Урок. Декоративні мотиви у зображенні пейзажу. Створення декоративного пейзажу «Пори року»

Про матеріал
Розробка уроку образотворчого мистецтва у 6 класіз теми:"Декоративні мотиви у зображенні пейзажу. Створення декоративного пейзажу «Пори року»
Перегляд файлу

 

Нижник Людмила Михайлівна

Вчитель  образотворчого мистецтва

Уманської загальноосвітньої школи

I-III ступенів № 14 міста Умані

                              Черкаської області

Урок

Тема: Декоративні мотиви у зображенні пейзажу. Створення декоративного пейзажу «Пори року»

Мета:  

- продовжувати ознайомлювати учнів з пейзажем, дати поняття особливостей декоративного пейзажу: умовність кольору, стилізацію,  узагальненість природних форм, колірну гармонію, площинність зображення, навчити спрощувати природні форми;

- формувати уміння сприймати, розрізняти, аналізувати;

- розвивати  естетичний та художній смак, здібності, емоційно сприймати красу природи, розвивати навички сприйняття, образного мислення, асоціативної пам’яті, уяви, фантазію.

- виховувати естетичне ставлення до навколишнього світу;

Техніка виконання: декоративний живопис

Методи навчання: інформаційно-рецептивний, частково-пошуковий, репродуктивний, дослідницький

Терміни та поняття: декоративний живопис, стилізація,

 Обладнання: олівець, гумка, папір акварельний голубий, білий, фарби акварельні, гуашеві, пензлики, ватні палички, палітра, скло, воскова свічка, серветки, вода

Візуальний ряд: відеопрезентація, роздатковий матеріал, репродукції картин художників-пейзажистів І. Левітана, І. Шишкіна, Ю. Жуковського, дитячі малюнки, схеми переробки реальних мотивів у декоративні.

Літературний ряд: уривки віршів, опис природи

Музичний ряд: записи класичної музики, Вівальді « Пори року»

Міжпредметні зв`язки: музика, література

Тип уроку: комбінований.

План уроку:

I Організаційний момент (1 хв )

II Актуалізація опорних знань учнів(5 хв )

III Мотивація навчальної діяльності учнів(3 хв )

IV Повідомлення теми та мети уроку(1 хв )

V Пояснення нового матеріалу (7 хв )

VI Практична робота (25 хв )

VII Підсумок уроку (3 хв )                                                    

Хід уроку

I Організаційний момент

( Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку)

Встаньте, діти, всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько,

Посміхніться ви до мене,

Посміхніться і до себе,

 Привітайтесь « Добрий день»

На урок старання не забудьте взяти,

Сядьте всі рівненько, будем починати.

II Актуалізація опорних знань учнів

Ідучи до вас на урок,  я скриньку захватила. Що ж там? Давайте подивимось.

А скринька наша чарівна, тому, що містить вона знання, а вони зашифровані в запитаннях, ключ – це ваші відповіді.

Вправа « Скринька»

У скриньці містяться оригамі на яких записані запитання, діти по черзі витягають різнокольорові вироби, розгортають їх та відповідають в послідовності розміщення кольорів у спектрі.

  • Який із видів образотворчого мистецтва відповідає за передачу навколишнього середовища за допомогою кольору?
  • Що таке живопис?
  •  Що означає вираз « живо писати»?
  • Монументальний – це вид живопису чи жанр?
  • Чому станковий вид живопису називається саме так?
  • Що таке колорит?

III Повідомлення теми та мети уроку ( слайд3)

Вчитель:

Неспішно, крок за кроком, 

 Минають чотири пори року, 
        Одна пора проходить, 
        Інша услід надходить.

Учень:
Зима — це хуртовина, 
Весна у квітах лине,
А потім — тепле літо 
І осінь, в сум одіта. 
Ось так із року в рік 
Минає часу лік.

Вчитель:

Як ви зрозуміли говоритимемо ми сьогодні про пори року, і про живопис. Отже, тема нашого уроку: «   Декоративні мотиви у зображенні пейзажу. Створення декоративного пейзажу «Пори року» продовжуватимемо теми  пейзажів, ознайомимось з  особливостями декоративного пейзажу: умовністю кольору, стилізації,  узагальненістю природних форм.

IV Мотивація навчальної діяльності учнів 
       Вправа: « Хто спритніший?»

В класі заховані атрибути, які мають відношення до кожної пори року. Знайдіть їх. Діти шукають очима  засніжену ялинку, весняну квітучу гілочку, осінній букет та літній натюрморт.

V. Робота над темою уроку

1. Що таке пейзаж? ( слайд  4)

  Пейзаж – ( фр. « країна, місцевість»). –

         1. Жанр живопису, присвячений зображенню природи, міст,

          архітектурних комплексів.                                                                                                                                        

          2. Загальний краєвид.

