Урок "Чому зимові місяці мають такі назви?"

Про матеріал
Матеріал має за мету розкрити походження зимових місяців, закріпити знання прикмет зими, учити описувати красу зимової природи. Розвиває уяву, фантазію, мовлення, спостережливість, критичне мислення. Виховує любов до природи.
Перегляд файлу

ТЕМА.  Чому зимові місяці мають такі назви?

МЕТА:  Ознайомити учнів з назвами зимових місяців, розкрити походження назв місяців, закріпити знання прикмет зими; учити описувати красу зимової природи.

Розвивати творчу уяву, спостережливість, фантазію, зв’язне мовлення, критичне мислення, пізнавальну активність, пам’ять.    Виховувати любов до природи.

Обладнання: кошик з паперовими сніжинками, ілюстрації із зображенням зимового лісу, мультимедійна презентація.

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

Освітні галузі: природнича, мовно-літературна.

                              ХІД    УРОКУ                                                       I.Організація    класу

Хочу вам гарного уроку побажати,

Щоб було цікаво всім нам працювати,

Щоб хотіли вправно всі відповідати,

Щоб допомагало вам вміння міркувати.

II.Актуалізація опорних знань

  1. Вправа  «Синоптик»
  • Яка зараз пора року?
  • Який місяць?
  • Які прикмети зими ви відчули, коли йшли до школи?
  • Сьогодні тепло чи холодно?
  • Чи є опади?
  • Які зимові явища ви спостерігали протягом останньої доби?
  1. Гра «Так чи ні» (використання цеглинок LEGO)
  • Узимку сонце знаходиться високо на небі.
  • Зимою сонечко посилає на землю мало тепла і світла.
  • Дні стають довшими, а ночі коротшими.
  • Річки, озера вкриті льодом.
  • Дерева не ростуть.
  • Часто йде дощ.
  • Ведмідь і їжачок сплять.
  • У небі часто кружляють сніжинки.
  • Комашки літають над квітами.
  • Пташки потребують нашої допомоги.
  1. Гра  «Незакінчене речення»
  • Глобус – модель земної … .
  • Земля обертається навколо своєї … .
  • Земля постійно … .
  • День і ніч становлять ... .
  • Доба триває … .
  • Час, за який Земля робить повний оберт навколо Сонця – це … .

III.Повідомлення теми і мети уроку.  Мотивація навчальної діяльності

  1. Гра  «Шифрувальник»
  • Прочитайте слова:   ченьсі, удгрень, тийлю.
  • Як одним словом можна назвати ці слова?
  • А чи знаєте ви, чому зимові місяці мають такі «імена»?
  • А хочете дізнатися?
  • Сьогодні на уроці ми дізнаємось про походження назв зимових місяців, будемо описувати красу зимової природи, дізнаємось, що притаманне кожному періоду зими.

 

IV. Робота над темою уроку

  1. Вправа  «Входження  в  картину» (на дошці ілюстрація із зображенням зимового лісу)
  • Яка пора року зображена?
  • Чому ви так вирішили?
  • Яке небо?
  • Що ви можете сказати про сніг?
  • Опишіть стан дерев.
  • Сліди яких тварин можна побачити на снігу?
  • А чи можна визначити який саме зимовий місяць зображений на ілюстрації? Чому?
  1. Дослідження назв зимових місяців. 
  • Робота над загадками

Місяць землю грудить і хату сильно студить.  (Грудень)

Вітри із снігом все сікли і назву місяцю дали.  (Січень)

Місяць цей лютує, бо весноньку чує. (Лютий)

  • Поясніть назву кожного місяця, спираючись на зміст загадки.
  • Робота в групах  (із  кошика діти дістають по одній сніжинці і об’єднуються в групи)

Кожна група отримує вірш.

Перша група

Змерзлим груддям крізь і всюди

вкрилось поле і шляхи.

  • Це  вже Грудень! – кажуть люди

і вдягають кожухи.

І дерева в білий іній вбрались,

як у кожушок.

Річка спить у кризі синій

і замовкнув спів пташок.

 

Друга група

 

Січень – року перший син

Носить одяг із перлин.

Всіх морозами страхає

Путь – доріжки замітає.

Але люблять його діти.

Як же січню не радіти?

Новий рік, Різдво Христове,

Водохреща – ці чудові свята

Січень нам дарує

Всіх гостинцями частує.

 

Третя група

 

Третій місяць зветься лютий,

А лютує він тому,

Що на світі довго бути

Не доводиться йому.

Хоче лютий, щоб на світі

Панувала вік зима.

Та поволі сонце гріти

Починає крадькома.

 

Завдання: прочитати вірш, поміркувати які ознаки місяця містяться у вірші.

 

  • Презентація роботи груп.  Доповнення вчителя
  • Грудень – перший місяць зими і останній місяць року. А назва його визначається характером грудня. Із настанням морозів розбита осіння дорога перетворюється в саме груддя. Тому й кажуть: «Грудень на возі витрясе не лише сіно, а й душу. Груднева дорога не для воза, а для полоза (саней)».
  • Мав цей місяць у народі й інші імена: «Стужайло», «Вітрозим», Зимник», «Трусин».
  • Поясніть, чому.
  • Закінчується грудень і приходить січень. Він «січе» зиму на дві половинки. Може саме через це він дістав свою назву. А можливо тому, що дуже січе снігом і морозом. А ще, мабуть тому, що добрі господарі саме у січні заготовляли («сікли») дерево на будівництво хат. Така деревина суха, довговічна і добре тримає тепло. Його ще називають: «Сніжень», «Сніговик», «Льодовик», «Щипун», «Тріскун».
  • Поясніть ці назви.
  • Лютий походить від слів «злий», «жорстокий». Хоча це і останній місяць матінки-зими, дмуть сильні вітри, налітають віхоли, частішають хуртовини, дошкуляє мороз. Але сонце вже повертається на бік весни. В народі цей місяць називають: «Межень», «Крутень», «Лютень».
  • Поміркуйте і поясніть ці назви.
  1. Фізкультхвилинка  «Танці  зігріванці»

https://www.youtube.com/watch?v=A09aJ3gvLWs

 

V. Осмислення  знань  учнями

1. Робота з підручником

* Роздивіться зимові  світлини і скажіть, про що вам розповідають назви зимових місяців.

* Чому зиму поділяють на три періоди: ворота зими, глибока зима та бокогрій?

2. Робота в зошитах з друкованою основою

* Читання і доповнення текстів про зимові місяці.

*Розпізнавання пір року за малюнками.

3. Читання і пояснення прикмет про зимові місяці

 

Грудень рік кінчає, а зиму починає.

Грудень землю грудить, а хату студить.

Сніг у грудні глибокий – урожай високий.

 

Січень – року початок, зимі середина.

Січень – погідний, рік буде плідний.

 

Місяць лютий кригою скутий.

Лютий лютує, красну весну чує.

 

  1. Вправа  «Вільний  мікрофон»

-Який із зимових місяців вам подобається найбільше?

- Поясніть, чому.

 

        VI. Підсумок  уроку.  Рефлексія

           Вправа  «Інтерв’ю»

  • Чого ви навчились на уроці?
  • Що нового сьогодні дізнались?
  • Що найбільше вас вразило і здивувало?
  • Чи було вам важко?
  • Якщо так, що саме?
  • Продовжіть речення.  Тепер я знаю, що …

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Нетецька Ольга
    Дякую за прекрасний матеріал до уроку!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 січня 2021
Переглядів
6521
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку