Тема: «ЧОРНА РАДА» – ПЕРШИЙ УКРАЇНОМОВНИЙ ІСТОРИЧНИЙ РОМАН-ХРОНІКА.
ПОХОДЖЕННЯ ЙОГО НАЗВИ.
ІСТОРИЧНА ОСНОВА Й АВТОРСЬКА УЯВА, РОМАНТИЧНІСТЬ СТИЛЮ.
ДИНАМІЧНИЙ ІНТРИГУЮЧИЙ СЮЖЕТ
Мета: ознайомити учнів з історією створення роману, знайти та показати основний конфлікт у ньому, пояснити історичний колорит; розвити в учнів навички розрізняти роман, історичний роман, роман-хронiку, історичну правду i художній вимисел; закріпити вміння аналізувати історичні факти, обґрунтовувати власні висновки; плекати та підтримувати пізнавальний інтерес до історичного минулого.
Обладнання: портрет П. Кулiша, виставка ілюстрацій створених за допомогою ШІ, мультимедiйна презентація, фільм «Чорна рада».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
ЕМОЦІЙНЕ НАЛАШТУВАННЯ
Вправа «БАНКА ПОЗИТИВУ»
Запишіть на стікері й покладіть у банку позитивне слово, яке починається на першу літеру вашого імені.
I. Органiзацiйний момент.
II. Актуалiзацiя опорних знань.
Заповнення інтерактивного плакату про життя і творчість письменника або сторінки у ФБ.
ПАНТЕЛЕЙМОН КУЛІШ
III. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
«Спасибі тобі, Богу, милий друже мій великий,
за твої подарунки і особливо – за «Чорну раду»,
я вже її двічі прочитав, прочитаю і третій раз
і все-таки не скажу більше нічого, як спасибі...»
Тарас Шевченко
Щасливі ми, що живемо на такій чудовій, багатій, мальовничій землі – у нашій славній Україні. Тут жили наші прадіди, діди, тут живуть наші батьки. Любов до нашої України починається з любові до маленької Батьківщини, де розташовані рідні домівки, міста і села, де кожна стежинка – це стежинка дитинства, його веселих пригод та колоритних місцевостей рідного краю.
Із чого і де починається для кожного Батьківщина?
А що для вас Україна? Які асоціації можна дібрати до слова Україна? Які почуття у вас виникають коли ви чуєте слово Україна?
Створіть асоціативний кущ та зачитайте.
IV. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Теорія літератури.
За жанром «Чорна рада» – історичний роман, роман-хроніка.
Історичний роман – роман, у якому відтворюються події минулих часів, розповідається про життя видатних діячів.
Роман-хроніка – це такий прозовий твір, у якому розкривається послідовна історія певних суспільних або родинних подій за тривалий проміжок часу.
ІСТОРИЧНИЙ СЛОВНИЧОК |
|
Доба Руїни |
– з часу зречення гетьманства Ю. Хмельницьким 1663 р. до 1687 р., коли гетьманом був обраний І. Мазепа. |
Географічно-державний стан України |
– поділ на Лівобережну (під владою Москви) та Правобережну (під владою Польщі). |
Чорна Рада |
– козацька рада з участю «черні» – простих селян та міщан. Ради, що носили характер заколотів, державних переворотів, були підступними стосовно правлячого гетьмана. |
2. Робота над твором «ЧОРНА РАДА»
Перегляд Буктрейлера. Історія написання роману.
П. Куліш працював над романом упродовж 14 років. Твір побачив світ у 1857 року. «Чорну раду» Куліш планував випустити з ілюстраціями. Він сам зробив ескізи, а також залучив до створення малюнків Сергія де Бальмена (художника-аматора, рідного брата Шевченкового друга Якова де Бальмена). Пропонував також зробити малюнки й Шевченкові, однак той відмовився. Декілька Кулішевих ескізів до роману збереглися донині.
Історичною основою роману «Чорна рада» стали події 1663 р. – власне, «чорна рада» як козацьке зібрання, що відбулося в Ніжині.
Деякі претенденти на булаву не зважали на долю України та її народу, а про думали лише про власну вигоду. Вони зверталися за допомогою то до польської шляхти, то до турків, татар, то до Москви. Україна була розколота. На Правобережжі правив польсько-шляхетський ставленик Павло Тетеря.
На Лівобережжі України точилася запекла боротьба між кількома претендентами на гетьманування, серед них – переяславський полковник Яким Сомко, обраний на старшинській раді в Козельці наказним гетьманом, хоч російський цар і не затвердив його, та кошовий отаман Запорозької Січі Іван Брюховецький.
27–28 червня 1663 року у Ніжині відбулася «чорна рада», за підсумками якої гетьманом було обрано Брюховецького, а Сомка скарано на горло.
Так виглядала книга 1857 року
«Спасибі тобі, Богу милий друже мій великий, за твої подарунки і особливо – за «Чорну раду». Я вже її двічі перечитав, прочитаю і в третій раз і все-таки не скажу більш нічого, як спасибі… Добре, дуже добре ти зробив, що надрукував «Чорну раду» по-нашому…»
(З листа Т. Шевченка до П. Куліша)
АНАЛІЗ ТВОРУ (ПАСПОРТ) «ЧОРНА РАДА» П. КУЛІША
Підзаголовок: Хроніка 1663 року.
Автор: П. Куліш.
Рік: 1857.
Літературний рід: епос.
Літературна течія: романтизм.
Жанр: історичний роман, роман-хроніка.
Тема: розповідь про Чорну раду, що відбулася в Ніжині в 1663 році.
Ідея: заклик до єднання, цілісності України; утвердження думки, що тільки свідома українська інтелігенція має бути панівним класом суспільства.
У романі зображено історичні події Доби Руїни. Переяславська угода 1654 р. – та історична подія, яка стала темою роману.
Джерела роману: «История Малороссии» М. Маркевича, «История Малой России» Д. Бантиш-Каменського, літопис Самовидця. В основу твору покладено історичні події, описуються в ньому роки, коли Правобережна Україна відійшла від Польщі. На гетьманську булаву в той час претендувало кілька осіб, боротьба не була справедливою.
Сюжетні лінії: соціальна і любовна.
Відхилення від історичних фактів: опис подорожі полковника Шрама, його перебування на хуторі Хмарище, зустріч його сина Петра з Лесею, двобій Петра з Кирилом Туром, переживання Лесі через коханого. Проблематика «Чорна Рада». Історична доля України. Взаємини між панством та біднотою. Стосунки між Україною та Росією. Вірність обов’язку, козацька честь. Місце Запорозької Січі в історії України. Любов і ненависть. Вірність і зрада. Батьки і діти.
Історична постать і сучасність: цінність людського життя «Усякому єсть своя кара і награда од бога». Письменник акцентує увагу на суперечностях між простими козаками і старшиною, між міщанами і шляхтичами, між городовими козаками і запорожцями. Визначальним сюжетним «полігоном» для характерологічного увиразнення героїв є дорога, у яку вирушає козак Шрам зі своїм сином Петром, прямуючи з Правобережної України до Лівобережної до Якима Сомка. На цій дорозі вони зустрічають різних за соціальним статусом і політичними поглядами людей.
Головні герої: Яким Сомко – наказний гетьман Лівобережжя, переяславський полковник, Павло Тетеря – правобережний гетьман Васюта Золотаренко – ніжинський полковник, Іван Брюховецький – кошовий – гетьман Запорозької Січі московський князь Гагін, Кирило Тур – запорозький козак, курінний отаман (НЕ є історичною особою); полковник і панотець Шрам (справжнє прізвище Чепурний). Шрам є узагальненням характеру запорожців-старшин, їхніх звичаїв і патріотизму. Петро Шраменко – його син; Михайло Черевань – колишній козак, господар хутора, Меланія дружина Михайла Череваня і дочка Леся, Божий Чоловік, Матвій Гвинтовка, Вуяхевич.
Сюжет: приїзд батька й сина Шрамів на хутір Хмарище до Череваня; знайомство Петра Шрама з родиною Череванів; спілкування з Божим Чоловіком; бажання Шрама заручити Петра й Лесю; Шрами й Черевані в Києві, розмова з незадоволеними міщанами; знайомство Лесі з Кирилом Туром; зустріч Череваня й Шрама з Якимом Сомком у Києво-Печерській лаврі; вечеря Сомка, Шрама, Череваня, Тура й Лесі в Києві, натяк Тура на викрадення Лесі; нічне викрадення Лесі, двобій Кирила Тура з Петром Шраменком; гостини Шрама на хуторі в Гвинтовки, недалеко від Ніжина; зустріч Петра Шрамен-ка з Кирилом Туром, сніданок у нього вдома; покарання біля стовпа Кирила Тура в урочищі Романовський Кут, повернення Кирила й Петра додому; перипетії в Ніжині; Чорна рада в Ніжині; обурення обдуреної черні, розчарування її в Брюховецькому; пропозиція Тура порятувати ціною свого життя Сомка (у в’язниці) й відмова останнього; засудження Тетерею на смерть старого Шрама («як бунтівника»); одруження Петра ІІІраменка й Лесі.
Яких героїв зібрав Пантелеймон Куліш у своєму романі?
Персонажі роману:
Чи співпадають ваші погляди із героями, що створив ШІ?
|
|
ПЕТРО |
КИРИЛО ТУР
|
|
ЛЕСЯ |
ЯКИМ СОМКО |
|
|
ПОЛКОВНИК ШРАМ |
ЧЕРЕВАНЬ |
ПЕТРО ШРАМЕНКО І ЛЕСЯ ЧЕРЕВАНЬ
Оголошення результатів навчальної діяльності учнів.
Заповни таблицю.
ЗНАЮ |
ХОЧУ ДІЗНАТИСЯ |
ДІЗНАВСЯ |
___________________ |
___________________ |
____________________ |