Вправа « Види пейзажу» ( слайди 6-12)

На екрані демонструються види пейзажів, дітям необхідно їх назвати

  • Гірський пейзаж  змальовує красу гірської природи;
  • Міський ( архітектурний) пейзаж в якому якому основним предметом зображення є міські вулиці, будівлі.
  • Сільський пейзаж передає сільські краєвиди;
  • Парковий пейзаж змальовує красу парків, скверів;
  • Лісовий пейзаж відображає красу лісу;
  • Індустріальний пейзаж зображає картини виробництва(заводи, фабрики і т.д,
  • Мариністичний - пейзаж за морською тематикою.

Добре, Молодці!

2. Запитання до  класу. А що повинен знати й уміти художник щоб зобразити пейзаж ? (Вміти спостерігати природу, бачити красу, вміло передати побачене,   застосовувати палітру кольорів).

Вчитель:   Гарний пейзаж передає почуття художника, які він відображає на картині через художній образ. І чим цікавіший  створюваний ним образ, тим сильніше він впливає на глядача. Такі картини пейзажу лишаються в пам'яті і навіть через багато років, одне лиш нагадування назви викликає в пам'яті через асоціації саме цю картину. Пейзаж це не змальоване чи скопійоване зображення, а передача власних вражень, почуттів. Художник вчиться слухати природу, відчувати її та відображати додаючи щось своє.    Невичерпна різноманітність природи стала джерелом натхнення для багатьох художників. Кожен майстер втілював у зображенні природи свої ідеали, своє бачення світу. 

Природа - це книга мудрості.

Прочитати цю книгу, опанувати дорогоцінним багатством, закладеним у ній, допомагає пейзаж. Він зображує природу в окремих її проявах і тому може поступово відкривати її таємний зміст.  Пейзаж передається за допомогою колориту картини та кольорової гами

 Запис на дошці: ( слайд13)

3.Кольорова гама – гармонійне поєднання відтінків певного кольору

Колорит – гармонійне співвідношення і поєднання кольорів

Перегляд репродукцій картин художників пейзажистів ( презентація)            ( слайд 14 -21 )

Що зобразив художник? ( слайд 22 )

• Який час доби зображено на картині?

• Що є джерелом світла?

• Яке ми бачимо світло — холодне чи тепле?

• Які кольори переважають у картині?

• Які почуття викликає в нас те, що ми бачимо?

Проблемне питання:

 Як передати простір на площині? За допомогою яких засобів?

Засобами лінійної та повітряної перспективи

4. Вправа « Увійди в картину» ( слайд 23)

Різні пори року мають свій колір, тому ми можемо відокремити літній, зимовий, осінній та весняний пейзажі. У кожної пори року є свій аромат:

Продовжте думку:

Зима пахне… свіжістю

Осінь – …прілим листям, зрілими плодами

Весна –… ароматом квітучих садів

Літо – …суницями, зрілими хлібами.

Тема природи завжди  є найактуальнішою в різних видах мистецтва. Давайте прослідкуємо це.

5.Опис природи в літературі, музиці

Дослідницька робота.

а). Прослуховування уривку з твору Василя Сухомлинського:

«Пішов заморозок лугом. Де пройшов — по­жовкла трава. Підійшов до зеленого клена, дихнув — листя пожовтіло. Сів відпочити під горобиною — листя стало багряне, мов небо на вітряний день при заході сонця. Довго ходив заморозок садками й полями. Забув лише пі­дійти до маленької ромашки. Стоїть вона при дорозі, на тополю дивиться й дивується: чому це листя на ній пожовкло.» ( музич. запис 1 )

 Прослуховування  музики А. Вівальді « Осінь»

Діти: читають вірші під запис музики.

Осінь на узліссі

Фарби розбавляла,

Пензликом легенько

Листя фарбувала.

Вже руда ліщина,

Пожовтіли клени.

В пурпурі осіннім

Тільки дуб зелений.

Утішає ясен:

– Не сумуй за літом!

Геть усі діброви

В золото одіто.

З.Федоровська

Вчитель:

Дерева стояли в снігу наче укутані пухкими білими простирадлами. Деякі гілки були чимось схожі на руки та ноги. Здавалося змерзлі велетні зібралися тут, щоб погрітися разом.

Прослуховування  музики А. Вівальді « Зима» ( музич. запис 2 )

У цю пору особливо яскраво зеленіють рослини, фруктові дерева одягають ошатне біле вбрання, підставляючи верхівки лагідним сонячним промінчикам. Повітря сповнене щебету пташок, пахощами квітів.

Прослуховування  музики А. Вівальді « Весна» ( музич. запис 3 )

Діти:

Перші проліски цвітуть, 
Перші джмеликі гудуть 
Це прекрасна й чарівна 
В гості йде до нас весна!

Прослуховування  музики А. Вівальді « Літо» ( музич. запис 4 )

Хмара на небо бігом насувається,

Сонце стомилось палить.

Десь загриміло. Гроза наближається.

Ось уже добре гримить.    Н. Красоткіна

Цикл концертів для скрипки та струнного оркестру «Пори року» - чи не найпопулярніший програмний твір італійського композитора ХVIII – XIX ст. Антоніо Вівальді.

Блискавка блисне і небо розірветься,

 з ляку земля задрижить.

Хмара дощами рясними розіллється,

землю напоїть умить

6. Вчитель :

Декоративний живопис призначений для прикраси, входячи до складу архітектурного ансамблю або творів декоративного мистецтва. Отже, термін відноситься до орнаментальних розмальовувань та композицій.( слайд 24)

Декоративний пейзаж – це зображення природи з використанням народних традицій, символізму, узагальнення форми і кольору. Декоративний пейзаж сягає своєю глибиною народних джерел, які несуть в собі ідею, свій декоративний стиль.

Згадаємо українське народне мистецтво. У селах згублених десь серед лісів   неписьменні люди створювали шедеври. У кого ж вони вчилися? Училися вони у квітів, трав, морозних візерунків, опираючись  на народні традиції

Процес спрощення      Споглядання творів мистецтва

Порівняльна характеристика реалістичного пейзажу та декоративного. Перегляд картин декоративного пейзажу, обговорення

Проблемне питання:  що спільного між цими картинами, що їх відрізняє?

Перегляд зразків декоративного пейзажу.( слайд 25- 30) Фізкультхвилинка( слайд 31)

Осінь прийшла – похолодало,

Вітер повіяв холодний на нас,

Листя у парку пообпадало,

Гріємо руки свої у цей час.

 

Зима прийшла, іще холодніше,

Сніжинки із неба летять помелом,

Друзі приєднуйтесь в коло хутчіше,

Гріємо ноги, щоб тепло було.

 

Весною ми сонце стрічали,

По полю побігли веселі струмки,

Птахи прилетіли, крилом помахали,

Квітів у лісі нарвем залюбки.

 

Літо настало, жарко нам дуже,

Травичка зелена навкруг шелестить,

Канікули, весело разом нам, друже

Поаплодуймо в цю радісну мить.

7. Педагогічний малюнок

Малюнок природи та пояснення послідовності виконання роботи.

Послідовність виконання роботи:    ( слайд 33)

Виберіть мотив та продумайте визначивши, що буде головним на вашому малюнку.

Визначте точку зору, лінію горизонту. Вирішіть, яка частина аркуша буде відведена небу, землі, деревам, воді тощо.

 Виконавши малюнок, починайте роботу фарбами.

Особливу увагу приділіть предметам, розташованим на пер­шому плані. Вони пишуться більш об'ємно та енергійно за кольо­ром, контрастами; предмети другого плану мають вигляд плоскої плями з холодним блакитним, фіолетовим або сірим відтінком.

Ми повинні чітко уявляти собі, які кольори переважають – холодні чи теплі, наприклад: сірий або голубий, фіолетовий або зеленувато-голубий, або ж навпаки, жовтий, червоний, жовтогарячий і теплі тони зеленого.

VI Практична робота 

 Виконання роботи «   Декоративні мотиви у зображенні пейзажу. Створення декоративного пейзажу «Пори року»

Діти, сьогодні робота виконуватиметься в групах.

На столах ви бачите позначки:

Жовтий листочок 

Сніжинка

Квіточка підсніжника.

Метелик.

Кожна позначка означає пору року,  тому будете працювати за порами року, а також в кожній групі ви виконуватимете пейзаж ще й в різних техніках:

  • акватипія;
  • малювання ватними паличками ( пуантилізм);
  • малювання на кольоровому фоні;
  • малювання за допомогою воскової свічки.

  Під час роботи учнів, учитель здійснює індивідуальний контроль. (Звучить аудіозапис).

VII Підсумок уроку

Аналіз робіт

Сьогодні на уроці ми були мистецтвознавцями, художниками. А тепер станемо художніми критиками. Перед вами  виставка ваших творів.

Яка робота сподобалася? Чим?

Рефлексія

- Що з сьогоднішнього уроку ви:

-дізнались?

-навчились?

Ви талановиті! Ви можете передавати свої почуття на папір, Ви справжні юні художники!

VI. Виставляння оцінок у щоденник і журнал

- Спасибі за урок!

 

 


 

doc
Додано
7 жовтня 2021
Переглядів
1702
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку