5 КЛАС 1 Л.М.Масол
Урок № 17
Дата:
Тема. Музика і література. Вокальна музика. Інтонація — основа музичної мови. Програмність у музиці.
Сприймання: Й. Штраус-син. Казки Віденського лісу; В. Кікта. Концертна симфонія для арфи з оркестром «Фрески Софії Київської» (ч. І. Орнамент, ч. 8 Скоморохи)
Портрет митця: Й. Штраус-син
Виконання: О. Антоняк. «Ода пісні»
Мета: виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток мистецьких художніх інтересів, естетичних потреб; формування системи мистецької грамотності, яка відображає видову, жанрову, стильову специфіку і взаємодію мистецтв; розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ; стимулювання здатності учнів до художньо-творчого самовираження в мистецькій діяльності, до здійснення мистецької комунікації; розвиток художніх мистецьких здібностей, креативного мислення, творчого потенціалу; формування потреби в естетизації середовища та готовності до участі в соціокультурному житті.
Обладнання: мультимедійний комплект.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Створення позитивного психологічного клімату класу.
Любі діти, добрий день!
Зичу праці і старання,
А ще, друзі, всім бажаю
Сил, натхнення на весь день!
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Демонстрація навчальної презентації.
Які музичні твори, пов ’язані з літературою, ви слухали в початкових класах.
Які з них належать до програмної музики?
Як назва допомогла вам зрозуміти музику.
Слайд 4-7. Слово вчителя
Поєднання музики, поетичного слова, танцювальних рухів, театралізованої дії здавна спостерігається в народних обрядах.
Пісня складається з віршів та мелодії. Спільною для цих двох видів мистецтва стає інтонація, яка надає слову емоційного забарвлення.
Музу поезії стародавні греки зображували з лірою в руках.
У вокальних і хорових творах музика емоційно посилює поетичний зміст. Відсутність слів в інструментальній музиці обмежує її зображальні можливості. Тому виникла програмна музика. Це може бути просто назва п’єси, яка наштовхує на певний образ, або розгорнутий літературний сюжет.
Слайд 8. Прослухайте: Йоганн Штраус-син. Казки Віденського лісу.
Слайд 9. Обговоріть.
Слайд 10-11. До портретної галереї. Йоганн Штраус-син
«Король Віденського вальсу» — так велично називали австрійського композитора, диригента і скрипаля Йоганна Штрауса-сина (1825-1899).
Він написав кілька оперет і багато маршів і танців для симфонічного оркестру. З-поміж них — полька «Трік-трак», вальс «Казки Віденського лісу» тощо. У цьому творі, як у казці, передана таємнича атмосфера лісу, сповненого загадкових голосів.
Слайд 12-13. Слово вчителя
Відомо, що музика здатна викликати в нашій уяві певні візуальні образи. Особливо, якщо їх підказує назва або програма. Вона спроможна надихати художників і скульпторів.
Цікаво, а чи можуть «зазвучати» фрески древнього собору?
Слайд 15. Обговоріть.
Розкажіть про свої враження від сприймання музики.
Порівняй музичні та живописні фрески.
Які барви звучання тембру арфи?
Слайд 16. Слово вчителя
Отже, між видами мистецтва існують зв’язки, які призводять до взаємодії або синтезу, до виникнення спільних тем, сюжетів, образів.
Слайд 17. Музична грамота
Ви знаєте, що форте і піано позначають зміни гучності в музиці. Щоб отримати інші нюанси динаміки, застосовують слово мецо, а для поступових змін — крещендо і дімінуендо.
Слайд 18. Під час співу намагайтеся відтворити музично-поетичний образ і досягти легкості, прозорості, світлості та дзвінкості звучання.
Уявіть, що такі нюанси — це відтінки кольорів, які розсвічують музику.
Слайд 19. Гімнастика для очей.
Слайд 20. Прослухайте: «Ода пісні» Музика О. Антоняка Вірші А. Орел
Слайд 21-22. Розучуємо пісню «Ода пісні»
Ода пісні.
Музика Олега Антоняка - Слова Алли Орел
1. На перехресті сильних почуттів,
Де ноти серця стрілися зі словом,
З глибин життя народжений мотив
Пливе на крилах музики і слова.
Приспів.
Пісні слава за ніжність і силу,
Хай летить понад світом вона.
В ній народної вольності крила,
України душа чарівна.
2. Струмками в річку голоси течуть,
Та без душі вони так мало значать.
А пісню ту далеко й довго чуть,
В якій сміються пристрасті і плачуть.
Приспів.
3. Тож над землею лийся, пісне, знов,
Сій між людьми краси й добра насіння,
Гнів заколисуй і неси любов
Із покоління в нові покоління.
Приспів.
Слайд 25. Виконуємо пісню «Ода пісні»
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Слайд 24-26. Мистецька скарбничка
Сюїта — музичний твір, який складається з кількох самостійних частин, об’єднаних спільним художнім задумом.
Ода — урочистий вірш, що має величальний характер, виражає піднесені почуття.
Фреска (від італ. fresko — свіжий) — живопис на вологій штукатурці, одна з технік настінного малярства.
Слайд 27-28. Узагальнюємо, аргументуємо, систематизуємо
Який засіб виразності є спільним для музики й літератури?
Назвіть казкові сюжети, на які створено музику.
Завершіть думку: «Програмна музика — це ...».
Наведіть приклади програмної музики:
• твір з програмною назвою;
• музика на сюжет літературного твору;
• музичний твір на основі картинних образів.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Слайд 29. Самостійне дослідження, медіапошук
Прочитайте народну казку «Чарівна скрипка».
Яку ідею казки передає ілюстрація?
Слайд 30. Фантазуємо, експериментуємо, діємо
Заспівайте куплет «Оди пісні» зі словами і вокалізом. Порівняйте, поясніть різницю, та зробіть висновок про роль слів у вокальній музиці.
VІІ. РЕФЛЕКСІЯ
Слайд 31. Оціни роботу за допомогою фразеологізмів