1
План – конспект уроку з української мови. 9 клас.
Тема: «Цитата як спосіб передачі чужої мови.
Використання цитування як виражального засобу
усного та писемного мовлення»
Мета уроку:
Навчальна: дати учням поняття про цитату як спосіб передачі чужої мови; сформувати навички і вміння застосовувати набуті знання про цитату як спосіб передачі чужої мови.
Розвиваюча: розвивати логічне мислення учнів через проведення таких операцій як аналіз, порівняння, систематизація; розвивати мовну і слухову пам’ять; підвищувати стилістичну культуру мовлення; розвивати зв’язне усне й писемне мовлення, творчу уяву; розвивати вміння і навички правильного користування цитатами; розвивати уважність, вдумливість, синтетико - аналітичне мислення.
Виховуюча: виховувати любов і повагу до краси слова, до безцінних природніх надбань; виховувати в учнів національну свідомість, самосвідомість та ментальність, провідні риси громадянина своєї держави, любов до рідної країни, до української мови, до свого народу; виховувати в учнів любов до рідної природи, повагу до оточуючого середовища; виховувати в учнів самостійність, мислення, кмітливість; виховувати в учнів справедливість, доброзичливість, гуманність, повагу до людей; виховувати в учнів старанність, наполегливість, бажання творчо працювати.
Міжпредметні зв’язки: українська література, еколоія.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручники, дидактичний матеріал, опорні конспекти «Цитата як спосіб передачі чужої мови», мультимедійні засоби наочності, роздатковий матеріал.
Методи, прийоми та форми роботи: запитальник Блума, опорний конспект, робота з підручником, робота в парах.
Очікувані результати:
Знаннієва складова: пояснює поняття «цитата» як спосіб передавання чужого мовлення; ставить і пояснює розділові знаки в реченнях, що містять цитати.
Діяльнісна складова: визначає в тексті речення з цитатами; створює речення з цитатами; порівнює виражальні можливості різних способів передавання прямої мови; проводить мовні експерименти, спостерігає, аналізує будову речень з цитатами.
Ціннісна складова: усвідомлює роль комунікативних умінь для майбутньої професійної кар’єри; виявляє у спілкуванні толерантність до поглядів і суджень співрозмовників; усвідомлює виражальні можливості речень із прямою й непрямою мовою та цитатами.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Епіграф:
Люби природу не як символ душі своєї,
Люби природу не для себе,
Люби для неї...
М. Рильський
Зміст і структура уроку
І. Організаційно-вступна частина
1. Перегляд відео «Глобальні екологічні проблеми світу»
(https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=chg0p5hpEJM)
Вступне слово вчителя. Збереження природи стало актуальним у наш час — епоху інформаційного буму, шаленого розвитку науково-технічного прогресу, Атомної ери. Жак Кусто відзначав, що раніше природа лякала людину, а тепер людина стала загрозою для природи.
Епіграфом до нашого уроку стануть слова Максима Рильського:
Слайд 1(епіграф)
ІІ. Перевірка домашнього завдання, актуалізація і корекція опорних знань. Мотивація навчальної діяльності (Слайд 2)
Які ж існують способи передачі чужого мовлення?
Слайд 3 (підказка для учнів)
Слайд 4 (Запитальник Блума)
І групі учнів – буквальні запитання:
1.Що називається прямою мовою?
2.Коли використовують непряму мову?
3. Чим, як правило, супроводжується пряма мова?
ІІ групі учнів – запитання на застосування:
1. Яка особливість речення з непрямою мовою?
2. Які розділові знаки ставляться після слів автора, які стоять в середині прямої мови і вказують на те, що пряма мова буде продовжуватися?
3.Яка схема правильно відтворює розстановку розділових знаків при прямій мові, коли вона стоїть перед словами автора і є розповідним реченням?
а) «П», – а; б) «п», – А; в) «П», – А.
(відповіді учнів)
ІІІ. Повідомлення теми уроку, представлення очікуваних результатів.
Слайд 5 (тема уроку) - Цитата як спосіб передачі чужої мови
Використання цитування як виражального засобу
усного та писемного мовлення
Слайд 6 (очікувані результати)
ІV.Вивчення нового матеріалу (вступні, мотиваційні, пізнавальні вправи) Слайд 7 (що таке цитата)
Цитатою називається дослівно наведений зі збереженням усіх граматичних та стилістичних особливостей уривок із чужого висловлювання, що використовується мовцем для підтвердження чи пояснення власних думок. Тому в цитаті не можна нічого змінювати, навіть розділових знаків. Цитата на письмі береться в лапки (Видатний український письменник Гр. Тютюнник був переконаний, що «кожен письменник обирає собі тему найближчу, найріднішу….» ).
Слайд 8 (правила виразного читання)
Слайд 9 (опорний конспект «Цитата як спосіб передачі чужої мови»).
Опорний конспект
«ЦИТАТА ЯК СПОСІБ ПЕРЕДАЧІ ЧУЖОЇ МОВИ»
№ |
Особливості цитування |
Приклади |
|
1. |
Як пряма мова зі словами автора. |
Альберт Ейнштейн наголошував: «Хто не любить природи, той не любить людину, той не громадянин». |
|
2. |
Як частина речення. |
За словами Цицерона, «вся природа прагне до самозбереження». |
|
3. |
Скорочений варіант цитати. |
Слова ці вишневі з Сосюриних уст: «Любіть Україну у сні й на яву...» (І.Драч). |
|
4. |
Віршований текст Кілька цитат (коми між ними)
|
Чого хвилюються народи |
|
|
Кілька цитат (коми між ними) |
Народна мудрість повчає: «Природа одному мати, а другому – мачуха», «Земля дає все і забирає все», «Сонце на всіх однаково світить». |
|
Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу на стор. 54.
V. Застосування знань, умінь і навичок
Завдання: 1) записати речення; 2) прокоментувати найважливіші
орфограми; 3) пояснити пунктограми при цитатах.
«Природа – це не просто мальовничий образ поетів чи малярів, це духовна кр...ниця, яка збагатила і продовжує збагачувати не один народ і не одне покоління», -наголошує П.Кончаківський у книзі «Про духовний світ людини». 2. В. Сухомлинський стверджував, що «сама по собі природа не/ро...виває і не/виховує, тільки активна взаємодія з нею здатна виховувати найкращі люд...кі якості». 3.Люди здавна цінували вогонь та воду, але, боячись, застерігали: «З вогнем не/жартуй, воді не/вір», «Вогонь і вода мають добру служити, а не/лиху».
1. Найбільш значним досягненням людства у ХХ столітті було освоєння енергії атома. Створення атомних електростанцій принесло певні блага людству, але і чимало проблем наголошує В. Кандиба адже атомна енергетика тільки почала розвиватися а ми вже зіштовхнулися з такою грандіозною катастрофою як Чорнобильська.
2. На думку О. Муранова дістануться люди і до «злих» вітрів з
метою приборкання їх, щоб істотно зменшити те лихо, якого вони завдають.
3. О люди люди схаменіться!
І серцем до природи оберніться!
Не плюндруйте землю – це наша святиня,
Вона нас годує – Земля-Берегиня.
О. Ванжула
4. Природа мстить за кривди нам твердить буковинський поет П. Палій
додає Ми ще за все відповімо!
Завдання: знайдіть продовження цитати і за цифровим кодом прочитайте слово-ключ.
1. |
Одудів яр, світлі галявини, пахощі чебрецю, нагрітого сонцем.... |
1. |
Коли одно ластів’ятко в мене хворе. |
2. |
Кортасар Хуліо сказав: «Я охоплений підозрою про існування іншого порядку речей... |
2. |
...вчені висунули майже чверть століття тому» (З часопису). |
3. |
Ой як мені летітоньки аж за море... |
3. |
...сонячні зайчики на вузьких покручених лісових стежках», – подумки гордився рідним краєм (О. Донченко). |
4. |
Екологічна культура людини... |
4. |
... – смарагдові золотяться ліси» (В. Мерега). |
5. |
«Гіпотезу про глобальне потепління... |
5. |
...більш таємничого і менш збагненного». |
6. |
«Ледь сповнюєшся високістю простору і відчуваєш, що... |
6. |
...карається Богом і людьми» (М. Дмитренко). |
7. |
Існує повір’я: той, хто забув звичаїв про шанобливе ставлення до природи... |
7. |
...ти не в силі не любити цей рідний куточок землі» (Є. Гуцало). |
8. |
«Я чую, як рида природа, вбита горем.... |
8. |
...повинна формуватися ще в дитинстві» (М. Кончаківський). |
Код: |
4-8 |
2-5 |
1-3 |
6-7 |
3-1 |
5-2 |
7-6 |
8-4 |
Буква: |
Е |
К |
О |
Л |
О |
Г |
І |
Я |
VІ. Підсумки уроку. Рефлексія
- Сьогодні ми розуміємо, що відповідальність за стан екології лежить на кожному з нас. Бо крім відповідальності високої влади, існує проблема моралі по відношенню кожного до навколишнього світу. Хіба може влада встежити за кожним деревом і струмочком, за поведінкою людини. Навряд чи навіть система штрафів допоможе. Адже головне — внутрішній закон порядності, закон дбайливого ставлення до природи, один до одного. Природа вже багато страждала від людського недбальства. Чи ж буде колись на Землі царство гармонії людини і природи? Сьогодні це залежить від кожного з нас.
І останнє завдання – скласти речення з цитатою.
(Вчитель роздає учням цитати видатних особистостей). Діти відповідають на фоні відео (1,2,3) «Проблеми екології».
VІІ. Повідомлення домашнього завдання (диференційованого характеру)
1.Опрацювати матеріал підручника (стор.52-56).
2. Виконати вправу 59 (стор.56).
3. Виписати 6-7 цитат на екологічну тематику.
4. Написати твір-роздум на тему «Природа мстить за кривди нам...» (П. Палій).