Тема: Осінь весела. Н.Забіла ,,Осіннє листя “.
Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів,навчати дітей помічати красу і неповторність природи,працювати над образними висловами,розвивати пам’ять,мислення,вчити бачити прекрасне в природі.
Обладнання: куб, осіннє листя, ілюстрації із зображенням осінніх пейзажів.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Сонечко встало,
Прийшов новий день.
Любі школярики,
Всім: ,,Добрий день! “
ІІ. Мовленнєва розминка
1.Робота над скоромовкою. Гра ,, Дощик”
Їжак та їжаченя
Їздять по гриби щодня.
Їжачиха помагає -
Сироїжки їм збирає.
2. Читай, відповідай швидко: хто це?що це?
Свіже, прохолодне,чисте - ... ( повітря).
Пекуче, палюче, гаряче - ... (сонце ).
Чисте,безхмарне,блакитне -....(небо).
Щедра, золота, дощова -...(осінь).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми і мети уроку.
Загадка: В жовтий лист пофарбувала,
Урожай с полів зібрала.
Золотила вербам коси
Чарівна цариця - ... (осінь)
- Назвіть осінні місяці.
- Як ви вважаєте,який з них найкрасивіший?
- Тема нашого уроку ,, Осінь весела” Ми опрацюємо вірш Н.Забіли ,,Осіннє листя “.
ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу. Опрацювання вірша Н.Забіли ,,Осіннє листя”.
1. Стратегія ,,Кубування.”
- Опишіть яка осінь.
- На що вона схожа?
- Що вам спадає на думку,коли ми говоримо про осінь?
- Із яких місяців вона складається? Яка переважає погода?
- Опишіть,яке значення має осінь у житті людини.
- Опишіть власні судження щодо пори року: це добре чи погано,що у наших кліматичних умовах є пора року осінь.
2.Вправа ,,Прогнозування”.
- За назвою вірша та за ілюстрацією спробуємо зробити припущення про що піде мова у вірші.
3.Прослуховування вірша.
- Чи ствердилися ваші припущення?
4.Словникова робота
Читання з позначками. Діти самостійно читають вірш і олівцем роблять позначки на словах,значення яких їм не зрозуміло.
Пояснення значень слів вчителем або учнями,які знають тлумачення слів.
5.Читання вірша учнями ,,ланцюжком”
- Хто співає пісеньку?
- Кого автор називає ,,веселими танцюристами?”
- Чим різниться значення слів — листки,листочки,листики ?
- Знайдіть у вірші слова,які створюють радісний настрій.
- Якими словами передано рух листочків?
- Знайдіть слова,вжиті в переносному значенні.
- Які кольори згадуються у вірші?
6.Продовження роботи над віршем .
1.Вихід дітей на вулицю з книжками.
-У нас є можливість помилуватися красою осінньої природи. Подивіться навколо. Які дерева ви впізнали?
2.Гра ,,До свого дерева”.Вчитель показує листочок,діти біжать до дерева,з якого цей лист і називають дерево.
3.Робота в парах. Читання вірша .
- Покажіть рухами як можуть летіти листочки,якщо вітерець дує ледь-ледь.
-А якщо він сильно дме?
У вірші який вітер був?З чого це видно?
4.Виразне читання вірша,супроводжене рухами.
Діти об`єднуються в групи: дівчата і хлопці. Під час читання другого куплета діти кружляють. Потім дівчата підбігають до берізки,хлопчики до тополі. На третій куплет виконують відповідні рухи.
Зриваємось ми зграями
з топольок та беріз (хлопці відбігають, кружляючи, від тополі,дівчата -від берези)
злітаємо,кружляємо
і падаємо вниз (всі присідають)
На четвертий куплет піднімаються і знов кружляють. Два останні рядки вірша читають голосно усі разом.
Та вітром знов піднесені
мчимо з височини.
Нам радісно!Нам весело!
Нам любо восени!
5.Хвилинка- цікавинка
-Діти,а чи знаєте ви,чому листочки жовтіють і відбувається листопад?
Розповідь вчителя: Листя зелене,тому що в його клітинах є особлива речовина- хлорофіл. Він потрібен рослинам ,щоб перетворювати сонячну енергію на поживні речовини. Восени стає холодно. Ночі довші,дні коротші. Такі зміни підказують деревам,що скоро настане зима і дерева починають готуватися до зимового сну. В листках не утворюється хлорофіл,він поступово зникає. Тому листочки згодом стають червоні,жовті,коричневі і відпадають.
V. Підсумок уроку.
Гра ,,Закінчи речення”.
- Сьогодні на уроці я вчився ...
-Найбільше мені сподобалося ...
- Цікаво було ...
VІ. Домашнє завдання. Читати вірш весело.
Опубліковано урок з читання у другому класі за темою: “Осінь весела. Н.Забіла “Осіннє листя”, в якому використано деякі стратегії для розвитку критичного мислення учнів, простежується зв'язок з природознавством. Виховною метою є формування у дітей почуття любові до природи, до рідного слова.