Урок. "Частка як службова частина мови"

Про матеріал

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування опорних умінь і навичок (формування мовної компетенції)

Форма проведення: урок-мандрівка

Перегляд файлу

 

Тема. Частка як службова частина мови

Мета уроку:

  • навчальна: сформувати уявлення учнів про частку як частину мови, звернути увагу на специфіку морфологічного значення часток, забезпечити засвоєння нових понять, визначень і форм;
  • розвивальна: розвивати навички знаходити частки в тексті;
  • виховна: виховувати культуру учнів через правильне використання часток у власному мовленні.

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування опорних умінь і навичок (формування мовної компетенції)

Форма проведення: урок-мандрівка

Засоби навчання: підручник О.П. Глазової «Українська мова» («Освіта», 2015), презентація «Частка як службова частина мови», дидактичний матеріал (картки, таблички-зупинки), схема, таблиця «Частка».

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

Я бажаю щастя вам,

Щастя від отриманих сьогодні знань.

Хай воно заходить в клас,

Хай воно потішить нас.

Ви зручненько всі сідайте,

Та дарма часу не гайте,

Швидше ручки ви до рук беріть,

В зошитах число пишіть!

А урок наш не простий,

Ось маршрут для нас крутий.

Із зупинками всіма як справимось –

Багато нового дізнаємось!

(На дошці зображено карту-схему подорожі з назвами зупинок)

ІІ. Повідомлення теми, мети, мотивація навчальної діяльності

(Зупинка «Інформаційна»).

  • Слово вчителя.

Любі діти! Сьогодні у нас урок не звичайний, а особливий. Ми з вами здійснимо уявну мандрівку у країну «Службових частин мови» і завітаємо у царство «Частка». А рухатися ми будемо, керуючись ось цим маршрутом та затримуючись на цікавих зупинках. Вони і будуть нашими етапами уроку. Отож, рушаймо!

І частка мовить: "Слово я службове, 

Але людині чесно я служу.

І будьте певні, в інтересах мови

     І "Так",  і "Ні" де треба, я скажу!"

  • Записи теми уроку в зошити.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу. (Зупинка «Навчальна»).

  • Пояснення вчителя з використанням презентації «Частка як службова частина мови»
  • Опрацювання теоретичного матеріалу підручника (ст. 232-233, 235)
  • Робота зі схемою та таблицею

ІV. Виконання практичних завдань. (Зупинка «Практична»)

  • Прочитати поезію, знайти частки, пояснити їх значення.

Ну, є ж про зраду там які статті?

Не всяка ж кара має буть незбожна.

Що ж це виходить? Зрадити в житті

Державу – злочин, а людину – можна?!

 

Таке нещастя хоч кого знеможе.

Це ж можна тут рішитися ума.

Любив же він Марусю, не дай боже!

Тепер сидить, місця на нім нема…

Ліна Костенко

  • Робота в парах. «Творче реконструювання». Переробити речення на спонукальні або питальні, використовуючи відповідні частки.
  1. Як би там не було, а чоловіки все ж таки віддають перевагу класичній обручці (З календаря). 2) То була перша спроба створення повної історії української літератури (З журналу). 3) Уперше свої праці надрукувала в альманасі Наталі Кобринської «Перший вінок» (А. Шелест). 4) На кінець літа вересові килими вкриваються рясним бузковим цвітом (В. Пархоменко). 5) З пластів минулого піднімають та відроджують нашу справжню історію (З журналу). 6) Природа потребує дбайливого ставлення до себе ( З журналу).
  • Самостійна робота з підручником. Вправи 516, 517.

(Танцювальна фізкультхвилинка О.С. Гасаненко «Україно, ми твоя надія!»)

  • Робота у групах. Гра «Хто швидше». Скласти речення зі словами так, як, може, точно, просто, все так, щоб в одному з речень ці слова виступали повнозначним словом, а в другому – часткою.
  • Пояснювальний диктант. Записати речення (на дошці). Знайти частки й пояснити, якого значення надають вони реченням або окремим словам.
  1. Хотіла б я піснею стати (Л.Українка). 2) Нехай усміхнеться серце на чужині (Т.Шевченко). 3) Не вмирає душа наша, не вмирає воля (Т.Шевченко). 4) Чи є в світі що світліше, ніж мамині очі? (І.Блажкевич). 5) Як хороше, як весело на білім світі жить (Л.Глібов). 6) Ген килим, витканий із птиць, летить над полем (Л.Костенко).

V. Закріплення вивченого. (Зупинка «Закріплення»)

  • Запишіть речення, підкресліть у них частки:

Хай весна приносить щастя в кожну хату. Як хороше, коли в осінній млі летять ширококрилі журавлі. Крайнебо з рожевого перейшло аж  у криваво-червоне. Розплелася густа коса аж до пояса. Не сивий мудрий, а старий. І ось після розлуки знову я прийшов сюди – в місця, серцю милі.

  • Згрупуйте частки на формотворчі, заперечні, модальні:

Не, би(б), як, навіть, ні, хай, мов, годі, ані, нехай, таки, бодай, бо, но, то, от, таки, еге, атож, аби, ж.

  • Творче завдання (на фоні спокійної музики). За опорними словами скласти речення про небо та зорі, використовуючи частки: он, не, тільки, лиш, ген.
  • Хвилинка « Відпочинок»

Які дві частки літають (чиж)?

Які дві частки завжди над нами (небо)?

Які дві частки ріжуть хліб (ніж)?

Яка частка стає мухою (цеце)?

У назві якого дерева заховалася вказівна частка (тополя)?

VI. Підсумки уроку, оцінка роботи класу та окремо – учнів.

  • Слово вчителя.

Ось і закінчилася наша мандрівка… Сподіваюся, всі ви провели час з користю та потоваришували з королевою Часткою. А тепер візьміть до рук мікрофон і закінчіть речення.

( Метод «Мікрофон»):

Я знаю…

Я можу…

Я навчився (лася)…

Я зрозумів (ла)…

VII. Домашнє завдання (на вибір)

  • Опрацювати теоретичний матеріал підручника (ст.232-236), вправа   519  (середній рівень).
  • Опрацювати теоретичний матеріал підручника (ст.232-236), виписати 3-4 речення з різними частками (достатній рівень).
  • Опрацювати теоретичний матеріал підручника (ст.232-236), скласти лінгвістичну казку про частку (високий рівень).

 

doc
Додано
6 квітня 2018
Переглядів
13337
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку