Конспект уроку читання в 1 класі за програмою Нової Української школи. Структура уроку відображає рекомендації щодо проведення уроків у системі НУШ та стратегії розвитку критичного мислення. Зміст уроку передбачає закріплення знань учнів про букву "Р" та умінь виконувати різні завдання.
Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти ім. М. В. Остроградського
Авторська розробка на тему:
«Урок з використанням стратегій критичного мислення»
Виконала:
Цвелих Ірина Петрівна
вчитель початкових класів
Кременчуцького навчально-виховного комплексу
«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – ліцей» №4
Кременчуцької міської ради
Полтавської області
Полтава
2018
Розвиток критичного мислення сьогодні є одним з наскрізних завдань навчально-виховного процесу, про що йдеться й у Концепції нової української школи. Інноваційний розвиток сучасного життя потребує конструктивного мислення, вміння вирішувати складні проблеми, активно сприймати явища навколишнього життя, прагнення пізнавати і знати, критично ставитися до обставин, порівнювати альтернативні точки зору та приймати зважені рішення. Здатність критично мислити є провідною навичкою, яку треба формувати, тренувати в процесі навчання та виховання учнів.
Урок з використанням стратегії критичного мислення має певну структуру.
Такий урок складається з трьох фаз:
Для ефективної реалізації прогнозованих очікувань від уроку з використанням технології розвитку критичного мислення, учителю необхідно дібрати матеріал, який би за змістом відповідав темі та віковим особливостям учнів, поставити освітні та виховні задачі, продумати відповідні стратегії та форми роботи, передбачити несподівані «запитання» та відповіді учнів, створити на уроці атмосферу партнерства, успіху, радості за особистий внесок у колективну діяльність.
12 тиждень Тема тижня « Пригоди краплинки »
Тема уроку. Закріплення знань про звукове значення букви «ер». Мовно-логічні ігри. Читання слів і речень з буквою «Р» .
Цілі: формування читацької та комунікативної компетентностей; створення умов для активного навчання учнів
Завдання:
Очікувані результати уроку:
Обладнання: фішки на позначення голосних і твердих та м’яких приголосних звуків; презентація, таблиця з проблемним завданням, картки в конвертах для групової роботи, набори Лего
І. Виклик, або Вступна частина уроку
1. Розминка. Вправа «Дощ»
Хід вправи. Учасники стають у загальне коло. Учитель запитує : «Чи знаєте ви, яким може бути дощ?» Давайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Коли вони повернуться до мене, я передам наступні. Будьте уважні".
– Починає накрапати дощ (клацання пальцями).
– Дощ посилюється (почергове плескання долонями по плечах).
– Починається справжня злива (плескання по стегнах).
– Дощ стихає (плескання долонями по плечах).
– Лише рідкі краплі падають на землю (клацання пальцями)
– Тихий шелест вітру (потирання долонь).
– Ура! Сонце! (Руки догори)
Які слова - назви предметів ви зустріли у грі ? (Дощ, сонце)
2. Вправа «Перемішайтесь — замріть — об'єднайтеся у пари»
-Уявіть, що ви – краплинки. (Учні встають з килима і починають хаотично рухатися).
Учитель задає питання, а учні шукають пару, обмірковують відповідь.
(Діти сідають на килимок)
ІІ. Осмислення, або основна частина уроку.
1. Щоденні п’ять. Робота зі словами
- Скільки кольорів має веселка? Учні називають їх за порядком по малюнку.
Учитель розміщує таблицю з проблемним завданням.
-Давайте обміняємося думками, чому під цими складовими схемами стоять знаки = і ≠. (Знайти однакове і різне)
Стратегія «Мозковий штурм»
А тепер я хочу вам запропонувати прочитати ці слова. Одна зі схем – це наше нове слово (весЕлка). Учні промовляють хором, з посиленням голосу на наголошеному складі.
-А друге = слову веселка за значенням, тобто також називає це явище природи.
- Як ще називають веселку? (Райдуга). Діти промовляють і переконуються у правильності.
Учитель розміщує картку на стіні слів.
-Молодці. Сьогодні ми будемо вчитися читати слова і речення з цією буквою, а також нас чекає багато цікавих вправ для розвитку мовлення, мислення, уваги, спостережливості.
3. Мовно-логічні вправи на закріплення знань про букву «ер»
«РАЙДУГА»
Учні утворюють і друкують інші слова з букв слова РАЙДУГА (Райдуга – дуга, гай, дай, рай, дар, радуй, друг, град, даруй, удар, руда )
Викладають із Лего башту, кількість цеглинок в якій відповідає кількості утворених слів.
Групи по черзі читають слова і кожна з них помічає, що таке слово вже прочитане і прибирають одну із цеглинок Лего.
Висновок. Чи часто у словах зустрічається буква «Ер»?
Збір на килимку.
Ощ-ощ-ощ з хмари пішов дощ. ( Плескання в долоньки над головою)
Кі-кі-кі крапельки дзвінкі. (Плескання долоньками)
Ить-ить-ить струмочок біжить. (Біг на місці)
Се-се-се-се в річку воду він несе. (Руки разом вліво-вправо)
Да-да-да в річці чиста вода. (Руки вперед, руки горизонтально, махи долоньками)
Після цього учні сідають на килимок.
(краса, крокодил, кріль, кресло, крупа, кричати)
Розв’яжіть приклад імла – ла + ри – м + с =? ( ірис) Це слово незвичайне, його можна прочитати по-різному наголошуючи.
Скільки складів у цьому слові? Скільки варіантів прочитати це слово, наголошуючи по-різному.
Учні читають ірис, ірИс (малюнкове тлумачення слів)
На плакаті з веселкою прикріплені папірці-маркери чотирьох кольорів (червоний, синій, жовтий і зелений)
-Дівчатка оберіть собі колір, а тепер хлопчики.
- Зберіться за столами у групи за відповідним кольором. Перехід до роботи в групах за вибором
- Представники груп виберіть собі конверт відповідного кольору із завданням
Картка-конверт синього кольору
Картка - конверт червоного кольору
Картка-конверт зеленого кольору
Картка-конверт жовтого кольору
Після виконання по сигналу учні збираються на килимі.
Учні переглядають малюнки. Ставлять їх у логічну на їх думку послідовність і пробують передбачити події, які будуть відбуватися в тексті
Слухання тексту
Небо міряло сіру шубу із хмар. Дивилося на себе, повертало її в різні боки. Вітер допомагав робити примірку. Але шуба не подобалася дедалі більше. І небо почало хлипати, засмучене невдалою приміркою. Його засмучення було великим. І небо рясно розплакалося…
Краплинки летіли в небі. Вони ще не знали, звідки взялись і куди прямують. Раптом вони побачили сонце…
– Що могло статися із краплинками?
Воно пройшло крізь них. Кожна краплинка засяяла від радості, світла і тепла і сонячних промінчиків. (За Тетяною Гаркушею)
-Чому так сталося?
- Як ви думаєте, що могло далі відбуватися із краплинками? Куди вони потрапили? ( У поле, у місто, в океан, у річку)
-У першому реченні 2 слова написані з великої букви? (Так)
- У тексті розповідається про Віру, Ларису, Арсена, Кирила? (Ні)Якого імені не було у тексті?
- Романівка – це назва річки (Ні) - назва села.
-Біля річки росла осока. (Так)
-У другому реченні буква Р зустрічається 3 рази. (Ні)
2) Вибіркове читання
- Яких річкових мешканців побачили діти.
Оцініть спільну роботу з другом на аркуші самооцінки
ІІІ. Рефлексія
Стратегія «Письмо в малюнках» Намалюй власні враження від уроку.
або стратегія «Кубування»
Слово РІЧКА
1. Опиши
-Яка річка? (Прозора, блакитна…)
2. Порівняй
-На що вона схожа? (На стрічку, кольорову смужку, змійку…)
3. Встанови асоціації
-Коли чуєте це слово, що спадає на думку? ( відпочинок, вода …)
4. Проаналізуй, з чого складається?
(вода, дно, течія…)
5. Як можна використати?
( транспорт, рибальство…)
6. Висловіть своє ставлення до неї
(Річка- джерело життя)
Джерела
Додаток
Малюнки для керованого читання з передбаченням за опорними малюнками
1