23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

Урок "Воєнні дії на теренах України навесні – восени 1920 р."

Про матеріал
Мета: з’ясувати зміст і наслідки Ризького договору; розповісти про події радянсько-польської війн навесні – восени 1920 р. та місце в них України; розвивати увагу пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичним матеріалом та історичною картою, вміння працювати в парах та малих групах; виховувати інтерес до національної історії. Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:  оперувати хронологічним та понятійним матеріалом теми;  аналізувати перебіг війни союзницьких українсько-польських військ проти більшовиків у 1920 р.;  пояснювати, яку роль в Українській революції 1917 -1 1921 рр. відіграв Другий зимовий похід;  визначити історичне значення й уроки боротьби українського народу за державність у 1917 – 1921 рр.;  показувати на історичній карті перебіг воєнних дій на території України навесні – восени 1920 рр.
Перегляд файлу

Конспект уроку

з історії України

для 10-го класу

Підготувала учитель історії

КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»

 Вистороп Тетяна Василівна

Тема. Воєнні дії на теренах України навесні – восени 1920 р.

Мета: з’ясувати зміст і наслідки Ризького договору; розповісти про події радянсько-польської війн навесні – восени 1920 р. та місце в них України; розвивати увагу пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичним матеріалом та історичною картою, вміння працювати в парах та малих групах; виховувати інтерес до національної історії.

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  •                оперувати хронологічним та понятійним матеріалом теми;
  •                аналізувати перебіг війни союзницьких українсько-польських військ проти більшовиків у 1920 р.;
  •                пояснювати, яку роль в Українській революції 1917 -1 1921 рр. відіграв Другий зимовий похід;
  •                визначити історичне значення й уроки боротьби українського народу за державність у 1917 – 1921 рр.;
  •                показувати на історичній карті перебіг воєнних дій на території України навесні – восени 1920 рр.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, ілюстративний ряд, тести,

Хід уроку

  1. Організаційна частина.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
  1. Тестування.
  1. Наступ А. Денікіна розпочався

а) у травні 1918 р.      

б) у серпні 1918 р.     

в) у травні 1919 р.   

г) у серпні 1919р.


  1. Події, відомі під назвою «київська катастрофа» відбувалися у

а) у травні 1918 р.      

б) у серпні 1918 р.     

в) у травні 1919 р.   

г) у серпні 1919р.


  1. Під час «київської катастрофи» Добровольчу армію очолював

а) Н. Махно       б) А. Денікін         в) М. Бредов        г) Х. Раковський

  1. Що з переліченого не є результатом «київської катастрофи»?

а) А. Денікін до осені захопив майже всю Україну

б) армію А.  Денікіна було вщент розгромлено

в) український народ зневірився в українському війську та перемого українського національного руху загалом

г) розкололася сама Директорія

  1. Директорія оголосила війну Добровольчій армії

а) 24 серпня 1919 р.

б) 24 вересня 1919 р.

в) 24 жовтня 1919 р.

г) 24 листопада 1919 р.


  1. Яке місто було першим захвачено червоноармійцями восени 1919 р.?

а) Харків         б) Полтава        в) Київ          г) Чернігів

  1. Революційно-повстанську армію заснував

а) Н. Махно       б) А. Денікін         в) М. Бредов        г) Х. Раковський

  1. Яка армія не є учасником «трикутник смерті»?

а) більшовицька     б) польська        в) угорська        г) білогвардійська

  1. Перший зимовий похід тривав протягом

а)  листопада – грудня 1919 р.

б) грудня 1919 р. – березня 1920 р.

в) грудня 1919 р. – травня 1920 р.

г) листопада 1919 р. – травня 1920 р.

  1.                      Всеукрревком існував протягом

а) листопада – грудня 1919 р.

б) грудня 1919 р. – січня 1920 р.

в) грудня 1919 р. – лютого 1920 р.

г) листопада 1919 р. – лютого 1920 р.

  1.                      У квітні 1920 р. УНР уклала військову конвенцію з

а) Польщею        б) Литвою       в) Угорщиною        г) Румунією

  1.                      Варшавську угоду було підписано

а) у березні 1920 р.

б) квітні 1920 р.

в) травні 1920 р.

г) червні 1920 р.


  1. Взаємоперевірка.
  2. Складіть речення, використавши поняття, терміни, назви: однопартійність, «воєнний комунізм», УКП(б), націоналізація, трудова повинність, колективна відповідальність».
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Вправа «Передбачення».
  • Зачитайте твердження.
  • Пригадайте яких подій вони стосуються.
  • Михайло Омелянович-Павленко очолював Армію УНР.
  • Тривав 5 місяців.
  • Партизанський рейд по позиціям ворога.
  • Ви вже знаєте про події в історії Української революції, які отримали назву «Перший зимовий похід». Пригадайте, яким було його завдання та його значення.
  • Сьогодні ми дізнаємося про Другий зимовий похід. Поміркуйте, які можуть бути його завдання.
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Перегляд відеоролику з подальшим обговоренням.

https://www.youtube.com/watch?v=1fUYjYkVAgM&t=0s&list=PLv6ufBUWdRi3a99-jLH5Z5adiwYVv16jD&index=46

  1. Кероване читання (с. 136 – 137 підручника).
  • Опрацюйте текст підручника.
  • Дайте відповіді на запитання.
  • Пригадайте, до чого призвело укладення Варшавської угоди?
  • Коли розпочався наступ польських військ на Україну? (25 квітня)
  • Скільки днів польські війська тримали Київ? (6)
  • Хто та коли витіснив війська Пілсудського з Києва? (12 червня, Червона армія)
  • Поясніть, що таке лінія Керзока.
  • З якою метою було створено Галицьку Соціалістичну Радянську Республіку?
  • Які події назвали «дивом на Віслі»?
  • Що передбачав Ризький мир?
  1. Аналіз ілюстрацій (с. 137 підручника).
  • Роздивіться написи на більшовицьких плакатах.
  • Які пропагандистські завдання виконували їх творці?
  • Скориставшись джерелами, сформулюйте мету більшовиків у війні з Польщею.
  1. Робота в парах.
  • Опрацюйте текст підручника на с. 138 – 139 та виконайте завдання.
  • Перекажіть текст, доповнюючи речення:
  • Петро Врангель…
  • Під Каховкою…
  • М. Фрунзе…
  • Перекопсько-Чонгарська операція …
  1. Робота в малих групах.
  • Опрацюйте додаткову інформацію та виконайте завдання.
  • 1-ша група – визначте завдання Другого зимового походу.
  • 2-га група – хід операції.
  • 3-тя група – результати операції.
  • http://resource.history.org.ua/cgi-bin/eiu/history.exe?C21COM=2&I21DBN=EIU&P21DBN=EIU&Image_file_name=IMG/Drugy_zymovyj_pokhid_armii_UNR_1921.jpg4-та група – складіть кілька запитань до тексту.

ДРУГИЙ ЗИМОВИЙ ПОХІД АРМІЇ УНР 1921 (Листопадовий рейд, Льодовий похід) – рейд військ Армії Української Народної Республіки в жовтні –листопаді 1921 Правобережною Україною з метою надання допомоги партизанському рухові, підняття збройного повстання проти більшовицької влади та відновлення української державності. Підготовчу роботу проводив створений урядом УНР (січ. 1921) партизансько-повстанський штаб. Териротія України була поділена на 4 повстанські фронти, реорганізовані весною у 5 повстанських груп і 22 повстанські райони. З інтернованих у таборах Польщі українських військ була сформована повстанська армія у складі 3-х групп. Озброєння, якого не вистачало, командування сподівалося здобути в поході. Командував повстанською армією з 23 жовт. 1921 Ю.Тютюнник, нач. генштабу був полк. Ю.Отмарштайн. За планом, Бессарабська група розпочинала відволікаючі бойові дії у напрямку ТираспольОдеса з поширенням на пд. зх. України, Подільська – діяла на Поділлі, а потім мала об'єднатися в трикутнику ЖитомирКоростень – залізнична ст. Тетерів з гол. силами Волин. групи, яка наступала через Волинь на Київ.

24 жовт. 1921 Ю.Тютюнник віддав наказ про оголошення повстання. Бессарабська група не змогла організувати наступ і відійшла на тер. Румунії. Подільська група вийшла в рейд 25 жовт. з м-ка Гусятин. Розгромивши кілька червоноармійських кавалерійс. частин, вона вже кінною дійшла в р-н м-ка Бородянка (нині с-ще міськ. типу Київ. обл.). Не з'єднавшись з гол. силами, група повернула на зх. і 29 листоп. перейшла польс. кордон. Головна – Волин. – група вирушила в похід 4 листоп., 7 листоп. на короткий час здобула м-ко Коростень. Мобільність групи ускладнювалася великим обозом, значною кількістю поранених та обморожених, глибокими снігами, постійним веденням ар'єргардних боїв. Силами більшовицьких військ р-н рейду був блокований. Оточені кіннотою Г.Котовського, повстанці прийняли (17 листоп.) останній бій біля с. Малі Міньки (колиш. село Народицького р-ну Житомир. обл.; нині знято з облікових даних), де ч. з них загинула, а ч. потрапила в полон. Під с. Базар (нині село Народицького р-ну) за рішенням "надзвичайної п'ятірки" 359 полонених старшин і козаків було розстріляно (23 листоп. 1921; див. Базар). Більше 100 повстанців зуміли вирватися з оточення і 20 листоп. перейшли польс. кордон. Другий Зимовий похід завершив період збройної боротьби Армії УНР за укр. державність.

  1. Робота з історичним джерелом (с. 138 – 139 підручника).
  • Прочитайте фрагмент історичного джерела.
  • Про що в ньому йдеться?
  • Що є давно відомим, а що – новим?
  • Стисло викладіть своє ставлення до подій або діячів, згаданих у джерелі.
  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Робота з історичною картою (с. 132 підручника).
  • За допомогою карти стисло охарактеризуйте:

1) перебіг радянсько-польської війни;

2) Другий зимовий похід;

3) боротьбу Збройних сил Півдня Росії з більшовиками;

4) розгром більшовиками махновського руху.

  1. Практичне заняття (написання есе) «Здобутки Української революції».
  1. Підсумки уроку.
  1. Прийом «Анекта».

На уроці я працював

Своєю працею на уроці я

Урок для мене видався

За урок я

Мій настрій

Матеріал уроку для мене був

Домашнє завдання мені здається

Активно/пасивно

Задоволений/незадоволений

Коротким/довгим

Стомився/не стомився

Зрозумілий/незрозумілий

Корисний/некорисний

Цікавий/нудний

Легкий/важкий

Цікавий/нецікавий

  1. Інструктаж з домашнього завдання.
  1. Опрацювати § 31 – 32 підручника та завдання до нього.
docx
Додано
1 лютого
Переглядів
169
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку