«Вічна» тема матері й сина. Романтичний тип утілення теми жіночоі долі («Катерина»)

Про матеріал
Розробка уроку з української літератури за поемою Тараса Григоровича Шевченка "Катерина"
Перегляд файлу

Тема: «Вічна» тема матері й сина. Романтичний тип утілення теми жіночоі долі («Катерина»)

 Мета (формувати компетентності):предметні: розуміти становище жінки в кріпацькій  Україні  часів Шевченка, пояснювати поведінку героів поеми «Катерина»; ключові: висловлювати судження про материнство та вічну проблему жіночого щастя; інформаційні:навички узагальнення та систематизаціі інформації; загальнокультурні:формувати шанобливе ставлення до жінки в усіх її іпостасях( жінка – мати, жінка – кохана та ін.), усвідомлення того, що жінка – уособлення краси на землі; розкрити ідейно-художній зміст твору «Катерина», охарактеризувати образ головної героїні поеми; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічність у мисленні, творчу уяву; вміння виважено і ґрунтовно  висловити  власні думки, спостереження; виховувати повагу до української жінки, риси чуйності, доброти, людяності, зневажливе ставлення до підступництва, зради. Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, портрет Т.Г.Шевченка, текст твору, ілюстрації, учнівські малюнки до його змісту , картина «Катерина»; дидактичний матеріал (тестові завдання).

                                                          

                                                                                                           Все упованіє моє

                                                                                                           На тебе, мати, возлагаю,                                                                                                            Пренепорочная, благая!

                                                                                                          Т. Шевченко

                                                                                                         Мати — це ім’я Бога на устах і в                                                                                                           серцях маленьких дітей.                                                                                                           В. Теккерей

                                                            

                                               

                                                        Хід  уроку

I.Організаційний момент                                                     II.Мотивація  навчальноі  діяльності 

З першої миті життя схиляється над нами обличчя матері. У тривозі й любові, у замилуванні й надії вдивляються матері в своїх дітей, сподіваючись і прагнучи щастя для них. Усім своїм життям і працею матінка утверджує у кожного із нас кращі риси людяності й добра.

Однією з центральних тем у творчості Т. Шевченка є трагічна доля жінки в тогочасному феодально-кріпосницькому суспільстві. Саме цій темі поет присвятив цілу низку творів, звертався до неї в усі періоди творчості. Серед них — поеми  «Сова», «Наймичка», «Відьма» та інші. Для Шевченка нещаслива  доля жінкикріпачки  була не тільки суспільним, але й особистим  горем. Його рідну  матір «ще молодую у могилу нужда та праця положила». Подруга  його юнацьких  літ, Оксана Коваленко, стала  жертвою  кріпосницького ладу.

Рідні  сестри  поета  поневірялись на панщині. Поет завжди  турбувався  про  них, допомагав  чим тільки  міг. Добре знав він, що нелегко живеться братам, але сестрам — ще гірше.

III. Оголошення теми й мети уроку IV. Сприйняття й засвоєння  навчального матеріалу

Серед творів, які Т.Г.Шевченко присвятив гіркій жіночій долі, особливе місце посідає поема «Катерина», присвячена В.А.Жуковському в пам’ять 22 квітня 1838 року(день викупу поета з кріпацтва).Поема належить до творів першого періоду творчості Т.Шевченка. Саме цій поемі властиве характерне поєднання елементів романтизму та реалізму.

Т.Г.Шеченка  завжди хвилювала доля української жінки; в ранній період творчості поета ця тема була однією з провідних. Поема ж починається закликомзастереженням до українських дівчат: «Кохайтеся,чорнобриві,та не з москалями,бо москалі-чужі люде,роблять лихо з вами». Трагічна доля головної героїні поеми співзвучна долям багатьох українських дівчат. Що ж випало на долю Катерини?

Ганьба,знущання односельчан,зрікання батьків-це те,що трапилося з дівчиною через її нещасливе кохання.

Поет порушує проблему незахищеності жінки-одиначки,як у моральному,так і в соціальному аспекті. Катерина залишається одна в цілому світі.

Вродлива селянська дівчина- центральний образ поеми. Катерині властиві такі риси,як щирість,чесність,відкритість,ніжність та довірливість,саме це й погубило її. Дівчина глибоко й вірно кохає Івана: «Полюбила москалика,як знало серденько».Катерина вірить коханому,чекає на нього. Не зневірюється й тоді,коли народжує дитину. Усвідомивши свою провину перед батьками,Катерина вимушена піти з рідного села,від найближчих їй людей. Із собою Катерина бере лише свою дитину та крихту рідної землі,яку ховає в хустину коло серця. Що ж робити бідній дівчині? Маючи годувати дитину, Катерина просить милостиню…Але й після цього Катерина живе сподіваннями на щасливу зустріч із коханим.

 

1. Виразне читання  твору «Катерина» 2. Бесіда за змістом прочитаного 3. Робота над  композицією  твору

Назва структурного елементу

                           Характеристика

 

Пролог –  звернення  поета до дівчат із застереженням не кохатися із москалями

 

Кохання і розлучення Катерини з офіцером

 

Катерина залишає рідну домівку за наказом батьків

 

Зустріч героіні з москалем; її самогубство

 

Життєва доля Івася – байстрюка, його випадкова зустріч із «батьком»

 

 

4. Художній  переказ - Переказати твір від імені Катерини - Переказати твір від імені батьків Катерини - Переказати твір від імені москаля

5. Характеристика образу  Катерини

image

6. Складання інформативного  ґрона  до образу головної  героїні

image

 Матеріал для роботи над образом

У центрі  твору — селянська дівчина Катерина. Вона настільки чесна і благородна, що навіть не підозрює в особі офіцера негідника, вона цілком довіряється йому і тому гине. Почуття її  природні, звичайні і змінюються залежно від тих ситуацій, в які вона потрапляє.  Внутрішній світ Катерини ясно виявлений в її поведінці:

весело їй — вона співає, тяжко — вмивається сльозою.

Душевний стан Катерини, її тяжкі переживання змальовуються через її поведінку, через її ставлення до людей, до оточення.

Розпитавши дорогу «в Московщину», Катерина просить у людей милостині. Вона вперше  простягає руку. Робити їй це дуже тяжко. Відбувається внутрішня боротьба — просити чи не просити?

Кожна її репліка природно звучить тільки в устах цієї звичайної дівчини. Її мрії, прагнення є мріями і прагненнями саме такої дівчини, як Катерина. Репліка — «Люди добрі, де шлях в Московщину?» — вже сама по собі викликає в уяві читача нехай і невиразно окреслену постать. А в поєднанні з описом зовнішності («У латаній свитиночці, на плечах торбина, в руці ціпок, а на другій — заснула дитина») образ стає яскравішим і виразнішим.

Гармонійність зберігається між характером і поведінкою героїні, між ходом думок і способом їх вислову: Обізвався старий батько:  «Чого ждеш, небого?». Що могла сказати старому батькові «грішна» дочка. Вона знає, що її люблять батьки, що страждають, може, ще більше, ніж вона, але виганяють її з дому тому, що своєю поведінкою Катерина порушила моральні традиції.

Перша зустріч з москалями завдала їй пекучого болю і закинула в душу невиразний ще сумнів вперше глянути правді в очі.

Катерина починає уявляти майбутнє сина-байстрюка. І це її передбачення поділяє автор. Проте нещасна матір ще не може відмовитися від своє мрії і продовжує пошуки, бо любить офіцера, вірить його обіцянкам.

Мати-покритка, скільки їй стало сил, захищає своє дитя від жорстокого і ворожого світу. Але всі і все — односельці, батьки, кохана людина — повстали проти неї. Саме в цьому трагедія Катерини.

Загибель героїні — не випадкова. Вона стала жертвою розпусти панів. Самогубство Катерини — причина соціальна.

 7. Бесіда. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

-  Яка тема твору?

-  У чому його основна думка та ідея?

-  Чи можна вважати образ Катерини романтичним? Доведіть свою позицію.

-  Чому батьки так повелися зі своєю дитиною? Як ви ставитеся до такого рішення?

V. Закріплення вивченого матеріалу

Літературний диктант

1.     «Катерину» Т. Шевченко присвятив:

а) своїм сестрам;

б) всім дівчатам;

в) В. Жуковському;

г) Якову де Бальмену.

2.     Починаючи твір, поет застерігає дівчат, щоб вони не:

а) цуралися будь-якої роботи по господарству;

б) ігнорували народних звичаїв та обрядів;

в) лінилися здобувати освіту;

г) кохалися з москалями.

3.     Через що милий залишив Катерину? Бо:

а) на цьому наполягали батьки дівчини;

б) люди почали дорікати козаку, зазначаючи про можливу неславу дівчини;

в) москаль вирушив у похід до Туреччини;

г) вона йому набридла.

4.     Яку пісню співала героїня вночі біля криниці?

а) весільну;

б) Галю;

в) жниварську;

г) Гриця.

5.     У чому виявилася самовпевненість дівчини?

а) неповторності власної краси;

б) можливості гарно співати і танцювати;

в) вихованні своєї дитини;

г) обізнаності народних прикмет.

6.     З приводу чого зажурилися батьки Катерини?

а) відсутності чоловіка дочки;

б) її хворобою;

в) неврожаєм;

г) непорозумінням із сусідами?

7.     Виганяючи дочку з дому, мати звернулась до неї з докором.

а) «Виховуй свою дитину як знаєш»;

б) «Іди шукай у Москві свекрухи»;

в) «Не з’являйся більше на мої очі»;

г) «Живи як знаєш серед люду чужого».

8.     Докоряючи дочку за її легковажність і неславу, мати одночасно:

а) розмірковує над долею байстря;

б) клопочеться про власний імідж;

в) хвилюється з приводу того, хто її поховає;

г) співчуває їй.

9.     Перед тим як залишити рідну домівку Катерина:

а) тричі перехрестилася;

б) поцілувала батьків;

в) набрала землю під вишнею;

г) попрощалася з дружками.

10.  Героїня у зимову негоду знайшла притулок:

а) біля старої верби;

б) у чумаків;

в) у жебраків;

г) у лісника.

11.  Кого стосується дана характеристика: «Дала, кажуть, бровенята, / Та не дала долі!»

а) Катерину;

б) сироту Івана;

в) старця;

г) наймита у пана.

12.  Як склалася подальша доля Івася, сина Катерини, наприкінці твору? Він:

а) потрапив у родину до свого батька;

б) служив козачком у пана;

в) був поводирем сліпого кобзаря;

г) став жебраком.

За кожну правильну відповідь установлюється 1 бал

 

VI. Підбиття підсумків уроку

1.Інтерактивна вправа « Мікрофон» 2.Продовжіть речення:

-«На мене незабутнє враження справив епізод…»

-«Я зрозумів (зрозуміла)…»

-«Думаю, що поема Т. Г. Шевченка «Катерина» так полюбилася в народі тому…»

 

VII. Домашнє завдання

Вивчити уривок із твору напам’ять. Написати міні-твір «Майбутнє Івася».

pdf
Додав(-ла)
Токар Ольга
Додано
29 лютого
Переглядів
360
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку