охарактеризувати природу і населення дворіччя, визначити їхній вплив на життя та діяльність населеня регіону,робити історичні прогнозування, сформувати уявлення про міста-держави 3 тис. до н. е.; розвивати вміння порівнювати умови розвитку й характерні ознаки суспільств і держав Давнього Єгипту, з одного боку, і Передньої та Центральної Азії, з іншого, працювати з картою, виховувати почуття бережного ставлення до матеріальних та духовних надбань минулого.
Тема 3. Цивілізації Передної та Центральної Азії.
УРОК _
Тема: Цивілізації Дворіччя в III-II тис до р.х.
Мета: охарактеризувати природу і населення дворіччя, визначити їхній вплив на життя та діяльність населеня регіону,робити історичні прогнозування, сформувати уявлення про міста-держави 3 тис. до н. е.; розвивати вміння порівнювати умови розвитку й характерні ознаки суспільств і держав Давнього Єгипту, з одного боку, і Передньої та Центральної Азії, з іншого, працювати з картою, виховувати почуття бережного ставлення до матеріальних та духовних надбань минулого.
Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.
Поняття: «міста - держави», «Дворіччя», «Месопотамія» “ Шумер ““ Аккад ”, клинопис, зіккурат.
План уроку
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Учитель інформує учнів про результати тематичного оцінювання, проведеного на попередньому уроці, повідомляє про початок вивчення теми III «Цивілізації Передньої та Центральної Азії.», тривалість її розгляду, форми й терміни проведення практичного заняття та наступного узагальнення і тематичного оцінювання. Після цього оголошує тему й основні завдання уроку.
ІІ. Мотивація
На минулих уроках ми познайомилися з надзвичайною країною стародавнього сходу – Єгипет. На сьогоднішньому уроці ми дізнаємося про нову країну, не менш цікаву і загадкову – Дворіччя.
Робота учнів із висловами, що мають відношення до історії країн Дворіччя, пропонує дізнатися більше про умови їхнього виникнення
«У Месопотамії природа не стримує себе, всією своєю могутністю вона ламає і топче поривання людини…» (Т.Якобсон)
«Був звичайним садівником і виночерпієм царя Кіша, а згодом став великим царем» (із легенди)
III Вивчення нового матеріалу
В горах Вірмени беруть свій початок дві річки: Євфрат і Тигр. Вони течуть на південний схід і впадають у Перську затоку. Країну, яка була в давнину розташована на берегах цих двох річок (по середній і нижній течії), називають Дворіччям. Греки називали – Месопотамія, що їх мовою означає Межиріччя.
Працюємо з таблицею
Мета роботи : ПОРІВНЯТИ ДВІ НАЙДАВНІШІ ДЕРЖАВИ – ЄГИПЕТ І МЕЖИРІЧЧЯ, ВИЗНАЧИТИ ПОДІБНІ ТА ВІДМІННІ ОЗНАКИ ЗА ПЕВНИМИ КРИТЕРІЯМИ
Коментоване читання§15 С. 66-68
Порівняльна таблиця Готова табличка має бути приблизно такою
Єгипет |
Спільне |
Месопотамія |
Природно-географічні умови |
||
Північно-східна Африка Єгипет єдина - Ніл Дельта – пониззя Нілу
Прогнозов
Папірус |
південна країна Сходу
річки
Багато сонячних днів, t`+50 Щорічні повені Родючий, м'який, чорний Мул Дерева для будівн. немає цінна сировина |
Передня Азія Ірак дві – Тигр і Євфрат вся територія- “ вісімка ”
непрогноз.
Глина, фін пальма |
Населення та його заняття |
||
Народ єгиптяни
ієрогліфи |
Землеробство, скотарство, ремесло Іригація шадуф Осушування болот писемність |
Пвд- шумери, пвн- аккадці 4 тис.
клінопис |
Утворення держави |
||
номи Північне і південне царства В 3000 р. до н. е., Міна
Фараон- верховний жрец Гробниці піраміди |
перші поселення держави об’єднання
правителі храми |
Міста – держави Шумер і Аккад В 2330 р. до н. е., Саргон Аккадське царство Жерці –правителі – енсі зиккурати |
Дати відповіді на запитання.
Додатково: шумери- пд. низьки, великі очі, чоловіки не носили бороди і вуса; пн.-аккадці- кочівники: високі, вуса, борідка
Працюємо з картою:Знайдіть в історичному атласі і випишіть у зошити назви найбільших міст-держав Месопотамії. (Урук, Ур, Ларса, Вавилон, Ніневія)
Пригадайте що таке держава та цивілізація
Велика роль жерців, нерідко ставали правителями
Кожне місто було столицею невеликої держави, до якої входили саме місто та його околиці. Таке невелике державне утворення історики називають містом-державою.
Запис поняття в зошит.
Між містами-державами Дворіччя точилася боротьба за родючі землі. Для захисту своїх земель кілька міст об’єднувалися у військові союзи. Згодом такі союзи ставали постійними. Так у Дворіччі постають перші великі держави Аккад, Шумер.
Робота з візуальним джерелом. Роздивіться портрет царя Саргона, ввизначте за рисами царем якої країни він був шумеру чи Аккаду?
Одним із визначних царів Аккаду був Саргон. Легенда. Близько 2330 р. до н. е. з півночі на Шумер напав цар Саргон. У полон потрапили царі всіх міст - держав. Саргон приніс їх в жертву своїм богам. Після цього він об’єднав Шумер і Аккад в єдине Аккадське царство.
ІІІ. Закріплення знань учнів.
Закресліть зайві слова та вставте пропущені.
Місцевість у Передній Азії, де протікають дві великі річки, називають ... (Межиріччям, Дворіччям). Стародавні греки називали її ... (Месопотамією). Дві великі річки — ... (Тигр та Євфрат) беруть початок у горах з назвою Карпати, Кавказ, Альпи та впадають у Керченську, Перську затоку. Населення займалося (землеробством, скотарством, ремеслом).Важливою рослиною була ... (фінікова пальма), яку ще називали «деревом життя».
ІV. Домашнє завдання §15 скласти по два запитання за матеріалом теми, контурна карта
Цар Саргон.
Об’єднав Шумер і Аккад в єдине Аккадське царство