Урок " Чотирикутники-зліва, чотириутники справа"

Про матеріал

Мета уроку повторити і узагальнити знання учнів з даної теми; розвивати логічне мислення, просторову уяву, вміння знаходити вихід із нестандартної ситуації; виховувати увагу, акуратність, самостійність, потяг до знань. Урок проводиться в незвичайній формі.

Перегляд файлу

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета уроку: повторити і узагальнити знання учнів з даної теми; розвивати логічне мислення, просторову уяву, вміння знаходити вихід із нестандартної ситуації; виховувати увагу, акуратність, самостійність, потяг до знань.

 Вчитель. Сьогодні ми проведемо підсумковий  урок із теми

« Чотирикутники».

А проведемо ми його в дещо незвичайній для вас формі.

1.Гра « Художник – геометр»(колективна робота)

Вчитель. Всі ви, мабуть, із задоволенням відвідували уроки образотворчого мистецтва. А зараз ви побуваєте у ролі художників – геометрів. Кожен варіант одержить картку – завдання, яке потребує знань геометричних і творчих здібностей. Треба впізнати , про яку геометричну фігуру йдеться , з’єднати стрілками вислови із назвою фігури і її зображенням. Кожен учень робить одне з’єднання  і передає картку наступному учаснику.

1

Якщо АВ ІІ СД, ВС ІІ АД, то

АВСД – це…….

Паралелограм

 

2

Паралелограм , у якого

Всі сторони рівні – це…

Прямокутник

 

3

Прямокутник, у якого всі сторони рівні – це…

Ромб

 

4

Фігура, яка складається з чотирьох точок і чотирьох відрізків, що послідовно їх сполучають – це…

Чотирикутник

 

5

Паралелограм, у якого всі кути прямі – це…

Квадрат

 

 

Ви вже зрозуміли , що для того щоб дати правильну відповідь , треба чітко знати все про чотирикутники, а крім того , навчитися логічно мислити й аргументувати відповідь, доводити свою думку.

2.Практичне застосування знань.

Є предмети та деталі, що містять у собі моделі паралелограма: шарнірний пристрій(рис,1), віконна рама, шарнірна модель(рис.2), сітка дротяна,(рис.3)           Картинки по запросу зображення моделі шарнірного пристрою у вигляді паралелограма Рис. 1

Рис.2 Картинки по запросу віконна рама шарнірна модель      Картинки по запросу сітка дротяна Рис.3

 

  Ще з часів Петра І  прямі , паралельні даним, проводили за допомогою спеціального інструмента – паралельних лінійок, що складалися з двох паралельних дерев’яних  лінійок, шарнірно з’єднаних  між собою двома рівними металевими планками.

( Демонструю інструмент за допомогою графопроектора).

Такими самими паралельними лінійками , тільки прозорими пластмасовими , користуються й нині штурмани, виконуючи побудови на картах. Поясніть принцип дії лінійки.

  ( Принцип дії паралельних лінійок грунтується на ознаці паралелограма).

 

Вчитель. У нас є шарнірний пристрій, за допомогою його я зараз побудую паралельні прямі.(Демонструю інструмент і виконую побудову).

3. Робота з конструювання означень( індивідуальна робота).

На дошці написано:

1.Діагоналі взаємно перпендикулярні.

2. Многокутник.

3. Діагоналі  перетинаються і точкою перетину діляться пополам.

4. Протилежні сторони попарно рівні.

5. Має чотири і тільки чотири кути.

6. Має хоч один прямий кут.

7. Діагоналі рівні між собою.

8. Чотирикутник.

9. Дві сусідні сторони рівні між собою.

10. Паралелограм.

11. Чотири сторони і чотири кути рівні між собою.

12. Прямокутник.

13. Ромб.

Вчитель. Які з перелічених суттєвих властивостей однозначно визначають основні поняття теми?(Це завдання вимагає синтезу юнь і їх узагальнення).

Відповідь. Учні вибирають різні сукупності суттєвих властивостей, які однозначно визначають одне  і теж поняття. На наступному кроці учні роблять записи у зошитах у такому вигляді:

Чотирикутник = 2+5

Паралелограм =8+4

Паралелограм =8+3

Паралелограм =2+5+4

Ромб =10+9

Квадрат =13+6

Квадрат = 10+11

Квадрат = 2+5+4+9+6

Квадрат =12+ 9

Ромб = 8+3+1

Ромб =10+1

Прямокутник = 10+6

Прямокутник = 8+3+6

Квадрат = 10+9+7

Сума номерів означає таку сукупність суттєвих властивостей , яка необхідна і достатня для однозначного визначення поняття.

4. Перевірка « квадратності».

Завдання виконується по рядах.

На партах у дітей лежать клаптики матерії  у формі прямокутника, ромба, квадрата і паралелограма. Учні перевіряють умови завдань на цих «моделях» і роблять висновки.

а) Чотирикутний клаптик матерії перегнули по одній діагоналі  і впевнилися у точному  спів паданні  двох утворених трикутників.(див. рисунок)

 

 

 

 

 

 

Запитання:

Чи можна стверджувати , що цей клаптик матерії має форму квадрата?

 

Відповідь. Даний клаптик матерії  не обов’язково має форму квадрата. Дійсно, такі умови буде задовольняти ромб, бо його діагоналі є осями симетрії. Таку процедуру можна виконати для перевірки чи буде чотирикутник ромбом.

б) Чотирикутний клаптик матерії перегнули так, що дві його протилежні сторони точно співпали. Потім матерію розгорнули і перегнули так, щоб дві інші сторони точно співпали.

Запитання:

Чи можна  стверджувати, що цей клаптик матерії має форму квадрата?

Відповідь. Даний клаптик матерії не обов’язково має форму квадрата. Дійсно,  такі  умови буде задовольняти довільний прямокутник, бо обидві лінії, які з’єднують середини його протилежних сторін, будуть його осями  симетрії. Таку процедуру можна виконати для перевірки чи буде чотирикутник прямокутником.

5. « Квадратні дива» природи.(Доповіді учнів)

Учень 1.   Не відомий досі вид дерев із стовбурами, що мають не круглий, а квадратний перетин, доглядають ботаніки в провінції  Чжензян  у Китаї. Тут на площі близько 50 квадратних метрів, росте 120 таких дерев заввишки 3-5 метрів. Дерева з чотиригранним стовбуром – це готова шпала, що потребує обробки!

  Учень2.   У Японії «квадратні кавуни» - вивів селекціонер Томоюкі  Оно, не використовуючи при цьому ніяких хімікатів. Вони зберегли смак, але   набули нових переваг: зручно ділити на скибки, легко відділяти шкіру, викладати на  транспортуванні. Вирощують «квадратні» помідори в Ізраїлі.

    Учень 3. На замовлення авіакомпанії генетики у США вивели сорт кукурудзи з «квадратними» зернами. Під час «повітряних» обідів вони не скочуються з тарілок.

6.Тест « Характер через геометрію».

Вчитель. Усі ви були у ролі художників. Будь ласка , зобразіть себе, використовуючи  для цього лише вивчені геометричні фігури: коло, трикутник, прямокутник, квадрат.

За цими малюнками легко оцінити характер автора.

Зображення, які могли виконати учні (приклад).

 

 

 

                           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розшифровка  характеру:

  • 10 прямокутників: повне володіння собою, інтелігентність, розум, прохолодне ставлення до оточення, риси, які властиві чоловікам;
  • 3 трикутники, 6 прямокутників, коло: високий ступінь інтелігентності, непогана інтуїція, але недостатньо розвинена почуттєва сфера; поблажливе ставлення до інших ; наївне відчуття прекрасного;
  • 3 трикутники, 3 кола, 4 прямокутники: інтелігентність, інтуїція, чуттєвість розвинена на одному рівні; оригінальність, жива натура, більш неспокійний характер, схильність до  скептичного , насмішкуватого  ставлення до навколишніх;
  • 5 трикутників, 3 кола, 2 прямокутники: велика вразливість, розвинена інтуїція, мала чуттєвість, слабке відчуття реальності, багато інфальтизму  в чуттєвій сфері;
  • 2 трикутники, 4 кола, 4 прямокутники: висока інтелігентність, чуттєвість але в міру розвинена; інтуїція слабка, багато жіночості, гордості, самовпевненості; така людина має схильність до депресії;
  • 5 кіл, 1 трикутник, 4 прямокутники: деяка інтелігентність, слабка інтуїція, гарячий темперамент, слабо розвинене почуття прекрасного, що дивує  інших:  у характері виявляється при цьому глибоке почуття гуманізму;
  • 2 трикутники, 3 кола, 5 прямокутників: риси характеру врівноважені; злегка переважає інтелігентність, велика чуттєвість; характер типовий для жінок, тип оригінальної людини, сповненої ідеями, але без почуття дисциплінованості;
  • 1 трикутник, 2 кола, 7 прямокутників: яскраво виражена  інтелігентність, живий темперамент, недостатня вразливість та інтуїція; в цілому людина неврівноважена, відсутність будь-якої художньої здібності.

За аналогією до наведених прикладів можна прокоментувати й інші варіанти «геометричних чоловічків». Кожен із варіантів буде наближений до одного з даних зразків.

Вчитель. Ось і закінчився наш урок. Ви сьогодні добре попрацювали , тож отримуєте нагороду.( виставлення оцінок)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Самікова Ірина Олександрівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 жовтня 2018
Переглядів
845
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку