5 КЛАС 1 Л.М.Масол
Урок № 18
Дата:
Тема. Цирк — мистецтво, сповнене радості. Мова циркового мистецтва. Трюк. Складові циркової вистави: клоунада, акробатика, жонглювання, еквілібристика, дресирування тощо. Музика в цирку
Віртуальна екскурсія: цирк Дю Солей.
Сприймання: Ю. Фучик. Марш «Вхід гладіаторів»; Г. Петер. «Спомини про цирк Ренца» (ксилофон з оркестром); М.-А. Амлен. Цирковий галоп для механічного піаніно (квінтет для 10 рук)
Виконання: Австрійська пісня «Цирк приїхав»
Мета: виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток мистецьких художніх інтересів, естетичних потреб; формування системи мистецької грамотності, яка відображає видову, жанрову, стильову специфіку і взаємодію мистецтв; розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ; стимулювання здатності учнів до художньо-творчого самовираження в мистецькій діяльності, до здійснення мистецької комунікації; розвиток художніх мистецьких здібностей, креативного мислення, творчого потенціалу; формування потреби в естетизації середовища та готовності до участі в соціокультурному житті.
Обладнання: мультимедійний комплект
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Створення позитивного психологічного клімату класу.
Пролунав дзвінок веселий.
Всі готові? Все готово?
Ми не відпочиваємо,
Ми працювати починаємо.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Демонстрація навчальної презентації.
Слайд 3. Пригадайте циркові професії.
Слайд 4. Знайдіть на ілюстраціях спритну гімнастку, кумедного клоуна, відважного дресирувальника, сміливу наїзницю, фокусника-чарівника.
Слайд 5-7. Слово вчителя
Циркове мистецтво — одне з найдавніших. Воно виникло з первісних ігрищ та обрядів, включалося до виступів бродячих народних акторів — скоморохів.
Якщо основою художніх образів у літературі є слово, а в музиці — звукова інтонація, то першоосновою художньої мови цирку вважається трюк — складна для виконання та емоційно вражаюча дія — видовище.
Тут гармонійно поєдналися незвичайне і комічне: пантоміма і акробатика, жонглювання і еквілібристика тощо. Циркові професії часто пов’язані з ризиком, потребують волі й виняткових здібностей.
Слайд 8. Розгляньте ілюстрації.
Слайд 9-16. Слово вчителя
Жоден цирк не можна уявити без музики, від якої залежить успіх циркового дійства. Саме їй належить важлива роль у створенні загальної емоційної атмосфери шоу.
Яка ж музика звучить під куполом? Для цього використовують фрагменти з популярних класичних творів або пишуть спеціальні інструментальні п’єси, сповнені бадьорості, блиску, гумору.
Урочисті марші звучать під час виходу артистів та артисток і параду-але — ходи дресирувальників із тваринами. Сміливі вершники й спритні наїзниці скачуть зазвичай під стрімкий танець галоп.
Зовсім інші настрої має викликати музика в процесі виконання ризикованих трюків повітряних гімнастів чи дресирувальників тигрів. Для передачі відчуття тривожного чекання здавна застосовують барабанний дріб.
Для фокусів мелодія повинна бути заворожуючою, фантастичною.
Клоуни та клоунеси, щоб розсмішити глядачів, виконують веселі куплети, нерідко використовуючи для акомпанементу іграшкові інструменти.
Циркова вистава завжди супроводжується музикою естрадно-духового оркестру або біг-бенду. Він розміщується не в оркестровій ямі, а на спеціальному балконі над входом на арену.
У цирковій музиці значна роль відводиться духовим інструментам. Проте сьогодні до складу оркестру входять також електрогітари й синтезатори.
Слайд 17. Прослухайте: Юліус Фучик. Марш «Вхід гладіаторів».
Слайд 18. Прослухайте: Густав Петер. Спомини про цирк Ренца (ксилофон з оркестром).
Слайд 19. Прослухайте: Марк-Андре Амлен. Цирковий галоп (Circus Galop) для механічного піаніно (квінтет «Quintessence» для 10 рук).
Слайд 20. Обговоріть.
Порівняйте і схарактеризуйте прослухані твори. Який із них гумористичний? В якому звучить барабанний дріб?
Слайд 21-23. Музична грамота.
Слайд 24. Прослухайте: в групах. Виконайте на металофонах (або паперових стаканчиках) ритм прослуханого циркового маршу під диригуванням одного з однокласників або однокласниць.
Слайд 25. Гімнастика для очей.
Слайд 26-28. Розучуємо австрійську народну пісню «Цирк приїхав» Переклад Л. Шевчук
1. Дзвенить, дзвенить сурма, Збігається юрба.
Дивитись, як на чудо На мавпу і верблюда
Приспів:
Ось цирк приїхав! Цирк приїхав!
Він вітає всіх!
Там буде слон! Там буде лев!
А ще розваги й сміх!
Ось цирк приїхав! Цирк приїхав!
Всі у цирк ідуть!
Такого дива більш ніде
ніколи не знайдуть!
2. Ведмеді і пінгвін, Пітони й крокодил,
Ще лев і кенгуру Дивують дітвору.
Приспів
3. Як вийдеш на балкон На тебе гляне слон,
І він не байдикує — під музику танцює.
Приспів
4. Під куполом гімнаст Злітає раз у раз.
А клоун сіє сміх! Приїхав цирк до всіх!
Приспів
Слайд 29. Виконуємо пісню «Цирк приїхав»
Слайд 30. Мистецькі поради
Під час співу намагайтеся передати веселий настрій відповідно до поетичних образів.
Зверніть увагу на складні інтонації в мелодії та намагайтеся виконувати їх чисто.
Дотримуйтеся динамічних відтінків у виконанні заспіву і приспіву.
Слайд 31. Слово вчителя
Нова сторінка літопису циркового мистецтва — технічні атракціони на кшталт вертикальних мотогонок під куполом або цирк на льоду чи на воді, що приворожує серця своїх прихильників незвичною красою і віртуозною технікою.
Слайд 32. Віртуальна екскурсія
Старовинне мистецтво цирку нині шукає нові форми художнього вираження. У грандіозних феєричних шоу міжнародного Цирку дю Солей (Цирк Сонця) беруть участь кілька тисяч акторів та акторок різних циркових професій із різних куточків світу. Усі вистави мають свій сюжет, до них спеціально пишуть музику.
Слайд 33. Відвідайте Цирк дю Солей
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Слайд 34-36. Мистецька скарбничка
Еквілібристика — жанр циркового мистецтва, складні акробатичні вправи на утримування рівноваги на кулі, канаті.
Трюк — ефектний, складний і майстерно виконаний прийом, один із головних засобів виразності у цирковому мистецтві.
Цирк (з лат. — коло) — вид сценічного мистецтва, розважальна вистава на манежі, а також будинок, де вона відбувається.
Слайд 37. Узагальнюємо, аргументуємо, систематизуємо
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Слайд 38-40. Самостійне дослідження, медіапошук
Перегляньте кінофільм «Цирк» із золотої колекції німого кіно, в якій знаменитий комік Чарлі Чаплін виступив як режисер, актор, продюсер, автор сценарію і композитор. Вислови своє ставлення до головного героя — маленького бродяги, який пристав до мандрівної циркової трупи.
Подивіться мультфільм «Ну, постривай» (серія 11 «У цирку»). Розкажи, який настрій створює марш Ісаака Дунаєвського, яка роль цього музичного фрагменту в кінотворі.
Проаналізуйте циркові номери з тваринами на ілюстраціях у відеоролику про цирковий марш Ісаака Дунаєвського. Поміркуйте, чому в багатьох країнах екологи домоглися заборони використовувати в цирку диких тварин для дресирування.
Слайд 41. Фантазуємо, експериментуємо, діємо
Доберіть музичні твори, які відповідатимуть цирковим номерам «Витівки фокусника», «Парад тигрів», «Клоун-сурмач», «Джигіти на арені», «Танцюючі фонтани», «Дует пуделів-акробатів», «Космічні гімнасти під куполом» (галоп, колискова, марш, вальс, полька, гумореска тощо). Поясніть свій вибір однокласникам та однокласницям. Поцікавтеся щодо їхнього вибору.
VІІ. РЕФЛЕКСІЯ
Слайд 42. Рефлексія «Запитання від віртуального друга»