Поурочний план-конспект з технології. Для вчителів, які викладають трудове навчання у 5-х класах.
Тема: Деревина. Вироби з деревини.
Мета уроку: ознайомити учнів із видами та призначенням фанери та ДВП,
ДСП, формувати вміння розрізняти за текстурою породи деревини;
Обладнання: Зразки різних порід деревини, зразки фанери і ДВП, ДСП,
мультимедійна дошка.
Тип уроку: комбінований.
Мета уроку:
освітня: засвоєння знань про деревину як конструкційний матеріал,
властивості деревини та її застосування; із видами та призначенням
фанери та ДВП, ДСП.
розвиваюча: розвиток пам'яті, уваги;
виховна : виховання громадянської свідомості та інтересу до праці.
Хід уроку.
Перевірка готовності учнів до уроку
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
Тема сьогоднішнього уроку «Деревина, породи деревини. Поняття про виготовлення шпону, фанери, деревоволокнистих плит. Застосування фанери та ДВП для виготовлення виробів». Для того, щоб створювати корисні, цікаві речи з деревини, необхідно більше знати про цей матеріал.
Сьогодні на уроці ви навчитеся відрізняти види деревних конструкційних матеріалів, що у подальшій роботі допоможе проектувати вироби.
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Види деревних конструкційних матеріалів
Конструкційні матеріали — це матеріали, з яких виготовляють деталі конструкцій, що зазнають силових впливів (навантажень). Визначальними характеристиками конструкційних матеріалів є їх механічні властивості, що і вирізняє їх від інших технічних матеріалів . До основних критеріїв оцінки якості конструкційних матеріалів належать параметри опору до зовнішніх навантажень: міцність, ударна в'язкість, витривалість, довговічність тощо.
Усі деревні породи поділяють на дві групи: хвойні та листяні.
Орієнтовний перелік видів дерев: клен, ялина, ясень, сосна, вільха, липа, кедр, береза, дуб, бук, граб, липа, осика.
Будова дерева
Кожне дерево складається з трьох частин: кореня, стовбура і крони. У результаті розпилювання деревини на пилорамі утворюються різноманітні деревні пиломатеріали: брус пластина, брус, рейка, дошка не обрізна, дошка обрізна, шпали, обапіл тощо. Будову деревини вивчають за трьома розрізами стовбура: а - поперечним (торцевим), б - радіальним і в – тангенціальним.
Шпон — це тонкі листи деревини, які використовують для виготовлення клеєної фанери та оздоблення виробів (рис. 3). Розрізняють струганий і лущений шпон. Струганий шпон одержують струганням деревини, а лущений — способом зрізування ножем з колоди, що обертається. Для утворення фанери склеюють непарну кількість листів шпону. Для цього наносять на кожен лист клейовий розчин, накладають їх один на одного волокнами під прямим кутом , стискують під пресом при високій температурі і витримують кілька хвилин. Фанера досить міцна й добре обробляється, але боїться вологи. За кількістю шарів шпону розрізняють тришарову, п’ятишарову і багатошарову фанеру.
Для виготовлення деревоволокнистих плит використовують відходи під час обробки деревини у вигляді обрізків, тирси, стружки, гілок. . Вони є цінною сировиною для виготовлення різних виробів та матеріалів. Наприклад, ДСП та ДВП використовують у виробництві меблів, а також у будівництві.
ДВП – деревоволокниста плита. Її виготовляють з деревини подрібненої до волокон, з додаванням спеціальних домішок, також піддаючи гарячому пресуванню. Це досить дешевий, легкий, матеріал. Його використовують для стін, перегородок, дверей, а також для опорядження вагонів та ін.
ДСП - деревостружкова плита. Сировиною для ДСП є відходи лісопиляння і деревообробки: стружка, тирса, обрізки. Ці відходи змішують зі спеціальним клеєм і піддають гарячому пресуванню. Для виготовлення меблів плити ДСП з обох боків покривають струганим шпонам та лакують. Це досить міцний матеріал. Він добре обробляється різальним інструментом (пилками, електрорубанком, свердлами тощо), легко піддається фарбуванню, й має гарний естетичний вигляд.
Лабораторно-практична робота «Ознайомлення з текстурою деревини та матеріалів»
Обладнання і матеріали: стенд, набори зразків різних порід деревини.
Послідовність виконання роботи
1. Розглянути зразки різних порід деревини, представлені на стенді та в наборах.
2. Порівняти текстуру зразків із текстурою порід деревини, зображених на стенді.
3. З’ясувати, чи правильний підпис зразка породи дерева.
4. Визначити породу деревини. Заповнити таблицю за зразком.
№ зразка |
Порода деревини |
Група деревини |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Підсумки уроку.
Оцінювання робіт
Виставлення оцінок
ІV. Домашнє завдання
Записати відповіді на запитання в зошит