Мета: освітня – удосконалити вміння розв'язувати квадратні нерівності; сформувати вміння розв'язувати задачі, що передбачають застосування алгоритму розв'язування квадратних нерівностей;
виховна – виховувати математичну культуру, активність, увагу, наполегливість, цікавість до предмета, відповідальне ставлення до навчання; любов до рідного краю;
розвиваюча – розвивати логічне мислення, пам'ять, пізнавальну активність; формувати вміння правильно висловлювати свою думку.
9 клас
ЧЕРНІГІВ – МІСТО ЛЕГЕНД
Розв’язування нерівностей другого степеня з однією змінною
Мета: освітня – удосконалити вміння розв’язувати квадратні нерівності; сформувати вміння розв’язувати задачі, що передбачають застосування алгоритму розв’язування квадратних нерівностей;
виховна – виховувати математичну культуру, активність, увагу, наполегливість, цікавість до предмета, відповідальне ставлення до навчання; любов до рідного краю;
розвиваюча – розвивати логічне мислення, пам’ять, пізнавальну активність; формувати вміння правильно висловлювати свою думку.
Тип уроку: удосконалення знань і вмінь учнів.
Обладнання: презентація, картки із завданнями, проектор, екран.
ХІД УРОКУ
Не досить оволодіти премудрістю,
потрібно також вміти користуватися нею.
Р. Декарт
І. Організаційний момент
Добрий день! Учні, сьогодні вам випала чудова нагода застосувати свої вміння розв’язувати квадратні нерівності, щоб знайти правильний маршрут нашої подорожі по одному з мальовничих міст нашої неньки-України. А щоб дізнатися назву міста треба подолати математичні перешкоди. Отже, нехай вдача посміхнеться вам!
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Завдання 1
Розв’яжіть нерівність:
а) ; б) .
Відповідь: а) ; б) .
Завдання 2
На рисунку зображено графік функції . Користуючись графіком знайдіть множину розв’язків нерівності . (слайд 2).
Відповідь: .
Молодці, ви правильно виконали завдання і настав час дізнатися назву міста! Це – Чернігів!
- Одне з найдавніших міст України-Русі, якому вже понад 1300 років!
- Місто, яке М. Грушевський назвав «Українською Равенною» і «гегемоном всього українського Лівобережжя»
- Одне з трьох історичних міст України, поряд з Києвом та Львовом
- «Музей під відкритим небом», так як в ньому збереглося 50 пам’яток архітектури ХІ – ХІХ ст., в тому числі 5 храмів домонгольського періоду (ХІ-ХІІІ ст.) – третина з усіх в Україні!
- Столиця самого великого на Русі князівства, що простягалося від Азовського моря до нинішнього Підмосков’я!
- Місто, в якому княжили Володимир Мономах та Ігор Святославич, герой «Слова о полку Ігоревім» і де здійснював свої подвиги богатир Ілля Муромець!
- Місто, де виявлена дюжина древніх скарбів, але досі залишаються незнайденими скарби гетьманів Івана Мазепи і Павла Полуботка!(слайд 3).
IІІ. Актуалізація опорних знань
Щоб розпочати екскурсію містом, ви повинні дати відповіді на декілька питань.
Ви відповіли правильно на всі питання і перша наша зупинка - Троїцький собор та дзвіниця (слайд 4)
Троїцький собор — визначна архітектурна пам'ятка доби Гетьманщини у Чернігові (1695). Був головним собором чернігівського Троїцького монастиря. Закладений у 1679 р. Лазарем Барановичем за проектом і під керівництвом архітектора Іоанна Баптисти (Йоганн Батист Зауер). Збудований коштом гетьмана України Івана Мазепи. Будівництво завершено 1695. В храмі нині знаходяться мощі чернігівського святого Феодосія Углицького і преподобного Лаврентія, а під підлогою собору - склеп, який свідчить про те, що собор є усипальницею духовних ієрархів, феодальної знаті XVIII – поч. XX ст.
Поряд з Троїцьким собором височить 4-ярусна барокова дзвіниця, зведена в 70-ті роки XVIII ст. Її висота – 58 м., і це найвища дзвіниця на Лівобережній Україні, звідки можна помилуватися містом з висоти пташиного польоту. З оглядового майданчика відкриваються незабутні краєвиди Дитинця, Єлецького монастиря, чернігівського подолу – Лісковиці, Святого урочища. Згідно з переказами, наша чернігівська дзвіниця мала бути навіть вищою ніж дзвіниця Києво-Печерської Лаври...
Наші учні підготували легенди про ці історичні пам’ятки, тож давайте надамо слово їм (додаток 1).
IV. Удосконалення знань та вмінь
Щоб продовжити нашу подорож, ви повинні виконати наступне завдання.
Робота в парах
Завдання 3
Варіант 1 |
Варіант 2 |
Розв’яжіть нерівність: |
Розв’яжіть нерівність: |
А) ; Б) . |
А) ; Б) . |
Антонієві печери
У давні часи на цих горах були язичницькі капища. За переказами, в них Антоній Печерський викопав печери і заснував монастир (слайд 5).
На території печерного комплексу збереглась одна із наземних споруд того часу — Іллінська церква.
У середньовічну добу печери служили для місцевих мешканців захистком від нападу татар. У середині XVII ст. монастир та Іллінська церква були відновлені на кошти старшого сотника Чернігівського полку Степана Подобайла та зусиллями ієромонаха Зосима Тишевича. На сусідній горі у XVII-XVIII ст. споруджено Троїцько-Іллінський монастир.
Новоантонієві печери — комплекс, який складався з декількох підземних храмів та галерей з поховальними нішами в мурах. Він поєднується з Іліїнським храмом та Антонієвими печерами критою галереєю. Новоантонієві печери мали довжину 200 м, зараз після обвалів вони складаються з трьох різних підземель, довжина самого більшого 50 м. З 1967 р. Антонієві печери та інші споруди Троїцько-Іллінського монастиря входять до складу архітектурно-історичного заповідника. Сьогодні підземний комплекс загальною довжиною 350 метрів складається із галерей, об’єднаних між собою (слайд 6).
Гра «Ланцюжок»
Завдання 4
1. Розв’яжіть нерівність .
2. Розв’яжіть нерівність .
3. Розв’яжіть нерівність .
4. Розв’яжіть нерівність .
5. Розв’яжіть нерівність .
6. Розв’яжіть нерівність .
7. Розв’яжіть нерівність .
8. Розв’яжіть нерівність .
9. Розв’яжіть нерівність .
10. Розв’яжіть нерівність .
Перевірте отримані відповіді (слайд 7).
Молодці! З цим завданням ви справилися і наступна наша зупинка – Катерининська церква (слайд 8)
Катерининська церква (козацький кафедральний собор святої великомучениці Катерини УПЦ КП) — церква Української православної церкви Київського патріархату в місті Чернігів, пам’ятка архітектури національного значення. Яскравий зразок кам’яної української архітектури Лівобережжя XVII–XVIII століть. Зведена на кошти козаків, братів Лизогубів (Якова та Семена), за заповітом їхнього батька Чернігівського полковника Юхима Лизогуба. Церква побудована в пам’ять про героїзм діда, Чернігівського полковника й наказного Гетьмана Якова та козаків Чернігівського полку, виявлений ними під час штурму турецької фортеці Азов в 1696.
Завдання 5
За допомогою рисунка, на якому зображений графік функції , запишіть множини розв’язків нерівностей: а) ; б) ;
в) . (слайд 9).
Відповідь: а) немає розв’язків; б) ; в) .
V. Підсумки уроку
Ось майже завершилася наша цікава та незвичайна математична подорож до Чернігова. Звичайно ми відвідали лише невеличку частину історичних місць. В наступний раз ми продовжимо нашу цікаву мандрівку. А зараз запишіть завдання додому.
VІ. Домашнє завдання
повторити § 2 п.12
розв’язати № 12.45 на “5-7”; № 12.13 на “8-11”; № 12.47 (неп.) на повторення.
Література
1