Урок. "Музичні інтонації Сходу"

Про матеріал
Розробка уроку № 14 з Мистецтва для 5-го класу на тему: " Музичні інтонації Сходу". НУШ. Підручник Л. М. Масол
Перегляд файлу

5 КЛАС  1 Л.М.Масол

Урок № 14

Дата:

Тема. Музичні інтонації Сходу.

Мета: виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток мистецьких художніх інтересів, естетичних потреб; формування системи мистецької грамотності, яка відображає видову, жанрову, стильову специфіку і взаємодію мистецтв; розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ; стимулювання здатності учнів до художньо-творчого самовираження в мистецькій діяльності, до здійснення мистецької комунікації; розвиток художніх мистецьких здібностей, креативного мислення, творчого потенціалу; формування потреби в естетизації середовища та готовності до участі в соціокультурному житті.

Обладнання:  мультимедійний комплект

Сприймання: К. Дебюссі «Пагоди» (з циклу «Естампи»),  Індонезійський оркестр гамелан, Індійська музика (ситар, бансурі, табла), «Щедрик» в різних інтерпретаціях.

Виконання:  Китайська пісня «Дощові краплі»

Тип уроку: комбінований

 

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Створення позитивного психологічного клімату класу.

Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо.

Роботу швидше починаймо.

 

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Демонстрація навчальної презентації.

Слайд 3. Поміркуйте.

  • Пригадайте, які є музичні твори, що передають «звучання» архітектури.
  • Поміркуйте, чи можна в музиці «побачити» образ певної споруди.

 

Слайд 4. Слово вчителя

Під впливом вражень від східного мистецтва французький композитор Клод Дебюссі створив п’єсу «Пагоди». У своєрідних візерунках «повітряних» мелодій і примхливих ритмів «зазвучали» образи східного архітектурного пейзажу. Вважається, що фактура «Пагод» імітує звучання східного оркестру гамелан.

 

Слайд 5. Прослухайте: Клод Дебюссі. Пагоди (з циклу «Естампи»).

 

Слайд 6. Прослухайте: Індонезійський оркестр гамелан (фрагмент).

 

Слайд 7. Обговоріть.

Розкажіть про свої музичні враження від п’єси К. Дебюссі, порівняйте їх із візуальним образом пагоди. Зверніть увагу на темброві барви музики гамелану, оркестрову фактуру.

Слайд 8-10. Слово вчителя

Народи Сходу мають давні музичні традиції, багатий музичний інструментарій. Ще у стародавній китайській «Книзі пісень» перелічено 29 типів ударних, духових і струнних інструментів, виготовлених із різних природних матеріалів.

Барабани різної форми застосовували в офіційних церемоніях і обрядах. Популярними були бронзові та кам’яні дзвони і набори дзвіночків

До старовинних китайських інструментів струнної групи належить цинь та грушевидна піпа (різновид лютні). Вони мають дерев’яні корпуси та шовкові струни.

 

Слайд 11. Робота у парах. Гра «Китайський дует». Разом з однокласником з однокласницею експериментуйте на чорних клавішах фортепіано і в різних регістрах музичні діалоги у східному стилі (пентатоніка).

 

Слайд 12-15. Слово вчителя

Назва «піпа» походить від способу гри на інструменті: «пі» означає рух пальців униз по струнам, а «па» — зворотний рух уверх. Гра на піпі популярна серед усіх верств населення.

У китайців поширені й духові інструменти, флейти з бамбука.

Традиція сольного музикування на цині та піпі у приміщеннях або просто неба серед природи культивувалася як вишукане мистецтво, у колі вчених і митців/мисткинь. Навіть організовували оркестри великого складу (від 300 до 800 виконавців).

Упродовж віків китайське мистецтво пронизувала складна символіка. Прикладом символіки є дует флейти та піпи — союз Дракона і Фенікса, де флейта символізує Дракона, а піпа - Фенікса.

 

Слайд 16. Розучуємо пісню «Дощові краплі».

Ділінь-ділінь, ділінь-ділінь,

Крапельки дзвенять.

Ділінь-ділінь, ділінь-ділінь,

До струмка біжать.

 

Капнуть в річку — там вода,

Капнуть в щічку — не біда.

Скільки їх, скільки їх

Крапель дощових

Слайд 17. Вивчи текст пісні та створи власний акомпанемент за допомогою музичних інструментів, що знаходяться у твоєму класі

 

Слайд 18. Під час співу намагайтеся відтворити музично-поетичний образ і досягти легкості, прозорості, світлості та дзвінкості звучання.

 

Слайд 19. Гімнастика для очей.

 

Слайд 20-23. Слово вчителя

Наша музична подорож триває до дивовижної країни Індії.

Королем індійських струнних інструментів вважається ситар (від «си» — сім, «тар» — струна), який має дзвінке звучання.

Індійські духові інструменти надзвичайно різноманітні. Бансурі — флейта з бамбука з ніжним і теплим тембром. її використовують у народній (продольну) і у професійній (поперечну) музиці. Гра на цьому інструменті, на думку індійців, заспокоює, розслаблює. Не дивно, що заклинателі змій виконують свою гіпнотичну музику саме на флейті

Існує легенда про походження індійського парного барабана — табла. У давні часи жили два професійні виконавці, які постійно змагалися. Якось під час палкого барабанного змагання один із суперників зазнав поразки і, не витримавши цього, кинув свій інструмент на землю. Барабан розбився, і на землі виявилося два нові інструменти.

 

Слайд 24. Прослухайте: Індійська музика (ситар, бансурі, табла).

 

Слайд 25. Прослухайте: Українська народна пісня «Щедрик» в обробці М. Леонтовича (японською мовою, аніме).

 

Слайд 26. Прослухайте: Українська народна пісня «Щедрик» в обробці М. Леонтовича у виконанні хоровою капелою «Дударик» із симфонічним оркестром під диригуванням О. Линів.

 

Слайд 27. До портретної галереї. Оксана Линів

Оксана Линів — українська диригентка з міста Броди, яка підкорила кращі світові сцени. Вона є засновницею Молодіжного симфонічного оркестру України та Міжнародного фестивалю класичної музики ШуМоіАіі. Нині працює з провідними оркестрами Європи.

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО

Слайд 28-30. Мистецька скарбничка

Гамелан (від gamel — стукати) — традиційний індонезійський оркестр, який виник на острові Ява і поширився на Сході.

Ситар — багатострунний індійський музичний інструмент.

Цинь — китайський інструмент із шовковими струнами.

 

Слайд 31. Узагальнюємо, аргументуємо, систематизуємо

  • Що вас зацікавило в музиці народів Сходу?
  • Зробіть узагальнення: які з інструментів, зображених на ілюстраціях, належать до групи струнних?
  • Чим відрізняється оркестр гамелан від традиційних європейських оркестрів?

 

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Слайд 32. Самостійне дослідження, медіапошук

  • Дізнайтеся про «небезпечну» професію факіра.
  • Дослідіть, чому звучання флейти використовують індійські заклинателі змій. Для цього вам знадобляться знання з музики і біології.

 

Слайд 33. Фантазуємо, експериментуємо, діємо

Вважають, що індійська музика благодатно впливає на умиротворення людини. Переконайтеся на власному досвіді.

 

VІІ. РЕФЛЕКСІЯ

Слайд 34. Рефлексія «Імбирний настрій». Обери емотикон, який відповідає твоєму настрою в кінці уроку

docx
До підручника
Мистецтво (інтегрований курс) 5 клас (Масол Л.М.)
Додано
14 березня 2023
Переглядів
1474
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку