ВИХОВНИЙ ЗАХІД
Краща розробка заняття про птахів
День зустрічі птахів
Вчитель:Семенова В.М.
КСШ № 74
2020
Мета: виховувати в дітей бережливе ставлення до птахів, розширити і закріпити знання учнів про їхню поведінку і спосіб життя, роль і місце у природі, значення у житті людини; розвивати допитливість, спостережливість, інтерес до пташиного світу; учити замислюватись над наслідками своїх дій, сформувати уявлення про зимуючих птахів та птахів, які відлітають у теплі краї. Розкрити видовий склад птахів, які живуть в нашому регіоні, зокрема на Дніпропетров-щині, та птахів, які занесені до Червоної книги України.
Обладнання: презентація, відеопроектор, виставка дитячих малюнків, поробок, плакатів:
1.«Птахи – частина природи, без яких її краса була б неповною».
2. Охороняй і бережи пташину, піклуйсь про неї і допоможи їй у важку хвилину.
3. Птахи – вірні наші помічники, захисники лісів, полів, садів від шкідників і гризунів
4. Птахи - наші друзі дорогі! Знаю я, і знаєш ти: птахів треба берегти!
Основна частина
В.1. Доброго дня, юні натуралісти, вітаємо вас з весняним святом Днем птахів!
В.2. Це свято щорічно відзначається на Україні 26 березня. Школярі готуються до цього свята, виготовляють і розвішують шпаківні для наших пернатих друзів.
В. 1: Птахи! Їх можна побачити і почути скрізь: у парках, скверах, садах, лісах, полях, біля водойм, у містах і селах або просто на вулиці.
В. 2: Птахи – це пісня і політ! Це голоси наших полів, лісів, гір та пустель. Їхні пісні звучать на Землі цілий рік. Їхні голоси чуємо вдень і вночі.
В. 1: Птахи – це діти повітря, підкорювачі повітряного океану. Вони можуть піднятися вище гір і хмар, перелетіти пустелю, море, океан.
В. 2: Птахи – діти веселки. Їхнє пір’я переливається всіма кольорами веселки. Вони несуть радість людям.
В.1: Птахи – частина природи, без них її краса була б неповною.
В.2: Птахи – вірні наші помічники, захисники садів, полів від шкідників та гризунів.
В.1: Тому їх треба берегти і охороняти. Про них треба піклуватися і допомагати в скрутні хвилини.
На зеленій кулі налічується більше 8500 видів птахів, на території України близько 360 видів. В містах і селах живуть небагато з них. Більшість птахів мешкає в лісах, полях, на болотах. Птахи вірні помічники в боротьбі за урожай, вірні союзники в знищенні шкідників.
В.2. Для того,щоб побачити птаха, достатньо лише подивитися в вікно. Ми так звикли до них, що часом починає здаватися, ніби ми їх добре знаємо.
В.1. Чи насправді це так? На жаль ні! Ось ми зараз перевіримо. Із 360 видів птахів, що мешкають у нашій країні, скільки ви знаєте?
(Учні називають птахів.)
В.2. Тепер ви самі переконалися, що знаємо ми про птахів зовсім мало. Більшість птахів приносять велику користь людям, тому їх потрібно охороняти і приваблювати в наші сади, ліси та поля.
В.1. З давніх- давен наші пращури пов’язували своє життя з птахами. За народним календарем кожна пора року пов’язана з птахами. Ось погляньте. Презентація: «Птахи»
(Слайд №1)
22 березня – свято Сороки. Із тіста печуть жайворонків та пригощають ними друзів.
8 травня – приліт співочих птахів.
15 травня – Борисів день (починають співати солов’ї).
29 червня – на Тихона птахи замовкають,а солов’ї співають до Петрового дня – 12 липня.
13 вересня – Купріянів день – журавлиний відліт.
12 листопада – Зіновія – свято синичок.
14 листопада – Кузьминки. На Кузьминки справлялись півневі іменини.
В.2. І це далеко не все. Ми теж готувались до свята, і зараз я запрошую птахолюбів, які приготували для нас короткі повідомлення про види птахів.
Учень 1. (Слайд №2) Шпак – один із перших вісників весни. Цей птах гарний імітатор різних звуків. Тому він легко імітує спів інших птахів та різні звуки тварин. Шпаки знищують до 6 тисяч різних комах у день. 250-300 разів за день вони приносять їжу своїм пташенятам. Часто можна побачити у гнізді шпака різні гілочки рослин зі специфічними запахами, так вони проганяють пташиних паразитів.
Учень 2. (Слайд №3) Лісовий лікар – Дятел часто оселяється біля людського житла. Він увесь день старанно працює, знищуючи: короїдів, довгоносиків, листоїдів, вусачів. Близько 300 разів на день він приносить своїм пташенятам личинки і дорослих комах-шкідників. Учені довели, що дятел безпомилково відрізняє трухляву гілку дерева від здорової. Дятли – це санітари лісу.
Учень 3. (Слайд №4) Ти знов защебетала
У мене під вікном,
Із вирію вернувшись
Клопочешся з гніздом.
Скільки віршів, пісень, легенд складено про цю маленьку пташку – ластівку. Вона оселяється біля людських жител тому існує і назва «сільська ластівка» та «міська ластівка». Під час вигодовування пташенят батьки 300-600 разів приносять їжу своїм дітям: мух, попелиць, жуків, ґедзів.
Учень 4. (Слайд №5) А ми хочемо розповісти про синицю. Ця пташка дуже корисна. Вона знищує не тільки дорослих комах, а й їхні яйця, лялечки, гусінь (кільчастого шовкопряда, совку, п’ядуна, листовійку, міль), жуків – довгоносиків, жужелиць, листоїдів. Ці птахи влітку живляться переважно в кронах дерев, інколи спускаються на землю. Вага комах, що з’їдає синиця і приносить своїм пташенятам за літній день, дорівнює вазі її тіла. Узимку синиць потрібно підгодовувати, розвішувати годівнички. Слід охороняти цих корисних птахів від безглуздого вилову для утримання в неволі.
Учень 5. (Слайд №6) Світову славу українській землі приніс соловей. Українську мову називають солов’їною. Його спів найдосконаліший витвір пісенної творчості пернатих. Ви ніколи не зустрінете двох солов’їв, які б співали однаково. Із вирію спочатку прилітають самці, обирають місце для майбутнього гнізда і сповіщають про це голосним співом. Самички прилітаючи вибирають для себе «найкращого соліста» і утворюють із ним пару. Як тільки вилупляться пташенята, їхній батько припиняє співати і береться до справи: приносить малечі мурашок, мух, павуків, жуків.
Учень 6. (Слайд №7) Лебеді білі занесені до Червоної книги України. Це птахи, які живуть парами бо створюють її на все життя. Створено багато легенд і пісень про лебедину вірність. Вони надихають митців на створення високохудожніх творів мистецтва. Лебеді своє біле вбрання одягають на другому році життя. Дорослими стають на 4 році життя. Коли самичка висиджує пташенят – самець плаває неподалік, охороняючи гніздо. Про небезпеку сповіщає гучним криком, тоді мати прикриває пухом яйця і обоє батьків відлітають подалі, відволікаючи ворога.
Учень 7. (Слайд №8) «Польовий соловейко» - так називають польового жайворонка за його чудовий спів. Називають його також першим провісником весни. За літо самочка робить 2-3 кладки. Часто гнізда жайворонків гинуть під час польових робіт. Першими відлітають у вирій молоді жайворонки у вересні, потім старі самки, а за ними старі самці. Пташенят вигодовують в основному комахами, більшість яких є шкідниками с/г культур.
В.1. Любий друже мій, юнате,
Уявляєш, скільки птах
Може з’їсти, поїдати
Гризунів, червів, комах.
То ж птахи із нами в спілці,
Поля й саду сторожі.
Сови, дятли, серпокрильці
Щегли, одуди, чижі.
В.2. Тих, у кого є кормушки,
В кого є птахи в дворі,
Не кусають того мушки
Та болючо комарі.
Бо птахи працюють ревно
Поїдаючи комах,
І до вечора в них, певно,
Аж оскома на дзьобах.
Слово вчителя. Діти ми сьогодні зібралися щоб поговорити про наших пернатих друзів. Невід’ємною частиною природи є птахи. У лісі, на луках, у полі, в парку, саду, біля житла – скрізь вони привертають нашу увагу. Ми милуємося їх польотом, формою тла, красою оперення, дивуємося з їхньої поведінки. Не можемо уявити собі лісу без співу птахів, нас зачаровує пісня солов’я, жайворонка.
Птахи – окраса природи.
А яку велику користь приносять невтомні крилаті захисники полів, лісів, лук, садів! Тому птахів треба охороняти і дбати про них. А для цього потрібні знання. Тож сьогодні ми проведемо цікаву гру де ви, діти, і покажете свої знання про птахів.
До неоціненних коштовностей фольклору будь-якого народу, а відтак і українського, належать прислів'я та приказки . Вони є узагальненою пам’яттю народу та результатом його спостережень над життям і явищами природи . Багато приказок є і про птахів . Давайте їх пригадаємо. Я буду називати першу частину приказки , а ви – її закінчувати .
* У всякої пташки свої …. ( замашки )
* Де багато пташок, там нема … ( комашок )
* Ліпше горобець у жмені, як журавель у … ( небі )
* Хто б дятла знав, якби не його … ( ніс )
* Журавлі прилетіли — … ( весну принесли)
* Кулик — не велик, а … ( все-таки птиця)
* Ластівка день починає, а соловей … ( його кінчає )
* Де лелека водиться, там … ( щастя родиться )
* Не вчи орла літати, а солов'я … ( співати )
* Сова вдень мовчить, а вночі … ( кричить )
* Гусь свині … (не товариш )
В.1. Молодці! А зараз пропонуємо вам розгадати загадки про пернатих
Я на дереві над вами
Прибиваю щось гвіздками.
Наполегливо працюю,
Хоч нічого не майструю.
Роблю корисну я справу,
Ще й одягнений яскраво? Дятел
В.2. Балакуча ця вертуха!
Ліс її щоденно слуха -
Довгохвоста, білобока.
Ну й плетуха, ця …Сорока
В.1. Прилетіла на базар,
голосно сказала: “Кар”.
Хай я в школі не учена,
Та розумна я … Ворона
В.2. Чорна шапочка у мене,
Сизувата спинка.
У червонім піджаку
Прилітаю взимку. Снігур:
В.1. Що за дивна птиця я:
І боюся навіть дня.
Дзьоб гачком, великі очі
І не спиться серед ночі. Сова
В.2. Маленький, сіренький,
На соняшник сів,
Надзьобався добре
І вдаль полетів. Горобець
В.1. Шубка з сірого пушку,
Скачу в жовтім фартушку,
Чорний шарфик та шапчина.
Хоч маленька я пташина,
Та корисна трудівниця,
Називаюся … Синиця
В.2. Ой, які ви молодці! Пропонуємо вам пограти в ігри-цікавинки, під час яких ми пригадаємо свої знання про птахів та дізнаємося багато нового про цих красенів. Хочете? Поїхали!!!
(Слайд № 9)
Гра №1. З переліку вибрати: І – перелітних птахів; ІІ – осілих птахів.
Гра №2. Знайти правильну відповідь: (Слайд № 10)
Тіло птаха складається з таких відділів
А) голова, шия, тулуб, кінцівки
Б) голова, тулуб, кінцівки, хвіст.
Назвати різні види пір’я птахів:
А) контурне, рульове, покривне, пухове
Б) контурне, пухове, криюче.
Гра № 3. Робота по картках. Що за птахи, яку користь приносять людям?
Ластівка (тіласавк), горобець (цьогореб), дятел (ледят), синичка (касинич), зозуля (зялузо), сорока (ракосо), голуб (болуг), галка (лакаг),зяблик (клибяз) .
Фізкультхвилинка https://www.youtube.com/watch?v=sh4EKVAMm-I
Гра № 4. З переліку птахів вибрати нічних хижаків і денних. Які з них занесені до Червоної книги України. (Слайд № 11)
Нічних Денних
Ластівка крижень
- сова + беркут
орел - шуліка
+ пугач горобець
чапля + чорний гриф
+ сич перепел
- сіра сова + скопа
шпак іволга
Гра № 5. Бліц-опитування
1. Яку функцію виконує хвіст у птаха? (гальма, кермо)
2. Чи є у птахів нюх? (є,але слабкий)
3. Яка пташка живиться нектаром квітів? (колібрі)
4. Як називається наука про птахів? (орнітологія)
5. Чи сплять птахи під час польоту? (так, 10-15 хвилин)
6. Які птахи імітують спів інших? (шпаки, ворони, папуги)
7. Які птахи прилітають на весні до нас останніми? (іволга, лелеки, ластівки, стрижі)
8. Чи є у птахів зуби? (ні)
9. Яка річка України має назву птаха? (Тетерів, Житомирська область)
10. Чиї пташенята не знають своєї матері? (зозулі)
11. Який птах кричить як кіт? (сойка)
12. Як орієнтуються птахи при перельотах? (по сонцю і зірках)
Вчитель. Багато країн мають свої Червоні книги. Є така книга і в Україні. До неї заносять види рослин,тварин і птахів, які під загрозою зникнення. Усі ці види під особливою охороною. У 2009 році видано останнє видання Червоної книги України. Пропоную переглянути відео «Птахи Червоної книги України».
https://www.youtube.com/watch?v=tPh69OBM0Ts
В.1. Ось і підійшло до завершення наше свято, сподіваюсь, що ви почули багато цікавої і корисної інформації, яка вам знадобиться у житті в гармонії з природою. Ми хочемо, щоб по дорозі в школу і додому, ви не тільки розмовляли один з одним, але і звертали увагу на навколишню природу, побачивши птахів, поспостерігали б за їх поведінкою і в майбутньому не забували, що птахи потребують нашої допомоги і захисту.
В.2. Необхідно захищати і берегти навколишнє середовище, трепетно ставитися до всього живого на землі.
Наш дивний світ такий, як казка,
Он в небі хмаронька пливе.
Тож бережи його, будь ласка!
Все в ньому гарне і живе.
Он квітка полум᾿ям палає,
І ясне сонечко блищить,
Чарівна пташечка співає…
Все в дивосвіт прийшло, щоб жить.
Пісня https://www.youtube.com/watch?v=6hVL8fM64kQ