Урок : «Цитата як спосіб передачі чужої мови. Використання цитування як виражального засобу усного та писемного мовлення»

Про матеріал
План-конспект уроку, мета якого - ознайомити учнів з цитатами як способом передачі чужої мови; формувати вміння знаходити цитати у висловлюваннях; розвивати логічне мислення учнів через проведення таких операцій як аналіз, порівняння, систематизація; виховувати в учнів любов до рідної природи, повагу до оточуючого середовища.
Перегляд файлу

1

 

План – конспект уроку з української мови. 9 клас.

Тема: «Цитата як спосіб передачі чужої мови.
Використання цитування як виражального засобу
усного та писемного мовлення»

Мета уроку:

Навчальна: дати учням поняття про цитату як спосіб передачі чужої мови; сформувати навички і вміння застосовувати набуті знання про цитату як спосіб передачі чужої мови.

Розвиваюча: розвивати логічне мислення учнів через проведення таких операцій як аналіз, порівняння, систематизація; розвивати мовну і слухову пам’ять; підвищувати стилістичну культуру мовлення; розвивати зв’язне усне й писемне мовлення, творчу уяву; розвивати вміння і навички правильного користування цитатами; розвивати уважність, вдумливість, синтетико - аналітичне мислення.

Виховуюча: виховувати любов і повагу до краси слова, до безцінних природніх надбань; виховувати в учнів національну свідомість, самосвідомість та ментальність, провідні риси громадянина своєї держави, любов до рідної країни, до української мови, до свого народу; виховувати в учнів любов до рідної природи, повагу до оточуючого середовища; виховувати в учнів самостійність, мислення, кмітливість; виховувати в учнів справедливість, доброзичливість, гуманність, повагу до людей; виховувати в учнів старанність, наполегливість, бажання творчо працювати.

Міжпредметні зв’язки: українська література, еколоія.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручники, дидактичний матеріал, опорні конспекти «Цитата як спосіб передачі чужої мови», мультимедійні засоби наочності, роздатковий матеріал.

Методи, прийоми та форми роботи: запитальник Блума, опорний конспект, робота з підручником, робота в парах.

Очікувані результати:

Знаннієва складова: пояснює поняття «цитата» як спосіб передавання чужого мовлення; ставить і пояснює розділові знаки в реченнях, що містять цитати.

Діяльнісна складова: визначає в тексті речення з цитатами; створює речення з цитатами; порівнює виражальні можливості різних способів передавання прямої мови; проводить мовні експерименти, спостерігає, аналізує будову речень з цитатами.

Ціннісна складова: усвідомлює роль комунікативних умінь для майбутньої професійної кар’єри; виявляє у спілкуванні толерантність до поглядів і суджень співрозмовників; усвідомлює виражальні можливості речень із прямою й непрямою мовою та цитатами.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Епіграф:

Люби природу не як символ душі своєї,
Люби природу не для себе,
Люби для неї...
М. Рильський

Зміст і структура уроку

І. Організаційно-вступна частина

1. Перегляд відео «Глобальні екологічні проблеми світу»

(https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=chg0p5hpEJM)

Вступне слово вчителя. Збереження природи стало актуальним у наш час — епоху інформаційного буму, шаленого розвитку науково-технічного прогресу, Атомної ери. Жак Кусто відзначав, що раніше природа лякала людину, а тепер людина стала загрозою для природи.

Епіграфом до нашого уроку стануть слова Максима Рильського:

Слайд 1(епіграф)

ІІ. Перевірка домашнього завдання, актуалізація і корекція  опорних знань. Мотивація навчальної діяльності (Слайд 2)

  •                   У процесі спілкування у мовців виникає потреба передавати чи відтворювати висловлювання інших.

Які ж існують способи передачі чужого мовлення?

Слайд  3 (підказка для учнів)

Слайд 4 (Запитальник Блума)


І групі учнів – буквальні запитання:
1.Що називається прямою мовою?
2.Коли використовують непряму мову?
3. Чим, як правило, супроводжується пряма мова?
ІІ групі учнів – запитання на застосування:
1. Яка особливість речення з непрямою мовою?
2. Які розділові знаки ставляться після слів автора, які стоять в середині прямої  мови і вказують на те, що пряма мова буде продовжуватися?
3.Яка схема правильно відтворює розстановку розділових знаків при прямій мові, коли вона стоїть перед словами автора і є розповідним реченням?
а) «П», – а; б) «п», – А; в) «П», – А.

(відповіді учнів)

ІІІ. Повідомлення теми уроку, представлення очікуваних результатів.

Слайд 5 (тема уроку) - Цитата як спосіб передачі чужої мови
Використання цитування як виражального засобу
усного та писемного мовлення

Слайд 6 (очікувані результати)

  •                  Ознайомлюся з цитатами як способом передачі чужої мови;
  •                  Навчуся знаходити цитати у висловлюваннях; правильно добирати цитати й використовувати їх в усному та писемному мовленні, правильно розставляти розділові знаки й інтонувати речення з використанням цитат;
  •                  за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховуватиму в собі повагу до безцінних природних надбань .

ІV.Вивчення нового матеріалу (вступні, мотиваційні, пізнавальні вправи) Слайд 7 (що таке цитата)

Цитатою називається дослівно наведений зі збереженням усіх граматичних та стилістичних особливостей уривок із чужого висловлювання, що використовується мовцем для підтвердження чи пояснення власних думок. Тому в цитаті не можна нічого змінювати, навіть розділових знаків. Цитата на письмі береться в лапки (Видатний український письменник Гр. Тютюнник був переконаний, що «кожен письменник обирає собі тему найближчу, найріднішу….» ).

Слайд 8 (правила виразного читання)

  •                  Читай голосно, чітко, але не кричи.
  •                  Стеж за словами у рядку, не переставляй їх, будь уважним до кожного слова.
  •                  Правильно став наголос у кожному слові.
  •                  Дотримуйся пауз у кінці речень, між абзацами й частинами тексту.
  •                  Намагайся зрозуміти та уявити те, про що читаєш.
  •                  За допомогою інтонації прагни передати ставлення автора до подій, персонажів, виділяй голосом важливе.

Слайд 9 (опорний конспект «Цитата як спосіб передачі чужої мови»).

Опорний конспект
«ЦИТАТА ЯК СПОСІБ ПЕРЕДАЧІ ЧУЖОЇ МОВИ»


з/п

Особливості цитування

Приклади

1.

Як пряма мова зі словами автора.

Альберт Ейнштейн наголошував: «Хто не любить природи, той не любить людину, той не громадянин».

2.

Як частина речення.

За словами Цицерона, «вся природа прагне до самозбереження».

3.

Скорочений варіант цитати.

Слова ці вишневі з Сосюриних уст: «Любіть Україну у сні й на яву...» (І.Драч).

4.

Віршований текст
(в лапки не береться)

Кілька цитат

(коми між ними)

 

Чого хвилюються народи 
І люди замишляють зло? 
Хто їм сказав: «Вінець природи»? 
Хіба для них її чоло? 
Л. Костенко

 

 

Кілька цитат

(коми між ними)

Народна мудрість повчає: «Природа одному мати, а другому – мачуха», «Земля дає все і забирає все», «Сонце на всіх однаково світить».

 

Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу на стор. 54.

V. Застосування знань, умінь і навичок

  1.               Робота з підручником. Усне виконання вправи № 56 (стор. 55). Визначити в реченнях цитати, пояснити уживання розділових знаків.
  2.               Диктант із завданням

Завдання: 1) записати речення; 2) прокоментувати найважливіші

орфограми; 3) пояснити пунктограми при цитатах.

«Природа – це не просто мальовничий образ поетів чи малярів, це духовна кр...ниця, яка збагатила і продовжує збагачувати не один народ і не одне покоління», -наголошує П.Кончаківський у книзі «Про духовний світ людини». 2. В. Сухомлинський стверджував, що «сама по собі природа не/ро...виває і не/виховує, тільки активна взаємодія з нею здатна виховувати найкращі люд...кі якості». 3.Люди здавна цінували вогонь та воду, але, боячись, застерігали: «З вогнем не/жартуй, воді не/вір», «Вогонь і вода мають добру служити, а не/лиху».

  1.               Коментоване письмо. Робота в парах. Завдання: перепшіть речення, розставте розділові знаки та прокоментуйте їх необхідність і доречність при цитатах. (Додаток 1).

1. Найбільш значним досягненням людства у ХХ столітті було освоєння енергії атома. Створення атомних електростанцій принесло певні блага людству, але і чимало проблем наголошує В. Кандиба адже атомна енергетика тільки почала розвиватися а ми вже зіштовхнулися з такою грандіозною катастрофою як Чорнобильська.

2. На думку О. Муранова дістануться люди і до «злих» вітрів з

метою приборкання їх, щоб істотно зменшити те лихо, якого вони завдають.
3. О люди люди схаменіться!
І серцем до природи оберніться!
Не плюндруйте землю – це наша святиня,
Вона нас годує – Земля-Берегиня.
О. Ванжула
4. Природа мстить за кривди нам твердить буковинський поет П. Палій

додає Ми ще за все відповімо!

  1.               Творче конструювання. «Павутинка» (Додаток 2)

 

Завдання: знайдіть продовження цитати і за цифровим кодом прочитайте слово-ключ.

 

 

 

 

 

1.

Одудів яр, світлі галявини, пахощі чебрецю, нагрітого сонцем....

1.

Коли одно ластів’ятко в мене хворе.
О. Колесса

2.

Кортасар Хуліо сказав: «Я охоплений підозрою про існування іншого порядку речей...

2.

...вчені висунули майже чверть століття тому» (З часопису).

3.

Ой як мені летітоньки аж за море...

3.

...сонячні зайчики на вузьких покручених лісових стежках», – подумки гордився рідним краєм (О. Донченко).

4.

Екологічна культура людини...

4.

... – смарагдові золотяться ліси»

(В. Мерега).

5.

«Гіпотезу про глобальне потепління...

5.

...більш таємничого і менш збагненного».

6.

«Ледь сповнюєшся високістю простору і відчуваєш, що...

6.

...карається Богом і людьми»

(М. Дмитренко).

7.

Існує повір’я: той, хто забув звичаїв про шанобливе ставлення до природи...

7.

...ти не в силі не любити цей рідний куточок землі» (Є. Гуцало).

8.

«Я чую, як рида природа, вбита горем....

8.

  ...повинна формуватися ще в дитинстві» (М. Кончаківський).

 

Код:

4-8

2-5

1-3

6-7

3-1

5-2

7-6

8-4

Буква:

Е

К

О

Л

О

Г

І

Я

 

VІ. Підсумки уроку. Рефлексія

  •                   Чи справдилися очікувані на початку уроку результати?

- Сьогодні ми розуміємо, що відповідальність за стан екології лежить на кожному з нас. Бо крім відповідальності високої влади, існує проблема моралі по відношенню кожного до навколишнього світу. Хіба може влада встежити за кожним деревом і струмочком, за поведінкою людини. Навряд чи навіть система штрафів допоможе. Адже головне — внутрішній закон порядності, закон дбайливого ставлення до природи, один до одного. Природа вже багато страждала від людського недбальства. Чи ж буде колись на Землі царство гармонії людини і природи? Сьогодні це залежить від кожного з нас.

І останнє завдання – скласти речення з цитатою.

(Вчитель роздає учням цитати видатних особистостей). Діти відповідають на фоні відео (1,2,3) «Проблеми екології».

VІІ. Повідомлення домашнього завдання (диференційованого характеру)
1.Опрацювати матеріал підручника (стор.52-56).
2. Виконати вправу 59 (стор.56).
3. Виписати 6-7 цитат на екологічну тематику.
4. Написати твір-роздум на тему «Природа мстить за кривди нам...» (П. Палій).

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
6 січня 2020
Переглядів
11823
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку