Тип уроку: засвоєння нових знань і формування опорних умінь та навичок (формування мовної компетенції)
Форма проведення: урок-дослідження
Тема. Написання часток -бо, -но, -то, -от, -таки
Мета уроку:
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування опорних умінь та навичок (формування мовної компетенції)
Форма проведення: урок-дослідження
Засоби навчання: підручник О.П. Глазової «Українська мова» («Освіта», 2015), таблиця, дидактичний матеріал, презентація «Написання часток -бо, -но, -то, -от, -таки», відеоролик «Казка про написання часток»
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент
1. Привітання та побажання гарного настрою
(на партах лежать різні смайлики, самостійно обрати, який найбільше характерний до вашого настрою)
ІІ. Установчо-мотиваційний етап
Ви ж сьогодні не лініться,
До роботи всі беріться,
Тему нову ми вивчаєм,
І про грамотність подбаєм!
Пригадаєм і повторим,
Разом, кажуть, звернем гори!
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
Прочитати текст (з екрану), указати частки.
Таки правда, що є щось урочисте в природі, коли цвіте калина. У народі навіть кажуть: «Милуйся калиною, коли цвіт цвіте, тішся дитиною, коли росте». Білий цвіт калини й соловейко примовляє. А рубінові плоди здавна символізували мужність людей, які проливали кров у боротьбі з ворогами. До того ж насіння калина наче схоже на серце. У народі живуть легенди про сміливих дівчат, які заводили аж у хащі загони завойовників, прирікаючи їх на смерть. Саме з крові цих патріоток і зросли ці кущі (З легенди).
ІV. Засвоєння нових знань, мотивація навчальної діяльності.
Діти, пропоную вам, дивлячись на речення, які у вас на картках, висловити свої припущення щодо написання часток. А щоб легше це було зробити, об’єднаймось у групи та проведімо міні-дослідження.
Ось ти ідеш повільною ходою і слухаєш, як день шумить життям. Я хотіла б людям для підмоги у кожну мить подати голос свій. Грім на вогненному списі злетів у вись і вибухнув над ними, і хтозна-де осипався униз. та не чули вже тих речей ні батько, ні мати. Народна пісня – то ж вона усій землі окраса. Який-бо ти, дідусю, став суворий. Тиміш дивиться, і так йому чогось мила ся щебетушка, що очей з неї не звів би. За що ж, - хто-небудь запитає, - Зозуля Півня вихваляє?
(Усі учні класу мають змогу висловити свою думку, розмірковуючи над однією проблемою. Пропозиції висловлюють по черзі, конкретно і стисло. Приймаються будь-які варіанти, навіть неймовірні).
Я щиро вдячна вам за роботу. А тепер пропоную послухати казку про написання відповідних часток і зробити висновок.
Лінгвістична казка (відеоролик)
Не за морями глибокими, не за лісами дрімучими, а у чудовій країні Морфології давно-давно жили частки бо, но, то, от, таки. Жили вони, поживали, біди не знали. І от захотілося їм знайти собі друзів серед інших частин мови. Щоб це зробити, треба обов'язково бути чемними, дотримуватись відповідних правил. Без цього аж ніяк не можна. Походили частки по світу, познайомилися в містечку з різними частинами мови.
Знайшли собі друзів серед них. Хороших, надійних, які ніколи не підведуть, а допоможуть, порятують. І частки вирішили, що вони теж будуть добрими, справедливими, чесними щодо своїх Друзів. Але для цього треба багато чого знати і вміти.
Одного разу, щоб повеселитися, друзі запросили частки бо, но, то, от, таки у похід. У поході треба знати, як себе поводити, де чиє місце у ряду. Тому часткам, оскільки вони були вперше в поході, сказали, щоб вони зайняли свої місця у ряду.
Коли частки стали після слів, до яких відносились, то вони з ними ніби взялися за руки (тобто між ними з'явився дефіс. Частки з того часу стали писатися через дефіс).
Коли ж частки не стали після слів, до яких вони відносилися, а стояли попереду, або через слово від слова, до якого відносилися, то писалися окремо.
Похід пройшов чудово. Всі були задоволені, бо знайшли спільну мову, зрозуміли один одного.
Частки знайшли собі друзів серед інших частин мови і живуть з ними у злагоді. Як ось, наприклад, такі: іди-бо, скажи-таки, візьми-но, ще ж таки, таки зробив.
(відповіді учнів)
А тепер зверніть увагу на екран, і до отриманої інформації додайте нову.
(робота з таблицею)
|
Частки можуть писатися |
|
Окремо |
Разом |
Через дефіс |
Наприклад: Прочитав би, сказала б, хай іде, таки вмовив, біжи ж бо, не казка, ні один, трохи не… |
Колишні частки аби-, де-, що-, які стали префіксами
Наприклад: Дехто, абиякий, щонайкраще… |
Наприклад: Читай-бо, піди-бо, як-от, написав-таки, хто-небудь, будь-коли, казна-яка, хтозна-чим… |
Сядь-бо, ходи-но, таки читав, будь-хто, казна-що, хто-небудь, зрозумів-таки, все-таки, пиши ж бо, все ж таки, іди ж но, яким би то, коли б то, так-от, отакий-то, важкий-таки, як-от, нехай складає, учився б, почав би.
(Танцювальна фізкультхвилинка О.С. Гасаненко «Україно, ми твоя надія!»)
Завдання для 1-ої групи. Знайдіть частки, поясніть їхній правопис. Випишіть частки разом зі словами, з якими вони вжиті.
1. Все так (же) над озером мріє калина, де юність моя протекла (В. Сосюра). 2. Пішов (би) я в Україну, пішов (би) додому, там (би) мене привітали, зраділи (б) старому (Т. Шевченко). 3. А серце б'ється, свіжий вітер дише, не (мов) би хоче остудить чоло (М. Рильський). 4. Сьогодні йому, як ні(коли), хотілося (чим) скоріш виїхати за місто (Л. Дмитерко). 5. Не так (то) робиться все хутко, як швидко оком ізмигнеш (І. Котляревський). 6. Вже хто(зна) скільки часу минуло з тої пори (В. Кучер). 7. Гукати в минуле — даремна турбота, гукай у майбутнє — хто(небудь) почує (О. Підсуха). 8. Тішся, дитино, поки (ще) маленька, ти (ж) (бо) живеш навесні (Леся Українка). 9. Що (кілька) метрів зупинялися передихнути (О. Гончар). 10. Любіть працю на Землі, бо без цього не буде щастя нам і нашим дітям, ні (на) якій планеті (О. Довженко). 11. Цей дріт приносить телеграми хто (зна) (з) якої далини (М. Рильський).
Завдання для 3-ої групи. Перепишіть речення, розкриваючи дужки, поясніть правопис часток.
1. Ти спиш уже? А за старим повір'ям, у сні ростуть... Якби (то) справді так! (В. Підпалий) 2. Тебе поранили (таки)? Сідай (но)! Голову твою хоч хусткою я обів'ю (М. Бажан). 3. Слухай (бо)! Який (же) коваль (не) ставить себе над іншими ковалями в світі? (Марко Вовчок) 4. А ходи (но), мед будемо брати (Ю. Збанацький). 5. О, якби (то) вміти голубом злетіти та в житті догнати мрію голубу! (М. Ткач) 6. А от виписати новизну та велич, саме велич наших днів (по) справжньому (не) так (то) й просто (В. Козаченко). 7. (Де) далі сніжинок густішало та густішало (В. Козаченко). 8. А Замриборщ (ані) стілечки (не) розсердився (М. Стельмах). 9. Та я вже знаю (де) що (І. Цюпа). 10. Місяць повис над їхньою хатою срібною підковою, ніби прибив його хто (сь) угорі на добро та на щастя (І. Цюпа). 11. Я давненько прийшов у село, та (де) куди заходив, і (де) (про) що довідався (І. Карпенко-Карий).
Завдання для 4-ої групи. Переписати, розкриваючи дужки. Пояснити правопис часток. Знайти і підкреслити слова, співзвучні з частками.
1) Наче (б)(то) минуло небагато часу, наче (б)(то) особливих подій чи перемін у його житті не сталося, а, дивись, він уже (не)колишній. (Є. Гуцало). 2) Така(бо) зустріч могла бути (не)безпечною для них. (І. Багряний). 3) Усі були скам'янілі й похмурі, тільки(но) діти не могли встояти на місці. (М. Стельмах). 4) Не так(то) і встати, як упасти. (Народна творчість). 5) Усе(таки) час (не)так довго тягнеться (В. Нестайко). 5) Він все(ж)(таки) ловив себе на тому, що такий(от) розділ знає гірше, ні(ж) інший (Гр. Тютюнник). 6) Останні слова Гордій доказав уже біля гурту і те(ж) сів на валок. (Гр. Тютюнник).
7) (Чи)мало бур так прогуло (Б.-І. Антонич). 8) Добрий вечір або(що), вечеряла(б) — нема(що) (Народна творчість).
1) Полий цю яблуню — адже вона із яблучьками. Не хайже сaд все світній встає тaм, де ридала маaи на руїні (М. Рильський). 2) Як були ми малими ще, як зберaлись йти на крaйсвіту, ми любили вмивaтись дощєм, що б скоріше рости і міцьніти (В. Ткаченко). 3) Я хотілa-б людям для підмоги у кaжду мить подaти голос свій (В. Ткaченко). 4) Я тільки-що друже булa на Дніпрі,— твоя Українa квітує (М. Нагнибідa). 5) Грім на вогненому списі злитів увись і вибухнув нaд ними, і хто-знa-де осипався у низ (М. Нагнибіда).
V. Підсумок уроку, оцінка роботи класу та окремо – учнів.
VI. Домашнє завдання (на вибір)
Додаток 1.
Картка самооцінювання
Види завдань |
Умію, виконав (ла) |
Виникли труднощі |
Не засвоїв (ла) |
Оцінка |
Відрізняти частку від іншої частини мови |
|
|
|
|
Визначати групи часток за значенням |
|
|
|
|
Писати частки за правописом |
|
|
|
|
Шукати у тексті та розрізняти на слух частки |
|
|
|
|
Домашнє завдання |
|
|
|
|