Урок "Чому вода в морі солона"

Про матеріал
Інтегрований урок (читання, розвиток мовлення, я досліджую світ) в 3 класі
Перегляд файлу

Картинки по запросу чому в морі вода солона                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

 

 

 

 

 

 

Вчитель 3 класу                                                                                          Минчук                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     Тетяна Павлівна

 

         

                  

                         2016 р.

Тема уроку: Вадим Скомаровський «Чому в морі вода солона»

 

  Мета уроку:

  • вчити дітей швидко, правильно і виразно читати, розуміти прочитане, працювати в парах і в групах;
  • удосконалювати навички читання віршованих творів;
  • формувати вміння працювати з текстом, визначати головних дійових осіб і характеризувати їх;
  • розвивати мовлення дітей, збагачувати активний словник образними виразами;
  • формувати оцінні судження, вміння робити свої висновки;
  • виховувати негативне ставлення до заздрощів і жадібності;
  • виховувати бажання вчитись, почуття дружби, порядності, чесності, доброти, любові до своїх рідних;
  • виховувати цікавість, допитливість, бережливе ставлення до водойм;
  • виховувати бережливе ставлення до моря та морських мешканців.

 

 

Тип уроку:  інтегрований (читання, розвиток мовлення, природознавство).

 

Матеріали для уроку:

запис шуму моря, малюнок моря із рибками, русалкою, сміттям (консерви, пляшки розбиті), лист від морських жителів, сигнальні картки, опорні картки, краплинки, групки, мікрофон, фото-малюнки, крісло, картки на кожного учня, на клас.

 

 

 

 

 

 

 

І. Організація класу.

1.Організаційний момент.

                                     Пролунав і стих дзвінок.

                                     Починається урок.

                                     Всі за парти тихо всілись

                                     І на мене подивились.

- Подаруйте, діти, мені свої гарні, милі, світлі усмішки і почнемо урок.

 

2.Очікування

- А чого кожен із вас чекає від уроку?

Хто очікує на уроці отримати нові знання - покажіть сигнальну картку червоного кольору.

 Якщо чекаєте цікавого спілкування - зелену.

Хто очікує отримати гарні оцінки за свої досягнення синю.

А хто ще не визначився - жовту. (діти виконують)

- Мені приємно, що майже всі очікують отримати нові знання, тому пропоную вам розпочати урок.

 

. 2. Ігрова ситуація.

- Діти, сьогодні вранці, коли я прийшла до школи, то відчула, що тут відбувається щось незвичайне. ( муз фон.-чути  звуки схожі на шум моря). Мені здалось, що я чую шум моря, відчуваю запах морської піни. А ви також відчуваєте?

- Напевно на  морі щось сталося, адже недарма такі морські дива відбуваються. Ось погляньте, хто до нас завітав? Так це ж русалонька!!! Ви впізнаєте її? Як її звати? Так, це русалонька Аріель. (малюнок на ватмані моря із русалкою засмученою; в морі багато сміття, пляшок, консерви, гілок).

Вона чомусь дуже засмучена. Напевно

щось трапилось?! Аріель тримає лист.

(вчитель бере листа) .

  • Це від морських жителів. (читає).

 

 

 

  • Ось чому русалонька Аріель засмучена!

Допоможемо рибкам? Будемо працювати так, щоб врятувати  рибок. Чим більше ми завдань виконаємо, тим менше сміття залишиться в морі й море буде чистішим, рибки виживуть. А для цього треба бути уважним, зосередженим, активним та кмітливими. Обіцяєте мені?

ІІ. Мовленнєва  розминка.

1.Вправа «Зарядка для язичка»

Картинки по запросу пшениця - Розпочинаємо наше перше завдання. Щоб ротик був слухняний ми завжди починаємо уроки читання з мовленнєвої розминки.

Пригадайте, діти, вмить як пшениченька шумить ш-ш-ш (малюнок)

Картинки по запросу струмокЯк в гайку струмок дзвенить дзінь-дзінь-дзінь (малюнок)

А як джміль в саду бринить дж-дж-дж (малюнок)

Картинки по запросу джмільЯк шумлять у птаха крила шух-шух-шух (малюнок)

В морі синьому вітрила с-с-с (малюнок)

Картинки по запросу крила птахаЧудово! Дякую! Молодці!

2. Скоромовка

Картинки по запросу в морі вітрила- А тепер ми, діти, проговоримо декілька разів скоромовку.

На столі стоїть сільниця,

Картинки по запросу сільничкаУ сільниці сіль.

(по складах- повільно – швидше –

дуже  швидко)

-Молодці!

 

3.Речення з логічним  наголосом.

- Подивіться на дошку. Прочитайте речення.

Умілому всяка робота легка.

  • Давайте ми промовимо це речення так, щоб логічний наголос падав на перше слово. (разом промовляють, а потім 1 учень повторює)
  • А зараз промовимо так, щоб логічний наголос падав на друге слово.( промовляє учень, а потім всі разом)
  • Тепер спробуйте на третє слово. ( промовляє учень, а потім всі разом)
  • І на четверте – спробуємо. (промовляє учень, а потім всі)
  • А тепер прочитайте мені речення ось таке:

Умілому всяка робота легка? (вчитель дописує знак питання, промовляє учень)

  1. Розчитування. Вправи на розширення кута  зору.
  • У вас на столі є кольорові листочки. На кожному з них є складова таблиця.
  • Візьміть листочок жовтого кольору. Зосередьте свій погляд на лінії. Намагайтеся побачити букви, які записані зліва і справа. Прочитаймо їх.

- Так  читаємо ще складові таблиці на червоному  і зеленому листочках

 

 

 

 

 

 

  • Молодці! Пречудово! Ми з вами виконали завдання і справилися дуже гарно. Тобто  ми починаємо рятувати наших рибок. Забираємо перше сміття

( консервна банка) щоб їм було легше вибратися із пастки.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

1. Робота в групах.

- Наступне завдання: перевірка д/з. Над якою казкою ви працювали вдома?
( Літературна казка українського письменника Анатолія  Дімарова «Для чого людині серце»)

- Отже, казка допоможе нам зрозуміти, навіщо людині серце. Домашнє завдання у вас було диференційоване. Кожна команда отримала різне завдання.

 

а) читання в особах

 

І команда «Читайлики» отримала завдання читати казку «Для чого людині серце» в особах. Давайте ми послухаємо уривок: зустріч дерев’яних чоловічків із дівчинкою. Отож слухаємо І команду.. Будь ласка виходьте. Слова автора читає Андрій Ярош, слова дівчинки – Аня, слова дерев’яного чоловічка – Саша.

(перед класом читають)

- Молодці!

 

б) переказ казки

ІІ команда «Розумнички» отримала завдання – переказ тексту за планом, який складали на попередньому уроці. Давайте ми послухаємо уривок: зустріч дерев’яних чоловічків із лікарем. Отож слухаємо ІІ команду.

Будь ласка, виходить Даша  і переказує уривок казки. (переказує перед класом)

  • Молодець!

 

 

в) гра «Мікрофон»

  • Діти, ось ви прочитали, подивились, прослухали,  а тепер подумайте, а чого вчить нас ця казка?

( Я вважаю, що казка Анатолія Дімарова нас вчить бути добрими, милосердними, робити добрі вчинки, допомагати іншим)     

   - Діти, а від чого залежить, яке серце має людина?

 (Від її способу життя, її виховання, культури та її душі)

      - З яким серцем краще жити? (відповіді дітей)

 - Отже, яка головна думка казки?

 (казка допоможе нам зрозуміти, навіщо людині серце)

   - Тільки серце відрізняє справжню людину від дерев’яного чоловічка, дає можливість насолоджуватись життям і, навіть, жертвувати ним заради іншої людини. Я бажаю, щоб ми всі мали таке велике, світле , чуйне серце , як у цього незвичайного  дерев'яного чоловічка.

в) творче завдання. Гра «Крісло автора»

- ІІІ команда «Всезнайки» отримала творче завдання: скласти і написати есе на тему «Для чого людині серце». Хто буде виступати від вашої команди? Слухаємо Назарчука  Андрія.

Андрій Назарчук

Есе

Для чого людині серце

Людей поділяють на тих, хто має добре чи жорстоке серце. Люди з добрим серцем творять добро, милосердні, співчутливі, допомагають іншим. Це люди волонтери, лікарі, вчителі. А люди з жорстоким серцем намагаються образити інших, говорять погані слова один одному, штовхають, насміхаються.

 Я вважаю, що серце потрібне для того, щоб жити, щоб бути саме людиною та вміти співчувати і любити.

 Я впевнений, що коли б люди з любов’ю ставились один до одного, то не було б злих сердець і тоді зникли б на землі зло і жорстокість.

 

Ковбасюк Олег

Есе

Серце моє

    Серце у мене дуже велике. Воно різнокольорове. Шматочок жовтого, тому що я добрий. Шматочок сірого, тому що інколи буваю сумним. А ще воно у мене яскраве, тому що я дуже люблю життя та своїх близьких

 

Вчитель: Я вам бажаю, щоб серця були у вас великі і щирі, щоб вони не черствіли і не були маленькі. Засівайте в них зернинки доброти. Лише тоді ваші серця будуть здоровими і добрими.

  • Ми з вами ще одне завдання виконали, отже і сміття  забираємо із рибок. А це означає, що ми робимо добро.

ІV.Фізкультхвилинка.

  • Щось втомились ми сидіти.

     Треба трохи відпочити.

 Вчитель                                                             Учні
Трава низенька-низенька.                                Роблять присідання.
Дерева високі-високі.                                       Піднімають руки вгору.
Вітер дерева колише-гойдає.                           Обертаються.
То направо, то наліво нахиляє.                        Нахиляються вправо, вліво.
То вгору, то назад.                                            Потягуються вгору, назад.
То вниз нагинає.                                               Нахиляється вперед.
Птахи летять-відлітають.                                 Махають руками-«крильми».
А учні тихенько за парти сідають.                  Сідають за парти.

 

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Мотивація навчальної діяльності

-  Чи задумувались ви коли-небудь, чому у морі вода солона, хоча річки, які в нього впадають – прісні? Багато народів світу створювали казки. Адже наші предки не могли пояснити того, що відбувалося навколо них  з наукової точки зору і тому створювали казки, в яких все діялося за допомогою чар.

 

 2. Цікаво знати!

- Давайте пригадаємо уроки природознавства. Ми вивчали розділ «Вода». Скажіть, будь ласка, які ви знаєте властивості води? (прозора, безбарвна, текуча,не має запаху, набирає форму посудини, розчинна)

- Які ви знаєте речовини, що розчиняються у воді?

(сіль, цукор)

- Чим відрізняється морська вода від річкової?

(морська – солона, а річкова – прісна, питна)

- У морській воді солей розчинено більше, ніж у прісній. Тому люди вживають прісну воду й називають її питною.

- А чому ж  в морі вода солона? Давайте пригадаємо. Коли йде дощ, він розчиняє частинки солей, що містяться в ґрунті і кам’янистих породах. Струмочки дощової води потрапляють в річки. Течія річки переносить солі в моря. Вода під дією сонця випаровується і випадає на землю у вигляді опадів, але сіль залишається в морі. За мільйони років там її накопичилося достатньо.

- Пройшов час, людина розкрила багато таємниць природи, і те, що колись було таємничим, стало відомим, тому казкові пояснення зараз видаються смішними. Але казка все ж залишається цікавою та повчальною.

2.Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні на уроці ми прочитаємо казку Вадима Скомаровського, а як вона називається, ви дізнаєтесь, коли пограєте у гру «Банани»: прочитаєте, що тут зашифровано, цифри не читаємо, а уявно закреслюємо.

Чодваму водин моріп’ять  тривода ссімолона

- От ми і прочитали, як називається казка Вадима Скомаровського «Чому в морі вода солона». На попередньому уроці  ми познайомилися з літературною казкою, з прозовим твором. А у якій формі Вадим Скомаровський написав казку?

 ( у формі вірша).

- Казки письменники пишуть у формі прози або вірша.

 

VІ. Опрацювання казки «Чому вода в морі солона»

1. Комбінована робота. (Спочатку читає вчитель, потім продовжують учні).

Картинки по запросу краплинки- Сядьте, щоб вам було зручно слухати,слідкувати  та поміркуйте. Чому казка має таку назву?

- Спочатку я буду читати,  а потім до кого впаде краплинка, той продовжує читати.

- Молодці! Ми з вами гарно попрацювали. А це означає, що забираємо ще сміття із моря.

2. Словникова робота.

а) Гра «Відлуння». Читання «сходинок» слів.

- Я читаю, а ви повторюєте слова.

           Сіті                                           Скелі                                                Брат

          Жорна                                       дрібка                                              базар

          Доволі                                       млинці                                             бідняк

         Умовний                                   мудрість                                           байдужа

         Неповторна                              загуркотіли                                       молодший

  • Прочитайте самостійно слова, дотримуючись літературної вимови. Почали.

б) Гра «Блискавка». Тлумачення незрозумілих слів.

-  Я буду показувати незрозумілі слова, а ви шукайте на дошці, що вони означають.

Картинки по запросу фелюга(прикріплює на дошку до слова –слово і малюнок).

Картинки по запросу баркас з весламиФелюга – невелике парусне судно.

Баркас – велике судно з веслами.

Картинки по запросу барак дерев яний будиночок для тимчасового житла.Картинки по запросу бакланБарак – дерев’яний будиночок для тимчасового житла.

Баклан – водоплавний птах з чорним оперенням.

Картинки по запросу жорнаЖорна – пристрій для ручного і механізованого помолу складений з двох каменів один на другий.

Картинки по запросу кроквиКрокви – дерев’яні балки.

 

в) Гра «Знайди синоніми». Робота в парах. (з’єднати лініями)

І пара:

         Гожі – вродливі, красиві.

           Імла – мряка, мжичка.

           Змарнів – занедужав, схуднув.

ІІ пара:

           Заможний – багатий.

            Жебрак – бідняк, старець.

            Злидні – бідність, убогість.

ІІІ пара:

          Ятрили – не давали спокою, терзали.

          Піль – поле.

           Схаменувсь – одумався, опам ятався.

ІІІІ пара:

                Занеміг – захворів.

               Найми – заробітки, батрак.

              Сваволя – самоправство, самоволя.

- Молодці! Зачитаємо виконану роботу. (учні по черзі читають)

- Молодці! Гарно працювали, тому забираємо  сміття.

 

4. Розвиток читацьких умінь.

 

- А зараз виконаємо вправи на розвиток техніки читання. Прочитаємо казку і поміркуємо: хто головні герої казки?

 

1) читання ланцюжком по 4 рядки ( до слів

2) гра «Буксир» (чит. парами, допомагаючи один одному)

3) гра «Бджілки» (разом напівголосно)

4) читання «Дощик» (читають спокійно, повільно)

5) читання  «Дощ» (читають голосніше,швидше)

6) читання «Шторм» (читають голосно і швидко)

7) гра «Рибки» (читання мовчки)

- Молодці, гарно прочитали.

 

5. Бесіда над змістом казки.

 

- Хто головні герої казки? (в казці головними героями є молодший і старший брат)

- Ким був їхній батько? (їхній батько був рибалкою)

- Яке лихо спіткало двох синів? (в морі пропав батько із фелюгою))

- Як вчинив старший брат по відношенню до молодшого, коли не стало батька?(старший брат вигнав меншого із оселі)

  • Яку знахідку пощастило знайти молодшому братові? (молодший брат знайшов жорна)
  • Як став використовувати  жорна юнак? (він молов сіль і продавав)
  • Кому була не до вподоби торгівля сіллю? (старший брат заздрив кращому життю брата)
  • Що вирішив зробити старший брат для свого збагачення? ( він вирішив забрати жорна для себе)
  • Куди покотилися жорна з хати? (жорна покотилися з гори прямо в море). Молодці!

 

 6 . Вибіркове читання.

 

- Знайдіть у тексті та прочитайте:

- Який  молодший брат ?

- А який старший брат?

- Як жилося меншому?

- А як жилося старшому?

- Чому молодший брат не вельми зрадів жорнам? Яку народну мудрість він згадав? Прочитайте.

- Прочитайте, як жорна працювали у старшого брата. Чому він їх не спинив і де ці жорна зараз?

-Молодці! Рятуємо рибок далі від сміття.

 

 

7. Характеристика головних героїв.

а) Складання Т-схеми. Робота в парах.

(визначення рис характеру)

- Діти, у вас на картках записані риси характеру. За допомогою стікерів вибираємо риси характеру для старшого брата і молодшого.

Зелений колір - молодшого брата.

Рожевий – старшого брата.

  • Які риси характеру притаманні молодшому братові? Хто зачитає? (учень зачитує риси характеру
  • А тепер які риси характеру притаманні старшому братові? Хто зачитає?

(учень зачитує риси характеру)

Молодший брат                                           Старший брат

щедрий                                                                    жадібний

працьовитий                                                           заздрісний

добрий                                                                     байдужий

лагідний                                                                  скупий

співчутливий                                                           улесливий

терплячий

 

б) Технологія «Сенкан»

- Молодці! Визначили риси характеру правильно. Наступне завдання: скласти сенкан.

І ряд – про молодшого брата.

ІІ ряд – про старшого брата.

 

           Сенкан                                              

1.Молодший брат                         

2.Щедрий, працьовитий              

3.Знайшов, молов, продавав.       

4. Жорна допомогли йому вижити.                                                    

5. Трудяга                                                    

 

Сенкан

1. Старший брат

2. Жадібний, жорстокий.

3. Відмовився, дізнався, злякався.

4.Жадібність загубила старшого брата.

5.Бідолаха.

 

  • Ми з вами ще одне завдання виконали, отже і сміття  забираємо із рибок.

А це означає, що ми робимо добро.

 

 

 

VІІ. Підсумок уроку.

1. Гра «Критик-адвокат»

- Поміркуйте, якими б  ви хотіли бути?  Які поради ви хотіли б дати героям казки?

(діти виступають, використовуючи опорні картки  для розвитку зв’язного мовлення)

Я – критик ….

Я критикую…. тому, шо …….

Вважаю, так чинити не можна, адже ….

Він повівся не правильно, бо …

Я засуджую його за …

Так робити не соромно через те, що…

 

Я – адвокат…

Я захищаю…тому,  що …

Вважаю, що він просто помилився, адже…

Він поводив себе не правильно через те, що…

 

2. Бесіда

- Чи згодні ви із назвою казки? А який би ви дібрали заголовок?

- Чого вчить нас казка? (Казка вчить бути схожим на молодшого брата. Він лагідний, щедрий, поділиться з іншими, співчутливий, працьовитий, терплячий, не тримає зла за кривду, вміє пробачити кривднику. Навчає не бути байдужим, любити своїх рідних, не забувати про них, не заздрити, не обманювати нікого, не бути скнарою. Казка цікава та повчальна)

- Що засуджується? (У казці засуджується поведінка старшого  брата.)

 

 .

3. Екологічне виховання.

- Молодці! Ми врятували рибок від сміття. Забираємо все сміття, адже ми багато завдань виконали. Діти, подивіться на русалоньку! Вона почала посміхатися.

А подивіться на рибок, які вони стали рухливі, веселі. Як ви думаєте, чому морські жителі так змінилися?

— Усі річки, річечки, озера треба берегти! Адже основні запаси прісної води знаходяться в річках, озерах, у надрах землі. Запаси ці катастрофічно виснажуються.На Землі стає все менше чистої води. Люди забруднюють воду!

       Берегти і охороняти водойми – це обов’язок кожного громадянина. Тільки людина може так забруднити навколишнє середовище. Від людини залежить чи  водойми будуть чисті або забруднені.

         Іноді на берегах річок, озер,ставків люди миють автомобілі та забруднюють воду бензином, У брудній водібезліч шкідливих речовин і хвороботворних бактерій. Вони викликають різні хвороби в людей. У такій воді гинуть рослини і тварини.

— Як же зберегти воду чистою? (відповіді дітей)

 

 

4. 3 – хвилинне есе.

- скласти трихвилинне есе «Яким краще бути: добрим чи багатим?»

 

VІІІ.. Домашнє завдання

Домашнє завдання диференційоване.

Команда «Читайлики» - читати виразно;

Команда «Розумнички» - переказувати детально;

Команда «Всезнайки» - переказувати вибірково.

 

ІХ.Оцінювання учнів

Ось і уроку кінець!                                                                                                                                                                                                                                    

Щиро дякую вам , друзі !

Хто працював - молодець.                                                                                                                                               

За роботу - по заслузі.

Протягом всього уроку ви добре працювали .За відповіді на уроці ви отримували смайлики, які складали в конверт. Я порахую смайлики і виставлю оцінки. Дякую за активну роботу  ……

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
10 січня 2022
Переглядів
2429
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку