Урок "Деревина. Вироби з деревини."

Про матеріал

Поурочний план-конспект з технології. Для вчителів, які викладають трудове навчання у 5-х класах.

Перегляд файлу

  

 

Тема: Деревина. Вироби з деревини.

Мета уроку:  ознайомити учнів із видами та призначенням фанери та ДВП,

ДСП, формувати вміння розрізняти за текстурою породи деревини;

Обладнання:  Зразки різних порід деревини, зразки фанери і ДВП, ДСП,

мультимедійна дошка.

Тип уроку:  комбінований.

Мета уроку:

     освітня: засвоєння знань про деревину як конструкційний матеріал,

властивості деревини та її застосування; із видами та призначенням

фанери та ДВП,  ДСП.

     розвиваюча: розвиток пам'яті, уваги;

     виховна : виховання громадянської свідомості та інтересу до праці. 

Хід  уроку.

 

  1.   ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП УРОКУ

Перевірка готовності учнів до уроку

 

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ

           Тема сьогоднішнього уроку «Деревина, породи деревини. Поняття про виготовлення шпону, фанери, деревоволокнистих плит. Застосування фанери та ДВП для виготовлення виробів». Для того, щоб створювати корисні, цікаві речи з деревини, необхідно більше знати про цей матеріал.

           Сьогодні на уроці ви навчитеся відрізняти види деревних конструкційних матеріалів, що у подальшій роботі допоможе проектувати вироби.

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 Види деревних конструкційних матеріалів

          Конструкційні матеріали — це матеріали, з яких виготовляють деталі конструкцій, що зазнають силових впливів (навантажень). Визначальними характеристиками конструкційних матеріалів є їх механічні властивості, що і вирізняє їх від інших технічних матеріалів . До основних критеріїв оцінки якості конструкційних матеріалів належать параметри опору до зовнішніх навантажень: міцність, ударна в'язкість, витривалість, довговічність тощо.

          Усі деревні породи поділяють на дві групи: хвойні та листяні.

Орієнтовний перелік видів дерев: клен, ялина, ясень, сосна, вільха, липа, кедр, береза, дуб, бук, граб, липа, осика.

Будова дерева

         Кожне дерево складається з трьох частин: кореня, стовбура і крони. У результаті розпилювання деревини на пилорамі утворюються різноманітні деревні пиломатеріали: брус  пластина, брус, рейка, дошка не обрізна,   дошка обрізна, шпали, обапіл тощо. Будову деревини вивчають за трьома розрізами стовбура: а - поперечним (торцевим), б - радіальним і в – тангенціальним.

Шпон — це тонкі листи деревини, які використовують для виготовлення клеєної фанери та оздоблення виробів (рис. 3). Розрізняють струганий і лущений шпон. Струганий шпон одержують струганням деревини, а лущений — способом зрізування ножем з колоди, що обертається. Для утворення  фанери склеюють непарну кількість листів шпону. Для цього наносять на кожен лист клейовий розчин, накладають їх один на одного волокнами під прямим кутом , стискують під пресом при високій температурі і витримують кілька хвилин. Фанера досить міцна й добре обробляється, але боїться вологи. За кількістю шарів шпону розрізняють тришарову, п’ятишарову і багатошарову фанеру.

   Для виготовлення деревоволокнистих плит використовують відходи під час обробки деревини у вигляді обрізків, тирси, стружки, гілок. . Вони є цінною сировиною для виготовлення різних виробів та матеріалів. Наприклад, ДСП та ДВП використовують у виробництві меблів, а також у будівництві.

   ДВП – деревоволокниста плита. Її виготовляють з деревини подрібненої до волокон, з додаванням спеціальних домішок, також піддаючи гарячому пресуванню. Це досить дешевий, легкий, матеріал. Його використовують для стін, перегородок, дверей, а також для опорядження  вагонів та ін.

ДСП -  деревостружкова плита. Сировиною для ДСП є відходи лісопиляння і деревообробки: стружка, тирса, обрізки. Ці відходи змішують зі спеціальним клеєм і піддають гарячому пресуванню. Для виготовлення меблів плити ДСП з обох боків покривають струганим шпонам  та лакують. Це досить міцний матеріал. Він добре обробляється різальним інструментом (пилками, електрорубанком, свердлами тощо), легко піддається фарбуванню, й має гарний естетичний вигляд.

     

Лабораторно-практична робота «Ознайомлення з текстурою деревини та матеріалів»

Обладнання і матеріали: стенд, набори  зразків   різних  порід деревини.

Послідовність виконання роботи

      1. Розглянути зразки різних порід деревини, представлені на стенді  та  в  наборах.

      2. Порівняти текстуру зразків із текстурою порід деревини, зображених на стенді.

      3. З’ясувати, чи правильний підпис зразка породи дерева.

      4. Визначити породу деревини. Заповнити таблицю за зразком.

№ зразка

Порода деревини

Група деревини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підсумки уроку.

     Оцінювання робіт

      Виставлення оцінок

ІV. Домашнє завдання

Записати відповіді на запитання в зошит

  • Як виготовляють  ДВП  та  Д СП?
  • В яких виробах  використовують  ДВП , ДСП та фанеру?

 

docx
Пов’язані теми
Технології, Розробки уроків
Додано
25 березня
Переглядів
181
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку