Конспект уроку
з історії України
для 10-го класу
Підготувала учитель історії
КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»
Вистороп Тетяна Василівна
Тема. Денікінський режим в Україні
Мета: визначити причини падіння більшовицького режиму в Україні в другій половині 1919 р.; дати оцінку денікінського режиму; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичним матеріалом та історичною картою, вміння працювати в парах та малих групах; виховувати інтерес до національної історії.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
-
називати причини падіння більшовицького режиму в Україні в другій половині 1919 р.;
-
оперувати хронологічним та понятійним матеріалом для пояснення таких явищ, як денікінський режим та червоний терор;
-
давати оцінку денікінського режиму в Україні;
-
показувати на карті події, пов’язані з становленням денікінського режиму в Україні в другій половині 1919 р.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, історична карта, роздатковий матеріал.
Хід уроку
-
Організаційна частина.
-
Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
-
Вправа «Плутанина».
-
Серед переплутаних слів знайдіть гасло селянства.
Гнаертоьдскелоянимкуомуністу!
«Геть комуну!»
-
Пригадайте, коли та за яких обставин він з’явився. (березень-квітень 1919 р., селянські повстання)
-
Назвіть причини селянських повстань. (невідповідність комуністичної програми інтересам селянства)
-
Оберіть положення, які розкривають основні заходи політики «воєнного комунізму».
-
Мілітаризація праці +
-
приватизація промисловості
-
продовольча розкладка +
-
випуск конвертованого червонця
-
дозвіл вільної торгівлі
-
Заповніть пропуски у тексті.
З лютого _______ (1919 р.) держава отримала нову назву - __________________ (Українська Соціалістична Радянська Республіка). Уряд держави - ________ (Раднарком) очолив ___________ (Християн Раковський). У березні ____ (1919) відбувся __________________ (Третій Всеукраїнський з’їзд рад), на якому було ухвалено ___________ (першу Конституцію УСРР).
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
-
Вправа «Мозаїка».
Клас ділиться на три групи. Кожна група отримує «мозаїку».
Завдання: зібрати зображення історичного діяча та назвати його ім’я.
-
Що вам відомо про життя та історичну діяльність цих постатей?
-
Зображення якого діяча є для вас незнайомим?
-
Саме про його життя та діяльність ми будемо сьогодні говорити.
(Антон Денікін; Нестор Махно; Євген Петрушевич)
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Робота в парах.
-
Опрацюйте коротку біографічну довідку.
ДЕНІКІН Антон Іванович (16(04). 12.1872–08.08.1947) – рос. військ. та політ. діяч. Народився в м. Влоцлавськ Варшавської губ. (нині м. Влоцлавек, Польща) в сім'ї офіцера. Закінчив Київське піхотне юнкерське училище (1892) та Імператорську військову академію (1899). Учасник російсько-японської війни 1904–1905. У роки Першої світової війни – генерал-лейтенант, головнокомандуючий військами Зх. фронту та Південно-Західного фронту (1917).
Від листопада 1917 – один з організаторів Добровольчої армії на Дону. Після загибелі генерала Л.Корнілова (13 квіт. 1918) – команд., з жовт. 1918 – головнокомандувач Добровольчою армією. Прихильник ідеї "єдиної та неподільної Росії". У січні 1919 очолив Збройні сили Півдня Росії (ЗСПР), які влітку розгорнули наступ на Москву. В результаті заг. наступу Південного фронту та Пд.-Сх. фронту Червоної армії 1919–20 ЗСПР зазнали поразки. В березні 1920 із залишками військ Денікін евакуювався з м. Новоросійськ (нині місто Краснодарського краю, РФ) до Криму, де передав командування ген.-лейтенантові П.Врангелю.
Від квіт. 1920 – на еміграції. Жив у Великій Британії, Бельгії, Угорщині, Франції. Відійшов від політ. діяльності. В роки Другої світової війни засуджував емігрантські організації, що співробітничали з нацистською Німеччиною. 1945 переїхав до США.
Помер у м. Анн-Арбор (шт. Мічиган, США). Похований у м. Детройт.
http://resource.history.org.ua/cgibin/eiu/history
-
Назвіть події з життя Антона Денікіна, які, на вашу думку, зіграли вирішальну роль у формуванні його особистості.
-
Охарактеризуйте А. Денікіна кількома словами-прикметниками.
-
Якими рисами характеру він міг володіти? Чому?
-
Кероване читання (с. 125 – 126 підручника).
-
Опрацюйте текст підручника.
-
Події, про які ми щойно прочитали, Симон Петлюра назвав «київською катастрофою». Чи є, на вашу думку, підстави для такої назви? Аргументуйте свою думку.
-
Коли відбулися події під назвою «київська катастрофа»? (31 серпня 1919 р.)
-
Назвіть причини перемоги Добровольчої армії.
-
Назвіть наслідки походу на Київ.
-
До яких заходів вдався А. Денікін на захоплених землях?
-
Робота в парах.
-
Схарактеризуйте білогвардійський режим за схемою, вписуючи потрібне після рядка з назвою «Денікінський режим»: 1) доберіть 3 прикметники, які характеризують цей режим; 2) доберіть 3 характерні дієслова; 3) сформулюйте твердження, яке влучно його характеризує; 4) доберіть іменники-синоніми до назви.
-
Робота з ілюстраціями (с. 126 підручника).
-
Розгляньте плакати. Яким політичним силам вони «належать»?
-
Яким символічним змістом сповнене кожне зображення?
-
Яке ставлення до подій та явищ тогочасної доби прагнули сформувати в глядачів автори?
В стилі Георгія Побідоносця, що вбив змія, на плакаті «За единую Россию» показаний червоний дракон, який обхватив кільцем столицю Росії, а за ним з занесеним мечем та російським національним триколором русський Богатирь на коні.
-
Робота в малих групах.
Клас ділиться на чотири групи. Кожна група опрацьовує фрагмент історичного джерела в підручнику.
-
Проаналізуйте історичне джерело. Дайте відповіді на запитання.
-
Які причини непорозуміння між Денікіним та українським командуванням говорить Олександр Доценко?
-
Які дії Денікіна він називає не тим шляхом?
-
Чому Антон Денікін не захотів співпрацювати з Петлюрою?
-
Витлумачте поняття «білий» та «червоний» терор?
-
Чому «білий» терор є страшнішим за «червоний»?
-
Про які заходи Денікіна свідчить Олександр Доценко?
-
Робота з історичною картою.
-
Проаналізуйте історичну карту на с. 110 підручника. З’ясуйте, які терени України перебували під контролем Добровольчої армії А. Денікіна:
-
на липень 1919 р.;
-
на середину жовтня;
-
на початок грудня після поразок від Червоної армії.
-
Узагальнення та систематизація знань.
-
Установіть хронологічну послідовність подій.
3 «Київська катастрофа»; (31 серпня 1919 р.)
1 Ухвалення першої Конституції УСРР; (березень 1919 р.)
2 Утворення «воєнно-політичного союзу». (14 червня 1919 р.)
-
Схарактеризуйте одним реченням історичних діячів залежно від їхньої ролі в подіях Української революції в серпні – грудні 1919 р.:
(Симон Петлюра; Християн Раковський; Антон Денікін; Нестор Махно)
-
Робота з картосхемою.
-
Розгляньте картосхему.
-
Позначте на ній:
-
денікінський фронт на липень 1919 р.;
-
денікінський фронт на середину жовтня 1919 р.;
-
денікінський фронт на початку грудня.
-
Підсумки уроку.
-
Прийом «Фразеологізм або прислів’я».
-
Підберіть вираз, відповідне вашому сприйняттю уроку: чув краєм вуха, плескав вухами, ворушив мізками, вважав ворон і т.д.
-
Інструктаж з домашнього завдання.
-
Опрацювати с. 125 – 128 підручника.