Урок читання 2 клас НУШ О. Копиленко "Весна іде"

Про матеріал
Для того, щоб краще ознайомитись із змінами в природі навесні, навчити бережно ставитись до природи, пропоную інтегрований урок. Для цього об'єднала такі предмети: читання, я досліджую світ, мистецтво. На мою думку на такому уроці дітям буде набагато цікавіше і матеріал швидше засвоїться.
Перегляд файлу

 

 

 

 

Читання

2 клас НУШ

 

 

 

 

 

 

 

                                         

                                     Підготувала:

                    вчитель початкових класів

                                     Тернівської ЗОШ І – ІІІ ступенів

                              Недригайлівської районної ради

                                     Сумської області

                          Міщенко Наталія Миколаївна

 


Тема. Олександр Копиленко «Весна іде»

Мета.  Познайомити учнів із текстом О. Копиленка «Весна іде»; вчити переказувати текст за ключовими реченнями; закріпити  уявлення учнів про найхарактерніші ознаки весни у живій та неживій природі, вчити спостерігати за природою навесні, розвивати мислення, пам’ять, спостережливість, навички роботи з пластиліном, уміння робити висновки,  працювати в команді; виховувати любов  та дбайливе ставлення до природи, до мистецтва.

Очікувані результати:

  • учні знаходять і повідомляють  інформацію про птахів (перших весняних гостей), цікаві факти про першоцвіти,  народні прикмети,
  • вчаться розпізнавати спів птахів; утворюють прислів’я про весну;
  •  виконують веснянки;
  • називають найхарактерніші ознаки весни;
  • сприймають на слух інструкції щодо виконання поставлених учителем навчальних завдань;
  • виготовляють підсніжники із пластиліну;

 

Методично-дидактичне забезпечення уроку: підручник «Українська мова та читання».   2 клас» (автор Олександра Савченко), мультимедійний проектор, презентація до уроку, ілюстративно-демонстраційний матеріал ,  роздатковий матеріал: картки  для роботи у групах, предметні малюнки весняних  квітів, птахів; музичний супровід: відеозапис» із циклу «Пори року» П. І. Чайковського, спів шпака , зяблика, жайворонка; поспівка «Весняночко – паняночко», музичні інструменти; виріб із пластиліну «Підсніжник».

Тип уроку: комбінований.

   Форма уроку: нестандартний інтегрований урок-казка.

     Зінтегровано зміст предметів:  читання, ЯДС,  мистецтво.

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

Сьогодні на уроці ми будемо

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

 

  • Отже, яка пора року настала сьогодні за календарем?

На дошці виконується запис з розрізних букв «ВЕСНА ІДЕ».

– Які пори року ви найбільше любите?

1 .Гронування («асоціативний кущ»)

– Що спадає вам на думку, почувши слово «весна»?

Screenshot_4 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. Оголошення теми уроку

  • На цьому уроці ми познайомимося з текстом О Копиленка «Весна іде», повчимося переказувати його за ключовими реченнями, розглянемо найхарактерніші ознаки весни у живій та неживій природі, познайомимося зі співом весняних птахів, продовжимо говорити про  народні  прислів’я та приказки про  весну,  виконаємо поспівку на музичних інструментах, спробуємо створити колективну роботу із пластиліну «Проліски», будемо вчитися працювати в команді. 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Інструктаж.

  • Ми з вами  об’єднались у 3 групи, оскільки весна триває саме  3 місяці.
  • Весняні місяці називаються (всі хором): березень, квітень, травень.

(На дошці з’являються назви місяців.)

  • Так і назвемо групи, в яких ви будете працювати («березень», «квітень», «травень»), але якій групі яка назва дістанеться, зрозумієте, коли  виконаєте два завдання:
  • Складете слово із розсипаних літер;
  • Здогадаєтесь назву місяця за відеороликом.

Перш, ніж розпочати роботу давайте швидко пригадаємо правила роботи в групі.

2. Повторення правил роботи в групі:  

- бути активним;

- бути доброзичливим;

- поважати товаришів;

- слухати інших;

- говорити по черзі.

- Прошу вас виконувати правила роботи в групі.

- Виберіть спікера, який буде відповідати за роботу в групі.

3. Робота в групах

Групам роздаються розсипані літери і повідомляється, що зі зворотньої сторони є фотопідказки, якими діти можуть скористатись у разі крайньої потреби.

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

( Стук в двері)

Учитель.  Нам хтось стукає в двері! Хто це? Це пані Зима!

(Входить старшокласниця у костюмі Зими)

Зима. Добрий день, дітлахи! Ой! А що це вас тут так багато зібралось?

Учитель. Добрий день! Ми зібрались тут, щоб зустрічати Весну.

Зима. Весну?!! А Весни цього року не буде! В цьому році вона майже всю зиму панувала на моєму місці. Тепер я хочу їй помститися. Я замкнула її в своєму замку на далекій Півночі!

 

Зима. Навіщо вам Весна? Поміркуйте, як нам добре з вами: сніг, мороз, завірюха, бурульки! Чому ви так чекаєте на Весну?

Учитель. Діти, давайте скажемо Зимі, чому ми так чекаємо Весну?

Вправа   «Мікрофон»       «Продовж речення : Я чекаю весну тому, що…»

-  Я чекаю тому, що весною тепло.

-  Я чекаю тому, що можна довго грати на вулиці із друзями.

-  Я чекаю тому, що будуть весняні канікули.

-  Я чекаю тому, що в мене навесні день народження.

 

Учитель. А в кого ще день народження навесні? Підніміть руки! (Діти піднімають)

  • Пані, Зимонько, у наших дітей день народження навесні, але якщо Весни не буде, то їм не виповниться 8 років і вони не перейдуть до 3 класу, і не зможуть продовжити навчання.

Зима. Ну добре! Вмовили! Якщо вам так вже необхідна та Весна, то виконайте  усі мої завдання  і, можливо, я відпущу її! Ось вам конверт із завданнями.

Читайте - уважно, виконуйте - старанно!

Завдання складні тому - до ЗУСТРІЧІ! (Зима зникає)

V. Узагальнення і систематизація знань учнів.

1.  Вправа «Інформаційне бюро»

Учитель. Ну що ж діти, будемо рятувати Весну? Тоді читаємо перше завдання пані Зими.             

Завдання:

- Згадайте і розплутайте прислів’я про весняні місяці.

2. Вправа «Плутанка» З’єднайте частини прислів’їв про весну. Прочитайте їх.

Завдання для І групи.

У березні зверху пече,                                  зиму вимітає, а весну                        
                                                                         в гості запрошує. 

 

У березні день                                                а знизу морозить.

 

 

У березні вже щука-риба                              з ніччю зустрічаються.                                         

 

 

Березень березовим віником                         може хвостом лід розбити.  

 

Завдання для ІІ групи.   

 

Квітень водою славний,                                а в квітні додому прилітає.

Квітень-переплітень,                                     а квітами гарний .

 

Хто у квітні не сіє,                                         бо переплітає трохи зими,

                                                                          трохи літа.

Де ластівка не літає,                                       той у вересні не віє. 
 

Завдання для ІІІ групи.

Травень ліси одягає -                                       скупий буде врожай.

Як у травні дощ надворі,                                 літо в гості чекає. 

Травень холодний —                                        то восени хліб у коморі.           

Сухий і теплий май –                                        не будеш голодний.       

 

3. Презентація виконаної роботи

 

VІ. Опрацювання нового матеріалу.

  1. Ознайомлення учнів із творчістю О. Копиленка
  2. Словникова робота

Таловини, млява, пряде лапками, чепуриться.

  1. Читання тексту вчителем.
  2. Перевірка усвідомлення тексту учнями
  • Чому автор назвав своє оповідання «Весна іде»?
  • Як змінюється сонце?
  • Про яких весняних птахів йдеться в тексті ?

 Фізкультхвилинка

  • Молодці, дітки!
  • Візьмемо паузу. Заспіваймо поспівку «Весняночко – паняночко» (виконання на музичних інструментах)

 

  • А ось і завдання від Зими:

А що ви знаєте про птахів, яких згадує автор у цьому тексті?

  • Діти, чи зможемо ми впоратися із цим завданням? Я думаю так, бо у наших групах працювала довідкова служба. Тож запрошую їх до слова.

 

  1.  Інформація «Довідкової служби».

1 учень: Шпаки - митецькі пересмішники: у їхній пісні можна почути уривки з пісень інших птахів, квакання жаб, ляскіт батога й навіть ричання й гавкіт собак. У пісні шпака чуються й звуки, які він чув на зимівлях в Африці й під час перельоту через південні країни. Наслідують шпаки й людський голос, а деякі, що досить довго прожили в неволі птахи, навчаються вимовляти окремі слова й навіть цілі фрази. Шпаки можуть гніздитися як окремими парами, так і більшими колоніями. Ці птахи надзвичайно невибагливі у виборі місця для гнізда. Вони гніздяться в дуплах дерев, в ущелинах скель, в уступах кам'янистих обривів, у підставах більших гнізд хижих і великих воронових птахів, у розширених норах щуриків, під дахами будинків, у порожнечах напіврозвалених глиняних будівель і т. п.

2 учень:

Жайворонки дуже полохливі птахи, але якщо їх приручити, вони поступово стають ручними і беруть корм з рук господаря. Приручений самець жайворонка здатний співати по 8 годин на добу. Самця жайворонка можна відрізнити від самки по більшим розмірам і за піснею, яка відсутня у самки. Жайворонки живуть у багатьох місцях (гори, луки, поля), але крім лісів. Харчуються жайворонки рослинністю і комахами. Потреба у воді жайворонки задовольняють росою, яка осідає на рослинах. Пташенята жайворонків ростуть дуже швидко і вже через 10 днів залишають гніздо. Жайворонки відносяться до перелітних птахів, першими прилітають самці (для розвідки). У розмовній мові, людей які рано лягають спати і рано встають називають «жайворонками», а тих, які пізно лягають і пізно встають «совами». Жайворонки України зимують в північній Африці або в Індії, вертаються в Україну на початку березня, а відлітають у жовтні.

3 учень:

Назва «зяблик» походить від застарілого слова зябнути — «мерзнути», «відчувати холод». Вона пов'язана зі спостереженою здатністю зяблика ліпше переносити холод порівняно з іншими перелітними птахами.

Розміром зяблик трохи менший за горобця.

Зазвичай видова пісня зяблика представлена треллю, що закінчується «розчерком» (коротким різким звуком) наприкінці. Трелі передують початкові, тонші свистячі звуки. Тому пісню зяблика можна розділити на три послідовні частини — заспів, виведення трелі, розчерк. Така структура пісні характерна для всіх дорослих самців (самиці не співають). Вся пісня зазвичай триває близько 2 — 3 с, після паузи (7 — 10 с) пісня знову повторюється.

Вчитель: - Дякуємо довідковій службі за змістовні розповіді.

  • А на черзі ще завдання від Зими.
  • Проаналізуйте текст за допомогою 6 капелюхів

 

VІІ.  Закріплення вивченого матеріалу.

  1.  Робота в групах.
  • Над текстом будемо працювати за допомогою шести капелюхів.

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\всі капелюхи.jpg

Кожна група обирає 2 капелюшка. Давайте дізнаємося, як ми будемо мислити, одягаючи капелюх певного кольору.

(У кожної групи конверт із завданням).

Білий капелюх.

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\білий капелюх.jpg

Білий дає нам інформацію. А наш текст  це і є інформація.

Отож, давайте розкажемо:

  • Як починається текст?
  • Про що ми запитуємо у сонечка?
  • Як воно змінюється?
  •  Який перший місяць весни?
  • Що відбувається в цьому місяці ?
  • Хто  наші перші весняні гості?
  • Де вони поселяються?
  • Які перші весняні квіти згадує автор?
  • Коли по – справжньому сонце почне все оживляти?
  • Що хоче весна?

Молодці, білий капелюх справився зі своїм завданням!

Чорний капелюх.

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\чорний.jpg

Чорний – оцінка ситуації з точки зору наявності недоліків, ризиків та загроз її розвитку.

  • Що вам не сподобалося в тексті?
  • Чи правильне питання поставив автор до читачів: Чи розвісили ви шпаківні?
  • Щоб могло статися , якщо  б ви не підгодовували птахів?
  • Чи прийшла б весна , якби не світило сонечко?

Отже, завдяки чорному капелюху, ми дізналися, що якби не було сонечка, то не настала б весна.

Жовтий капелюх.

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\жовтий капелюх.jpg

Жовтийдослідження можливих успіхів, пошук переваг та оптимістичний прогноз події (ситуації), яка розглядається.

Чорний капелюх розповів нам про неприємне. Та в будь-чому можна завжди знайти позитивні сторони. Саме про це ми довідаємося від жовтого капелюха.

  • Що доброго зробило сонечко?
  • Що зробили птахи з настанням тепла?
  • Що сталося з  весняними квітами?
  • Чи був би наш світ таким прекрасним без рослин та тварин?
  • За що ви любите весну?
  • Отже, якщо одягаємо жовтий капелюх, то ніби приміряємо на себе рожеві окуляри і вчимо свій розум та свою душу бачити хороше.

Червоний капелюх.

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\червоний.jpg

Червоний – говорить тільки про почуття, емоції, які у вас виникли під час прослуховування тексту.

  • Які почуття виникли на початку тексту?
  • Які почуття виникли в середині оповідання?
  • Які емоції виникли у кінці оповідання?

Зелений капелюх.

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\зелений.jpg

Зелений – це капелюх творчості. У ньому ми відправимося в країну фантазій. Вигадаємо продовження тексту. Хто придумає кінець, той і буде молодець! (Діти надягають зелений капелюх і фантазують).

  • Як бачите, діти, тільки-но ви одягли зелений капелюх, як поринули у світ фантазій.

Синій капелюх.

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\синій.jpg

Синійпідбиття підсумків і обговорення.

  • Ми з вами приміряли майже всі капелюшки. Розглянули хороші і погані сторони тексту. Тож який висновок ми можемо зробити?
  • Хто є головними героями тексту?
  • Хто вам більше сподобався? Чому?
  • Що нового ви дізналися з тексту?

2. Конкурс «Фото-натураліст»

  • Завдання від Зими : Зима передала нам корзину з весняними квітами. Але це квіти не справжні, а на фото. Кожна група витягує із корзини 2 зображення  рослин, обговорюють їх у групі і називають .

 

Картинки по запросу фото конваліяКартинки по запросу фото черемша 

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу фото рястКартинки по запросу фото кульбаба 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу фото крокусКартинки по запросу фото підсніжник 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Гра «Текстовий редактор»

Завдання від Зими (робота в групах): вставте пропущені слова в тексті та перекажіть свій уривок.

1 група:

  • Коли ж ти, ______любе, розтопиш весь______ і сріблясті ручаї полинуть у_______, в яри?

Та ось повертаєшся зі_______ і мружиш очі від__________ світла.

 

2 група:

Це ж ________ місяць прийшов – перший місяць________. Уже мчать до нас веселі ______. Прилітають жайворонки та________ зяблики. Жайворонки поселяються на ланах, на ____________. Зяблики в лісах, гайках, _________, _________.

 

3 група:

На пагорбках, на схилах, зацвіли наші перші весняні квіти - _________.

Соромливо виставив свою фіолетову квітку__________   _____. Муха вже ________ на сонечку. А по – справжньому сонце почне оживляти вже після __  _________, коли день дорівнює ночі. Йде справжня весна.

 

YІІІ. Виготовлення підсніжників  із пластиліну .

  • Молодці, діти, добре справились із завданням Зими. Зима передавала нам корзину з фотографіями квітів , а ми спробуємо наповнити цю корзину підсніжниками із пластиліну, які ми виготовимо своїми руками. Можливо це розчулить нашу Зиму і вона звільнить нам Весну.
  • На попередніх уроках ми вже працювали з пластиліном. Цей вид роботи для вас не новий.  Давайте перевіримо чи все готове до уроку. Оскільки це робота з пластиліном, подумайте, що потрібно для роботи? (пластилін, стеки, дощечка, серветки для рук, )
  •  Чи все потрібне для роботи є у вас на партах?

 (У дітей вже приготовлені на партах по 3 кульки зеленого пластиліну та 3 кульки білого  пластиліну)  

  1.  Правила роботи з пластиліном
  • Перед роботою пластилін потрібно розігріти.
  • Ліпити треба на дощечці.
  • Невикористаний пластилін класти в клітинку упаковки.
  • Після роботи дощечку потрібно почистити від залишків пластиліну.
  • Не торкайся брудними руками обличчя, очей, одягу.
  • Руки після ліплення необхідно витерти серветкою, а потім вимити водою з милом.
  1. Демонстрація виготовленого підсніжника. Послідовність виконання виробу. ( перегляд відео )

Працюйте з душею, порадуйте Зиму і один одного гарними квітами, бережіть час, не тратьте його на зайві розмови.

 

  1. Практична робота і прослуховування П. Чайковський «Квітень. Підсніжник» (із циклу «Пори року»)
  • А щоб краще нам працювалось  зараз ми з вами поринемо на галявину підсніжників , а допоможе нам в цьому композитор П. І.  Чайковський.

 

  1. Створення композиції  квіткового кошика.

 ( Гарні квіточки, охайно виконані, вкладено у роботу душу та частинку серця, одразу видно, що ви працелюбні  діти, справжні українці.)

 

ІХ. Підсумок уроку

  • Я думаю , що можна вже  запрошувати Зиму. (Стук в двері , заходить Зима, дякує дітям за роботу на уроці)
  • А зараз кожен з вас оцінить свою роботу на уроці за допомогою  кола успіху.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • З яким твором ми познайомилися на уроці? Хто його автор?
  • Який музичний твір прослухали?
  • Який вид роботи вам найбільше сподобався?

(Діти дарують Зимі кошик із підсніжниками, Зима виконала свою обіцянку.)

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шеремет Віра Михайлівна
    велике дякую! Творчої наснаги,сил працювати, міцного здоров'я
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 квітня 2020
Переглядів
5520
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку