Урок "Денікінський режим в Україні"

Про матеріал
Мета: визначити причини падіння більшовицького режиму в Україні в другій половині 1919 р.; дати оцінку денікінського режиму; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичним матеріалом та історичною картою, вміння працювати в парах та малих групах; виховувати інтерес до національної історії. Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:  називати причини падіння більшовицького режиму в Україні в другій половині 1919 р.;  оперувати хронологічним та понятійним матеріалом для пояснення таких явищ, як денікінський режим та червоний терор;  давати оцінку денікінського режиму в Україні;  показувати на карті події, пов’язані з становленням денікінського режиму в Україні в другій половині 1919 р.
Перегляд файлу

Конспект уроку

з історії України

для 10-го класу

Підготувала учитель історії

КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»

Вистороп Тетяна Василівна

Тема. Денікінський режим в Україні

Мета: визначити причини падіння більшовицького режиму в Україні в другій половині 1919 р.; дати оцінку денікінського режиму; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичним матеріалом та історичною картою, вміння працювати в парах та малих групах; виховувати інтерес до національної історії.

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  •                називати причини падіння більшовицького режиму в Україні в другій половині 1919 р.;
  •                оперувати хронологічним та понятійним матеріалом для пояснення таких явищ, як денікінський режим та червоний терор;
  •                давати оцінку денікінського режиму в Україні;
  •                показувати на карті події, пов’язані з становленням денікінського режиму в Україні в другій половині 1919 р.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, історична карта, роздатковий матеріал.

Хід уроку

  1. Організаційна частина.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
  1. Вправа «Плутанина».
  • Серед переплутаних слів знайдіть гасло селянства.

Гнаертоьдскелоянимкуомуністу!

«Геть комуну!»

  • Пригадайте, коли та за яких обставин він з’явився. (березень-квітень 1919 р., селянські повстання)
  • Назвіть причини селянських повстань. (невідповідність комуністичної програми інтересам селянства)
  1. Оберіть положення, які розкривають основні заходи політики «воєнного комунізму».
  1. Мілітаризація праці      +
  2. приватизація промисловості
  3. продовольча розкладка    +
  4. випуск конвертованого червонця
  5. дозвіл вільної торгівлі
  1. Заповніть пропуски у тексті.

З лютого _______ (1919 р.) держава отримала нову назву - __________________ (Українська Соціалістична Радянська Республіка). Уряд держави - ________ (Раднарком) очолив ___________ (Християн Раковський). У березні ____ (1919) відбувся __________________ (Третій Всеукраїнський з’їзд рад), на якому було ухвалено ___________ (першу Конституцію УСРР). 

  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Вправа «Мозаїка».

Клас ділиться на три групи. Кожна група отримує «мозаїку».

Завдання: зібрати зображення історичного діяча та назвати його ім’я.

  • Що вам відомо про життя та історичну діяльність цих постатей?
  • Зображення якого діяча є для вас незнайомим?
  • Саме про його життя та діяльність ми будемо сьогодні говорити.

E:\Работа\Підготовка до уроків\10 клас\Історія України\4. Розготрання Української революції. Боротьба за відновлення державності\8. Денікінський режим в Україні\Деникин,_1914_год.jpeg   E:\Работа\Підготовка до уроків\10 клас\Історія України\4. Розготрання Української революції. Боротьба за відновлення державності\8. Денікінський режим в Україні\259px-1921._Нестор_Махно_в_лагере_для_перемещенных_лиц_в_Румынии.jpg   E:\Работа\Підготовка до уроків\10 клас\Історія України\4. Розготрання Української революції. Боротьба за відновлення державності\8. Денікінський режим в Україні\Петрушевич.jpg

(Антон Денікін; Нестор Махно; Євген Петрушевич)

  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Робота в парах.
  • Опрацюйте коротку біографічну довідку.

E:\Работа\Підготовка до уроків\10 клас\Історія України\4. Розготрання Української революції. Боротьба за відновлення державності\8. Денікінський режим в Україні\Деникин,_1914_год.jpegДЕНІКІН Антон Іванович (16(04). 12.1872–08.08.1947) – рос. військ. та політ. діяч. Народився в м. Влоцлавськ Варшавської губ. (нині м. Влоцлавек, Польща) в сім'ї офіцера. Закінчив Київське піхотне юнкерське училище (1892) та Імператорську військову академію (1899). Учасник російсько-японської війни 1904–1905. У роки Першої світової війни – генерал-лейтенант, головнокомандуючий військами Зх. фронту та Південно-Західного фронту (1917).

Від листопада 1917 – один з організаторів Добровольчої армії на Дону. Після загибелі генерала Л.Корнілова (13 квіт. 1918) – команд., з жовт. 1918 – головнокомандувач Добровольчою армією. Прихильник ідеї "єдиної та неподільної Росії". У січні 1919 очолив Збройні сили Півдня Росії (ЗСПР), які влітку розгорнули наступ на Москву. В результаті заг. наступу Південного фронту та Пд.-Сх. фронту Червоної армії 1919–20 ЗСПР зазнали поразки. В березні 1920 із залишками військ Денікін евакуювався з м. Новоросійськ (нині місто Краснодарського краю, РФ) до Криму, де передав командування ген.-лейтенантові П.Врангелю.

Від квіт. 1920 – на еміграції. Жив у Великій Британії, Бельгії, Угорщині, Франції. Відійшов від політ. діяльності. В роки Другої світової війни засуджував емігрантські організації, що співробітничали з нацистською Німеччиною. 1945 переїхав до США.

Помер у м. Анн-Арбор (шт. Мічиган, США). Похований у м. Детройт.

http://resource.history.org.ua/cgibin/eiu/history

  • Назвіть події з життя Антона Денікіна, які, на вашу думку, зіграли вирішальну роль у формуванні його особистості.
  • Охарактеризуйте А. Денікіна кількома словами-прикметниками.
  • Якими рисами характеру він міг володіти? Чому?
  1. Кероване читання (с. 125 – 126 підручника).
  • Опрацюйте текст підручника.
  • Події, про які ми щойно прочитали, Симон Петлюра назвав «київською катастрофою». Чи є, на вашу думку, підстави для такої назви? Аргументуйте свою думку.
  • Коли відбулися події під назвою «київська катастрофа»? (31 серпня 1919 р.)
  • Назвіть причини перемоги Добровольчої армії.
  • Назвіть наслідки походу на Київ.
  • До яких заходів вдався А. Денікін на захоплених землях?
  1. Робота в парах.
  • Схарактеризуйте білогвардійський режим за схемою, вписуючи потрібне після рядка з назвою «Денікінський режим»: 1) доберіть 3 прикметники, які характеризують цей режим; 2) доберіть 3 характерні дієслова; 3) сформулюйте твердження, яке влучно його характеризує; 4) доберіть іменники-синоніми до назви.
  1. Робота з ілюстраціями (с. 126 підручника).
  • Розгляньте плакати. Яким політичним силам вони «належать»?
  • Яким символічним змістом сповнене кожне зображення?
  • Яке ставлення до подій та явищ тогочасної доби прагнули сформувати в глядачів автори?

E:\Работа\Підготовка до уроків\10 клас\Історія України\4. Розготрання Української революції. Боротьба за відновлення державності\8. Денікінський режим в Україні\plakat_antisov05.jpgВ стилі Георгія Побідоносця, що вбив змія, на плакаті «За единую Россию» показаний червоний дракон, який обхватив кільцем столицю Росії, а за ним з занесеним мечем та російським національним триколором русський Богатирь на коні.

 

 

 

 

 

 

  1. Робота в малих групах.

Клас ділиться на чотири групи. Кожна група опрацьовує фрагмент історичного джерела в підручнику.

  • Проаналізуйте історичне джерело. Дайте відповіді на запитання.
  • Які причини непорозуміння між Денікіним та українським командуванням говорить Олександр Доценко?
  • Які дії Денікіна він називає не тим шляхом?
  • Чому Антон Денікін не захотів співпрацювати з Петлюрою?
  • Витлумачте поняття «білий» та «червоний» терор?
  • Чому «білий» терор є страшнішим за «червоний»?
  • Про які заходи Денікіна свідчить Олександр Доценко?
  1. Робота з історичною картою.
  • Проаналізуйте історичну карту на с. 110 підручника. З’ясуйте, які терени України перебували під контролем Добровольчої армії А. Денікіна:
  1. на липень 1919 р.;
  2. на середину жовтня;
  3. на початок грудня після поразок від Червоної армії.
  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Установіть хронологічну послідовність подій.

3 «Київська катастрофа»; (31 серпня 1919 р.)

1 Ухвалення першої Конституції УСРР; (березень 1919 р.)

2 Утворення «воєнно-політичного союзу». (14 червня 1919 р.)

  1. Схарактеризуйте одним реченням історичних діячів залежно від їхньої ролі в подіях Української революції в серпні – грудні 1919 р.:

Картинки по запросу Симон Петлюра   Картинки по запросу Раковський   Картинки по запросу Антон Денікін   Похожее изображение

(Симон Петлюра; Християн Раковський; Антон Денікін; Нестор Махно)

  1. Робота з картосхемою.
  • Розгляньте картосхему.
  • Позначте на ній:
  • денікінський фронт на липень 1919 р.;
  • денікінський фронт на середину жовтня 1919 р.;
  • денікінський фронт на початку грудня.

Картинки по запросу україна в 1919 році

  1. Підсумки уроку.
  1. Прийом «Фразеологізм або прислів’я».
  • Підберіть вираз, відповідне вашому сприйняттю уроку: чув краєм вуха, плескав вухами, ворушив мізками, вважав ворон і т.д.
  1. Інструктаж з домашнього завдання.
  1. Опрацювати с. 125 – 128 підручника.

 

docx
Додано
1 лютого 2019
Переглядів
5542
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку