зарубіжних музеїв,  матеріали,  художню  та  технічну  літературу  світових  онлайн-бібліотек, переглядати всесвітньо відомі фільми, театральні, балетні, оперні вистави тощо.

 

Інструменти спілкування дистанційного навчання:

 Електронна пошта  це стандартний сервісІ нтернету

  • забезпечує передавання повідомлень:
  • у формі звичайних текстів
  • в інших формах (програмах, графіці, звуках, відео) 
  • відкритому чи зашифрованому вигляді. 
  •  системі освіти електронна пошта використовується для організації спілкування викладача й учня, а також учнів між собою.

     Телекомунікаційні технології:

Продуктивна діяльність учнів,яка будується за допомогою сучасних засобівтелекомунікацій.

  • Забезпечення інтерактивністі взаємодіїсуб'єктів освіти і продуктивностінавчального процесу. 
  • Обмін інформацією- допоміжнесередовище організації продуктивної освітньої діяльності учнів.

 

Платформи для онлайн взаємодії

 

Google Meet www.meet.google.com – відеозустрічі інтегровані з іншими онлайн інструментами Google;

 

 Skype https://education.skype.com – відео та аудіодзвінки з функцією розмов, чатів і можливістю взаємодії;

 

 Zoom https://zoom.us/download – в трійці лідерів мобільних додатків

•Якість : відмінний зв'язок. Платформа працює справді стабільно.

•Відео та аудіо зв'язок з кожним учасником, доступна можливість коментування, можливість підняти руку.

•Організатор конференції має можливість вимикати і вмикати мікрофон, а також вимикати відео та запитувати ввімкнення відео в усіх учасників.

•Демонстрація екрану зі звуком, можна поставити на паузу. Крім того, можна ділиться не всім екраном, а лише окремими додатками, наприклад, вмикати демонстрацію браузера.

•В платформу вбудована інтерактивна дошка, яку можна демонструвати всім учасникам відеоконференції.

•Можна проводити запис відеосеансу як на комп'ютер, так і на хмарне сховище. Зручно, що можна налаштувати автоввімкнення запису, а також ставити його на паузу.

•Під час конференції можна призначити співорганізатора.

• Zoom легко інтегрується в різні системи календарного планування, завдяки чому користувачам простіше координувати один із одним час зустрічі.

•Учасники запрошуються посиланням коду та паролю.

•Хмарне сховище: можливість зберігати відео у хмарісервіс для проведення відеоконференцій та онлайн-зустрічей. Для їх проведення потрібно створити обліковий запис. Безкоштовна версія програми дозволяє проводити відеоконференцію тривалістю 40 хвилин. Zoom можна використовувати для індивідуальних та групових занять. Користувачі можуть використовувати додаток як на комп’ютері, так і на планшеті чи смартфоні. До відеоконференції можна підключитися за посиланням або ідентифікатором конференції. Заняття можна планувати заздалегідь, а також зробити посилання для постійних зустрічей у певний час;відмінно підходить для відеоконференцій, роботи, індивідуальних та групових занять. Користувачі можуть використовувати додаток як на комп'ютері, так і на планшеті й телефоні. До відеоконференції може підключитися будь-який, користувач за посилання, або ідентифікатором.

 

 Loom www.loom.com – платформа для відео та аудіоконференцій, взаємодії, підтримки чатів і проведення вебінарів.

 

Google Classroom https://classroom.google.com — це сервіс, що пов’язує Google Docs, Google Drive і Gmail, дозволяє організувати онлайн-навчання, використовуючи відео-, текстову та графічну інформацію. Педагог має змогу проводити тестування, контролювати, систематизувати, оцінювати діяльність, переглядати результати виконання завдань, застосовувати різні форми оцінювання, коментувати й організовувати ефективне спілкування в режимі реального часу. Основним елементом Google Classroom є групи. Завдяки сервісу для спілкування Hangouts забезпечена можливість миттєвогообміну повідомленнями в режимі реального часу,  демонструвати екрани своїх гаджетів. Така трансляція автоматично  публікуватиметься на YouTube-каналі, який необхідно створити. Також платформа дозволяє за допомогою Google-форм збирати відповіді учнів і потім проводити автоматичне оцінювання результатів тестування.

 

 Moodle https://moodle.org/ – безкоштовна відкрита система управління дистанційним навчанням. Дозволяє використовувати широкий набір інструментів для освітньої взаємодії. Зокрема, надає можливість подавати навчальний матеріал у різних форматах (текст, презентація, відеоматеріал, веб-сторінка; заняття як сукупність веб-сторінок з можливим проміжним виконанням тестових завдань); здійснювати тестування та опитування з використанням питань закритого і відкритого типів; здобувачі освіти можуть виконувати завдання з можливістю пересилати відповідні файли. Крім того, система має широкий спектр інструментів моніторингу навчальної діяльності. Moodle має у своєму інструментарії: форми здавання завдань; завантаження файлів; журнал оцінювання; обмін повідомленнями; календар подій; новини та анонси; онлайн-тестування; інтегровану Вікіпедію.

 

ПЛАТФОРМИ ТА СЕРВІСИ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

рекомендовані для дистанційного навчання на уроках зарубіжної літератури


HUMAN ШКОЛА

 Зручні та сучасні інструменти для навчального закладу (система управління навчанням, аналітика, шкільна соцмережа, рефлексія). Безкоштовно для державних ЗЗСО.

 

  • НОВІ ЗНАННЯ

Електронні класні щоденники та журнали. Зручна система дистанційного навчання. Заклад освіти повинен бути приєднаним до системи "КУРС "Школа"".

 

ЄДИНА ШКОЛА

 Інформаційно-комунікаційна система, призначена для закладів освіти, учнів та їх батьків, включає електронні журнал та щоденник. Є мобільний додаток. Рекомендована МОН України.

 

MOODLE

Навчальна платформа, яка допоможе створити ефективне інтернет-навчання у власному середовищі. Можливість створювати курси, близько 20 видів діяльностей. Є мобільний додаток.

 

GOOGLE CLASSROOM

Безкоштовний веб-сервіс, створений Google для закладів освіти. Є мобільний додаток.

Google Classroom безкоштовний для всіх користувачів, включаючи викладачів та студентів, до нього можна отримати доступ та увійти з ПК (через веб-версію) або з мобільного телефону, за допомогою додатків для Android та iPhone (iOS).

•Google Classroom – це онлайн-клас, який допомагає вчителям керувати навчанням та створювати інтерактивні заняття, допомагаючи студентам розширювати навчання за допомогою інструментів, доступних в інтернеті.

•Послуга також дозволяє створювати різні класи, розподіляти завдання та надсилати та отримувати нотатки та зворотній зв’язок.

•Платформа доступна безкоштовно для державних і приватних шкіл і включає інтеграцію з пакетом G Suite for Education, набором безкоштовних інструментів і служб Google, призначених для шкіл. Окрім занять, викладачі можуть надсилати повідомлення про заходи та завдання учням на платформі Google Classroom за допомогою комп’ютера чи мобільного телефону.

•Викладачі та студенти можуть увійти в Google Classroom або використовувати мобільний додаток, якщо вони мають доступ до Інтернету.

 

 

КУРСИ

 

LEARNINGAPPS

 Конструктор інтерактивних завдань, що дозволяє зручно й легко створювати електронні інтерактивні вправи, що сприяє активності, самостійності, ефективності, зв'язку теорії з практикою, поєднання колективних та індивідуальних форм навчальної роботи тощо.

 

iLEARN

Онлайн курси з основних предметів ЗНО, вебінари з найкращими репетиторами, тести, подкасти, матеріали для самопідготовки

 

PROMETHEUS

Близько 100 безкоштовних онлайн-курсів, серед яких курси підготовки до ЗНО, англійської мови та освіти сучасного вчителя.

 

Перелік інтернет-джерел, які сприяють засвоєнню програмового матеріалу

 

•Відеоуроки з зарубіжної літератури за шкільною програмою на YouTube  каналі (наприклад, https://www.youtube.com/watch?v=TCPEHeiqDQk)

 

•https://www.youtube.com/channel/UChAabEBIMnLZCFobnR9S8vg/videos;

 

•Екранізовані твори з зарубіжної літератури (наприклад, http://all4zno.net/filmi-online-z-ukrainskoi-literaturi-zno.html) та інші онлайн-ресурси, які стануть учням у пригоді

 

•Он-лайн-сервіси для вчителя, платформи для створення тестів (https://osvita.ua/school/method/technol/45747/);

 

•Платформа Padlethttps

 

•Glogster — онлайн конструктор интерактивных плакатов

 

•Створення інтерактивних зображень ThingLink

 

Платформи для виготовлення цифрового навчального контенту:

 

 Thinglink https://www.thinglink.com – інструмент для створення інтерактивних зображень, відео та інших мультимедійних ресурсів;

 

 Buncee https://app.edu.buncee.com – інструмент для створення візуальних презентацій навчального контенту, у т.ч. мультимедійних уроків, матеріалів, бюлетенів і презентацій;

 

 EdPuzzle https://edpuzzle.com – програмне забезпечення для створення відеозанять;

 

 Kaltura https://corp.kaltura.com/solutions/education/ – інструменти керування та створення відеоконтенту з можливістю інтеграції в різноманітні системи керування навчальним процесом;

 

 Squigl https://squiglit.com – платформа для створення контенту, який трансформує усні презентації та тексти в анімовані відео.

 

 Coggle https://coggle.it/ – сайт для створення ментальних карт. Ментальні (mind-maps) карти або інтелект карти  - це техніка візуалізації способів мислення, запам'ятовування, згадування, вирішення творчих завдань, а також можливість представити і наочно висловити свої внутрішні процеси обробки інформації, вносити в них зміни, удосконалювати.

 

 Інтелект-карти - це інструмент, що дозволяє:

 •простіше працювати з інформацією: запам'ятовувати, розуміти, відновлювати логіку;

•зручно використовувати для презентації матеріалу і наочного пояснення своєї позиції співрозмовникам;

•дозволяє простіше приймати рішення, створювати плани, розробляти проекти.

 

 Canva https://www.canva.com/ – ресурс для створення презентацій.

 

 Slidesgo https://slidesgo.com/ – ресурс із шаблонами готових презентацій та їх елементів.

 

Допоміжні ресурси для створення різноманітного контенту для занять:

 

 Classtime https://www.classtime.com/uk   — платформа для створення інтерактивних навчальних додатків, яка дозволяє вести аналітику навчального процесу і реалізовувати стратегії індивідуального підходу. Є бібліотека ресурсів, а також можливість створювати запитання.

 

 LearningApps.org http://learningapps.org/ — онлайн-сервіс, який дозволяє створювати інтерактивні вправи. Їх можна використовувати в роботі з інтерактивною дошкою або як індивідуальні вправи для учнів. Дозволяє створювати вправи різних типів на різні теми.

 

 Google Presentations https://www.google.com/intl/ru/slides/about/ – сервіс, схожий на Power Point за набором інструментів, але при цьому дозволяє створювати та редагувати презентації онлайн цілою командою.

 

 Slideboom http://www.slideboom.com/ – сервіс для публікації презентацій (також тут можна додавати аудіо згідно з інструкцією за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=ucoik47Owq0) та пошуку цікавих презентацій інших користувачів. Є можливість обговорення знайдених презентацій, додавання їх у «вибране». Сервіс можна також використовувати у проєктній діяльності з учнями – коли потрібно обговорити та оцінити створені ними презентації.

 

 Sway https://sway.com/ – сервіс для створення презентацій онлайн. Дозволяє легко обрати потрібний дизайн: колір і шрифт, додати зображення чи фото. У безкоштовній версії презентації не можна завантажити на комп’ютер (переглядати без Інтернету), але можна показувати їх онлайн та поділитися посиланням на них з іншими людьми.

 

 Haiku Deck https://www.haikudeck.com/ – сервіс для створення коротких презентацій. Головне тут: доносити інформацію максимально коротко, вказуючи лише ключові ідеї (сервіс встановлює ліміт щодо максимальної кількості слів у слайді). Для підсилення значення слів сервіс пропонує набір гарних зображень і шаблонів.

 

 Slides https://slides.com/ – сервіс для створення інтерактивних онлайн-презентацій. Тут можна легко підібрати дизайн, додати фото, зображення, посилання на відео. Крім традиційних презентацій, сервіс дозволяє створювати мультимедійні проєкти/лонгріди (невеликі історії з малою кількістю лаконічного тексту та великою кількістю візуальних засобів).

 

 Prezi http://prezi.com/ – сервіс для створення інтерактивних мультимедійних презентацій з розгалуженою  структурою, або лонгрідів. Дозволяє імпортувати відео матеріали, графіки, фотографії та інші засоби для візуалізації презентації. Інтерактивний формат створюється за допомогою технології масштабування (наближення та віддалення зображення). Особливість Prezi полягає в тому, що на відміну від «класичної» презентації, де міняються слайди, переходи між зображеннями відбуваються зі збільшенням окремих частин одного слайду.

 

 Emaze https://www.emaze.com/ru/ – сервіс зі створення динамічних онлайн-презентацій. Містить шаблони та переходи між слайдами (за технологією масштабування на зразок Prezi).

 VisualBee http://www.visualbee.com/ – сервіс, що дозволяє автоматично доповнити презентації, створені в Power Point, додатковим наочним контентом.

 

 Projeqt https://projeqt.com/education – сервіс для створення динамічних онлайн-презентацій. Наповнювати їх можна документами, зображеннями, фото, слайдами; посиланнями на YouTube-відео, аудіо, Google-карти, опитувальники та зображення (в Instagram, Flickr) з Інтернету чи соціальних мереж.

 

 Showpad https://www.showpad.com/ – сервіс, що містить інструментів для візуалізації інформації у презентаціях та створення презентацій у форматі інфографіки. Зручний для донесення інформації, насиченої багатьма фактами. Інструменти сайту дозволяють вигідно продемонструвати статистичні дані, опитування, графіки, цифри, карти, таблиці тощо.

 

 Sliderocket http://www.sliderocket.com/ – сервіс зі створення презентацій онлайн. Має багато різних інструментів та візуальних ефектів, можливість додати відео, фото та зображення для оформлення ваших слайдів.

 

 SlideDog http://slidedog.com/ – сервіс, що пропонує створити не звичайну презентацію, а цілий плейліст з різних матеріалів – слайдів Power Point, сторінок PDF, фото та зображень, відео, посилань на цікаві сторінки в Інтернеті тощо – обрати потрібний порядок відтворення та презентувати аудиторії. Демонструвати таку презентацію можна лише за наявності Інтернету.

 

 Zentation http://www.zentation.com/ – сервіс, що дозволяє додавати до презентацій  відео (з YouTube або власні, завантажені на YouTube ), які демонструються одразу поруч зі слайдами презентації (створеної в Power Рoint). Можна використовувати його не лише для проєктної діяльності, а й для створення вебінарів. Містить багато шаблонів для створення анімацій, а також можливість додавати музику чи записувати власний голосовий супровід до зображень.

 

 PowToon https://www.powtoon.com/2/ – сервіс для створення невеликих відеопрезентацій. Дозволяє наповнювати відео слайдами, графіками, анімацією, текстами, фігурами та музикою.

 

 Emaze https://www.emaze.com/ru/ – сервіс зі створення динамічних онлайн-презентацій. Містить цікаві шаблони та переходи між слайдами (за технологією масштабування на зразок Prezi та багато інших). Є можливість додавати музику чи голосовий супровід до слайдів.

 

 Wideo http://wideo.co/en/ – сервіс для створення невеликих презентацій у вигляді анімацій. На сайті представлені фони, картинки, фігурки та об’єкти на різну тематику; можна також додати музику й текст, завантажити ваші зображення чи фото.

 

 Showbox https://showbox.com/ – сервіс, що дозволяє створити короткі відеопрезентації/лекції лише за допомогою комп’ютера. У таку презентацію можна додати картинки, фрагменти інших відео, запис власного виступу (до 15 секунд), аудіо коментарі до зображень.

 

 Knovio http://www.knovio.com/ – сервіс, що допоможе зробити ваші презентації, створені в Power Point, яскравішими – додавши до них аудіо- чи відеоряд.

 

 VCASMO http://www.vcasmo.com/ – сервіс для створення презентацій, що поєднують в собі слайди разом з зображеннями, музикою, відео- чи аудіосупроводом.

 

 GoAnimate https://goanimate.com/ – сервіс для створення презентацій у вигляді анімацій. Має дуже великий набір шаблонів-зображень, частину з яких можна навіть редагувати (змінювати нахил, забирати зайві для вас деталі).

 

 Moovly https://www.moovly.com/ – сервіс для створення анімованих презентацій. Має широкий вибір шаблонів.

 

 Animaker http://www.animaker.com/pricing – сервіс для створення анімованих презентацій, інфографіків i відеоінфографіків. Є багато шаблонів, можна додавати зображення та аудіо.

 

 Protagon https://plotagon.com/education – сервіс для створення анімованих відеороликів. Є безкоштовна версія з невеликим набором персонажів та сцен. Можна використати цей інструмент для проведення презентацій чи міні-лекцій у новому цікавому форматі.

 

 Tacck https://tackk.com/ – сервіс для створення публікацій. Має вигляд онлайн-сторінки, на яку ви можете завантажити фото, відео, текст, карту (місце знаходження) та підібрати гарне оформлення. Також можна ділитися посиланням на цю сторінку з іншими. Сервіс можна використовувати для створення коротких презентацій, оголошень, міні-звітів, есе, оформлення лекцій, виступів, подій тощо.

 

 Сасоо https://cacoo.com/lang/en/ – інструмент для колективного створення діаграм та схем онлайн. Він дозволяє учасникам команди одночасно заповнювати поля спільної діаграми. Тут діє спеціальний чат, у якому можна обговорювати роботу зі схемами в реальному режимі.

 

 FreeMind http://sourceforge.net/projects/freemind/ – програма для створення діаграм зв’язків (так званих «карт пам’яті» чи «mind maps»). Вона дозволяє візуалізувати великі обсяги інформації – подавати їх у структурованій формі для кращого сприйняття.

 

 Dipity http://www.dipity.com/ – сервіс для презентації історій, фактів чи явищ, які потрібно подати у певному хронологічному порядку. Це може бути чиясь біографія, історія виникнення явища/теорії/організації, зокрема, вашого закладу освіти/міста/країни тощо.

 Screenshot.com.ua http://screenshot.com.ua/makeit.cgi – сервіс дозволяє «сфотографувати» екран/сторінку цілого сайту – для подальшої його демонстрації у ваших презентаціях.

 

 Mapbox https://www.mapbox.com/ – сервіс для стилізації карт та візуалізації зібраної інформації щодо різних країн.

 

 Desygner https://desygner.com/ – сервіс для створення постерів, сертифікатів, візитівок, обкладинок для сайтів, блогів, подій тощо.

 

 Totalgraffiti.com http://totalgraffiti.com/totalgraffitifront.swf – онлайн-сервіс для створення картинок у вигляді графіті. Допоможе цікаво оформити презентації, проєктні роботи, постери тощо.

 

 Calameo http://en.calameo.com/ – сервіс для створення інтерактивних публікацій (у вигляді журналів, брошур, каталогів, презентацій, звітів тощо). Інтерактивний документ створено так, аби зберегти відчуття паперового документу: є можливість перегортати сторінки, відмічати певні моменти тощо.

 

 StoryJumper https://www.storyjumper.com/ – сервіс для створення онлайн-книг. Має зручний набір інструментів для дизайну та можливість завантажувати власні зображення чи фото. Тут також можна знаходити книги, створені іншими користувачами.

 

  Стосовно порад щодо корисних сервісів для організації навчання за допомогою дистанційних технологій варто також переглянути відеозаписи з Онлайн-EdCamp 2020:

 

«Суперп’ятірка онлайн інструментів для дистанційного навчання» С. Гутнєвої. Режим доступу               https://www.youtube.com/watch?v=GJSSX5bmxdM

 

«IT-рішення MICROSOFT для українських освітян у світі, який змінився» М. Лютинської. Режим доступу               https://www.youtube.com/watch?v=u_QvtYZdyHo

 

«Дистанційна освіта з MOZABOOK – це цікаво та легко»

А. Табачника, Д. Галька. Режим доступу  https://www.youtube.com/watch?v=MnRiwgkapkw

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Критерії вибору засобів організації навчання за допомогою дистанційних технологій

 

 Які ресурси використовувати для навчання за допомогою дистанційних технологій, вирішують заклади освіти і педагоги. Міністерство не надає конкретних рекомендацій користуватись тими чи іншими ресурсами для навчання за допомогою дистанційних технологій. Для забезпечення навчання за допомогою дистанційних технологій педагоги можуть створювати власні веб-ресурси або використовувати інші веб-ресурси на свій вибір. При цьому обов’язково надати  здобувачам освіти рекомендації щодо використання ресурсів, послідовності виконання завдань, особливостей контролю тощо.

 

Найголовнішим критерієм вибору інструментів для організації навчання за допомогою дистанційних технологій мають бути:

 

  •  відповідність поставленим методичним цілям, тобто те, наскільки певний сервіс чи ресурс уможливлює досягнення очікуваних результатів навчання в дистанційному форматі;
  •  універсальність – можливість використовувати одну і ту ж платформу для всіх типів занять, щоб скоротити кількість різних платформ, які використовуються педагогом для навчання;
  •  зрозумілість інтерфейсу – перевагу краще надати україномовним ресурсам або таким, що мають зрозумілий інтерфейс.
  •  водночас важливо врахувати можливі особливі освітні потреби здобувачів освіти та засади універсальної доступності програмних засобів;
  •  в умовах, коли навчання відбувається за допомогою персональних пристроїв, слід зважати на розмаїття цих пристроїв та обирати ресурси, які максимально підходять для різних платформ (персональних комп’ютерів, планшетів, мобільних пристроїв, які працюють на операційній системі iOS та Android тощо);
  •  інформаційну безпеку - мінімізувати кількість платформ, на яких пропонується реєструватись здобувачам освіти та педагогам. Потрібно уважно ознайомлюватись із правилами використання платформ і, наскільки можливо, мінімізувати обсяг персональних даних, які фіксуються на них.

Важлива  частина  дистанційного  навчання    налагодження  діалогу  між учителем та учнем у ході як письмового, так і усного онлайн -спілкування  та  при  виконанні  практичних  завдань.  При  цьому  необхідно, щоб існував  якісний  зворотний  зв’язок, як  додатковий  стимул  та мотивація до  занять,  створення  ситуації  успіху  для  кожної  дитини.  Для  підтримки контакту з дитиною та мотивації до продовження їх навчання , комунікації  з  батьками  педагог  може  організовувати  та  проводити  онлайн-конференції  (вебінари,  зустрічі),  під  час  яких  надавати  поради  щодо виконання  практичних  завдань,  засвоєння  теоретичного  матеріалу, обговорювати теми та форми занять з дітьми та їх батьками.

 

Перевірка засвоєння знань, умінь та навичок в умовах навчання за допомогою дистанційних технологій

 

Переважна  більшість  систем  організації  дистанційного  навчання  дають можливість  не  лише  виставити  певні  бали,  але  й  прокоментувати  їх.  Варто прагнути  надавати  індивідуальний  зворотний  зв’язок,  навіть  за  наявності автоматичної  перевірки,  адже  саме  таким  чином  можна  повідомити  про необхідність  повторно  переглянути  певні  фрагменти  навчального  матеріалу чи вказати на помилковість певної навички. Доцільно працювати з хмарними сервісами,  щоб  можна  було  надавати  зворотний  зв’язок  безпосередньо  в учнівській  роботі. 

В Україні запустили платформу JustClass, на якій вчителі зможуть безкоштовно задавати домашні завдання онлайн. Для цього педагог має обрати завдання з бази, що налічує 1500 інтерактивних вправ, і надіслати учням згенероване посилання. 

 

JustClass автоматично перевіряє й оцінює виконані домашні завдання й зберігає оцінки в особистому кабінеті вчителя й учнів. Викладаючи з JustClass, педагоги можуть перетворити домашні роботи на захопливу гру онлайн. Кожна вправа містить аудіо, відео, фото та цікаву освітню механіку, яка занурює учнів у навчальний процес. Така гейміфікація допомагає краще засвоїти шкільну програму й отримати задоволення.

Крім того, JustClass допомагає припинити списування в класі. Вчителі можуть встановити дедлайн і час на виконання домашніх завдань, щоб учні не встигали шукати правильні відповіді в інтернеті або радитися з однокласниками. Також можна приховати показ правильних відповідей після здачі завдання. З такими гнучкими налаштування вчителям більше не потрібно докладати надзусиль для контролю доброчесності дітей.

Цю платформу розробила команда провідної української онлайн-школи JustSchool. Зарубіжна література, на жаль,  знаходиться в стадії розробки. Десятки вчителів і методистів долучилися до формування бази готових домашніх завдань, щоб українські вчителі могли готувати й перевіряти завдання швидко та ефективно.

Так,  облікові  записи  Google  та  Microsoft  надають можливість створювати текстові  документи, електронні таблиці, презентації, зображення  онлайн.  Керівник  гуртка  може  долучитись  до  інформаційного продукту,  створеного  гуртківцем  і  прокоментувати  окремі  фрагменти,  або запропонувати  ідеї  для  покращення  роботи  загалом.  Такий  спосіб  взаємодії простіший, ніж обмін фотографіями чи окремими файлами.

Педагоги самостійно обирають зручні для них форми перевірки результатів навчання за допомогою дистанційних технологій. Оцінювання результатів навчання за допомогою дистанційних технологій можна зробити за допомогою онлайн сервісів:

Тести з автоматичною перевіркою. Зазвичай тестові системи надають можливість створювати запитання різних типів (множинний вибір, текстова або числова відповідь, упорядкування, встановлення відповідності тощо). Часто є доступними бібліотеки готових запитань, які можна додати до власних сесій тестування, змінюючи їх у разі потреби. Більшість сервісів передбачають можливість формування запитань, іноді з варіантами відповідей, з використанням зображень, аудіо- та відеофрагментів. Серед типових налаштувань онлайн-тестів варто відзначити можливість перемішувати запитання та варіанти відповідей у них, встановлювати часові обмеження (час на спробу, час відкриття тесту для виконання), обмежувати кількість спроб, а також спосіб або час повідомлення результатів тестування. Слід урахувати, що автоматизована перевірка, хоч і значно спрощує рутинну роботу педагога, часом є недостатньою для достовірної діагностики успішності опанування знаннями. Тому доцільно доповнювати тестові завдання практичними роботами.

Онлайн-тести можна створювати в Google-формах, а також на спеціалізованих платформах, наприклад https://www.classtime.com/uk /

 

Сервіси для відпрацювання практичних навичок –спрямовані радше на формувальне оцінювання. Зазвичай у таких системах здобувач освіти має можливість виконати завдання, перевірити правильність, повернутись до опрацювання матеріалу і знову спробувати виконати завдання. Педагог може отримувати або не отримувати дані про ці спроби. Завдання, які пропонуються здобувачам освіти, можуть мати вигляд тестових (множинний вибір, установлення відповідності, впорядкування, позначення ділянки на зображенні тощо) або ігрових (пройти лабіринтом, відповідаючи на запитання, розв’язати кросворд, відгадати слово за буквами, скласти пазл тощо). Такі сервіси не стільки оцінюють правильність відповіді з першої спроби, скільки допомагають з’ясувати власні прогалини та зосередитись на корекції. Подібні вправи можна пропонувати для закріплення певних навичок.

 Однією з найдоступніших платформ для створення практичних вправ є https://learningapps.org/

для надання формувального зворотного зв’язку існує спеціалізований сервіс https://goformative.com/

Цікаві можливості розробляти різноманітні інтерактивні вправи на основі флеш-карток надають

сайти https://www.studystack.com/  та https://quizlet.com/

Якщо педагог та здобувачі освіти практикують використання робочих зошитів, роботу з ними можна перенести в онлайновий режим через сервіси https://www.liveworksheets.com/ , https://wizer.me/   чи аналогічні.

 

Інтерактивні сервіси миттєвого опитування. За допомогою цифрових інструментів можна організувати швидкі опитування як задля з’ясування рівня оволодіння певною темою, так і для з’ясування ставлення здобувачів освіти до певного питання. Такі опитування відбуваються в режимі реального часу і допомагають урізноманітнити онлайн-заняття. Зазвичай подібні сервіси передбачають, що педагог попередньо готує перелік запитань, які надає здобувачам освіти під час заняття. Здобувач освіти має обрати або записати відповідь, а педагог, отримавши узагальнені результати опитування, — продемонструвати їх і використати для побудови подальшого ходу заняття. Відповіді можуть відображатись одразу на спільному різними способами: рейтингом, хмаркою слів, рухомим рядком, діаграмами, графіками, списком, кластерами тощо.

 

Анкетування– для поточного контролю в ході дистанційного навчання зручно використовувати різноманітні анкети. Анкета є достатньо гнучким інструментом, оскільки питання можна ставити безліччю різних способів.

 Існує цілий спектр цифрових інструментів, які дозволяють створювати інформаційні продукти для підтримки навчального процесу. Вони ж можуть бути використані здобувачами освіти для того, щоб продемонструвати опанування певної теми з навчального матеріалу. Зокрема, практично будь-який мобільний телефон надає можливість записувати відео і продемонструвати набуття певних компетентностей. Існують спеціалізовані платформи обміну відеороликами, на яких учні можуть завантажувати свої відеовідповіді, коментувати їх, дискутувати (наприклад https://info.flipgrid.com/)  Окрім відеороликів, об’єктами цифрової творчості учнів можуть бути:

 

 карти понять https://www.mindmeister.com/ ;

 

 комікси https://www.storyboardthat.com/ ;

 блоги https://www.blogger.com/ ;

 

 програми https://scratch.mit.edu/ ;

 

 інфографіка https://www.canva.com/ ;

 

 анотовані зображення https://www.thinglink.com/ ;

 

 флеш-картки, власні тести тощо.

 

 Цікавим може бути завдання створити уявну сторінку в соціальній мережі для персонажа книги (так званий фейкбук https://www.classtools.net/FB/home-page)

 

 

Пам’ятка загальних вимог до оформлення е-контенту:

•фон документа має бути світлий; 

•текст може бути маркованим не більше як трьома кольорами (основний    темними відтінками,  заголовки й підзаголовки    відповідно до сумісної з основним текстом кольорової гами); 

•кегль шрифту для учнів 5–7 класів має складати  14 шрифт,  учнів  8–11 класів    12;  4) великі за обсягом зображення.

 

Рекомендації для підготовки матеріалів електронного уроку

•Працюйте на одній вибраній освітній платформі, не заплутуйте учнів та батьків кількістю чатів, сайтів.

•Не ототожнюйте матеріали дистанційного уроку з планом-конспектом, зазначаючи тип уроку,  обладнання,  мету  (навчальну,  розвивальну,  виховну) наголосіть на тому,  що має засвоїти учень,  які знання отримати та як їх  застосувати. Наприклад,  «На уроці ти дізнаєшся …»,  «Ми навчимося  …»,  «Ти маєш орієнтуватися …», «Ти зможеш…».

• Підготуйте невелике звернення-мотивацію до учня про важливість цієї теми (матеріалу).

• «Пригадай матеріал»,  «Підсумуємо прочитане», «Наголосимо на основних моментах» тощо.  Візьміть до уваги, що електронний урок може складатися з таких компонентів: текст,  зображення (ілюстрації,  репродукції картин),  відео-  та аудіоматеріали, різнорівневі завдання,  тести, інтерактивні вправи,  мультимедійні презентації, географічні мапи, схеми, сигнальні конспекти, інфографіка тощо.

•Увесь матеріал е-уроку структуруйте на пункти й підпункти. Пропонуйте учням різні види завдань чи елементи контролю на всіх етапах електронного уроку. Пропонуючи завдання на відтворення фактичного матеріалу, робіть посилання на розділи (абзаци, частини), де він знаходиться. У разі труднощів це спонукає учня вкотре повернутися до теоретичного матеріалу чи тексту художнього твору.

Для перевірки знань учнів розробіть різнорівневі тести різних видів:  з однією правильною відповіддю,  з декількома,  з відкритою текстовою або цифровою відповіддю,  на встановлення послідовності, відповідності .

 •Якщо передбачено використання мультимедійних презентацій,  урахуйте,  що  вони обов’язково мають містити коментарі до запропонованих матеріалів. Пам’ятайте:  те,  що вчитель коментує усно на звичайному уроці,  у дистанційному форматі педагог здійснює засобами письма. Для цілісного сприймання навчального матеріалу зображення і його опис розміщуйте на одному слайді.

 

Що робити, коли використання цифрових та онлайн-технологій неможливе?

 В таких випадках варто використовувати доступні канали комунікації, крім Інтернету (телефонний зв'язок тощо), та завдання з підручників, робочих зошитів, інших друкованих навчальні матеріали та джерел. Якщо здобувач освіти не має доступу до електронного пристрою, то варто звернутись до місцевих органів управління освітою за допомогою. Варто зазначити, що Міністерство цифрової трансформації України до 2024 року прагне забезпечити 100-відсоткове покриття населених пунктів та їхніх соціальних об’єктів високошвидкісним інтернетом. Міністерство цифрової трансформації України запустило сайт www.broadband.gov.ua , який дозволить мешканцям України доєднатися до збору релевантних даних про реальне покриття. Педагоги, здобувачі освіти, батьки можуть залишити на сайті свій відгук про реальну ситуацію з інтернетом у закладі освіти.

 

  Висновок

Дистанційне навчання є високотехнологічною формою отримання якісної освіти в 1-11 класах школи, відповідно до державного стандарту України, незалежно від місця проживання/тимчасового перебування учня, стану здоров'я, особливих потреб, політичної ситуації.

 Навчатись  дистанційно можна з будь-якого місця світу за індивідуальним графіком, на своїй швидкості сприйняття, без будь-яких обмежень де є комп’ютер або ноутбук з доступом до мережі  Інтернет. 

Підтвердженням  реальної  дистанційної  роботи  в умовах навчання під час повномасштабної війни є оцінювання учнів, роботи в електронному журналі, дописи, публікації, пости в соціальних мережах  з  результатами  роботи  дітей,  а також публікації  на освітніх  платформах  розробок  відео  уроків,  майстер-класів, сценаріїв тощо.

Нині кожна сучасна освічена людина має володіти чималим багажем знань та вмінь, постійно оновлюючи та впроваджуючи нові ідеї. Тому дистанційне навчання – це можливість спробувати свої сили у новому амплуа, можливість «перезавантажити» власну систему поглядів на освітній процес та залишатись «конкурентноспроможним» педагогом.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел:

 

  1. Вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів із зарубіжної літератури
  2. Вишнівський В.В., Гніденко М.П., Гайдур Г.І., Ільїн О.О. Організація дистанційного навчання.
  3. Гаврилюк  В.Ю.  Теоретичні  аспекти  створення  та  функціонування інформаційно-освітнього  середовища  сучасного  позашкільного  навчального закладу [Електронний ресурс] / В.Ю.  Гаврилюк // Народна освіта : електронне наукове  фахове  видання.    Режим  доступу  : https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=4261
  4. Дистанційна  освіта  в  сучасній  освітній  діяльності  /  Освітній  портал [Електронний  ресурс].    Режим  доступу: http://www.osvita.org.ua/articles/30.html/.  – Назва з екрана.
  5. Долинський  Є.В.  Дистанційне  навчання    одна  з  прогресивних  форм підготовки фахівців / Є.В. Долинський  // Теоретичні питання культури, освіти та  виховання:  Збірник  наукових  праць.  Вип.42  /  За  заг.  ред.  проф. Матвієнко О.В. – К.: Вид. центр КНЛУ, 2010. – С. 202-207.
  6. Створення електронних навчальних курсів та електронних тестів. – Навчальний посібник. – Київ: ДУТ, 2014. – 140 с.
  7. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти
  8. Інструкція щодо ведення і перевірки зошитів із зарубіжної літератури
  9. Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні (затверджено Постановою МОН України 2008р.)
  10. Концепція Нової української школи
  11. Концепція розвитку педагогічної освіти
  12. Концепція літературної освіти
  13. Концепція профільного навчання в старшій школіМетодичні рекомендації про викладання зарубіжної літератури у закладах загальної середньої освіти у 2019/2020 навчальному році
  14. Клокар  Н.  Методологічні  основи  запровадження  дистанційного навчання в системі підвищення кваліфікації / Н. Клокар // Шлях освіти.    2012. – № 4 (46). – С. 38-41.
  15. Креолізовані тексти: нестандартний підхід до вивчення літератури. Електронний ресурс/ Режим доступу/

https://naurok.com.ua/post/kreolizovani-teksti-nestandartniy-pidhid-do-vivchennya-literature

  1. Лист МОН України від № 1/9-525 від 20 серпня 2019 року «Щодо організації форм здобуття загальної середньої освіти».
  2. Програма зарубіжної літератури (2017р.). 10-11 класи. Профільний рівень 
  3. Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року  [Електронний  ресурс]  :  Указ  Президента  України  від  25.06.2013 № 344/2013.    Режим  доступу:  http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/344/2013.  –Назва з екрана.
  4. Методичні рекомендації щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах
    Інструктивно-методичні рекомендації щодо ведення класного журналу учнів 5-11(12) класів закладів загальної середньої освіти
  5. Мірошниченко Л.Ф. Методика викладання світової літератури в середніх навчальних закладах : Підручник. – К.: Вища шк., 2007.– С. 8-79.
  6. Наказ МОН  У країни 25.04.2013  № 466 Про затвердження Положення про дистанційне навчання
  7. Рішення колегії МОН про нову редакцію навчальних програм для 9 та 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів
  8. 1000 журавлів Електронний ресурс/ Режим доступу/ https://www.xn--1000-83dma3a1c7b6a8s.xn--j1amh/%d0%bf%d1%80%d0%b5%d0%b7%d0%b5%d0%bd%d1%82%d

 

docx
Додано
31 січня 2023
Переглядів
749
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку