Тема заняття: Числові функції. Область визначення і множина значень.
Мета заняття: Повторити і розширити первинні відомості про функції, набуті в основній школі. Розвивати пам'ять, мислення; розвивати цікавість до математики . Виховувати наполегливість, вміння працювати разом.
Тип заняття: лекція комплексного характеру.
Обладнання: підручники, опорні таблиці графіків найуживаніших функцій, презентація «Все про функції».
Література: 1. Алгебра і початки аналізу. Підручник для 10 кл. загальноосвітніх навчальних закладів, М.І. Шкіль, З.І. Слєпкань, О.С. Дубинчук. – К.: Зодіак – ЕКО, 2002, - 272 с.
2. Алгебра і початки аналізу: Підручник для 10-11 кл. загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2006. – 255с.
План заняття
I. Організація початку заняття .
II. Актуалізація опорних знань:
III. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети уроку.
IV. Вивчення нового матеріалу:
V. Виконання вправ.
VI. Підведення підсумків заняття.
VII. Домашнє завдання.
Хід заняття
I. Організація початку заняття .
II. Актуалізація опорних знань:
1. Питання до усного опитування:
2. Перевірка виконання домашнього завдання.
III. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети уроку.
Епіграф до заняття:
Функції потрібні не лише натуралістові, без них тепер не обійдеться і соціологія. Взагалі, нині немає жодної галузі людського знання, куди не входили б поняття про функції та їх графічне зображення.
К.Ф. Лебединцев
Одне з найважливіших понять математики – функція. З її допомогою моделюють і досліджують різноманітні процеси, що відбуваються навколо нас. Повторимо основні відомості про функцію, які ви вже знаєте з попередніх класів.
Термін «функція» ввів у математику Г.В. Лейбніц. Видатний німецький вчений. За освітою юрист, працював бібліотекарем, досліджував проблеми мовознавства, хімії, конструював обчислювальні машини. Ввів терміни «абсциса», «ордината», логічну символіку, знаки множення і ділення. «Після Лейбніца , мабуть, уже не було людини, яка повністю охоплювала б усе інтелектуальне життя свого часу» (Н. Вінер)
IV. Вивчення нового матеріалу
Залежність змінної від
називають функцію, якщо кожному значенню
відповідає значення
.
Зміна називається незалежною змінною або аргументом функції, а зміна
– залежною зміною, або функцією.
Функції позначають латинськими буквами або рівністю
.
Якщо задане конкретне значення аргументу то
називають значенням функції
у точці
.
Область визначення позначення або
–визначати) - це множина значень, яких набуває незалежна змінна
.
Значенням функції називають значення змінної , якою вона набуває за певного значення
. Позначаються
або
. (
– існувати).
Числовою функцією з областю визначення називають залежність, згідно з якою кожному числу
із множини
відповідає деяке єдине число
із множини
.
При знаходженні області визначення слід пам’ятати
V. Виконання вправ.
1. Для функції знайти
Д/з
Розв’язання
2. Для функції знайти
Розв’язання
3. Знайти область визначення функції
Отже .
Д
, Д
VI. Підведення підсумків заняття.
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати § 1 (п.1), № 1 (1,2,7); № 3 (1,10)