Конспект уроку
з історії України
для 10-го класу
Підготувала учитель історії
КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»
Вистороп Тетяна Василівна
Тема. Культурно-освітнє життя
Мета: охарактеризувати здобутки та складності розвитку національної культури в 1914 – 1917 рр.; дати характеристику політики гетьмана П. Скоропадського в культурній сфері; розповісти про створення Української академії наук; розповісти про здобутки більшовиків у подоланні неписьменності населення; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичним матеріалом, вміння працювати в парах та малих групах; виховувати інтерес до національної історії.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
-
визначати основні здобутки культури України протягом 1917 – 1920 рр.;
-
характеризувати умови розвитку культури України в роки Української революції; політику УЦР в освітній галузі;
-
порівнювати розвиток культурних процесів за Української Держави П. Скоропадського та Директорії УНР;
-
аналізувати особливості політики більшовиків у галузі культури.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал.
Хід уроку
-
Організаційна частина.
-
Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
-
Укажіть причини поразки Директорії УНР.
-
Особисте протистояння лідерів – В. Винниченка та С. Петлюри
-
розквіт отаманщини, анархії
-
захист інтересів поміщиків та буржуазії
-
оголошення російської мови державною
-
позбавлення політичних прав значної частини громадян
-
залежність Директорії УНР від айстро-німецьких збройних формувань
-
відновлення поміщицького землеволодіння
-
Вправа «Візитівка».
-
Уявіть, що вам необхідно створити візитну карту Симона Петлюри.
-
Серед запропонованих дат, портретів та фактів біографії, оберіть необхідні та створіть візитну картку.
1879 – 1926
|
Генерал УГВК
|
1888 – 1934
|
Головний отаман Армії УНР
|
1863 – 1940
|
З лютого 1919 р. до кінця 1920 р. – голова Директорії УНР
|
|
Створив Революційно-повстанську армію України
|
|
Очолював боротьбу селян проти Гетьманату, Директорії УНР , денікінців
|
|
Депутат австрійського парламенту та Галицького сейму
|
|
Диктатор Західної області УНР
|
|
Президент УНРади
|
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
-
Вправа «Мім».
До дошки викликається один/одна учень/учениця. Він/вона отримує аркуш з темою уроку. Завдання – показати решті класу тему уроку лише за допомогою міміки та жестів.
«Культурно-освітнє життя»
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Прийом «ІНСЕРТ».
-
Орацюйте текст підручника на с. 145 – 146. Позначте речення відповідними знаками.
«V» – Я вже знаю цю інформацію.
«+» – Це нові факти для мене.
«–» – Я мав іншу думку щодо цього.
«?» – Цей матеріал містить щось, чого я не можу зрозуміти / мені потрібні пояснення чи уточнення.
-
Колективне обговорення.
-
Визначте головні проблеми в українізації освітніх закладів першої чверті 20 століття.
-
Чи правомірно вважають, що найбільш вагомий внесок в українізацію освіти зробив уряд П. Скоропадського? Аргументуйте свою думку?
-
Яке значення має документ, виданий 1 січня 1919 р.?
-
Чому більшовики змінили свою думку щодо впровадження української мови як державної?
-
Чому українізувати середню школу було важче, ніж початкову?
-
Робота в парах.
-
Оберіть один із документів на с. 146 – 147 підручника.
-
Проаналізуйте його за поданими запитаннями.
-
Робота в малих групах.
-
Клас ділиться на 3 групи.
-
Опрацюйте матеріал підручника та виконайте завдання.
-
Сформулюйте 3 – 4 тези з тексту.
-
Створіть словничок з нових термінів.
1-ша група опрацьовує матеріал на с. 147 – 148 підручника.
2-га група – с. 149.
3-тя група – 149 – 150.
Запитання:
-
До яких заходів ідеологізації культури вдавалися комуністи?
-
В чому полягало основне завдання Наркомату агітації і пропаганди та Всеукраїнського кінокомітету?
-
Чому, на вашу думку, більшовики взяли курс на лікнеп?
-
Охарактеризуйте значення Української академії наук?
-
Кероване читання (с. 150 – 151 підручника).
-
Опрацюйте текст підручника.
-
Заповніть пропуски у тексті.
У грудні ____ року ____________________ заснувала __________________. Упродовж 1917 – 1920 рр. її ректорами були ________________________. Академія налічувала _____ факультетів. Автором українського державного герба та печатки був _______________. _____________ заснував окремий стиль у монументальному малярстві.
-
Складіть 1 – 2 запитання, що будуть починатися словами Як? Чому? або Навіщо?
-
Узагальнення та систематизація знань.
-
Прийом «З’ясуй причину!».
Клас об'єднується на декілька груп (оптимально по 5-7 учнів в кожній). Команди почергово задають одна одній питання та, після попереднього короткого обговорення всередині команди, відповідають.
Якщо група-суперник невірно відповіла або не надала відповіді, то на нього має відповісти учень з команди, яка ставила питання. Якщо відповідь не надано – команда отримує штрафні бали.
-
Підсумки уроку.
-
Вправа «Хмаринка тегів».
-
Виберіть 2 – 3 позиції та доповніть їх.
-
сьогодні я дізнався ...
-
було важко ...
-
я зрозумів, що ...
-
я навчився ...
-
я зміг ...
-
було цікаво дізнатися, що ...
-
мене здивувало ...
-
мені захотілося ... і т.д.
-
Інструктаж з домашнього завдання.
-
Опрацювати § 35-36 підручника.