Читання
2 клас
Т е м а. Образи чарівниці-зими у віршах Леоніда Глібова «Зимня пісенька», Марійки Підгірянки «Зима-білосніжка».
М е т а. Ознайомити дітей з зимовими віршами Л. Глібова та М. Підгірянки, які є поетичними замальовками природи взимку. Розкрити красу художніх засобів, якими передається стан природи взимку, поглибити розуміння віршованої форми художніх творів. Удосконалювати навички виразного читання віршованих творів. Розвивати вміння помічати образність висловів. Збагачувати словниковий запас школярів. Виховувати любов до поезії, вміння спостерігати за природою, бачити прекрасне.
О б л а д н а н н я: фотопортрет Л. Глібова, М. Підгірянки, зимові пейзажі, музичний супровід (дитячі опери М. Лисенка), дитячі малюнки на тему «Зима».
Хід уроку
Відгадування загадок про зиму.
В снігову студену пору
Всі ми - друзі дітвори,
Возять діти нас на гору,
Ми їх возимо з гори.
Рано-вранці увесь світ
Вбрався в білий оксамит.
А як вітер нападе
Оксамит цей пропаде.
Яка пора року змальована у цих загадках?
Скажіть про це словами загадок.
Які ще загадки по зиму ви знаєте?
Чудова природа взимку! Куди не поглянь, скрізь сріблом виблискує земля, в білі шуби і шапки вбралися дерева та кущі. Такого багатства нема навіть у найбагатшої людини. Про зиму чарівницю написали свої твори Леонід Глібов, Марійка Підгірянка та багато інших поетів. Що ж нам відомо про цих митців?
Робота з текстом вірша «Зимня пісенька»
Прочитай правильно та поясни такі слова: снігурочко, білогрудочко, тихесенько, гладесенько, здоровенную, страшенную, чорнії, червонії, мара, кинеться.
Багато є пестливих слів. Серед них Л. Глібов вибрав слова Зимонька, снігурочка, біло грудочка. Використав слова з суфіксами
-есеньк-, -ечк-, -оньк- та ін. Ви вже знаєте, що такі суфікси утворюють пестливі слова.
Подивіться на дошку і прочитайте, як утворились такі слова.
Зима – зимонька
Тихо – тихесенько
Рівно – рівнесенько
Срібний – срібненький.
У вірші зустрінуться такі слова, як баба (сніговик) – демонстрація малюнка, мара (страховище).
Подивіться на малюнок і скажіть, які кольори використані для зображення зими, чому? (Відповіді дітей)
Прочитайте ще раз поезію «Зимня пісенька». Якими словами вона закінчується? Прочитайте початок вірша.
Автор починає поезію про зиму, продовжує про весну, а закінчує словами любові до свого рідного краю.
Сад зачарований дрімає в зимовій тиші. Спокійно сплять сніжинки-пушинки під розлогими вітами вишні. Та ось…
Скористайся малюнком.
Продовж міркування.
Зима – це погано, тому, що …
Зима – це добре, тому, що …
Дай відповіді на запитання одним словом.
Як зима надійде враз,
Чим вона обсипле нас?
Як прийде до нас весна,
Чим втішає нас вона?
Робота над віршем «Зима-білосніжка».
Слухання музики «Дитячі опери М. Лисенка».
Відшукайте у вірші слова назви дій, які характеризують зиму, як живу істоту. Ходить зима, простеляє килимочки, заплітає коси, розмовляє з потічками, ходить в полі, розклада перини, накрива ниви, ходить узбіччям, по діброві, шелесне, шепоче, розкине перли.
Якими словами закінчується вірш? Так, як і попередній – весною.
Який висновок можна зробити? (на зміну зимі прийде весна).
Доведіть, що природа в обох віршах олюднена.
Які людські якості природа має у обох віршах?
Прочитай правильно слова і поясни їх значення: негоди, пригод, узбіччям, в чар-розмові.
Прочитай рядки, у яких зима зображується, як жива істота.
Опиши своє враження про зимове вбрання дерев, вигляд снігового покриву в полі, по дорозі до лісу, використовуючи порівняння.
Склади казочку про зиму.
Навчись швидко читати скоромовку.
Взимку ти не вій,
Вітер не вий,
Вовком вітриську,
Виє, до весни
Всіх лякає вже зовсім
Сніговієм близько.
Підсумок.
Читання смішинки
Чи потеплішає?
Синку, зачиняй двері, надворі дуже холодно, - просить мати.
Хлопчик дивується:
Хіба надворі потеплішає, як я зачиню двері?
Розкажіть, як треба поводитися серед природи? Чому?
Попрацюйте в парах. Виразно прочитайте товаришеві по парті вірш, який більше сподобався.
V. Домашнє завдання. Вивчити вірш за твоїм вибором.
1