Читання
2 клас НУШ
Підготувала:
вчитель початкових класів
Тернівської ЗОШ І – ІІІ ступенів
Недригайлівської районної ради
Сумської області
Міщенко Наталія Миколаївна
Тема. Олександр Копиленко «Весна іде»
Мета. Познайомити учнів із текстом О. Копиленка «Весна іде»; вчити переказувати текст за ключовими реченнями; закріпити уявлення учнів про найхарактерніші ознаки весни у живій та неживій природі, вчити спостерігати за природою навесні, розвивати мислення, пам’ять, спостережливість, навички роботи з пластиліном, уміння робити висновки, працювати в команді; виховувати любов та дбайливе ставлення до природи, до мистецтва.
Очікувані результати:
Методично-дидактичне забезпечення уроку: підручник «Українська мова та читання». 2 клас» (автор Олександра Савченко), мультимедійний проектор, презентація до уроку, ілюстративно-демонстраційний матеріал , роздатковий матеріал: картки для роботи у групах, предметні малюнки весняних квітів, птахів; музичний супровід: відеозапис» із циклу «Пори року» П. І. Чайковського, спів шпака , зяблика, жайворонка; поспівка «Весняночко – паняночко», музичні інструменти; виріб із пластиліну «Підсніжник».
Тип уроку: комбінований.
Форма уроку: нестандартний інтегрований урок-казка.
Зінтегровано зміст предметів: читання, ЯДС, мистецтво.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Сьогодні на уроці ми будемо
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
На дошці виконується запис з розрізних букв «ВЕСНА ІДЕ».
– Які пори року ви найбільше любите?
1 .Гронування («асоціативний кущ»)
– Що спадає вам на думку, почувши слово «весна»?
ІІ. Оголошення теми уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Інструктаж.
(На дошці з’являються назви місяців.)
Перш, ніж розпочати роботу давайте швидко пригадаємо правила роботи в групі.
2. Повторення правил роботи в групі:
- бути активним;
- бути доброзичливим;
- поважати товаришів;
- слухати інших;
- говорити по черзі.
- Прошу вас виконувати правила роботи в групі.
- Виберіть спікера, який буде відповідати за роботу в групі.
3. Робота в групах
Групам роздаються розсипані літери і повідомляється, що зі зворотньої сторони є фотопідказки, якими діти можуть скористатись у разі крайньої потреби.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
( Стук в двері)
Учитель. Нам хтось стукає в двері! Хто це? Це пані Зима!
(Входить старшокласниця у костюмі Зими)
Зима. Добрий день, дітлахи! Ой! А що це вас тут так багато зібралось?
Учитель. Добрий день! Ми зібрались тут, щоб зустрічати Весну.
Зима. Весну?!! А Весни цього року не буде! В цьому році вона майже всю зиму панувала на моєму місці. Тепер я хочу їй помститися. Я замкнула її в своєму замку на далекій Півночі!
Зима. Навіщо вам Весна? Поміркуйте, як нам добре з вами: сніг, мороз, завірюха, бурульки! Чому ви так чекаєте на Весну?
Учитель. Діти, давайте скажемо Зимі, чому ми так чекаємо Весну?
Вправа «Мікрофон» «Продовж речення : Я чекаю весну тому, що…»
- Я чекаю тому, що весною тепло.
- Я чекаю тому, що можна довго грати на вулиці із друзями.
- Я чекаю тому, що будуть весняні канікули.
- Я чекаю тому, що в мене навесні день народження.
Учитель. А в кого ще день народження навесні? Підніміть руки! (Діти піднімають)
Зима. Ну добре! Вмовили! Якщо вам так вже необхідна та Весна, то виконайте усі мої завдання і, можливо, я відпущу її! Ось вам конверт із завданнями.
Читайте - уважно, виконуйте - старанно!
Завдання складні – тому - до ЗУСТРІЧІ! (Зима зникає)
V. Узагальнення і систематизація знань учнів.
1. Вправа «Інформаційне бюро»
Учитель. Ну що ж діти, будемо рятувати Весну? Тоді читаємо перше завдання пані Зими.
Завдання:
- Згадайте і розплутайте прислів’я про весняні місяці.
2. Вправа «Плутанка» З’єднайте частини прислів’їв про весну. Прочитайте їх.
Завдання для І групи.
У березні зверху пече, зиму вимітає, а весну
в гості запрошує.
У березні день а знизу морозить.
У березні вже щука-риба з ніччю зустрічаються.
Березень березовим віником може хвостом лід розбити.
Завдання для ІІ групи.
Квітень водою славний, а в квітні додому прилітає.
Квітень-переплітень, а квітами гарний .
Хто у квітні не сіє, бо переплітає трохи зими,
трохи літа.
Де ластівка не літає, той у вересні не віє.
Завдання для ІІІ групи.
Травень ліси одягає - скупий буде врожай.
Як у травні дощ надворі, літо в гості чекає.
Травень холодний — то восени хліб у коморі.
Сухий і теплий май – не будеш голодний.
3. Презентація виконаної роботи
VІ. Опрацювання нового матеріалу.
Таловини, млява, пряде лапками, чепуриться.
Фізкультхвилинка
А що ви знаєте про птахів, яких згадує автор у цьому тексті?
1 учень: Шпаки - митецькі пересмішники: у їхній пісні можна почути уривки з пісень інших птахів, квакання жаб, ляскіт батога й навіть ричання й гавкіт собак. У пісні шпака чуються й звуки, які він чув на зимівлях в Африці й під час перельоту через південні країни. Наслідують шпаки й людський голос, а деякі, що досить довго прожили в неволі птахи, навчаються вимовляти окремі слова й навіть цілі фрази. Шпаки можуть гніздитися як окремими парами, так і більшими колоніями. Ці птахи надзвичайно невибагливі у виборі місця для гнізда. Вони гніздяться в дуплах дерев, в ущелинах скель, в уступах кам'янистих обривів, у підставах більших гнізд хижих і великих воронових птахів, у розширених норах щуриків, під дахами будинків, у порожнечах напіврозвалених глиняних будівель і т. п.
2 учень:
Жайворонки дуже полохливі птахи, але якщо їх приручити, вони поступово стають ручними і беруть корм з рук господаря. Приручений самець жайворонка здатний співати по 8 годин на добу. Самця жайворонка можна відрізнити від самки по більшим розмірам і за піснею, яка відсутня у самки. Жайворонки живуть у багатьох місцях (гори, луки, поля), але крім лісів. Харчуються жайворонки рослинністю і комахами. Потреба у воді жайворонки задовольняють росою, яка осідає на рослинах. Пташенята жайворонків ростуть дуже швидко і вже через 10 днів залишають гніздо. Жайворонки відносяться до перелітних птахів, першими прилітають самці (для розвідки). У розмовній мові, людей які рано лягають спати і рано встають називають «жайворонками», а тих, які пізно лягають і пізно встають «совами». Жайворонки України зимують в північній Африці або в Індії, вертаються в Україну на початку березня, а відлітають у жовтні.
3 учень:
Назва «зяблик» походить від застарілого слова зябнути — «мерзнути», «відчувати холод». Вона пов'язана зі спостереженою здатністю зяблика ліпше переносити холод порівняно з іншими перелітними птахами.
Розміром зяблик трохи менший за горобця.
Зазвичай видова пісня зяблика представлена треллю, що закінчується «розчерком» (коротким різким звуком) наприкінці. Трелі передують початкові, тонші свистячі звуки. Тому пісню зяблика можна розділити на три послідовні частини — заспів, виведення трелі, розчерк. Така структура пісні характерна для всіх дорослих самців (самиці не співають). Вся пісня зазвичай триває близько 2 — 3 с, після паузи (7 — 10 с) пісня знову повторюється.
Вчитель: - Дякуємо довідковій службі за змістовні розповіді.
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Кожна група обирає 2 капелюшка. Давайте дізнаємося, як ми будемо мислити, одягаючи капелюх певного кольору.
(У кожної групи конверт із завданням).
Білий капелюх.
Білий дає нам інформацію. А наш текст це і є інформація.
Отож, давайте розкажемо:
Молодці, білий капелюх справився зі своїм завданням!
Чорний капелюх.
Чорний – оцінка ситуації з точки зору наявності недоліків, ризиків та загроз її розвитку.
Отже, завдяки чорному капелюху, ми дізналися, що якби не було сонечка, то не настала б весна.
Жовтий капелюх.
Жовтий – дослідження можливих успіхів, пошук переваг та оптимістичний прогноз події (ситуації), яка розглядається.
Чорний капелюх розповів нам про неприємне. Та в будь-чому можна завжди знайти позитивні сторони. Саме про це ми довідаємося від жовтого капелюха.
Червоний капелюх.
Червоний – говорить тільки про почуття, емоції, які у вас виникли під час прослуховування тексту.
Зелений капелюх.
Зелений – це капелюх творчості. У ньому ми відправимося в країну фантазій. Вигадаємо продовження тексту. Хто придумає кінець, той і буде молодець! (Діти надягають зелений капелюх і фантазують).
Синій капелюх.
Синій – підбиття підсумків і обговорення.
2. Конкурс «Фото-натураліст»
Завдання від Зими (робота в групах): вставте пропущені слова в тексті та перекажіть свій уривок.
1 група:
Та ось повертаєшся зі_______ і мружиш очі від__________ світла.
2 група:
Це ж ________ місяць прийшов – перший місяць________. Уже мчать до нас веселі ______. Прилітають жайворонки та________ зяблики. Жайворонки поселяються на ланах, на ____________. Зяблики в лісах, гайках, _________, _________.
3 група:
На пагорбках, на схилах, зацвіли наші перші весняні квіти - _________.
Соромливо виставив свою фіолетову квітку__________ _____. Муха вже ________ на сонечку. А по – справжньому сонце почне оживляти вже після __ _________, коли день дорівнює ночі. Йде справжня весна.
YІІІ. Виготовлення підсніжників із пластиліну .
(У дітей вже приготовлені на партах по 3 кульки зеленого пластиліну та 3 кульки білого пластиліну)
Працюйте з душею, порадуйте Зиму і один одного гарними квітами, бережіть час, не тратьте його на зайві розмови.
( Гарні квіточки, охайно виконані, вкладено у роботу душу та частинку серця, одразу видно, що ви працелюбні діти, справжні українці.)
ІХ. Підсумок уроку
(Діти дарують Зимі кошик із підсніжниками, Зима виконала свою обіцянку.)