Урок "Час дієслова.Змінювання дієслів за часами".

Про матеріал

Урок для 3 класу.Через весь урок проходить тема "Весна"-обряди українського народу.загадки...Діти на цьому уроці працюють,в парах,в групах,самостійно,а на прикінці уроку оцінюють свою роботу.

Перегляд файлу

17.04.18.Урок 91.Тема.Час дієслова.Змінювання дієслів за часами.

Мета:формування предметних компетентностей: розширити знання  учнів про дієслово,формувати вміння розрізняти дієслова теперішнього, минулого і майбутнього часів; розвивати інтелектуальні здібності учнів, уяву, мислення, пам’яті, мовлення учнів, вміння послідовно висловлювати свої думки; формувати навички співпраці, розвивати комунікативні здібності,  бажання вивчати рідну мову;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: формувати здатність дотримувати правильної постави під час письма, самоорганізовуватися до навчальної діяльності, співпрацювати в парі, виконувати розумові операції й практичні дії; виховувати любов та бережне ставлення до природи

комунікативної: розвивати мовленнєві вміння, усне діалогічне мовлення, уміння говорити чітко, повільно, виразно, дотримувати пауз; будувати висловлювання в логічній послідовності;

інформаційної: удосконалювати вміння добувати й опрацьовувати інформацію з підручника, роздавального матеріалу;

соціальної: удосконалювати вміння успішно користуватися мовленням під час роботи в групах, поважати думки товаришів

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку.

1. Добрий день!

У добрий час, радо ми вітаємо вас.

Здоров’я, щастя, радості вам бажаємо

Урок рідної мови розпочинаємо.

2. Інтерактивна вправа «Очікування»

-         Діти, чого кожен з вас очікує від уроку?

Відповіді учнів (Я очікую, що на уроці буде цікаво; дізнаюсь про щось корисне, важливе;   будемо працювати в групах, парах; … Цей урок навчить мене робити висновки, складати розповіді, висловлювати своє ставлення до почутого… )

Вчитель.

Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку:

·                     щоб ви точно і красиво висловлювали свої думки; поводили себе спокійно,

·                     злагоджено працювали в парах та групах; не викрикувати.

·                     зуміли переконати, що любите і знаєте рідну мову та бережливо ставитесь до природи.

А оцінювати свою роботу на уроці ви будете самостійно за допомогою  картки оцінювання

Оцінна картка

Завдання уроку

Максимальний бал

Самооцінювання

Оцінка вчителя

1.

Робота з підручником

1

 

 

2.

Робота біля дошки

1

 

 

3.

Робота в парі

2

 

 

4.

Самостійна робота

3

 

 

5.

Робота в групі

3

 

 

6.

Активність на уроці

2

 

 

 

Всього балів

12

 

 

3. Створення емоційного фону уроку.

(Звучить музика Вівальді – «Пори року»(Весна))

1.Читання вірша вчителем.

Все прокидається поволі,

Зі сну зимового встає.

Радіє гай, радіє поле,

Земля поталу воду п’є.

Скресає і щезає крига,

Бурульки падають з дахів,

І вітерець прозорокрилий

Додому підганя птахів.

А в лісі на галяві теплій

Поміж ялинок запашних

Уперше спалахнув метелик -

Тендітний вогничок весни.

- Про яку пору року йдеться у вірші? Доведіть методом «Пресу», що це весна.

- Так, це весна. Вона за вікном. А ви хочете, щоб вона завітала до нас у клас.?

Отже, потрібно гарно попрацювати. А  наприкінці уроку ми побачимо чи завітає  до нас  сонечко. 

II. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

2.  Евристична бесіда «Відповідай швидко і правильно».

  Що ми називаємо дієсловом? (Дієслово - це частина мови)

— Що воно називає? (Дієслово називає дію предмета)

— На які питання відповідає? (Відповідає на питання що робити? що зробити? що робив? що роблю?)

— З якою частиною мови пов'язане у реченні дієслово? (З іменником)

— Чим найчастіше виступає дієслово у реченні? (Присудком)

— На які питання відповідає початкова форма дієслова? (Що робити? що зробити?) Наведіть приклади. (Співати, малювати)

3. Каліграфічна хвилинка

Жж вж кж жх

Жоржини, вежа, кожух.

Жайворонок в небі в’ється,

Ясне сонечко сміється.

— Зробіть повний звуковий аналіз слова в’ється.

— Поділіть слово ясне на склади для переносу. Підкресліть дієслова, визначте їх час.

IІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку

Чому саме виникло утруднення?Яку саме мету нам необхідно поставити?  Як би ви сформулювали тему уроку?

1. Проблемне питання цього уроку:«Як же ж змінюються дієслова за часами?». В кінці уроку ми ще раз повернемося до цього питання.  І побачимо чи доповняться ваші відповіді новими знаннями.

Отже,сьогодні у нас дуже цікава тема «Змінювання дієслів за часами». Вона дозволить нам мандрувати у минуле, теперішнє та майбутнє. Ми поговоримо, як можна змінювати дієслова за часом. Добирати дієслова різних часових форм. Створювати та редагувати тексти.

ІV. Сприйняття і усвідомлення  нового навчального матеріалу

1. Спостереження за мовним матеріалом з метою виділення істотних ознак понять «теперішній час», «минулий час», «майбутній час».

- Яка пора року за вікном (Весна)

- Які зміни в природі ви помітили вчора? (Вчора світило сонечко)( Учень записує речення на дошці.)

Що ви побачили сьогодні, коли йшли до школи? ( Сьогодні по небу пливуть хмарки) (Учень записує речення на дошці.)

- А що відбудеться через місяць? (Через місяць зацвітуть сади) (Учень записує речення на дошці.)

Тобто, ми склали речення про явища, які ви спостерігали вчора, сьогодні, будете бачити через місяць. Описати це нам допомогли дієслова

- Назвіть дієслово першого речення. (Світило)Поставте до нього запитання. (Що робило?)

Тобто, дія вже відбулася в минулому. Це дієслово минулого часу.

- Назвіть дієслово другого речення. Поставте до нього запитання. (Що роблять?)

Тобто, дія відбувається зараз, це теперішній час.

- Назвіть дієслово третього речення. Поставте до нього питання. (Що зроблять?) Тобто, дія відбуватиметься потім, у майбутньому, це майбутній час.

2. Робота з правилом у підручнику на с. 149.

Самостійне читання правила учнями.

- Опрацюйте правило у парі. За алгоритмом питання – відповідь.

Орієнтовні питання і відповіді учнів

- Які три часи мають дієслова? (Теперішній, минулий і майбутній)

- На які питання відповідають дієслова теперішнього часу?(Що роблю? що робиш? що роблять?)

- На які питання відповідають дієслова минулого часу?(Що робив? що робила? що зробив? що робили?)

- На які питання відповідають дієслова майбутнього часу? (Що зроблю? що буду робити? що робитиму?)

Вчитель. Отже, який можна зробити висновок?

Висновок учнів. Дієслова змінюються за часами, вони мають три часи: теперішній, минулий, майбутній. Щоб визначити час дієслова, потрібно поставити питання до нього і встановити коли відбувається дія.

3.Хвилинка – цікавинка.

До речі у ескімосів Північної Америки і Гренландії існує 63 форми дієслів теперішнього часу, А англійці часових форм мають 16.

Фізкультхвилинка

Давайте зараз відпочинемо, і проведемо фізкультхвилинку.

Нахиляюсь, піднімаюсь,

Повертаюсь, усміхаюсь.

Присідаю, пострибаю.

Піднімуся, усміхнуся.

За роботу знов візьмуся.

- Що ви помітили цікавого у нашій фізкульхвилинці? (Вона складена з дієслів)

- А який час у цих дієсловах? (Теперішній час)

Молодці! Отож, ви побачили, що часові форми дієслова оточують нас в повсякденному житті. Їх потрібно знати, бо без них нам не обійтись.

V. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу

Цікаво знати!

Разом з пробудженням природи від зимового сну на нашій землі, в Україні, наші предки починали кликати, гукати, заклинати, закликати весну. Не в змозі пояснити закономірності зміни пір року, вони боялися, що зима може залишитися назавжди. Для того, щоб унеможливити це, прикликали весну різними магічними діями.

Народний образ весни — це образ краси, сили і надії,це гарна молода дівчина з вінком квітів на голові. Вона, ця дівчина-весна — бажаний і довгожданий гість

 «Прийди, весно, прийди, красна, принеси врожай нам рясний, жито і пшеницю, і всяку пашницю!».

Давні народи помічали, що прихід весни пов’язаний із поверненням із вирію птахів, тому вірили, що саме птахи приносять її на своїх крилах. Отже, найперше магічне дійство заклинання весни полягало в імітації польоту птахів. Тому головним засобом заклинання в усіх слов’янських народів вважається випікання з прісного тіста «жайворонків» із розпростертими крилами.

 Чому така увага саме до цього птаха? Тому, що він прилітає найпершим і є справжнім благовісником весни. Спів жайворонка в полі особливо незвичайний і дивний, коли ще лежить сніг, тріщить мороз, — а повітря дзвенить від весняного щебету…

Провісник весни - жайворонок

Ой ти жайворонку, ранняя пташино,

Ой чого ти так рано з виру вилітаєш?

Ще ж на горах на верхах білі сніги лежать,

Ще ж на ріках та в ярах сиві криги стоять?

А я тії сніги крилечками розжену,

Крилечками розжену, ще й ніжками потопчу…

Українці вірили, що жайворонок (або зозуля, ворона тощо) має ключі од вирію, і саме він відмикає небо, небесні ворота і випускає весну.

Хороводи дівчат, «вулиця» сільської молоді, забави дітей, зустріч птахів, що повертаються з вирію, весневі свята— чарівна казка нашої старовини. Все це — українська весна, голос предків наших, дорога поезія нашої Батьківщини.

Розповідь вчителя.

-Яких ви знаєте перелітніх пташок?

Однією з перелітніх пташок є щеврик.Він прилітає в першій половині квітня

Щеврик трохи більший за горобця.Щеврик надто обережний птах. Якщо він помітить, що хтось був біля гнізда, то зовсім залишить його. Захисне забарвлення оперення птаха робить його майже непомітним на землі. Цікаво, що він ніколи не злітає просто з гнізда, а заздалегідь відходить від нього метрів на десять. Повертаючись назад, сідає на такій же відстані і підходить до гнізда.

 1. Конкурс «Визнач час дієслів»(Виконання вправи 353 с. 148.)

А зараз ми розділимося на команди і  я перевірю, як кожна команда засвоїла правило.

Спишіть перший абзац тексту. Визначте час дієслів.Поставте до них питання.

Бачив – мин. час.Стою – теп. час.Співатиму – майб. час.

2. Конкурс  «Хто швидше».Робота біля дошки

Учні по черзі  виходять до дошки, підходячи до напису назви своєї команди. Завдання: за 1 хв записати дієслова і визначити їх час. Перемагає та команда, яка найбільше підбере дієслів і безпомилково  виконає завдання.Приклади дієслів:Живемо - теп. час.Буде малювати - майб. час.

Полетіли - мин. час.Змайструю - майб. час.Слухає - теп. час.Писав - мин. час.

Взаємоперевірка.

3.Робота в парі. Гра «Заміни дієсловом»

Учитель читає словосполучення і пропонує учням замінити їх дієсловом-синонімом.

Сушити собі голову - …     (думати).Закарбувати в пам’яті - …  (запам’ятати).

Обливатися потом - …        (працювати).Бути на сьомому небі - …   (радіти).

Пасти очима - …                  (стежити).У печінках сидіти - …         (набридати).

Класти зуби на полицю - …(голодувати).

4.Конкурс «Я сам»

Самостійна робота. Виконання вправи 354 с. 149.

-         Прочитайте уривок вірша Лесі Українки?-         Яку пору року описує поетеса?

Випишіть з тексту дієслова.  Доберіть до цих слів інші часові форми. Знайдіть серед них дієслова-синоніми.

Стояла – стоїть, буде стояти. Слухала – слухає, слухатиме.Говорила – говорить, буде говорити.

Співала – співає, співатиме.Шепотіла – шепоче, буде шепотіти.

Взаємоперевірка в парі.

А зараз поміняйтеся зошитами і перевірте один в одного завдання. Оцініть свого товариша.

Вправи для очей.

5.Робота в групах

— Складіть з поданих слів речення і запишіть їх у такому порядку, щоб вийшла зв’язна розповідь. Знайдіть дієслова,визначте час дієслів

 Весна, по, швидко, землі, крокує.

 Гілках, на, бруньки, скоро, тоненьких, набубнявіють.

 Летять, країв, з, птахи, теплих.

 Криги, від, звільнилися, ріки.

 Неба, з, лагідне, посміхається, сонце.

6. Вправа-гра «Зміни дієслово за числом»

Хмаринка плаче —... (хмаринки плачуть).Гай шумить —... (гаї шумлять).Дівчина розцвіла —... (дівчата розцвіли).

7.  Веселинка.

- Я миюся, ти миєшся… Який це час Федоте?

- Ну, раз ми з вами миємось – виходить, що субота.

- Допоможемо Федоту визначити часи дієслів.

8.  Робота над загадками

— Знайдіть дієслова та визначте їх час.

·       Сидить баба на грядках, закутана в хустках. (Капуста)

·       В нашої бабусі сидить дід у кожусі, на печі нагрітий, без води умитий. (Кіт)

·       Понад квіти літає, солодкий сік збирає, зимою спить, літом бринить. (Бджола)

·       Стоїть дід над водою, хитаючи бородою. (Очерет)

·       Стоїть хлопчик під пеньком, вкрив голову брильком. (Гриб)

·       Не розбивши горщика, не з’їси кашки. (Горіх)

VІ. Підсумок уроку

1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

- Молодці, діти. Ви добре попрацювали на сьогоднішньому уроці.

- А тепер як ви дасте відповідь на питання «Як змінюються дієслова за часами?».

Відповіді учнів.( Дієслова змінюються за часами. Вони мають три часи: теперішній, минулий, майбутній.Щоб визначити час дієслова, потрібно поставити до нього питання і встановити коли відбувається дія.)

- Де можна використати нові знання? Що на уроці у вас добре виходило?Над чим ще необхідно працювати?

- Мої очікування  справдились, бо ви намагались працювати дружно, злагоджено, висловлювати свої думки точно, говорити правильно.

- А чи справдилися ваші сподівання? Поділіться враженнями. Своє висловлювання почніть зі слів: урок для мене пройшов… (відповіді учнів)

2.Оцінювання.

«Тоді суди себе сам — промовив король. — Це найважче. Судити себе значно важче, ніж інших. Якщо ти зумієш правильно судити себе, то вочевидь, ти дійсно мудрий».

Перед вами лежить шкала оцінювання. Обведіть той бал, на скільки ви оцінюєте свою роботу на уроці. А я хочу оцінити роботу таких учнів.

3. Поетична хвилинка

А зараз давайте ми побудемо поетами і складемо сенкан  про весну

Весна

Весела, чарівна

Оживає,квітує,радує

Скрізь пташина пісня лунає

Краса

VII. Домашнє завдання

Вивчити правило на с. 149,с.150,вправа 356, (потрібно  списати другий абзац вправи 353. Дібрати до дієслів форми минулого й майбутнього часу)

 

 

docx
Додано
7 вересня 2018
Переглядів
9926
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку