Цивільно-правові відносини
Мета:
Після уроку учні зможуть:
вміти:
• практично застосовувати свої знання шляхом визначення виду власності, договорів,складу спадку, особливостей спадкоємства згідно із законом та заповітом;
• аргументувати свою позицію у вирішенні цивільно – правових питань;
• орієнтуватися в чинному законодавстві (Цивільному Кодексі України) під час вирішення проблем, пов'язаних з цивільно-правові відносини;
володіти:
• знаннями, отриманими під час вивчення даного розділу;
• навичками пошуку законних шляхів захисту прав власників, спадкоємців, споживачів загалом та своїх власних зокрема.
Тип уроку: урок узагальнення.
Форма проведення уроку: урок-практикум з використанням загальних методів навчання: діалогового навчання, колективної розумової діяльності та методів продуктивного навчання
Обладнання: алгоритм розв'язання юридичних задач з даної теми; «Пам'ятка рецензента»; «Пам'ятка із самооцінки»; тести з теми у 2-х варіантах; різнорівневі задачі; «Індивідуальна картка оцінювання»; білі картонні кола та кольорові картонні частини кола (1/2, 1/3, 1/4,1/8, 1/16, 1/32, 2/3, 3/4) для наочної демонстрації розв'язаних задач.
Оцінювання: за урок учнів отримують три оцінки, які підсумовуються з балів, отриманих на різних етапах уроку. Перша оцінка — з суми балів 1 етапу; друга оцінка — з балів 3 етапів, третя оцінка — за 4 етап.
ХІД УРОКУ
І. Оголошення теми уроку та очікуваних результатів
Учитель. Ми з вами закінчили вивчення розділу «Цивільно-правові відносини». I, як завжди наприкінці вивченого розділу, проводимо урок-практикум з метою контролю ваших знань за допомогою застосування їх на практиці, оскільки ви пам'ятаєте народну мудрість: «Теорія без практики порожнеча, а практика без теорії — дурниця».
Яку ж мету кожний з вас ставить для себе на цьому уроці та чого ви очікуєте від цього уроку? (Учні визначають індивідуальну мету уроку та записують її до своїх зошитів для індивідуальних робіт з правознавства; 3—4 учні промовляють мету та очікувані результати.)
Підбиваючи підсумки відповідей учнів, учитель оголошує свою мету уроку та акцентує увагу на вміннях та навичках, якими оволодіють учні завдяки цьому уроку, пояснює систему оцінювання на уроці.
Учні займають місця за заздалегідь сформованими групами (4x5) юридичними консультпунктами. Парти у класі розставлені таким чином, щоб кожна п'ятірка сиділа окремо. У кожного консультпункту є своя назва, наприклад:
• Експерти з питань цивільної дієздатності ;
• Експерти з питань права власності;
• Експерти з питань договірних зобов'язань;
• Експерти з питань спадкового права.
II. Актуалізація опорних знань учнів
1. «Юридичний бокс»
Учням пропонується взяти участь у «Юридичному боксі». Попарно вони ставлять одне одному по два запитання на знання визначення понять з даного розділу, самостійно оцінюючи відповідь однокласника, та виставляють до його «Картки індивідуального оцінювання» по 1 балу за кожну правильну відповідь (максимальний бал за відповіді — 2 бали, але якщо відповідь не отримана, учень, який поставив питання, сам дає на нього відповідь та отримує додатковий бал до своєї «Картки індивідуального оцінювання»). Виставлення балів і відповіді контролює вчитель.
Перелік понять, які можуть бути використані
Спадковий договір, цивільний договір, сторони спадкового договору, сторони цивільного договору, власність,цивільна дієздатність, свідоцтво про право на спадок, спадкоємство, цивільна відповідальність, спадок, види спадкоємства, склад спадку, спадкоємці, , спадкодавець, заповідач, володіння, неповна дієздатність,споживачі, обов'язкова частина у спадку, виробник, секретний заповіт, організації, посвідчення заповіту, недійсність заповіту, черга спадкоємства, терміни відкриття та ухвалення спадку, види договору, акцепт, призначення спадкоємця.
2. Тести
Після «боксу» учні відповідають на тести. По 2 учня від команди виходять та відповідають на тести біля дошки (Додаток 1). Через 3 хв. з використанням ключа відповідей вони перевіряють одне одного, виставляючи бали; учнів біля дошки оцінює вчитель (максимальний бал за відповіді - 16).
Таким чином, на цьому етапі уроку в учнів уже з'являється перша оцінка із суми балів за «Юридичний бокс» і тестів: 2 + 16= 18 + додаткові бали, отримані у «боксі».
3. Робота в групах і парах
Групи підготували завдання, які запропонують вирішити іншим, а також проведуть оцінювання з допомогою вчителя.
Для демонстрації відкритості оцінювання на дошці знаходиться плакат розміром А-1:
Завдання підготовлені |
|
Отримані кожною групою бали |
|||
|
Гр1. |
Гр. 2 |
Гр. 3 |
Гр. 4 |
Гр. 5 |
Групою 1 |
Х |
|
|
|
|
Групою 2 |
|
Х |
|
|
|
Групою 3 |
|
|
Х |
|
|
Групою 4 |
|
|
|
Х |
|
Групою 5 |
|
|
|
|
Х |
Всього балів |
|
|
|
|
|
1. Група 1. Експерти з питань цивільної дієздатності. — Наша група вирішила запропонувати юридичний диктант.
Кожна команда повинна вибрати учня, який буде на оціночному аркуші записувати відповідь після обговорення. Цей аркуш (один від групи) по закінченні роботи ви здаєте для оцінювання експертам з цього питання.
Юридичний диктант:
1) Фізична особа, яка досягла _______ років, вільно обирає собі місце проживання.
2) Цивільна правоздатність фізичної особи виникає ___.
3) Малолітня особа має______ дієздатність.
4) Місцем проживання фізичної особи, яка не досягла _____ років, є місце проживання її батьків.
5) Повну цивільну дієздатність має фізична особа, яка досягла _____ років.
6) Малолітньою особою вважається фізична особа, яка не досягла _______ років.
7) Фізична особа може бути визнана судом _______, якщо вона внаслідок хронічного, стійкого психічного розладу не здатна усвідомлювати значення своїх дій.
8) Неповнолітньою вважається особа у віці ______ років.
9) Кількість видів дієздатності _______.
10) Особа може бути проголошена судом померлою, якщо в місці її постійного проживання немає відомостей про місце її перебування протягом ________ років.
11) Відповідальність за шкоду, завдану недієздатною фізичною особою, несе її ___________.
12) Спадкоємці фізичної особи, яка оголошена померлою,
не мають права відчужувати протягом _______ років
нерухоме майно, що перейшло до них у зв'язку з відкриттям спадщини.
Правильні відповіді:
14 років |
1 бал |
У момент народження |
1 бал |
Часткову |
1 бал |
10 років |
1 бал |
18 років |
1 бал |
14 років |
1 бал |
Недієздатною |
1 бал |
Від 14 до 18 років |
1 бал |
4 |
1 бал |
3 роки |
1 бал |
Опікун |
1 бал |
5 років |
1 бал |
Всього |
12 балів |
Експертна група перевіряє за кодом і виставляє бали маркером на дошці. 2.Група 2. Експерти з питань права власності
— Наша група пропонує знайти помилки у тексті. За кожну знайдену помилку ви зможете отримати 1 бал, якщо ви виправите її,то ще гарантуємо отримання 1 балу.
Кожна група отримує аркуш з текстом (1) і аркуш для відповіді (2):
Текст з помилками
1. Законодавством України передбачені такі основні форми власності, як приватна, колективна та державна.
2. Особа, що знайшла загублену річ, набуває власності на неї після спливу 1 року з моменту заяви про знахідку.
3. Суб’єкти права державної власності – фізичні та юридичні особи.
4. Сутність майнових та особистих немайнових прав щодо творів літератури, науки та мистецтва об'єднується поняття суміжні права.
5.Майно, що забезпечує діяльність Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України є комунальною власністю.
6. Конфіскацією називається примусове відчуження у власника майна у разі стихійного лиха, аварії, епізоотії та за інших надзвичайних обставин з метою суспільної необхідності за умови відшкодування його вартості.
Правильні відповіді:
Помилки |
Виправлення |
колективна |
комунальна |
1 року |
6 місяців |
державної |
приватної |
суміжними |
авторськими |
комунальною |
державною |
конфіскацією |
реквізицією |
Друга експертна група перевіряє за кодом і виставляє бали маркером на дошці.
3. Група 3. Експерти з питань договірних зобов'язань
— Наша група пропонує розв'язати наступну юридичну задачу.
Громадянин Ж. уклав письмовий договір позики із громадянином К. на суму 500 гривень, за яким Ж. зобов'язувався повернути борг через один рік. Удень закінчення строку договору позики громадянин Ж. поштовим переказом повернув гроші. Однак позикодавець громадянин К. не погодився з цією сумою боргу і зажадав повернення суми з урахуванням процентів на рівні облікової ставки Національного банку України. Громадянин Ж. з такою вимогою не погодився.
Задачу виконуємо користуючись Цивільним кодексом України й за наступними критеріями:
• поняття договору позики — 2 бали;
• правова характеристика договору позики — 4 бали;
• визначення випадків, коли договір позики є завжди безпроцентним — 2 бали;
• правова оцінка ситуації — 4 бали.
Оцінку розв'язання проводять експерти за заздалегідь складеним макетом, що допоможе швидко провести аналіз й виставити бали.
4. Група 4 . Експерти з питань спадкового права.
— Кожна група отримала аркуш паперу розміром А-2 та маркери. Пропонуємо скласти схему «Спадкування за законом». Та група, яка виконає завдання якнайшвидше отримає додаткові 2 бали, друга за нею - 1 бал, третя - не отримає додаткових балів, у тієї групи, що презентує роботу останньою, 1 бал буде віднято. Починаємо.
Критерії оцінювання:
— повністю названі суб'єкти спадкування за чергами - по 2 бали за кожну чергу;
— більше половини правильних відповідей - по 1 балу за кожну чергу.
Правильні відповіді:
Перша черга |
Діти спадкодавця, у тому числі зачаті за життя спадкодавця та народжені після його смерті, той з подружжя, який його пережив, та батьки |
> |
|
|
|
Друга черга |
Рідні брати та сестри спадкодавця, його баба та дід як з боку батька, так і з боку матері |
|
|
|
|
Третя черга |
Рідні дядько та тітка спадкодавця |
|
|
|
|
Четверта черга |
Особи, які проживали зі спадкодавцем однією сім'єю не менш як п'ять років до часу відкриття спадщини |
|
|
|
|
П'ята черга
|
Інші родичі спадкодавця до шостого ступеня споріднення включно, причому родичі ближчого ступеня споріднення усувають від права спадкування родичів подальшого ступеня споріднення |
|
Заповнення оціночної таблиці. Підраховують загальну кількість набраних балів керівники групи.
4. Обігравання та розв'язання правових ситуацій
На цьому етапі уроку вчитель пропонує учням перевтілитися. Кожна група отримує ситуацію, в якій основним питанням є проблема спадку. Спочатку групи по черзі обіграють свою ситуацію («Рольова гра»). Потім групи вже як юристи-консультанти дають оцінку ситуації й пропонують свій варіант її розв'язання. З команди-суперниці один з учнів у ролі рецензента, використовуючи «Пам'ятку рецензента» (Додаток 2), оцінює відповідь протилежної команди.
Ситуації, запропоновані групам.
С и т у а ц і я № 1
Помирає чоловік. По його смерті залишається заміський будинок, машина, придбана до шлюбу, та трикімнатна квартира, приватизована покійним, його дружиною та сином. На спадок претендують: дружина, дочка восьми років, мати покійного, 24-річний син-інвалід II групи і син покійної сестри померлого, який перебуває на утриманні цієї сім'ї протягом 7 років. За заповітом покійний залишив заміський будинок матері, свою частину квартири і машину дружині, хоча перед смертю публічно пообіцяв, що на 25-річчя подарує машину сину.
Ситуація №2
Громадянин Борисов помер. По його смерті залишилися — душевно хворий брат, 16-річна дочка померлого, його син-підприємець, жінка, з якою проживав Борисов протягом 5 років без реєстрації шлюбу (Катерина) та її 10-річний син, що потребує лікування за кордоном. За заповітом усе своє майно (двоповерховий будинок, автомобіль «Мазда-6», рахунок у банку та предмети домашнього вжитку) Борисов заповідав Катерині. Син-підприємець домовився з Катериною про те, що, оскільки будинок з усіма предметами домашнього вжитку — це сімейна реліквія і він дорогий йому як пам'ять про батька, Катерина відмовиться від нього в обмін на будь-яку суму грошей. Жінка запропонувала, щоб їй оплатили лікування сина. Але такий договір нотаріус відмовився завіряти. Як вирішити долю спадку, щоб усі сторони залишилися задоволеними?
Ситуація №3
5 січня 2004 р. громадянка Орлова, яка не зареєстрована у шлюбі, народила дочку. Під час пологів Орлова померла, а дочка пережила свою маму на два дні. Заповіту Орлова не залишила. Після неї залишилося майно вартістю 18 тис. грн. По смерті Орлової з числа рідних у неї залишився син від розірваного за рік до пологів шлюбу і мама.Через два місяці по смерті Орлової громадянин Волік через суд зміг довести своє батьківство народженої дочки Орлової. Хто та яку частину майна успадковуватиме? Свою відповідь обґрунтуйте.
Ситуація № 4
Громадянка Златоустова мала 2-х дорослих дочок — Олену та Василину. Кожна з них, у свою чергу, мала по двоє синів. Златоустова склала заповіт, за яким все своє майно заповідала Олені. 1 січня 2004 р. заповідачка разом з Оленою, повертаючись з ресторану після святкування Нового року, потрапили під колеса автомобіля, яким керував п’яний водій. Від отриманих травм Златоустова померла 1 січня о 23 год. 55 хв., Олена — 2 січня о 2 год. 22 хв. Василина вважає, що оскільки від моменту смерті матері і моменту смерті дочки пройшло менше 24 годин, то Олена не може успадковувати після мами, а значить, все майно, що належало матері, має перейти до неї (Василини) як єдиного спадкоємця першої черги. Чоловік Олени, що став удівцем, вважає, що спадок повинен бути розділений порівну між Василиною та його синами. Проаналізуйте ситуацію.
Команди шукають відповідь (Додаток 3) . Потім, вислухавши відповіді команд і рецензії на відповіді, вчитель пропонує учням оцінити свою роботу на даному етапі уроку за допомогою «Пам'ятки для самооцінки» (Додаток 4) і виставляє додаткові бали, найактивнішим учням груп за правильні відповіді або артистизм.
ІІI. Підбиття підсумків уроку, оцінювання
Учитель просить учнів прочитати у зошитах мету уроку та очікувані результати, які були записані ними на початку уроку, і вирішити, чи реалізувалися вони до кінця уроку. Зібравши «Індивідуальні картки оцінювання» (Додаток 5), вчитель оголошує оцінки за урок кожного, за необхідності коригуючи їх.
ІV.Домашнє завдання
Повторити матеріал розділу .
Додаток 1
Тестові завдання з розділу «Цивільно-правові відносини»
1. Одна сторона (набувальник) зобов'язала виконувати розпорядження іншої сторони (відчужувач) та в разі смерті останнього набуває право власності на майно за:
а) договором дарування; б) заповітом;
в) спадковим договором; г) договором довічного змісту.
2. Правочин між юридичними особами вчиняється у __________ формі.
а) усний; б) у письмовій;
в) строковій; г) письмові нотаріально посвідчені .
3.Суб’єкти комунальної власності :
а) держава;
б) територіальна громада ;
в) фізичні особи;
г) юридичні особи.
4. Чи можуть юридичні особи залишати спадок?
а) Ні;
б) тільки за заповітом;
в) так;
г) якщо це визначено статутом особи.
5. Залежно від строку договори бувають:
а)_______;
б)_______;
6. Час відкриття спадку:
а) через 6 місяців по смерті;
б) у день похорону;
в) у день смерті або день оголошення померлим;
г) після отримання свідоцтва про право на спадок у нотаріальній конторі.
7. На що не встановлюється сервітут у заповіті?
а) На земельну ділянку;
б) на природні ресурси;
в) на коштовності;.
г) на нерухоме майно
8. Види спадкоємства:
а) __;
б) __.
9. Особисте розпорядження фізичної особи на випадок своєї смерті називається:
а) договором дарування;
б) пожертвуванням;
в) заповітом;
г) спадкоємством.
10. Уразі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкоємство, не прийняття ними або відмови від прийняття спадку суд визнає спадок:
а) виставленим на продаж;
б) державною власністю;
в) виморочним (власністю органу місцевого самоврядування);
г) реквізованим.
11. На випадок, якщо спадкоємець, указаний у заповіті, помре до відкриття спадку, не прийме йото або відмовиться від ухвалення, або буде усунений від ухвалення, спадкодавець має право:
а) перевстановити спадкоємця;
б) укласти договір довічного змісту;
в) скласти інший заповіт;
г) ваш варіант.
12. Перехід прав та обов'язків від фізичної особи, яка померла, до інших осіб називається:
а) договором дарування;
б) спадкоємством;
в) сервітутом;
г) заповітом.
13. Згідно із законом або за заповітом, право на ухвалення відповідної частини спадку спадкоємця, який помер після відкриття спадку і не встиг його прийняти, переходить його спадкоємцям за правом:
а) виморочної спадку;
б) уявлення;
в) оперативного управління;
г) спадкової трансмісії.
14. Секретний заповіт це — .
15. Хто має право на обов'язкову частку у спадку, незалежно від змісту заповіту?
а) Утриманець померлого;
б) брати та сестри померлого;
в) неповнолітні діти;
г) чоловік (дружина).
16. Склад спадку:
а)_________;
б)_________.
Відповіді
1 в; 2 б; 3 б; 4 а; 5 — строкові, безстрокові; 6 в; 7 в; 8 — за законом, за заповітом. 9 в; 10 в; 11 а; 12 б; 13 г; 14 — цей заповіт, який завіряється нотаріусом без ознайомлення з його змістом; 15 в; 16 — права та обов'язки спадкодавця.
Додаток 2
Пам'ятка рецензента
1. Повторити назву теми, над якою працював доповідач.
2. Оціни, як доповідач впорався зі своїм завданням:
3. Указати на емоційність та ставлення доповідача до опрацьованого матеріалу.
4. Зроби за необхідності доповнення.
5. Оціни доповідача за 12-бальною системою.
Додаток 3
Відповіді
Ситуація № 1
Спадкоємство у даному випадку — за заповітом, значить, успадковують особи, указані у заповіті. Ними є дружина і мати покійного. Але ще двоє спадкоємців (син-інвалід та неповнолітня дочка покійного) мають право на обов'язкову частку у спадку, що дорівнює 1/2 від частки, що належить їм за законом — ст. 1241 ГКУ. До спадкової маси входять: заміський будинок, автомобіль і 1/3 трикімнатної квартири. Заміський будинок, за заповітом, переходить до матері, але не весь, а тільки 6/8, решта — 1/8 частина будинку — 8-річній дочці, а 1/8 — сину-інваліду (якби спадкоємство було за законом, то кожний зі спадкоємців (дружина, дочка, мати і син) отримав би по 1/4 будинку). Хоча автомобіль батько й обіцяв подарувати сину, але ця обіцянка не була оформлена у письмовій формі; при недотриманні цієї форми договір є недійсним (ст. 719 пункт З ПСУ); навіть якщо б договір і був оформлений належним чином, він би не міг набути чинності, оскільки дарувальник помер до настання терміну подарунка (ст. 723 ГКУ). Окрім того, автомобіль спадкодавець заповідав дружині, значить, вона його й отримає, але по 1/8 частини автомобіля отримають дочка і син (ситуація, аналогічна, як і з будинком). 1/3 квартири заповідана дружині, але й у цьому випадку дружина отримає — 3/12 частини квартири, а дочка — 1/24 і син — 1/24 частини квартири (якби спадкоємство було за законом, то дружина, мати, дочка і син отримали б по 1/12 успадкованій частині квартири).
Ситуація №2
Склад спадку в даному випадку такий: двоповерховий будинок, предмети домашнього вжитку, автомобіль та рахунок у банку. За заповітом все це повинно перейти до Катерини. 16-річна дочка Борисова має право на обов'язкову частку в спадку. І це значить, що її частка — це 1/4 будинку, 1/4 автомобіля, 1/4 предметів домашнього вжитку і 1/4 рахунку в банку (якби спадкоємство було за законом, то спадкоємцями були б дочка і син померлого і всі вони б успадковували порівну, тобто по 1/2). Решта переходить Катерині. Договір, запропонований сином Борисова, нотаріус відмовився завіряти, оскільки, згідно з ним, будинок і предмети домашнього вжитку перейшли б йому одному, а це неможливо, оскільки у сестри є обов'язкова частка будинку і предметів домашнього вжитку. Щоб розв'язати проблему і задовольнити всі сторони, Катерині необхідно відмовитися від своєї частки заповіту щодо будинку і предметів домашнього вжитку в обмін на необхідну суму на лікування сина, завіривши цей договір нотаріально. У разі відмови від заповіту Катериною спадкоємство цієї частини спадку стане можливим за законом, відповідно 1/2 будинку і 1/2 предметів домашнього вжитку перейдуть сину та 1/2 будинку і 1/2 предметів домашнього вжитку перейдуть дочці. Будинок збережеться як сімейна реліквія, хлопчика Катерини можна буде лікувати за кордоном, а частина, успадкована дочкою, збільшиться щодо будинку і предметів домашнього вжитку.
Ситуація №3
У даній ситуації має місце спадкоємство за законом. А, значить, до першої черги спадкоємців громадянки Орлової належать її син і мати. Спадкоємицею могла б бути і новонароджена дочка. Внаслідок того, що вона померла через дві доби, не встигнувши його прийняти, право на ухвалення належної їй частини спадку переходить до її спадкоємців по праву спадкової трансмісії (ст. 1276). До спадкоємця новонародженої відноситься громадянин Волік, що довів своє батьківство. Значить, майно Орлової буде розділено у рівних частках між її сином, матір'ю і громадянином Воліком. Кожен отримає по 1/3 майна, тобто по 6 тис. грн.
Ситуація № 4
Незважаючи на те, що між смертю громадянки Златоустової та її дочки Олени минуло менше 24 годин, вони вважаються померлими у різні дні — 1 січня і 2 січня. Оскільки Олена померла після відкриття спадку (дня смерті матери — 1 січня), не встигнувши його прийняти, право на ухвалення належної їй частини спадку переходить до її спадкоємців по праву спадкової трансмісії (ст. 1276). Внаслідок того, що мати все майно заповідала Олені, значить, тепер його успадковуватимуть чоловік Олени та її двоє синів у рівних частинах (спадкоємство за законом, оскільки Олена свого заповіту не залишила).
Додаток 4 Пам'ятка для самооцінки
1. Повторити назву теми, над якою працював.
2. Оцінити себе за параметрами:
а) послідовність та логічність відповіді;
б) повнота викладеного матеріалу (порівняння з текстом підручника,
рекомендованої літератури, нормативного акта, конспекту);
в) чи були помилки: мовленнєві, правові, історичні;
г) чіткість у поняттях, явищах, назвах нормативних актів.
3. Чи були у відповіді посилання на іншу літературу, підручники, нормативні акти, додаткові джерела?
4. Оціни себе за 12-бальною системою.
Додаток 5
Індивідуальна картка оцінки роботи учня на уроці
Етапи уроку |
Бал |
Додатковий бал |
Самооцінка |
Загальний бал |
«Юридичний бокс» |
|
|
|
|
Тести |
|
|
|
|
Робота в парах |
|
|
|
|
«Ситуація» |
|
|
|
|
1