ДАТА_____________ УРОК №____:
«Цивілізація долини Нілу: повсякдення та господарське життя стародавніх єгиптян».
Мета: визначити хронологічні й територіальні межі давньоєгипетської цивілізації; охарактеризувати природно-географічні умови та виявити їх вплив на господарське життя єгиптян; навчитися позначати на карті річку Ніл, розташування Мемфісу, територіальні межі давньої цивілізації долини Нілу; розуміти, що цивілізація – історико-культурний феномен.
Обладнання: підручник, атлас, ноутбук, мультимедійна презентація.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Оголошення теми уроку.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда
1. Назвіть заняття первісних людей.
2. Поясніть зміст понять: «привласнювальне/відтворювальне господарство», осілі та кочові народи, неолітичні революції.
3. Які тварини були одомашнені першими?
4. Назвіть перші види ремесел.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Єгипетська цивілізація – північний схід Африки, біля Середземного моря, річка Ніл. Єгипетські піраміди – одне із чудес світу.
IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Хронологічні межі: ІІІ тис. до н. е. – IV ст. до н. е.
Чотири етапа історії:
Природні умови життя давніх єгиптян
Робота з історичним джерелом
Давньогрецький історик Геродот про роль Нілу та природи в житті давніх єгиптян (с. 40; мій конспект).
Завдання
Робота з візуальними джерелами
1. На основі ілюстрацій на с. 44 – 45 зробіть висновок про те, як єгиптяни видобували воду.
2. Розгляньте малюнки на с. 45 – 46 та опишіть працю ремісників.
Складання схеми «Розливи Нілу»
ЧЕРВЕНЬ-ВЕРЕСЕНЬ – Ніл виходить з берегів, і річка за чотири місяці затоплює долину => ЖОВТЕНЬ – вода починає відступати => ЛИСТОПАД – Ніл повертається у своє річище, залишаючи землю зволоженою, вкритою родючим мулом, принесеним його водами => ГРУДЕНЬ – долина вкривається розкішною рослинністю, серед якої папірус (з нього єгиптяни виготовляли матеріал для письма), і лотос, частини якого вживали в їжу.
Робота з поняттям
Іригація – система рільництва, заснована на використанні природної вологи для поливу рослин.
Робота з історичним джерелом
Шкільні повчання (на с. 39 – 40; мій конспект).
Завдання
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА УМІНЬ
Вправа «Продовжте речення»
VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